در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با بازیگر نمایش سگدو حاضر در فجر 38

خودم را بیشتر بازیگر می دانم

ایران تئاتر: نمایش سگدو به کارگردانی عباس غفاری روز پنجم و ششم(۱۵ و ۱۶ بهمن) سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ساعت ۱۷ در بخش رقابتی در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به صحنه می رود. به همین بهانه گفت‌وگو با بازیگر این نمایش را بازنشر می کنیم.

سروش طاهری هنرمند توانای تئاتری سالها است در حوزه بازیگری و کارگردانی تئاتر فعالیت می کند و نمایش های نظیر بینوایان، خانه پاکیزه و خون ماتیک را روی صحنه آورده است. طاهری کارشناس ارشد تئاتر است و عضو هیئت مدیره انجمن هنرهای تجسمی خراسان، بازبین جشنواره نمایشنامه خوانی خراسان(سه دوره) و داور جشنواره تئاتر کوتاه دانشجویی بوده است. او در 2 فیلم سینمایی، 10 فیلم تلویزیونی، 12 سریال و 50 تئاتربازی کرده است. طاهری در زمینه تالیف و نگارش کتاب های تخصصی هنری هم اثر گذار و موفق است. سروش طاهری رتبه اول بازیگری جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت، رتبه اول بازیگری چهارمین و هشتمین دوره تئاتر ماه، بهترین بازیگر تئاتر خراسان(سه دوره)، رتبه اول بازیگری مرد ششمین تئاتر بانوان ایران، کارگردان نمونه سال و برگزیده بازیگری مرد در بخش مسابقه مرور تئاتر ایران سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر را برای بازی در نمایش سنگ بست به دست آورده است و همچنین برای بازی در نمایش مدریک مورد تقدیر در بخش «تازه های تئاتر ایران» قرار گرفت. نمایش سگدو نوشته محمد چرم‌شیر به کارگردانی عباس غفاری آبان و آذر ‌ماه ساعت 18 در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود. با سروش طاهری درباره بازیش در نمایش سگدو گفت وگویی انجام داده ایم.

 

سروش طاهری جدا از بازیگری در کارگردانی هم نام شناخته شده ای است. به چه دلیل در حال حاضر بیشتر شما را به عنوان بازیگر در تئاتر می بینیم؟

خودم را بیشتر بازیگر می دانم و در این پنج شش ساله اخیر سالی 7-8 نمایش بازی کرده ام و البته شرایطی اقتصادی تاثیری در کم کاریم در کارگردانی ندارد و وضعیت پرداخت دستمزد بازیگری هم تعریفی ندارد و معمولا یک سوم دستمزدها پرداخت نمی شود و به بعد موکول می شود. الان برخی از دوستان کارگردان و تهیه کننده ستاره‌های سینما را به تئاتر می آوردند و بدون دردسر و بدقولی دستمزد 450 میلیونی به آنها می دهند و با امثال من که دو دهه سابقه کار و تدریس در دانشگاه دارم قرارداد 15 میلیونی می‌بندند و دست آخر هم نصفش را هم پرداخت نمی کنند. در حال حاضر هم از نمایش هایی نظیر  دشمن مردم و اکوان دیو که به تازگی اجرایشان تمام شده کلی دستمزد معوقه طلبکار هستم.

 

برای خیلی از بازیگران یکی از چالش های کاریشان ظاهر شدن در چند نقش متفاوت مثل زن پوش شدن است. چقدر وجود چنین ویژگی‌ای باعث شد در نمایش سگدو بازی کنید؟

موقعی که کارگردان متن سگدو را برای بازی به من داد و آن را خواندم؛ متوجه شدم علی رغم اینکه کارگردان مطرح کرده بود نمایش 5 شخصیت دارد، این اثر در حدود دوازده کاراکتر دارد و علت این مسئله را جویا شدم و کارگردان پاسخ داد هر بازیگری قرار است در نمایش چند نقش را بازی کند و این برایم خیلی جذاب بود. چون فضای نمایش کابوس گونه بود پیشنهاداتی در قبال نقش هایم دادم.

 

پیرزنی که در سگدو بازی می کنید بسیار متفاوت از کار درآمده است. طراحی این شخصیت چگونه انجام شد و آیا تا به حال نقش زن را بازی کرده بودید؟

در ابتدا این شخصیت پیرتر از این بود که در تمرینات کمی سن و سالش کمتر شد. در دوران دانشجویی در سال های دورتر چنین تجربه ای اما با اجرای محدود را داشتم. در شروع تمرینات همانطوری که اشاره شد با هماهنگی کارگردان آمادگی خودم را ابراز کردم و ایشان اظهار کرد که محمد چرمشیر مخالف چنین کاری است و بهتر است صبر کنی تا نظر چرم شیر را تغییر بدهم.

 

دلیل مخالف محمد چرمشیر برای بازی شما در نقش پیرزن چه بود؟

ایشان می خواست این نقش دور از واقعیت نشود.

 

فضای نمایش در اوهام و تخیلات یک زن جوان می گذرد و ربط چندانی با واقعیت ندارد؟

درست است و به تدریج در تمرینات به این جمع بندی رسیدیم که بخش کابوس های نمایش پر رنگ تر بشود. قرار بود که این زن در ادامه داستان نمایش مادر لنا هم باشد و من چهار کاراکتر را منطبق بر هم بازی کنم؛ زنی که لنا در طبقه پایین منزلش ملاقاتش می کند، مادر و پدرش و شخصیت دیگر این چهار نقشی بودند که بازیشان کردم.

 

آیا کار دشواری نیست که بتوانید راکورد هر نقش با توجه به فیزیک های متفاوت این شخصیتها را در کمترین زمان ممکن حفظ کنید؟

من هم قبول دارم کار سختی است و در تمرینات  همه ما با ایده این کار را شروع کردیم و روند کار در تمرینات و با نظرات کارگردان و سایر بازیگران شکل نهایی را به خودش گرفت. اگر دقت داشته باشید از این شخصیت زن هیبت کاملا زنانه ای ارائه نمی کنم و تمرکزم به ارائه تمام وجوهات زنانه این شخصیت متمرکز نبود. حتی در بحث صدا سازی رد پایی از مردانگی دیده می شود.

 

از الگوهای تکراری و کلیشه ای مثل با صدای نازک حرف زدن و یا با ناز و عشوه راه رفتن با هوشمندی دوری کردید؟

بله تمام این حواشی و بحث های کلیشه ای را از بازیم حذف کردم. در کنارش این زن را آدم سیگاری نشان دادم که مدام گوشه لبش سیگاری روشن است. در صحنه‌ای در بازیم موقعی که این زن روی تخت می رود نعره ای مردانه ای هم سر می زند و با عتاب و عصبانیت به لنا می گوید برو همان گورستانی که بودی دنبالت خودت بگرد.

 

به نظر می رسد با این کارهایی که به عنوان بازیگر انجام دادید خواستید یک فاصله گذاری انجام بدهید و به تماشاگر گوشزد کنید که یک مرد نقش این زن را بازی می کند؟

اشاره درستی دارید و من هم با این عقیده موافقم و دوست داشتم تماشاگر وجوه چندگانه این آدم را ببیند. زنی با اندام زنانه و هیبتی بزرگ و زمخت با یک سبیل به خوبی این فضا را تشدید می کند و انگاری تکلیف مخاطب با جنسیت این آدم شخص نیست. دقیقا تلاش کردم فضای کابوس وار نمایش هم در بازیم دیده شود.

 

آیا می توان ابراز کرد که بازیتان بین تیپ – شخصیت انجام می شود؟

اگر بخواهیم با تعاریف تیپ – شخصیت به صورت مرسوم مبنی بر اینکه چون مابه ازا اجتماعی دارد اظهار کنیم این نقش تیپ به نظر می رسد. اما با نگاهی عمیق تر متوجه می شویم با یک شخصیت مواجه هستیم و وجوه روانی و فیزیکال و فلسفی در درون این آدم دیده می شود. اتفاقا در نمایش سگدو به جز لنا و پیرزن بقیه همگی وجوه تیپکال دارند و دلیل اصرام برای بازی در این نقش همین خصلت‌های جذابش بود. در حالی که می توانستم نقش های راحت تری مثل فرشته ها و ماموران راهنمایی و رانندگی را بازی می کنم.

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




مطالب مرتبط

لب کلام هنرمندان در گفت‌وگوهای هفته 36

تئاتر بازگشایی شد؛ تماشاگران را دعوت کنیم
لب کلام هنرمندان در گفت‌وگوهای هفته 36

تئاتر بازگشایی شد؛ تماشاگران را دعوت کنیم

ایران تئاتر- عباس عبدالعلی‌زاده: با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا سالن‌های تئاتر اجازه فعالیت پیدا کردند. مجموعه ای از نمایش های تمرین شده آماده اجرا هستند و باید دید کدام گروه علاقه جدی تری به حضوردر صحنه خواهند داشت. قطعا یک همت جمعی برای ترغیب گروه‎های نمایشی برای تمرین ...

|

نگاهی به آثار واقعگرایانه حاضر در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر

خلاقیت در متن؛چشم اسفندیار رسیدن به واقعیت روی صحنه
نگاهی به آثار واقعگرایانه حاضر در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر

خلاقیت در متن؛چشم اسفندیار رسیدن به واقعیت روی صحنه

ایران تئاتر – سیدرضا حسینی:سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با تمام محدودیت هایی که در شسرایط کرونایی داشت برگزار شد و به پایان رسید .در این رویداد هنری نمایش‌هایی با سبک‌های مختلف و متفاوت حضور داشتند که از میان آن‌ها می‌توان به آثاری با بهره‌گیری از عناصر واقعگرایانه اشاره ...

|

بزرگداشت چهار پیشکسوت در جشنواره

تقدیر از بزرگان هنر و رسانه در آیین پایانی فجر 39
بزرگداشت چهار پیشکسوت در جشنواره

تقدیر از بزرگان هنر و رسانه در آیین پایانی فجر 39

ایران‌تئاتر: مراسم بزرگداشت چهار هنرمند پیشکسوت، اختر تاجیک، بهرام ابراهیمی، همایون علی‌آبادی و جمشید داورپناه 20 بهمن 99 در اختتامیه سی‌و‌نهمین جشنواره تئاتر فجر برگزار می‌شود.

|

یادداشتی درباره سه شنبه های لعنتی حاضر در فجر 38

چون دومینوئی بی رحم
یادداشتی درباره سه شنبه های لعنتی حاضر در فجر 38

چون دومینوئی بی رحم

ایران تئاتر: نمایش سه‌شنبه‌های لعنتی به کارگردانی محمدمهدی خاتمی روز هفتم(17 بهمن) سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ساعت ۱7 در بخش رقابتی در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر به صحنه می رود. به همین بهانه یادداشتی درباره این نمایش را بازنشر می کنیم.

|

نقد نمایش پنهان خانه پنج در حاضر در فجر 38

پنهان خانه‌ای با تناقض‌هایی آشکار
نقد نمایش پنهان خانه پنج در حاضر در فجر 38

پنهان خانه‌ای با تناقض‌هایی آشکار

ایران تئاتر: نمایش پنهان خانه پنج در به کارگردانی آرش فلاحت پیشه روز پنجم و ششم(15 و 16 بهمن) سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ساعت ۱5 در بخش رقابتی در تالار مولوی به صحنه می رود همچنین فیلم نمایش این اثر در تلوزیون تئاتر ایران قابل دسترسی است. به همین بهانه نقدی درباره این ...

|

ایران‌تئاتر 10 نمایش منتخب در بخش دیگرگونه‌های اجرایی را معرفی می‌کند

رقابت ایده‌های خلاق در میدان فجر39
ایران‌تئاتر 10 نمایش منتخب در بخش دیگرگونه‌های اجرایی را معرفی می‌کند

رقابت ایده‌های خلاق در میدان فجر39

ایران تئاتر: هیات انتخاب بخش دیگرگونه‌های اجرایی سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر، متشکل از ندا شاهرخی، حسین توازنی‌زاده و امیر راد اسامی 10 نمایش‌ منتخب برای حضور در این رویداد را اعلام کردند.

|

افشین محمودی کارگردان شیرازی  حاضر در فجر 39 در گفت و گو با ایران تئاتر :

«ناخوانده» روایتی  از دل اجتماع امروز
افشین محمودی کارگردان شیرازی حاضر در فجر 39 در گفت و گو با ایران تئاتر :

«ناخوانده» روایتی از دل اجتماع امروز

تئاتر «ناخوانده» نماینده تئاتر فارس در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر ،۱۶ بهمن در تماشاخانه قشقایی به روی صحنه می رود، در آستانه اجرای این تئاتر گفتگوی افشین محمودی کارگردان اثر را در ادامه بخوانید:

|

گفت‌وگو با طراح فرم نمایش سرباز حاضر در فجر 38

زبان فرم در نمایش زبان بین‌المللی است
گفت‌وگو با طراح فرم نمایش سرباز حاضر در فجر 38

زبان فرم در نمایش زبان بین‌المللی است

ایران تئاتر: نمایش سرباز به کارگردانی حسین پارسایی روز دوم تا ششم(۱۲ تا ۱۶ بهمن) سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ساعت ۱۸:۳۰ در بخش غیر رقابتی و مهمان در تالار وحدت به صحنه می رود. به همین بهانه گفت‌وگو با طراج فرم این نمایش را بازنشر می کنیم.

|

گفت‌وگو با بازیگر نمایش سرباز حاضر در فجر 38

پرداخت غیرمستقیم به شهید سلیمانی ویژگی نمایش «سرباز» است
گفت‌وگو با بازیگر نمایش سرباز حاضر در فجر 38

پرداخت غیرمستقیم به شهید سلیمانی ویژگی نمایش «سرباز» است

ایران تئاتر: نمایش سرباز به کارگردانی حسین پارسایی روز دوم تا ششم(۱۲ تا ۱۶ بهمن) سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ساعت ۱۸:۳۰ در بخش غیر رقابتی و مهمان در تالار وحدت به صحنه می رود،همچنین فیلم تئاتر این مستند نمایش از 14 بهمن ماه در تلوزیون تئاتر ایران قابل دسترسی است. به ...

|

نظرات کاربران