در حال بارگذاری ...
سامان خلیلیان خبرداد

نمایش‌های خیابانی جشنواره عروسکی در بستر مجازی ارایه می‌شوند

سامان خلیلیان مدیر بخش نمایش‌های خیابانی هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران – مبارک، خبر داد که آثار این بخش در بستر فضای مجازی به نمایش در می‌آیند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ستاد خبری این دوره جشنواره، سامان خلیلیان با این توضیح که از یازده نمایش خیابانی طبق استانداردی که اعلام شده فیلمبرداری می‌شود، گفت: طبق گفته شورای سیاست‌گذاری جشنواره، آثار پذیرفته شده این بخش نیز در بستر مجازی به نمایش درمی‌آیند و اجرای فیزیکی ندارند.

او با تاکید بر این که از نمایش‌ها به‌لحاظ کیفی به‌گونه‌ای فیلمبرداری می‌شود که به بهترین شکل ممکن در دسترس علاقه‌مندان قرار بگیرد، ادامه داد: آثار تمرین و تولید شده کیفیت قابل قبولی دارند. هنرمندان همیشه با شرایطی که در آن قرار گرفتند تطبیق‌پذیری داشتند الان هم خودشان را با این روند همسو کردند.

خلیلیان با بیان این که مردم نیز از رویکرد آنلاین و اجرای در فضای مجازی در جشنواره‌ها استقبال کردند و این وضعیت پذیرفته شده، افزود: اگر آگاهی‌سازی خوبی از سوی رسانه‌ها صورت بگیرد و مردم از پلتفرم‌های دسترسی مطلع باشند از آن استقبال می‌کنند؛ علاوه بر این که جشنواره تئاتر عروسکی تفاوتی هم با دیگر جشنواره‌ها دارد و به هر شکل عروسک، جذابیت‌های خاص خود را دارد و مخاطب را با خود همراه می‌کند. با توجه به این که گفته می‌شود در اسفند ماه به موج دیگری از کرونا نزدیک می‌شویم و احتمال دارد مردم در شرایط قرنطینه قرار بگیرند، جشنواره در فضای مجازی، اقبال خود را دارد.    
او با این توضیح که در هر شکل و صورتی جریان تئاتر باید به حیات و حضور خودش ادامه دهد، اظهارداشت: بنا به شرایط و اقتضا، در شرایطی هستیم که مجبوریم شکل و نوع رفتار و مواجهه مخاطب با تئاتر را این‌گونه تعریف کنیم. حتی اگر دوباره خدای نکرده، وارد تلاطم و بحران تعطیلی سالن‌ها شویم، جریان تئاتر باید به حیات خود ادامه دهد. در راستای مسیری که باید پیش برویم آنلاین شدنو اجرای تئاتر در بستر مجازی، اتفاق بدی نیست.
خلیلیان با بیان این که اگر آثاری که تولید شدند محملی برای اجرا نداشته باشند عملا از دست خواهند رفت، تصریح‌کرد: الان این‌گونه است که نمایش‌ها پخش آنلاین و اجرا در فضای مجازی داشته باشند تا تولیدات در دسترس قرار بگیرند. به‌نظرم بعد از این که بحران کرونا از بین رفت و شرایط به شکلی شد که امکان اجرای زنده آثار بود برای این آثار تولید شده برنامه‌ریزی داشته باشیم تا گروه‌ها بتوانند اجرای زنده خود را برای مخاطب داشته باشند. این اتفاق باید رخ دهد و فقط در حد تصویر باقی نماند حتی اگر در شهر خودشان اجرا بروند و به نوعی شهر خود را از آن نمایش بهره‌مند کنند.




نظرات کاربران