در حال بارگذاری ...
لب کلام هنرمندان در گفت‌وگوهای هفته 27

جشنواره تئاتر فجر و تلویزیون تئاتر ایران

ایران تئاتر- عباس عبدالعلی‌زاده: سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر آغاز شده و بیشتر گفت و گوهای تخصصی در رسانه هایی که به هنرهای نمایشی می‌پردازند به این مهمترین رویداد تئاتری کشور اختصاص دارد. آغاز به کار «تلویزیون تئاتر ایران» در هفته جاری نیز از مهمترین اتفاقات این حوزه بود که مورد توجه رسانه ها قرار گرفت. البته همزمانی این جشنواره با جشنواره فیلم فجر باعث شد که در اغلب رسانه ها سینما سهم بیشتری از گفت و گوها را به خود اختصاص دهد. به همین دلیل لب کلام این هفته را به مجموعه ای از گفت و گوهای مرتبط با جشنواره اختصاص داده‌ایم.

هفته گذشته ایران تئاتر نیز با انتشار گفت و گوهایی اختصاصی به موضوعات متنوعی در حوزه نمایش پرداخت. در این گفت و گوها لیلی عاج کارگردان درباره نمایش«کجایی ابراهیم» ، افشین محمودی درباره «ناخوانده» ،حسین اسدی درباره اینکه پخش فیلم تئاترها باعث دیده شدن بیشتر آثار می‌شود، حسین مسافر آستانه با موضوع تلویزیون تئاتر ایران فرصتی نو برای ارتباطات بین‌المللی، رضا گشتاسب به موضوع تلویزیون تئاتر ایران فرصتی برابر برای دیده شدن همه آثار، پویا امامی درباره بخش سرباز انقلاب در جشنواره تئاتر فجر، رضا حامدی‌خواه درباره اینکه تلویزیون تئاتر ایران مهمترین اتفاق نمایشی امسال است، رضا بصیرت از آغاز عرضه فیلم تئاتر در تلویزیون تئاتر ایران با جشنواره فجر ۳۹ ، سیدمرتضی حسینی درباره ایثار اجتماعی  و رویکرد جدید بنیاد شهید در تولیدات نمایشی و مجید رحمتی درباره نمایش «برونسی» به گفت و گو پرداختند.
متن مهمترین گفت و گوهای کوتاه و بلندی که هفته گذشته با موضوع هنرهای نمایشی روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت ها منتشر شده  را در بخش «لب کلام» بصورت خلاصه آورده‌ایم تا مخاطب این متن در دنیای پرسرعت امروز درجریان مهمترین بخش‌های  آن قرار بگیرد. بدیهی است علاقمندان برای خواندن مشروح گفت و گوها می توانند به منبع مطلب هر گفت و گو مراجعه کنند.

احسان عبدالملکی: تقابل واقعیت و حقیقت در «راشومون»
احسان عبدالملکی کارگردان نمایش «راشومون» که در بخش رقابتی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به صحنه رفت با اشاره به تجربه اولین حضورش در جشنواره تئاتر فجر درباره ویژگی های نمایش و تقابل واقعیت و حقیقت در این اثر نمایشی توضیحاتی ارائه داد.
لب کلام
این نمایش اقتباسی تقریبا وفادارانه از فیلم «راشومون» آکیرا کوروساوا است که البته جرح و تعدیل هایی هم برای تبدیل شدن به نمایشنامه در آن انجام گرفت
از جمله تغییراتی که در نمایش شکل گرفت تبدیل شخصیت واحد زن فیلم به ۲ کاراکتر بود تا ۲ وجه برداشت ذهنی انسان را به نمایش بگذارم.
 کاراکتر فرد عامی هم از داستان حذف و نقش راهب و هیزم شکن پررنگ تر شد.
همچنین یکی از بازیگران نمایش با گریم و لباس واحد در سه نقش هیزم شکن، سامورایی و راهزن ایفای نقش کرده است چون این کار برای قالب مینیمالی که برای شیوه اجرایی نمایش انتخاب کرده بودیم، مناسب بود.
داستان «راشومون» درباره جنایت و قتل است که از زاویه دید ۴ نفر روایت می شود اما اینکه کدامیک از این ۴ روایت از منظر دادگاه واقعیت باشد یا حقیقت، کلاف سردرگمی است که تا انتها ادامه دارد...

محمد لارتی: «سرباز انقلاب» چگونه به «تئاتر فجر» رسید
محمد لارتی رئیس اداره هنرهای نمایشی بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره روند شکل‌گیری بخش «سرباز انقلاب» سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با حمایت این بنیاد و همکاری با سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر سخن گفت.

لب کلام
ما از سال قبل و با شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی به فکر طراحی برنامه‌ای تئاتری با عنوان جشنواره «سرباز انقلاب» در حوزه تئاتر خیابانی برای پرداختن به شخصیت این شهید بزرگوار افتادیم.
بعد از پذیرش دبیری جشنواره سی و نهم توسط آقای مسافرآستانه، ایشان به ما پیشنهاد دادند که جشنواره «سرباز انقلاب» را با همکاری هم در دل جشنواره سی و نهم تئاتر فجر برگزار کنیم.
طی تفاهم نامه‌ای کلی با سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر مقرر شد تا کلیه هزینه‌های این بخش اعم از کمک هزینه‌ها، جوایز و هزینه‌های اسکان گروه‌ها توسط اداره کل امور هنری بنیاد شهید تأمین شود و جشنواره بخش برنامه‌ریزی و برگزاری کار را عهده دار شود.
یکی از شروط ما در فراخوان بخش «سرباز انقلاب» این بود که گروه‌ها باید اجرای عمومی نیز داشته باشند.
در فرصت باقیمانده از سال ۹۹ و همچنین سال ۱۴۰۰ اجرای عمومی گروه‌های حاضر در این بخش با حمایت ویژه انجام خواهد شد.
کیفیت نهایی آثار حاضر در بخش «سرباز انقلاب» نسبت به مرحله بازبینی بسیار بالاتر است
اداره کل امور هنری بنیاد شهید آمادگی این را دارد تا در دوره‌های بعدی جشنواره تئاتر فجر نیز در برگزاری بخش «سرباز انقلاب» با موضوعات بیشتر همکاری داشته باشد.
سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر علیرغم محدودیت‌های کرونایی موجود، رنگ‌وبوی جشن انقلاب گرفته است و شاهد فضایی سزاوار جشنواره و جشنواره‌ای برای جشن انقلاب اسلامی هستیم.

امیر شاه‌علی: «آپ آرت مان» در فجر بنا شد
امیر شاه علی کارگردان نمایش «آپ آرت مان» که در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر اجرا می‌شود درباره این اثر نمایشی سخن گفت.
نمایش «آپ آرت مان» پیش از این در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان و عمارت نوفل لوشاتو اجرا داشته است.
اجراهای قبلی نمایش در سالن‌های بلک باکس بود.
اما متأسفانه با وجود توضیحاتی که به دبیرخانه مبنی بر اینکه این اثر نمایشی برای اجرا در فضای بلک باکس طراحی شده است، دادم سالن استاد ناظرزاده را در اجرای جشنواره در اختیارمان گذاشته اند که اصلاً مناسب این نمایش نیست.
به دلیل سالن نامناسبی که برای اجرا در نظر گرفته شده است مجبور به تغییراتی در نمایش شدیم و کلاً نصف دکور قابل استفاده نیست و فکر و اندیشه‌ای که پشت طراحی صحنه نمایش بوده، از بین رفته و باید با یک دکور نصف و نیمه به صحنه برویم.
امید من این است که مخاطبان در اجرای آنلاین از دیدن نمایش لذت ببرند چون از این طریق بهتر می‌توان با اجرا ارتباط برقرار کرد.
«آپ آرت مان» یک کمدی اجتماعی و درباره اتفاقی است که در یک خانه قدیمی رخ می‌دهد و یکی از مالکان ساختمان زیر بار تخریب و کوبیدن ساختمان و تبدیل آن به یک آپارتمان نمی‌رود.

امیر دلفانی: «بین یه عالمه ماهی»؛ اثری پژوهشی در باب مهاجرت
امیر دلفانی کارگردان نمایش «بین یه عالمه ماهی» که در جشنواره تئاتر فجر روی صحنه می‌رود درباره تغییراتی که این نمایش نسبت به اجرای عمومی داشته است توضیحاتی ارائه داد.
لب کلام
«بین یه عالمه ماهی» ۱۵ و ۱۶ بهمن در قالب جشنواره تئاتر فجر در تالار سایه میزبان مخاطبان تئاتر خواهد بود.
در اجرای جشنواره نسبت به اجرای عمومی نمایش تغییرات عمده ای رخ داده است که بخش زیادی از این تغییرات به فضای تصویری و بازی ها بر می گردد.
همچنین یکی از بازیگران نمایش نیز تغییر کرده و سامان قهرمانی جایگزین ایمان عبدی شده است.
از آنجا که نمایش به شیوه روایتی روی صحنه می رود، تلاش کردیم اجرای جدید به شیوه ای طراحی شود که از حوصله مخاطبان خارج نباشد به این همین دلیل خودمان با قیچی به جان نمایش افتادیم و آن را هرس کردیم.
در صورت بازخورد مثبت مخاطبان از اجرای جشنواره، برنامه ریزی برای حضور نمایش در شهرستان ها را هم مد نظر قرار می دهیم.
قصه نمایش «بین یه عالمه ماهی» داستان زندگی یک خانواده است که به دلیل شایعاتی مبنی بر شروع جنگ تصمیم به مهاجرت می گیرند.
این نمایش به زعم خودم یک اثر پژوهشی است که به تاثیرات مهم موضوع مهاجرت و عواقب آن می پردازد.

امیر دژاکام: «ایوب خان» در نکوداشت زندگی است
امیر دژاکام نویسنده و کارگردان تئاتر که نمایش «ایوب خان» را در جشنواره تئاتر فجر روی صحنه داشت و قرار است بعد از پایان این رویداد به اجرای عمومی خود ادامه دهد درباره انگیزه اش از اجرای این اثر نمایشی در شرایط بحران کرونا سخن گفت.
لب کلام
تئاتر شغل ماست و نمی‌توان تعطیلش کرد پس باید با شرایط پیش آمده سازگار می‌شدیم.
میزانس نمایش نیز به گونه‌ای طراحی شده است که در هر صحنه بازیگرها تک تک یا به تعداد کم روی صحنه می‌آمدند.
مساله حضور بازیگران چهره و کارگردانان تجاری در تئاتر بدون اینکه من بخواهم آن را تایید یا نفی کنم سر راه کار کردن امثال من قرار گرفته است.
این روزها خیلی از بازیگران حرفه‌ای حاضر نیستند کار کنند و شاهد هستیم کارگردانان آثار تجاری تئاتر که فروش‌های میلیاردی داشتند امروزه و در این شرایط حتی حاضر نیستند به سالن‌های تئاتر تشریف بیاورند و به دیدن نمایشی بنشینند
در این نمایش نیز ۱۴ بازیگر روی صحنه هستند که به جز ۲ نفرشان که قبلاً با من کار کردند بقیه برای اولین بار است که روی صحنه می‌روند. البته این بازیگران سه سال به صورت مرتب مشق کردند و آموزش دیدند.
این نمایش براساس این موضوع شکل گرفت که همه ما گاهی اوقات درباره مسایل و عملکرد افراد مختلف درگیر توهم هستیم و این توهم‌های ما شکل‌های گوناگونی دارد و متاسفانه در زندگی ما بسیار تاثیرگذار هستند ...
خبرگزاری مهر




مطالب مرتبط

محمد لارتی، کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر:

«چند روایت نامرتب»، نمایشی از دردهای ناشی از تنهایی است
محمد لارتی، کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر:

«چند روایت نامرتب»، نمایشی از دردهای ناشی از تنهایی است

محمد لارتی، کارگردان نمایش «چند روایت نامرتب» معتقد است هدف نمایش او، نمایان­‌ساختن زخم­‌ها و دردهای ناشی از تنهایی است. زخم­‌ها و دردهایی که نه‌تنها جامعه ما، بلکه همه جوامع جهان با آن‌ها روبه‌رو هستند و درمان این دردها، نیازمند اراده جمعی و بشری است تا این چالش‌ها و ...

|

کامران شهلایی، یکی از کارگردانان نمایش «چند روایت نامرتب» مطرح کرد

نمایشی با سه اپیزود، حول محور تنهایی
کامران شهلایی، یکی از کارگردانان نمایش «چند روایت نامرتب» مطرح کرد

نمایشی با سه اپیزود، حول محور تنهایی

کامران شهلایی، یکی از کارگردانان نمایش «چند روایت نامرتب»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شد، می‌گوید این نمایش سه اپیزود با حضور یک بازیگر مرد و سه بازیگر زن، حول محور تنهایی است.

|

نظرات کاربران