در حال بارگذاری ...
علی‌محمد رادمنش کارگردان حاضر در فجر39 در گفت‌و‌گو با ایران تئاتر:

عدالتخواهی  محور نمایش«روز آرمیتا»
مردم باید با مظاهر صلح آمیز فناوری هسته‌ای بیشتر آشنا شوند

«روز آرمیتا»عنوان نمایشی خیابانی ـ محیطی به کارگردانی علی محمد رادمنش است که در سی و نهمین جشنواره "تئاتر فجر" شرکت کرده و می‌کوشد با محور قرار دادن زندگی شهید هسته‌ای؛ داریوش رضایی‌نژاد لزوم دستیابی به انرژی هسته‌ای را تبیین کند.

 به گزارش ایرن تئاتر، نمایش خیابانی ـ محیطی«روز آرمیتا» در بخش ویژه "شهدای هسته‌ای" سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر طی روزهای 17، 18 و 19 بهمن ماه اجرا خواهد شد. به این بهانه گفت‌و‌گویی با علی‌محمد رادمنش؛ نویسنده و کارگردان این نمایش ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

در مورد داستان این نمایش و مختصات و ویژگی‌های آن توضیح دهید؟

این نمایش به زندگی پُرفراز و نشیب دختربچه‌ای 4 ساله می‌پردازد؛ دختری که فرزند دانشمند هسته‌ای و  در مقابل چشمان او پدرش را ترور می‌کنند و این اتفاق تا دوره نوجوانی در مقابل چشمان دختر تصویر می‌شود. اکنون این دختر در سن نوجوانی خواهان عدالت است.در حقیقت این نمایش برداشتی از زندگی شهید داریوش رضایی‌نژاد از دانشمندان هسته‌ای است که دختر شهید یعنی آرمیتا مورد تفقد ویژه رهبری نیز قرار گرفت. این نمایش در قالب یک درام خیابانی ـ محیطی سیزده بازیگر دارد؛ بازیگری در نقش شهید رضایی‌نژاد، بازیگرانی در نقش آرمیتا در سنین چهارسالگی و نوجوانی و همسر شهید و کودکانی که هم دانش آموزان مهدکودک هستند و هم کودکان سرطانی. این نمایش در عین حال غیرمستقیم می خواهد به تأثیر انرژی هسته ای در کشور و نیاز جامعه ایرانی به آن به ویژه در حوزه تشخیص و درمان انواع بیماری‌ها و از همه مهمتر انواع سرطان‌ها دارد.

روند تولید این نمایش به چه شکل بود و آیا برای تولید این نمایش سفارشی صورت گرفت؟

من به مقوله پیشرفت و دستاوردهای علمی علاقه‌مندم و در سال‌های گذشته که موضوع هسته‌ای به عنوان یک اصل و نیاز ضروری کشور مطرح شد  تا جایی که شعار "انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست" بر سر زبان‌ها افتاد، نمایشی تولید کردم تحت عنوان "کیک زرد" که به دو شکل برای اجرا در محیط های آموزشی و مدارس و ویژه بزرگسالان تولید و اجرا شد. امسال هم از سوی کانون تئاتر خیابانی و دوست گرامی آقای سامان خلیلیان با من تماسی گرفته شد مبنی بر تولید اثری در همین زمینه و البته با محوریت شهدای هسته‌ای که بلافصاله پس از ارائه طرح، از من خواسته شد تا روند تمرین و تولید این نمایش را برای حضور در جشنواره "تئاتر فجر" آغاز کنم.  باید بگویم که روند تولید این نمایش شامل دو بخش شد یکی پژوهش کامل ما در مورد انرژی هسته‌ای و اقدامات و پیشرفت‌هایی که تاکنون صورت گرفته است و دیگری مطالعه در مورد زندگی شهید داریوش رضایی نژاد که از طریق خواندن مصاحبه‌ها با خانواده این شهید صورت گرفته و همچنین گفت‌و گوی اختصاصی که با خانم شهره پیرانی؛ همسر شهید به عمل آمد.

چه جذابیت‌هایی موضوع هسته‌ای برای شما داشت که علاقه‌مند به تولید نمایش در این زمینه شدید؟

به این نکته هم باید اشاره کنم که در روند تولید دلایلی موجب شد که من نسبت به این موضوع علاقه بیشتری پیدا کنم هر چند که از ابتدا هم به موضوع دانشمندان به ویژه دانشمندان هسته‌ای علاقه مند بودم با این وجود تصور می کنم نیاز است تا مردم از طریق نمایش و یا هر یک از مظاهر هنری و فرهنگی مواجهه مثبت و مطلوبی با مقوله هسته ای داشته باشند اینگونه نباشد که این عرصه تنها در قالب مسائل مربوط به نظامی محدود و تعریف شود؛ در زندگی امروز با کمتر خانواده‌هایی روبرو هستیم که یکی از اعضای خانواده از بیماری صعب‌العلاجی رنج نبرد، آمار مبتلایان به سرطان و برخی از بیماری‌های وخیم هر روز رو به ازدیاد است و باید به این مهم تأکید شود که دستیابی به فناوری هسته‌ای در مواردی همچون تشخیص و علاج بیماری‌ها با استفاده از رادیوداروها امری ضروری است. در زمینه بهداشت، محصولات کشاورزی و نگهداری مواد خوراکی این عرصه به کمک بشریت آمده است و لذا باید با استفاده از زبانی نافذ همچون روایت نمایشی این موارد برای آگاهی‌بخشی بیشتر به مخاطب تبیین شود.

چه روزهایی از ایام جشنواره و در کدام مکان اجرا خواهید داشت؟

17، 18 و 19 بهمن ساعت 18 در پهنه رودکی مقابل تالار وحدت این نمایش برای عموم علاقه‌مندان اجرا خواهد شد و مدت زمان این نمایش نیز 25 دقیقه است.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است
گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است

پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، می‌گوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است
گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است

سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمی‌دارد، می‌گوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوه‌های نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.

|

نظرات کاربران