در حال بارگذاری ...

مصطفی رحماندوست دبیر جشنواره شانزدهم شد؛اصفهان سال آینده هم میزبانی می‌کند

جوایز ‌بخش مسابقه ایران توسط مدیرکل ارشاد اسلامی استان اصفهان، مصطفی رحماندوست و معاون فرهنگی شهرداری اصفهان تقدیم شد. منوچهر اکبرلو در قرائت بیانیه هیئت داوران گفت:«داوری سخت است و شرایط تولید را می‌دانیم. از امکانات موجود باخبریم، بنابراین نتایج را با دیگر جشنواره‌ها مقایسه نکنید. این بیانیه جای راه‌کار دادن نیست اما یادآور می‌شویم کپی نکنید. از ریتم شش و هشت بپرهیزید. جمله‌های پیچیده نگویید. از مستقیم‌گویی دوری کنید.» در این بخش نمایش"آی آدمیزاد" با طراحی روشنک کریمی جایزه پوستر و بروشور را به خود اختصاص داد. در بخش موسیقی، موسیقی نمایش"کوچولو می‌خواد بفهمد" کار احمد و جواد رضایی ‌دار افشانی برگزیده شد. جایزه طراحی لباس به احمد پناه‌نژاد، طراح نمایش"عروسک‌ها بخیل نیستند" اهدا شد.

جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اصفهان با اجرای مراسم پایانی و معرفی برترین‌ها در تالار رودکی این شهر به کار خود پایان داد.
به گزارش خبرنگار اعزامی سایت ایران تئاتر، این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون هنری وزیر ارشاد، استاندار، نمایندگان مجلس، مدیرکل هنرهای نمایشی، مدیرکل ارشاد استان اصفهان و جمعی از مسئولان و مدیران استان برگزار شد.
‌ این مراسم که با تلاوت قرآن و اجرای سرود جمهوری اسلامی ایران توسط گروهی از کودکان‌ آغاز شده بود، بختیاری استاندار اصفهان با خیرمقدم به وزیر، معاونان، مهمانان جشنواره و نمایندگان مجلس گفت:«حقیقتاً جای چنین جشنواره‌هایی در کشورمان خالی است. در فرهنگ و معارف اسلامی تربیت و توجه به آموزه‌های اخلاقی بسیار پراهمیت و آینده بشریت در عرصه نوآوری و خلاقیت به این آموزه‌ها بستگی دارد. فرهنگ اسلامی می‌تواند دست والدین را برای آموزش پر کند و منشاء برکات زیادی برای نسل‌های آینده باشد.»
مصطفی‌ رحماندوست دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اصفهان در گزارش پایانی خود گفت:«با پایان گرفتن جشنواره دوره سه ساله دبیری من به پایان می‌رسد. در این مدت تلاش کرد‌ه‌ام چراغ تئاتر کودک روشن بماند و این مهم با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی و ارشاد به دست آمده است. خوشحالم که در سه سال گذشته این جشنواره از جشنواره‌ای منطقه‌ای به جشنواره‌ای بین‌المللی ارتقا یافته است. نمی‌دانم هنرمندان تئاتر چه نمره‌ای به من می‌دهند. سابقه نشان می‌دهد که تئاتر به حمایت‌های دولتی نیاز دارد‌‌.»
رحماندوست در این نامه نکات زیر را به هنرمندان تئاتر کودک یادآور شد:«بی‌توجهی به ادبیات دراماتیک آثار ما را در یک سطح باقی می‌گذارد. نمایش‌های شادی‌آور با موسیقی شش و هشت نمی‌تواند پا به پای خیال کودکان حرکت کند. نوآوری و تجربه منوط به گذراندن کارهای کلاسیک است و کمبود امکانات بهانه‌ای برای کمبود خلاقیت هنرمندان است.»
وی پر و بال دادن خیال و خلاقیت را به کارگردانان یادآور شد و پیش از خداحافظی با جشنواره پیشنهاد داد که دبیر سال آینده تئاتر بی چیز و تئاتر بی وسایل و امکانات را برای جشنواره سال بعد بپذیرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش بعدی این مراسم با یاد و سپاس پروردگار ‌روزهای خوبی را برای کودکان آرزو کرد و نمایش را برای کودکان لطیف‌ترین هنر دانست و افزود:«از آن جا که دنیای کودکان صمیمی و معصوم است، هر چه به آن‌ها مربوط شود معصوم خواهد بود. بیایید سعی کنیم فضای تئاتر بزرگسال را از این معصومیت متاثر کنیم و در سال پیش رو نگاه جدی‌تری به تئاتر کودک و نوجوان داشته باشیم. ظرفیت تئاتر کودک برای کودک و تئاتر کودک برای بزرگسال بسیار زیاد است و حتماً میوه‌های شیرینی برای آینده به بار می‌آورد. به لطف انقلاب اسلامی هنر ما مردمی‌تر شد و امیدوارم که در صیانت آن قدم‌های استوارتری برداریم.»
منصور خلج تجلیل شد
یکی از بخش‌های مهم اختتامیه جشنواره پانزدهم مراسم تجلیل از منصور خلج بود که با پخش فیلم کوتاهی درباره او آغاز شد. در این فیلم عزت‌الله مهرآوران، داود کیانیان و یدالله وفاداری از منصور خلج گفتند. لوح تقدیر این هنرمند توسط محسن چینی‌فروشان رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مصطفی رحماندوست دبیر جشنواره به او اهدا شد و خلج با سپاسگذاری از ابراز لطف حاضران گفت:«امیدوارم حرکتی را که در سال‌های اخیر پیش گرفتم، ادامه دهم.»
اصفهان میزبان جشنواره شانزدهم شد
در بخش پایانی این مراسم اعلام شد که بنا به توافق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار اصفهان، این استان یک بار دیگر در سال 88 میزبان جشنواره تئاتر کودک باشد و مصطفی رحماندوست به عنوان دبیر این جشنواره معرفی شد.
حکم انتصاب دبیری وی برای حاضران قرائت شده و با حضور ‌‌رحماندوست ‌روی صحنه، به وی تحویل داده شد.
بخش پایانی و جوایز جشنواره
در بخش اهدای جوایز، برگزیدگان مسابقه نمایشنامه‌نویسی جوایز خود را از دکتر محمد میرکیانی مدیر شبکه دو و رضا بابک ‌دریافت کردند. محمد برومند، سیدحسین فدایی‌حسین و امیر مشهدی‌عباس با دریافت جایزه 7500000 ریالی مورد تقدیر قرار گرفتند.
معرفی برگزیدگان انجمن نویسندگان کودک
عباس جهانگیریان بیانیه انجمن نویسندگان کودک را در این بخش قرائت کرد. در این بیانیه آمده است که"گروه‌های نمایش پسندیده‌ است که از ادبیات معاصر، پویا و خلاق بهره‌مند شوند. از مستقیم‌گویی پرهیز کرده و با خلاقیت بیشتر به نمایش کودک بپردازند. "
هیئت داوران این بخش ضمن تقدیر از نمایش‌های"یک بازی تازه"، "عروسک‌ها وقتی می‌ایستند" و"آی آدمیزاد" جایزه ویژه خود را به نمایش"دوست عجیب من" نوشته محسن ایمانخوانی و اکرم اصغری تقدیم کرد.
‌هیئت مدیره انجمن نویسندگان تئاتر کودک با تقدیم پیامی به دبیر جشنواره از سه سال تلاش وی قدردانی کرد.
جوایز بخش مسابقه ایران
جوایز ‌بخش مسابقه ایران توسط مدیرکل ارشاد اسلامی استان اصفهان، مصطفی رحماندوست و معاون فرهنگی شهرداری اصفهان تقدیم شد.
منوچهر اکبرلو در قرائت بیانیه هیئت داوران گفت:«داوری سخت است و شرایط تولید را می‌دانیم. از امکانات موجود باخبریم، بنابراین نتایج را با دیگر جشنواره‌ها مقایسه نکنید. این بیانیه جای راه‌کار دادن نیست اما یادآور می‌شویم کپی نکنید. از ریتم شش و هشت بپرهیزید. جمله‌های پیچیده نگویید. از مستقیم‌گویی دوری کنید.»
در این بخش نمایش"آی آدمیزاد" با طراحی روشنک کریمی جایزه پوستر و بروشور را به خود اختصاص داد.
در بخش موسیقی، موسیقی نمایش"کوچولو می‌خواد بفهمد" کار احمد و جواد رضایی ‌دار افشانی برگزیده شد.
جایزه طراحی لباس به احمد پناه‌نژاد، طراح نمایش"عروسک‌ها بخیل نیستند" اهدا شد.
در بخش طراحی صحنه نمایش"پرواز کاغذی" با طراحی جواد مهماندوست معرفی شد.
جایزه نقش اول بازیگری زن به آرام زنجانی بازیگر نمایش"کوچولو می‌خواد بفهمد" تقدیم شد و جایزه بازیگری دوم زن به مریم اکبری بازیگر نمایش"دوست عجیب من" اهدا شد.
در بخش بازیگری مرد، جویا پورمشهور رتبه اول بازیگری مرد‌‌‌ را کسب کرد و پژمان روشن به جایزه بازیگری دوم مرد رسید. هر دوی این بازیگران با نمایش"من گربه و یک موش" در جشنواره حضور داشتند.
در بخش کارگردانی احمد رضایی ‌دار افشانی کارگردان نمایش"کوچولو می‌خواد بفهمد" واجد رتبه برتر شد.
هیئت داوران این بخش هیچ اثری را برای کسب نمایشنامه‌نویسی و اشعار واجد شرایط ندانست، اما نمایش‌های"کوچولو می‌خواد بفهمد" و"دوست عجیب من" را مشروط به برخی از اصلاحات ساختاری برای اجرا معرفی کرد.
برترین نمایش به قضاوت تماشاگران کودک
نمایش برتر جشنواره پانزدهم براساس آرای تماشاگران کودک و نوجوان"حسنک کجایی" نوشته حسن وارسته و کارگردانی احمد سلیمانی بود. جایزه این اثر 5 شب اجرای عمومی با حمایت مرکز هنرهای نمایشی در شهر اصفهان اعلام شد.
‌‌رقابت بین‌المللی
جوایز بخش مسابقه بین‌الملل با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون هنری وزیر، استاندار اصفهان و مدیر مرکز هنرهای نمایشی ‌اهدا شد.
بیانیه هیئت داوران توسط داور آلمانی بخش بین‌الملل و نوجوان انگلیسی قرائت شد و پس از آن مجری برنامه ترجمه بیانیه را برای حاضران در سالن خواند.
در این بیانیه آمده است:‌"این جشنواره به عنوان نخستین گام می‌تواند‌، زمینه پیشرفت تئاتر ایران و صلح و ‌دوستی در جهان گردد و موجب رشد تئاتر در منطقه و تاسیس رشته تئاتر کودک در دانشگاه‌های ایران شود. "
اهدای جوایز
جایزه بخش موسیقی به نمایش"هانس خوشحال" از روسیه(واسیلی تونکوفیدف) و جایزه طراحی صحنه به نمایش"حسنک کجایی"(مهدی نیک‌روش و حسن وارسته) اهدا شد.
در بخش بازیگری زن روزا خایخولینا بازیگر نمایش"هانس خوشحال" از روسیه موفق به کسب جایزه برتر شد.
در بخش بازیگری مرد پسرهای نمایش"بچه‌های خاکستری" بهترین بازیگران مرد جشنواره اعلام شدند و در بخش نمایشنامه‌نویسی میخائیل بارتنوف نویسنده نمایش"هانس خوشحال" از روسیه جایزه این بخش را کسب کرد.
جایزه کارگردانی بخش مسابقه بین‌الملل به محمد عاقبتی کارگردان نمایش"اسکار و مامان صورتی" اهدا شد.
جایزه ویژه این بخش به نمایش"میلیون‌ها لبخند" کار مشترک حامد زحمتکش و مهدی فرشیدی‌سپهر تقدیم شد و جایزه بزرگ جشنواره به گروه نمایش"بچه‌های خاکستری" به کارگردانی‌ داریوش موفق اهدا شد.