در حال بارگذاری ...
از سوی دبیرخانه علمی هم‌اندیشی مجازی اعلام شد

برنامه هم‌اندیشی «میرزا آقا تبریزی؛ پیشگام ادبیات نمایشی در ایران»

دبیرخانه علمی هم‌اندیشی مجازی «میرزا آقا تبریزی؛ پیشگام ادبیات نمایشی در ایران»، برنامه سخنرانی‌ها و نشست‌های علمی این هم‌اندیشی را اعلام کرد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی پژوهشکده هنر، هم‌اندیشی مجازی «میرزا آقا تبریزی؛ پیشگام ادبیات نمایشی در ایران» در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه مورخ 4 و 5 اسفندماه سال جاری و از ساعت 15 الی 19 به صورت برخط برگزار خواهد شد.

در روز نخست این هم‌اندیشی ابتدا شهاب پازوکی، دبیر علمی هم‌اندیشی «میرزا آقا تبریزی» گزارشی از فرایند علمی این هم‌اندیشی و نحوه داوری و انتخاب مقالات ارائه خواهد کرد. سپس علی منتظری، رئیس گروه تخصصی نمایش و ادبیات نمایشی فرهنگستان هنر به عنوان سخنران افتتاحیه، درباره اهمیت توجه به ادبیات نمایشی در تئاتر ایران سخنرانی خواهد کرد. پس از افتتاحیه، نشست‌های علمی هم‌اندیشی «میرا آقا تبریزی» در روز اول با یک میزگرد علمی آغاز خواهد شد. صاحب‌نظران حاضر در این میزگرد متشکل از آقایان مجید سرسنگی، حسین محمدزاده‌صدیق و محمدحسین ناصربخت درباره اهمیت و جایگاه میرزا آقا تبریزی در نمایشنامه‌نویسی ایران به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت. سپس مؤلفان مقالات برگزیده این هم‌اندیشی، مقالات خود را ارائه و معرفی خواهند کرد. حمید مراویسی و فارسی باقری مقاله «مطالعه روابط هومولوژیک میدان تولید درام ایران پیش از شکل‌گیری انقلاب مشروطه و نقش میرزا آقا تبریزی در شکل‌گیری و صورت‌بندی این میدان»، محمد اوحدی‌حائری مقاله «مطالعه‌ای درون‌متنی بر مسئله تعلیق زمان و مکان در نمایشنامه‌های میرزا آقا تبریزی با رویکرد تقلیل پدیدارشناسانه»، میترا علوی‌طلب و محمدباقر قهرمانی مقاله «سویه‌های هراس در آثار میرزا آقا تبریزی؛ تحلیلی گفتمانی»، رحمت امینی و بهارسادات بنی‌جمالی مقاله «کاربرد بیانی زبان و بلاغت ادبی در نمایشنامه‌های میرزا آقا تبریزی به جهت خلق کنش دراماتیک» و نرجس روشن و فاطمه راستی‌یگانه مقاله «بررسی فردگرایی در آثار نمایشنامه‌نویسان دوره قاجار ـ مطالعه موردی: بررسی سبک‌شناسانه نمایشنامه‌های میرزا آقا تبریزی، فتحعلی آخوندزاده و میرزاده عشقی با رویکرد نقش‌گرا» را ارائه خواهند کرد.
در روز دوم این هم‌اندیشی نیز که به میزبانی نمادین شهر تبریز برگزار خواهد شد ابتدا حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین احمد حمیدی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز سخن خواهند گفت. در ادامه میزگرد «اهمیت و جایگاه تبریز در شکل‌گیری تئاتر در ایران» با حضور اکبر شریعت، مهدی لزیری، رضا همراز و کامران پاشایی‌فخری برگزار خواهد شد. پس از این میزگرد نیز تعدادی دیگر از مقالات برگزیده این هم‌اندیشی ارائه و معرفی خواهد شد. مقالات ارائه‌شده در روز دوم هم‌اندیشی مجازی «میرزا آقا تبریزی» عبارتند از: «بررسی و تحلیل مکان در آثار میرزا آقا تبریزی» تألیف عبدالحسین لاله و  لیلا محمدپور، «تأثیر متقابل زمینه‌های فکری انقلاب مشروطه و آثار نمایشی میرزا آقا تبریزی نخستین نمایشنامه‌نویس زبان فارسی» تألیف غلامحسین دولت‌آبادی، «وضعیت نمایشنامه‌نویسی آذربایجان در عصر میرزا آقا تبریزی» تألیف مریم مجازی، «ویژگی‌های کمیک در دو نمایشنامه «حکایت اشرف‌خان حاکم عربستان» و «طریقه حکومت زمان‌خان بروجردی» بر پایه نظریات ملوین هلیتزر» تألیف سیدآریا قریشی و «بررسی جایگاه مفهوم فساد ساختاری و سیستماتیک حاکم بر جامعه ایرانی در نمایشنامه‌های میرزا آقا تبریزی» تألیف محمدحسین نظری‌حائل.
گفتنی است هم‌اندیشی مجازی «میرزا آقا تبریزی؛ پیشگام ادبیات نمایشی در ایران» به همت پژوهشکده هنر و با همکاری گروه تخصصی نمایش و ادبیات نمایشی فرهنگستان هنر، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز،  و مؤسسه آموزش عالی چرخ نیلوفری تبریز برگزار خواهد شد.
علاقه‌مندان جهت دریافت لینک اتصال اینترنتی به این هم‌اندیشی می‌توانند در روزهای برگزاری این هم‌اندیشی به وبگاه پژوهشکده هنر به آدرس http://aria.honar.ac.ir مراجعه نمایند.

برای دریافت برنامه اینجا کلیک کنید




نظرات کاربران