در حال بارگذاری ...

اثر برگزیده به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی می‌شود

دبیر جشنواره خاطر نشان کرد:«امسال از ۱۲ استان کشور در بخش تخصصی، متقاضیانی برای شرکت در جشنواره داشته‌ایم ولی به دلیل محدودیت امکانات مالی نتوانستیم از آن‌ها دعوت کنیم و امیدوارم در سال آتی شاهد این اتفاق و حضور باشیم. در بخش سی‌امین سال پیروزی انقلاب اسلامی نیز در ۱۵ استان کشور نمایش اجرا خواهد شد. همچنین برای نخستین بار کتابچه جشنواره به چاپ خواهد رسید و چندین مقاله تخصصی تحت عنوان نمایش درمانی در حوزه تالیف و ترجمه منتشر می‌شود.» وی با اشاره به این که جشنواره نمایش درمانی جشنواره‌ای مردمی است، گفت:«این جشنواره امسال حامیان خوبی داشته که می‌توان به اداره کل فرهنگی بنیاد شهید، کانون نمایش درمانی، حوزه هنری، مرکز هنرهای نمایشی، اداره کل توانبخشی و بازتوانی، انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و بیمارستان روانپزشکی سعادت‌آباد اشاره کرد.»

پیمان شیخی:
نشست مطبوعاتی ششمین جشنواره نمایش درمانی با حضور مجید امرایی‌ دبیر این جشنواره، وحید لک مدیر بخش سی‌امین سال انقلاب اسلامی و دکتر سیداحمد واعظی مسئول گروه تخصصی بیمارستان روانپزشکی سعادت‌آباد و جمعی از خبرنگاران در تالار اندیشه 2 حوزه هنری برگزار شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، در ابتدای این نشست‌ امرایی ‌با اشاره به زمان برگزاری این جشنواره که از 27 مهر ماه تا یکم آبان ماه است، گفت:«27 مهر ماه در حرکتی نمادین به مناسبت سی‌امین سال پیروزی انقلاب اسلامی از سوی 30 جانباز اعصاب و روان 30 لاله سرخ به 30 شهروند تهرانی هدیه می‌شود. این جشنواره دارای چهار بخش تخصصی درمانی است و بخش نشست‌های تخصصی آن نیز شامل پنج نشست می‌شود که با حضور دکتر قطب‌الدین صادقی، چیستا یثربی، دکتر حسن عشایری، دکتر نبی‌الله دریجانی و دکتر عبدالنبی شریف‌پور برگزار می‌شود. این جشنواره با هدف ارتقای علم نمایش درمانی و معرفی آن به عنوان یکی از درمان‌های غیر دارویی توانبخشی برگزار می‌شود. در بخش تخصصی این جشنواره نیز 9 نمایش درمانی اجرا می‌شود که براساس تکنیک‌های نمایش درمانی اجرا شده و با هدف تخلیه روانی، بالا بردن اعتماد به نفس و بالا بردن توجه و تمرکز در درمان جویان است. در بخش آزاد این جشنواره نیز دو کارگاه محیطی توسط بهرام ریحانی و علیرضا دهقانی برگزار می‌شود و جانبازان به همراه گروه نمایشگر به صورت بداهه نمایش اجرا می‌کنند و دو نمایش بیمارستانی نیز توسط حامد زارعان و آرمیتا نوین اجرا خواهد شد.»
دبیر جشنواره خاطر نشان کرد:«امسال از 12 استان کشور در بخش تخصصی، متقاضیانی برای شرکت در جشنواره داشته‌ایم ولی به دلیل محدودیت امکانات مالی نتوانستیم از آن‌ها دعوت کنیم و امیدوارم در سال آتی شاهد این اتفاق و حضور باشیم. در بخش سی‌امین سال پیروزی انقلاب اسلامی نیز در 15 استان کشور نمایش اجرا خواهد شد. همچنین برای نخستین بار کتابچه جشنواره به چاپ خواهد رسید و چندین مقاله تخصصی تحت عنوان نمایش درمانی در حوزه تالیف و ترجمه منتشر می‌شود.»
وی با اشاره به این که جشنواره نمایش درمانی جشنواره‌ای مردمی است، گفت:«این جشنواره امسال حامیان خوبی داشته که می‌توان به اداره کل فرهنگی بنیاد شهید، کانون نمایش درمانی، حوزه هنری، مرکز هنرهای نمایشی، اداره کل توانبخشی و بازتوانی، انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و بیمارستان روانپزشکی سعادت‌آباد اشاره کرد.»
این کارگردان تئاتر گفت:«متاسفانه طی سال‌های گذشته، نمایش درمانی را همراه نمایش درمانگر و با یک تعریف ارائه کرده‌اند در حالی که نمایش درمانی وجه درمانی کمتری دارد و مخاطب شما باید درمانجو باشد و کار براساس بداهه‌گویی اجرا می‌شود و مطلقاً از متن نمایش استفاده نمی‌شود. امسال در مراسم اختتامیه یک حرکت نمادین خواهیم داشت و برای دو تن از پیشکسوتان حوزه تئاتر و روانکاوی مراسم بزرگداشت برگزار خواهیم کرد که به احتمال زیاد عزت‌الله انتظامی و دکتر مجد خواهند بود. در این جشنواره محمود هدایت‌نژاد، دکتر عبدالنبی شریف‌پور، مهری اعتمادی، مجید جعفری و مریم سرمدی به عنوان داور حضور دارند و در بخش جانبازان نیز 15 نمایش در حال بررسی است که از آن میان 9 نمایش انتخاب خواهد شد و روزانه سه نمایش درمانی و دو نمایش در بخش آزاد و ویژه اجرا خواهد شد. همچنین خارج از بیمارستان در محوطه تئاترشهر دو نمایش محیطی با عنوان کارگاه"صمیمانه نمایش ایمایی" توسط ریحانی و کارگاه"فرم، موسیقی و حرکت" توسط علیرضا دهقانی برگزار خواهد شد.»
وحید لک مدیر بخش سی‌امین سالگرد انقلاب اسلامی ششمین جشنواره نمایش درمانی در ادامه نشست گفت:«از 50 اثری که به دبیرخانه جشنواره ارسال شده، 15 اثر نمایشی از 13 استان و 15 شهر توسط مجید امرایی، ژوبین غازیانی و من انتخاب شده و اجرا خواهند شد و بعد از اجرای نهایی به وسیله ‌CD آثار آن‌ها ارزیابی خواهد شد و یک اثر برای اجرا در بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی می‌شود.»
در پایان این نشست دکتر سیداحمد واعظی گفت:«هنر روانشناسی وسیله‌ای برای کشف هنر انسان است تا توانایی‌های بالقوه افراد را تبدیل به توانایی‌های بالفعل کند. اگر ما امکانات کافی داشته باشیم و گروه‌های متخصص حضور داشته باشند، می‌توانیم در درمان بیماران اعصاب و روان موفق باشیم. باید سازمانی منسجم وجود داشته باشد که به صورت نوشتاری و یا لوح فشرده این برنامه‌ها را به همکاران مربوط به رشته انتقال دهد تا موفق عمل کنیم. من با حضور در بیمارستان اعصاب و روان سعادت‌آباد مشاهده کردم که نمایش درمانی موفق عمل کرده و باعث فرایندهای مثبت در اشخاص بیمار شده، ولی باید این امر تداوم داشته باشد.»