در حال بارگذاری ...
در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با مدیران جشنواره تئاتر عربی خوزستان مطرح شد؛

دیپلماسی فرهنگی با کشورهای منطقه محوریت جشنواره باشد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با دبیر جشنواره، رئیس و اعضای ستاد جشنواره بین المللی تئاتر عربی استان خوزستان بر رونق دیپلماسی فرهنگی و هنری در حوزه کشورهای خلیج فارس و به ویژه کشور عراق با محوریت استان خوزستان و جشنواره تئاتر عربی تاکید کرد.

به گزارش تئاتر خوزستان به نقل از روابط عمومی هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عربی خوزستان؛ سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با سیدکریم حسینی نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی، سعید نگراوی دبیر هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عربی خوزستان، عبدالحسین جلالی اصل رئیس ستاد جشنواره، سیدصادق فاضلی عضو شورای سیاست گذاری جشنواره و حسین ذوالفقاری مشاور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان بر رونق دیپلماسی فرهنگی و هنری با کشورهای حوزه خلیج فارس و به ویژه کشور عراق با محوریت استان خوزستان و جشنواره تئاتر عربی تاکید کرد.

در ابتدای این دیدار سیدکریم حسینی نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح ساختار جشنواره تئاتر عربی خوزستان گفت: تاکنون شانزده دوره از این جشنواره برگزار شده است و هم اکنون در آستانه برگزاری هفدهمین دوره این جشنواره هستیم.

سیدکریم حسینی در ادامه تصریح کرد: با توجه به اهمیت فرهنگ و قومیت عرب در کشور ایران اسلامی، خواستار این هستیم که جشنواره بین المللی تئاتر عربی خوزستان در تقویم تئاتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور ثبت گردد و همچنین دارای بودجه مستقل و مشخص گردد.

در بخش بعدی این دیدار سعید نگراوی دبیر هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عربی خوزستان ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری این دوره از جشنواره گفت: این دوره از جشنواره در سه بخش تئاتر صحنه ای ایران، تئاتر صحنه ای بین الملل و نمایشنامه نویسی برگزار می شود.

نگراوی افزود: در بخش صحنه ای تئاتر ایران 48 اثر از 7 هفت استان کشور متقاضی حضور هستند که 33 نمایشنامه جهت حضور در مرحله بازبینی تایید شده اند و در بخش بین المللی نیز 16 اثر از 8 کشور عربی متقاضی حضور در هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عربی خوزستان هستند.

دبیر جشنواره در پایان اظهار کرد: در بخش نمایشنامه نیز 24 نمایشنامه از کشور ایران و کشورهای عربی برای شرکت در جشنواره به دبیرخانه دائمی جشنواره رسیده اند.

در ادامه این دیدار حسین ذوالفقاری مشاور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با تاکید بر لزوم نگاه تخصصی به جشنواره تئاتر عربی خوزستان گفت: با توجه به مشترکات فرهنگی بسیار زیاد ما با کشورهای حوزه خلیج فارس و به ویژه کشور عراق در حوزه هنر و به ویژه هنر نمایش کار تخصصی نشده است و یا اگر اتفاقاتی رقم خورده به صورت مقطعی بوده است و جشنواره تئاتر عربی خوزستان می تواند به عنوان سنگ بنای فعالیت های فرهنگی و هنری و تبادل هنری کشور ایران با کشورهای عربی منطقه باشد.

ذوالفقاری در ادامه پیشنهاد داد: برای جشنواره تئاتر عربی خوزستان باید کارگروهی متشکل از کارشناسان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و هنرمندان تئاتر خوزستان در سطح وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل گردد تا با نگاه تخصصی و تشکیل دبیرخانه دائمی و برنامه ریزی سالیانه بتوان جشنواره تئاتر عربی خوزستان را به عنوان محور فعالیت های فرهنگ و هنری در حوزه کشورهای خلیج فارس و جهان عرب قرار داد.

در ادامه این دیدار سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشکر از اعضای ستاد برگزاری هفدهمین جشنواره تئاتر عربی خوزستان گفت: تشکیل کارگروه تخصصی برای جشنواره تئاتر عربی خوزستان اتفاق بسیار خوبی است و از همکاران می خواهم که هر چه زودتر با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و هنرمندان تئاتر خوزستان این کارگروه تشکیل و شروع به کار نماید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان اظهار کرد: دیپلماسی فرهنگی و هنری با کشورهای عربی و به ویژه کشور عراق با محوریت استان خوزستان و جشنواره تئاتر عربی خوزستان باید در سطح منطقه و بین الملل رونق پیدا کند.

بنا به گزارش تئاتر خوزستان هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عربی خوزستان به دبیری سعید نگراوی در سه بخش نمایش صحنه ای ایران، نمایش صحنه ای بین الملل و نمایشنامه نویسی اسفندماه 1399 در استان خوزستان برگزار می گردد.




مطالب مرتبط

ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم
ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان این نکته که هرچه در توان داشتیم برای تئاتر در سال 1402 انجام دادیم ولی با شرایط ایده‌آل فاصله داریم، گفت برای پیشبرد اهداف عرصه هنر و فرهنگ، نهادهای دیگر هم باید به کمک وزارت ارشاد بیایند.

|

معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره شبستان

وزیر فرهنگ: مساجد می‌توانند کانون اصلی تربیت هنرمندان تئاتر باشند
معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره شبستان

وزیر فرهنگ: مساجد می‌توانند کانون اصلی تربیت هنرمندان تئاتر باشند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید براینکه مساجد باید کانون‌های اصلی تربیت نیرو در حوزه‌های مختلف باشند، یکی از نمودهای این رویکرد را برگزاری جشنواره تئاتر شبستان دانست.

|

واکنش مدیرکل هنرهای نمایشی به شورآفرینی هنرمندان در انتخابات 1402

نمایندگان مجلس دوازدهم، این روز را فراموش نکنند
واکنش مدیرکل هنرهای نمایشی به شورآفرینی هنرمندان در انتخابات 1402

نمایندگان مجلس دوازدهم، این روز را فراموش نکنند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی که از صبح زود جمعه 11 اسفند در حوزه ویژه انتخاباتی در تالار وحدت حضور داشت، با سپاسگزاری از حضور هنرمندان در این حماسه ملی، از نمایندگانی که به مجلس دوازدهم شورای اسلامی راه می‌یابند، درخواست کرد این روز را فراموش نکنند و با اختصاص بودجه مناسب ...

|

تاکید وزیر فرهنگ‌ بر مقاوم‌سازی و بهره‌برداری از ساختمان اداره برنامه‌های تئاتر

تاکید وزیر فرهنگ‌ بر مقاوم‌سازی و بهره‌برداری از ساختمان اداره برنامه‌های تئاتر

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به منظور بهره‌برداری و تجهیز زیرساخت‌های تئاتری کشور از ساختمان سابق اداره برنامه‌های تئاتر واقع در خیابان پارس بازدید کرد.

|

نظرات کاربران