در حال بارگذاری ...
کارگردان حاضر در فجر39 در واکنش به آغاز فعالیت تلویزیون تئاتر ایران گفت:

پخش فیلم تئاترها باعث دیده شدن بیشتر آثار می‌شود

حسین اسدی کارگردان نمایش «آبگوشت زهرماری» نماینده بوشهر در جشنواره فجر ۳۹، به آغاز به‌کار تلویزیون تئاتر که قرار است از چهاردهم بهمن‌ماه فیلم‌تئاترهای سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را به نمایش بگذارد، را مثبت ارزیابی کرده و اعتقاد دارد، رضایتمندی مخاطبان و علاقمندان به هنر تئاتر فراهم می‌آورد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از بوشهر، «آبگوشت زهرماری» به کارگردانی حسین اسدی و راه‌یافته به بخش صحنه‌ای سی‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، امروز ساعت 17 در تالار چهارسو به روی صحنه می‌رود. آنچه در ادامه می‌خوانید، گفت و گوی کوتاهی با کارگردان این نمایش است:

همانطور که در جریان هستید، امسال جشنواره‌های تئاتر در کشور تقریباً بدون حضور تماشاچی برگزارمی‌شود.حتی اجراهای عموم هم تحت تاثیر شیوع کرونا قرار گرفت. شما این شرایط را چطور ارزیابی کرده و فکر می‌کنید که چه تاثیرات مثبت و یا منفی به خصوص در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر کشور خواهد داشت؟

تئاتر یعنی ارتباط مستقیم با مخاطب و این روزها کرونا مانعی شده بین ما و مخاطبان‌مان و این موضوع باعث کاهش اثرگذاری آثار نمایشی شده است و خوب است که جشنواره تئاتر فجر با حضور 50 درصدی تماشاگران برگزار می‌شود.

 

با توجه به اینکه خیلی از کسانی که دوست‌دار تئاتر هستند اما نمی‌توانند و امکان این را ندارند که در جشنواره حضور پیدا کنند و اجرا ها را به تماشا بنشینند، تئاتر کشور تصمیم به راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی تئاتر ایران گرفته و از چهاردهم بهمن آثار حاضر در جشنواره فجر  روی خروجی قرار می‌گیرند. نظر شما درباره تلویزیون تئاتر ایران چیست و فکر می‌کنید که بازتاب اجرایی این تصمیم چگونه خواهد بود؟

بسیار هستند علاقمندان هنر نمایش در سراسر ایران که به دلایل مختلف قادر به دیدن آثار هنری در سالن‌های اجرا نیستند و اکران فیلم نمایش‌ها باعث می‌شود که افراد بیشتری آثار را ببینند و این مسئله برای ما که به این هنر علاقمند هستیم، باعث رضایت خواهد بود؛ هرچند که معتقد هستم تئاتر باید از نزدیک حس و لمس بشود و اما همین فرصت تماشا هم غنیمت است.

 

در مورد نمایش خودتان «آبگوشت زهرماری» کمی برای مخاطبان تئاتر توضیح داده و بفرمایید که «آبگوشت زهرماری» از زمان تولید تا اجرا و رسیدن به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر کشور به کجاها سفر کرده و چند اجرای عموم را پشت سر گذاشته است؟

نمایش «آبگوشت زهرماری» ابتدا برای جشنواره آیینی و سنتی کار شد و پس از راه‌یافتن به جشنواره، ١٠ شب در جزیره خارگ اجرا و پس از آن در تالار چهارسو تئاتر شهر در جشنواره آیینی اجرا داشت. بعد از آن به‌مدت 17 شب در تماشاخانه سنگلج اجرای عموم داشت و اکنون که در بخش صحنه‌ای رقابتی جشنواره فجر روز دوشنبه سیزدهم بهمن‌ماه اجرا شد.

 

به نظر شما «آبگوشت زهرماری» چه ویژگی خاصی دارد که توانسته است نظر داوران را به خود جلب کند؟

نمایش تلفیقی از بازی و موسیقی است و آیین و موسیقی زنده بومی در کنار خط اصلی داستان باعث دلنشین‌شدن کار و جذب مخاطب می‌شود. از طرفی نمایش با محوریت تغییرات بازی بازیگران و ساختن صحنه‌های مختلف با نقش‌های متفاوت در کنار جدیت و طنز هر صحنه مخاطب را با خود همراه می‌سازد.

یادآور می‌شود، «آبگوشت زهرماری» به نویسندگی آرش آبسالان و کارگردانی حسین اسدی از جزیره خارگ است. در این نمایش عبد بناری، الهام چنانی، علی نبی‌پور، میلاد سعیدی، عقیل جماعتی، زینب فخار و امیرمحمد شماسی نقش‌آفرینی می‌کنند.

 

** ** برای تماشای نمایش «آبگوشت زهرماری» با کارگردانی حسین اسدی در تلویزیون تئاتر ایران اینجا را کلیک کنید.

 




مطالب مرتبط

مروری بر شش‌ دهه فعالیت هنری مستمر زنده‌یاد حسین دهقانی

از نمایش‌های خانگی محله کوتیِ بوشهر تا تئاتر تهران
مروری بر شش‌ دهه فعالیت هنری مستمر زنده‌یاد حسین دهقانی

از نمایش‌های خانگی محله کوتیِ بوشهر تا تئاتر تهران

جهانشیر یاراحمدی: نمایش‌های خانگیِ دهه سی در محله کوتی و نیز اجراهای مجالس تعزیه در همان محل که زادگاه مرحوم حسین دهقانی است، او را شیفته هنر نمایش کرد.  خیلی زود پایش به مجالس تعزیه ...

|

نظرات کاربران