در حال بارگذاری ...
در گفت و گو با دبیر جشنواره تئاتر فجر مطرح شد

تلویزیون تئاتر ایران فرصتی نو برای ارتباطات بین‌المللی

حسین مسافر آستانه دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر ایجاد پلتفرم ویژه به‌منظور اشتراک اسناد تصویری رویدادهای نمایشی در فضای مجازی را یک ضرورت دانست و گفت: سامانه «تلویزیونی تئاتر ایران» بزرگ‌ترین درگاه برای مخاطبان در تحقق این مهم است.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی انجمن هنرهای نمایشی ایران حسین مسافر آستانه دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر درباره راه‌اندازی سامانه «تلویزیونی تئاتر ایران» گفت: حفظ سلامت اجتماعی در اولویت است و لذا با توجه به شرایط خاصی که در آن قرار داریم برگزاری مؤثر جشنواره امسال « تئاتر فجر» صرفاً از طریق فضای مجازی امکان‌پذیر بود تا این رویداد بتواند آثار نمایشی راه‌یافته را از این طریق در معرض دید عموم علاقه‌مندان قرار دهد که به این منظور باید زیرساخت‌هایی تدارک دیده و طراحی می‌شد.

وی ادامه داد: این امر منجر به ارائه سازوکار به‌منظور ضبط حرفه‌ای آثار باقابلیت پخش و دیده شدن از سوی مخاطبان را شد و پرداختن به آن در اولویت کاری دبیرخانه جشنواره قرار گرفت تا طی یک کارگردانی ویژه و با فراهم آوری امکانات فنی لازم از اجرای زنده آثار ضبط و تدوین صورت گیرد و برای پخش آماده شود که به‌جرئت می‌توان گفت پیشتر چنین اقدامی را در هیچ‌یک از جشنواره‌های تئاتر شاهد نبودیم.

مسافر آستانه تصریح کرد: اتخاذ چنین تصمیمی یعنی تحمیل هزینه‌هایی که در آغاز و در برآورد بودجه جشنواره پیش‌بینی‌نشده بود مضافاً بر اینکه نیاز به‌صرف وقت بیشتری نیز بود درنتیجه با پیگیری‌های دبیرخانه و البته صرفه‌جویی در برخی از هزینه‌های جاری جشنواره توانستیم این امر را تا حد زیادی محقق کرده و جامه عمل بپوشانیم.

دبیر سی و نهمین جشنواره «تئاتر فجر» افزود: پس از تولید و قابل‌عرضه شدن آثار، مرحله بعدی آن بود که این آثار که معمولاً با دو روز تأخیر از زمان اجرای زنده آماده پخش می‌شوند در فضای مجازی تعریف‌شده‌ای بارگذاری و در دسترس عموم علاقه‌مندان قرار گیرند که پیش‌ازاین چند پلتفرم با توجه به حاکم شدن شرایط کرونایی اقدام به این کارکرده بودند و شاهد بودیم که سایت تیوال و نمایش نت در این زمینه پیش‌قدم بودند.

وی تأکید کرد: با این تفاصیل داشتن یک پلتفرم ویژه برای پوشش و انعکاس همه رویدادهای تئاتری اعم از اجرا و سایر برنامه‌های نمایشی در زیرمجموعه اداره کل هنرهای نمایشی و معاونت هنری ارشاد یک ضرورت به‌حساب می‌آمد که درنتیجه طی یک برنامه‌ریزی شاهد ایجاد سامانه «تلویزیونی تئاتر ایران» توسط انجمن هنرهای نمایشی هستیم که به‌حق بزرگ‌ترین درگاهی است که می‌تواند پیگیری مطلوبی از اغلب رویدادهای تئاتری برای مخاطبان در سراسر کشور باشد که با توجه به تمهیدات دوستان در معاونت هنری و اداره کل هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی ایران، از هر نظر برای هنرمندان به‌منظور بازتاب رویدادهای نمایشی مقرون‌به‌صرفه است.

این کارگردان تئاتر در ادامه گفت: پیش از شیوع کرونا و در طی برگزاری سی‌وهشت دوره از جشنواره «تئاتر فجر» شاهد بودیم که این جشنواره با توجه به قدمت و سابقه و ارتباطاتی که با عموم مراکز تئاتری دنیا دارد، رویدادی شناخته‌شده محسوب می‌شود اما امسال با وجود رایزنی‌هایی که صورت گرفت ازآنجاکه اغلب این مراکز به سبب شیوع این بیماری تعطیل بودند، لذا ترجیح ما این شد که بدون احصای ظرفیت‌های بین‌المللی، دوره سی و نهم این جشنواره را ملی و مبتنی بر ظرفیت‌های نمایشی گروه‌های داخلی به شکل ملی برگزار کنیم با این وجود شرایط کرونایی روند به اشتراک گذاری رویدادهای صحنه و همچنین رویدادهای تئاتری را از طریق فضای مجازی تسریع کرد تا آنجا که از ظرفیت به وجود آمده در دوران پساکرونا و در طی جشنواره‌های آتی نیز استفاده شایان توجهی به عمل خواهد آمد.

وی در پایان گفت: ایجاد این سامانه حتی امکان آن را می‌دهد که در خلال فصول مختلف اجرا و همچنین در موسم جشنواره ویدئویی از اجرای نمایش‌های خارجی که با فضای فرهنگی ایران سنخیت دارد ولی امکان حضور فیزیکی آن‌ها در سالن‌های نمایشی ایران میسر نیست برای استفاده عموم علاقه‌مندان به اشتراک گذاشته شود.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است
گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است

پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، می‌گوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است
گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است

سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمی‌دارد، می‌گوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوه‌های نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.

|

نظرات کاربران