در حال بارگذاری ...
نگاهی به یکی از ده‌ها ویژگی تلویزیون تئاتر ایران

از آرشیوهای دور از دسترس تا توزیع عادلانه فرهنگ

ایران تئاتر- حسین سینجلی: محتوای تخصصی موجود در سایت تلویزیون تئاتر که تا پیش از این در آرشیو اداره کل هنرهای نمایشی در حال خاک خوردن بودند، امروز با راه اندازی این سایت توانسته شرایطی را فراهم کند که از شهروندان پایتخت‌نشین تا هموطنان عزیزی که در شهرهای مرزی کشور، همگی زیر سقف ایران بزرگ نفس می‌کشند، می‌توانند از این منبع غنی تئاتری به راحتی بهره ببرند. و این اولین گام های برقراری عدالت در تئاتر است که با راه اندازی و آغاز بکار تلویزیون تئاتر ایران محقق ‌شده است.

این روزها به نظر می‌رسد افتتاح و آغاز بکار هر پروژه‌ای، فرقی هم ندارد در چه حوزه یا زمینه‌ای باشد، بواسطه یک خصلتِ عجیبب و سوال برانگیز به کاری سخت تبدیل شده است. تا جایی‌که حتی برای راه‌اندازی و افتتاح یک پروژه در سطح ملی مثل پروژه «تلویزیون تئاتر ایران» که بی اغراق تا دیروز برای بخش اعظمی از جامعه تئاتری کشور تقریبا شبیه یک آرزو بود و امروز بواسطه پشتکار و تلاش شبانه‌روزی افرادی بی‌ادعا به سرانجام رسیده نیز این مسئله را می‌توان بطور محسوس دید.

پروژه تلویزیون تئاتر ایران از آندست پروژه‌هایی است که برای جامعه تئاتر ایران از جهات مختلفی سودمند است و اهالی فن می‌توانند این موارد را برشمرده و مورد نقد و بررسی قرار بدهند که خوشبختانه در همین چند روزه که این سایت با پخش نمایش‌های اجرا شده در بخش صحنه‌ای سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر به صورت فراگیر تجربه شده، تئاتری‌های اهل نظر، این کار را شروع کرده و درباره بایدها و نبایدهایی که در تولید محتوا برای این سایت مورد توجه قرار بگیرد، نکات قابل توجه‌ ای را ذکر کرده‌اند.

اما هدف از نگارش این سطور کوتاه درباره «تلویزیون تئاتر ایران» جلب توجه آندست از هنرمندان تئاتر، دانشجویان، پژوهشگران و علاقه‌مندان هنر نمایش است که بیشتر به دنبال محتواهایی هستند که پیش از این به این آسانی و سهولت و آن هم بطور رایگان در دسترس همگان قرار نداشت.

در این متن به ذکر همین مورد اکتفا می‌کنم که در نخستین بازدیدی که از سایت تلویزیون تئاتر ایران داشتم، به راحتی توانستم به تمام محتوای یک کارگاه تخصصی و یک سمینار بین المللی دست یابم. نشست هایی که مدتی پیش از این با حضور تعداد معدودی از هنرمندان تئاتر در تهران برگزار شده بود، و بنا به دلائلی نتوانسته بودم در آن کارگاه‌ها حضور پیدا کنم؛ از جمله «سمینار تئاتر لهستان» و «سمینار تئاتر خصوصی در ایران».

خودمانی‌تر و راحت‌تر بگویم اینکه «تلویزیون تئاتر ایران» برای تمام آندسته از دانشجویان، پژوهشگران و علاقه‌مندانی که به هر دلیل نتوانسته‌اند در تعداد بیشمار سمینار، همایش و کارگاه های تخصصی با موضوعات مختلف در حوزه تئاتر حضور پیدا کنند، این سایت فرصت مغتنمی‌ست که علاقه‌مندان جدی تئاتر نباید آن از دست بدهند و به راحتی از آن بگذرند.

از سویی دیگر این نکته نیز قابل توجه است که می توان به محتوای تخصصی موجود در سایت تلویزیون تئاتر ایران که از اختتامیه ادوار مختلف جشنواره‌های تئاتر فجر و جشنواره عروسکی تهران مبارک گرفته تا انواع میزگردها، نشست‌های پژوهشی، سیمنارهای داخلی و بین‌المللی، همایش‌ها و در آخر نمایش فیلم تئاترها را شامل می شود، بعنوان تنها منبع غنی تصویری - تاریخی و البته تخصصی تئاتر ایران نگاه کرد که تا پیش از همه شان در آرشیو های اداره کل هنرهای نمایشی دور از دسترس بودند اما امروز از شهروندان پایتخت‌نشین گرفته تا هموطنان عزیزی که در شهرهای مرزی کشور، همگی زیر سقف ایران بزرگ زندگی می‌کنند، می‌توانند از این منبع غنی تئاتری به راحتی بهره ببرند.

مخلص کلام اینکه عدالت فرهنگی در تئاتر با راه اندازی و آغاز بکار سایت تلویزیون تئاتر ایران با اندکی تلاش و سپردن کار به افراد متخصص، محقق شد که این به تنهایی ارزشمند است.




نظرات کاربران