در حال بارگذاری ...
تحلیل آماری تندیس های سی و نهمین جشنواره فجر؛

تندیس‌های جشنواره فجر 39 به کدام استان‌ها رسید

ایران تئاتر- علی رحیمی: سی و نهمین دوره جشنواره تئاتر فجر در حالی به پایان رسید که نمایش «سگدو» با کسب رتبه برتر در بخش های طراحی گریم، بازیگری مرد، بازیگری زن و نمایشنامه، بیشترین تندیس‌ها را در میان تمامی آثار جشنواره، از آن خود کرد.

سی و نهمین جشنواره فجر نیز به اتمام رسید و قطار بزرگترین فستیوال هنری کشور، با وجود ناملایمتی‌های منبعث از کرونا، از این ایستگاه نیز به خوبی گذر کرد.

دوره‌ای که شاید مهم ترین حسن‌هایش اضافه شدن سه بخش رادیو نمایش، تله تئاتر و سرباز انقلاب(در بخش خیابانی) در مسیر افزایش حضور گسترده تر هنرمندان که یکسال دوری از صحنه را تجربه می کردند و نیز راه اندازی «تلویزیون تئاتر ایران» با نگاه فراسالنی در جذب مخاطب و ایجاد عدالت در تماشای نمایش ها برای کلیه علاقه مندان در سراسر کشور بود.

در ادامه بررسی آماری جشنواره سی و نهمین در این بخش شرحی کوتاه بر گستره جغرافیای جوایز  خواهیم داشتم:

 

الف: صحنه ای

در بخش صحنه‌ای که خود به دو بخش «رقابتی» (مسابقه‌ی بزرگ تئاتر فجر) و «غیر رقابتی» (بخش ویژه ) تفکیک شده است، این امکان برای هنرمندان آثاری که از اول آبان 1398تا پایان آبان 1399، در یکی از تالارهای نمایشی کشور (در شهر تهران حداقل ۱۵ اجرا و در استان‌ها حداقل 5 اجرا) اجرا شده بودند، فراهم شد تا در این جشنواره بین المللی حضور یابند.

در بخش رقابتی، هنرمندان 14 استان کشور –اصفهان، البرز، بوشهر، تهران، خراسان شمالی، خراسان رضوی، قزوین، فارس، کردستان، کرمان، گلستان، گیلان، هرمزگان، یزد- 48 نمایش را به روی صحنه می برند.

براساس آمار پس از تهران با 26 اثر، کردستان (3اثر) و هرمزگان (3 اثر) بیشترین نمایش را در بخش صحنه ای دارند.

همچنین براساس اطلاعات به دست آمده 26 اثر از تهران، 22 اثر از سایر شهرهای کشور شامل گرگان(2اثر)، جزیره خارک، مریوان، کرج، میناب(2اثر)، اصفهان(2اثر)، بندرعباس، بجنورد، قزوین، شیراز، سنندج(2 اثر)، مشهد، یزد، شهریار(2اثر)، خمینی شهر، رشت، کرمان در این بخش با یکدیگر رقابت می کنند.

 

پراکندگی نامزدهای دریافت تندیس جشنواره براساس استان

از میان 14 استان  حاضر در بخش رقابتی صحنه ای، هنرمندان 7 استان تهران، اصفهان، بوشهر(جزیره خارک)، میناب (هرمزگان)، البرز (کرج)، کردستان (سنندج)، گیلان (رشت) نامزد کسب جایزه برای دریافت 9 تندیس جشنواره (موسیقی، طراحی گریم، طراحی لباس، طراحی نور، طراحی صحنه، بازیگری مرد، بازیگری زن، کارگردانی و نمایشنامه) نامزد تندیس شدند.

از میان 34 نامزد اعلام شده در 9 بخش جشنواره، تهران 23 نامزد، اصفهان 4 نامزد، کردستان (سنندج) 2 نامزد، هرمزگان (میناب) 2 نامزد و بوشهر(جزیره خارک)، البرز و گیلان هر کدام یک نامزد برای دریافت تندیس داشتند.

 

پراکندگی نامزدهای دریافت تندیس جشنواره براساس نمایش

از میان 48 نمایشی که در بخش صحنه ای با یکدیگر به رقابت پرداختند، 14 نمایش مجوزهای لازم هیئت داوران برای کسب تندیس جشنواره را کسب کردند.

هنرمندان نمایش «هار یا مردی که به هنگامه تولد هر دو دستش پر از خون بود» نامزد 6 بخش طراحی گریم، طراحی لباس، طراحی نور، بازیگری مرد(2 هنرمند) و بازیگری زن، هنرمندان نمایش «اتوول سورن» نامزد 5 بخش موسیقی، طراحی لباس، طراحی نور، کارگردانی و نمایشنامه، هنرمندان نمایش «سگدو» نامزد 5 بخش طراحی گریم، بازیگری مرد، بازیگری زن، کارگردانی و نمایشنامه، «نگاهم به دریاست تا کسی آب نبرد» نامزد 2 بخش موسیقی و نمایشنامه، «باب آرا» نامزد دو بخش کارگردانی و طراحی لباس، «بهشت حکیم الله» نامزد دو بخش طراحی صحنه و بازیگری زن، «سه شنبه های لعنتی» نامزد دو بخش نمایشنامه و بازیگری مرد، «پینوکیو» نامزد دو بخش طراحی صحنه و کارگردانی، «پنهان در پنج در» نامزد دو بخش طراحی نور و طراحی صحنه، «بیداری به وقت خون» نامزد دو بخش طراحی صحنه و بازیگری زن، «آبگوشت زهرماری» نامزد بخش موسیقی، «تن ها» نامزد بخش طراحی لباس و «رشمون» نامزد بخش طراحی نور بودند.

 

پراکندگی دریافت تندیس جشنواره براساس نمایش

34 نامزد نهایی برای 9 تندیس و 4 دیپلم افتخار با یکدیگر به رقابت پرداختند که در نهایت:

نمایش «سگدو» با دریافت 4 تندیس (طراحی گریم، بازیگری مرد، بازیگری زن و نمایشنامه) بیشترین جوایز را از آن خود کرد.

نگاهم به دریاست تا کسی آب نبرد(موسیقی)، تن ها(طراحی لباس)، پنهان در پنج در(طراحی نور)، بهشت حکیم الله (طراحی صحنه) و باب بارا(کارگردانی) 5 تندیس دیگر جشنواره را از آن خود کردند.

4دیپلم افتخار بخش صحنه‌ای نیز به نمایش های هار(بازیگری مرد)، بهشت حکیم الله(بازیگری مرد)، پینوکیو (کارگردانی) و اتوول سورون (نمایشنامه) تعلق گرفت.

بدین ترتیب بیشتر جوایز بخش صحنه ای به هنرمندان تهرانی (6 تندیس) و 3 تندیس به هنرمندانی سایر استان ها رسید.

گفتنی است در کنار این جوایز، لوح تقدیر ویژه هیئت داوران به نمایش اپیدمی از گرگان، تندیس ویژه هیئت داوران به نمایش کمین ژاله از قزوین و جایزه بزرگ بخش صحنه ای به نمایش باب آرا از سنندج رسید.

 

ب: بخش خیابانی

در بخش مسابقه  تئاتر خیابانی سی و نهمین جشنواره بین المللی فجر 20 نمایش در بخش مسابقه حضور داشتند.

این نمایش ها یا اختصاصا برای این دوره از جشنواره تولید شده و در هیچ جشنواره ای شرکت نداشته اند و یا شامل نمایش هایی هستند که در بازه زمانی اول آبان 98 تا 15 آبان 99 در یکی از شهرهای کشور اجرا شده اند.

در بخش مسابقه تئاتر خیابانی، هنرمندان 13 استان کشور (تهران 3 اثر، اصفهان 3اثر، ایلام 3 اثر، کردستان 2 اثر، خوزستان، قزوین، یوشهر، آذربایجان شرقی، زنجان، کرمانشاه، مرکزی، گیلان، همدان) برای اجرای نمایش به تهران آمدند.

 

پراکندگی نامزدهای دریافت تندیس جشنواره براساس استان

در این بخش، هیئت داوران در 7 بخش طراحی حرکت، موسیقی، طراحی فضا، بازیگر زن، بازیگر مرد، کارگردانی و طرح و ایده، 28 هنرمند را به عنوان  نامزد بخش خیابانی معرفی کرد.

از میان 14 استان حاضر در بخش خیابانی، هنرمندان 7 استان تهران، البرز، اصفهان، بوشهر، ایلام، زنجان، کردستان نامزد تندیس شدند. تهران 11 نامزد، بوشهر 6نامزد، اصفهان 5 نامزد، ایلام 4 نامزد و کردستان، زنجان و البرز هر کدام یک نامزد برای دریافت تندیس داشتند.

 

پراکندگی نامزدهای دریافت تندیس جشنواره براساس نمایش

از میان 20 نمایش که در بخش مسابقه تئاتر خیابانی با یکدیگر به رقابت پرداختند، هنرمندان 10 نمایش مجوزهای لازم هیئت داوران برای کسب تندیس جشنواره را کسب کردند.

هنرمندان نمایش «مضحکه در مضحکه» نامزد 7 بخش (موسیقی، طراحی حرکت، طراحی فضا، بازیگر مرد (2هنرمند)،کارگردانی و طرح و ایده)، هنرمندان نمایش var نامزد 6 بخش (موسیقی، طراحی فضا، بازیگر مرد(2هنرمند)، کارگردانی و نمایشنامه)، هنرمندان نمایش حباب زیر آب 4 بخش (طراحی حرکت، بازیگری مرد، کارگردانی و نمایشنامه، نبردبام نامزد 4 بخش موسیقی، بازیگر مرد، کارگردانی و طرح و ایده)، نمایش 20 عدد آخر را من نشمردم نامزد دو بخش موسیقی و طراحی فضا، خون سل نامزد دو بخش (طراحی فضا و بازیگری زن)، حس نامزد بخش طراحی حرکت، قلیان ایونی، وتوپیا و 6599 نامزدهای بخش بازیگر زن بودند.

 

پراکندگی هنرمندان نامزد دریافت تندیس جشنواره

احمد صمیمی با نامزدی در 6 بخش از بهترین های جشنواره بود. او برای نمایش Var، نامزد دریافت تندیس در بخش های طراحی فضا، موسیقی، بازیگری مرد، کارگردانی و طراحی ایده و برای نمایش نبردبام نامزد بخش طراحی ایده شد.

پس از او مارال ایزد بخش نیز برای نمایش Var، نامزد 3 بخش کارگردانی، طرح و ایده و طراحی فضا بود.

حسنا قبادی برای خوون سل نامزد طراحی فضا و بازیگری زن، سمیه مهری برای نمایش مضحکه در مضحکه نامزد دو بخش طراحی فضا و کارگردانی،  جلال حسنوند برای نمایش حباب زیرآب نامزد کارگردانی و طرح و ایده، سارینا شکیبا برای نمایش حباب زیر آب و مضحکه در مضجکه نامزد طراحی حرکت و امیر محمد انصافی برای دو نمایش نبردبام و Var نامزد بخش موسیقی بودند.

 

پراکندگی دریافت تندیس جشنواره براساس نمایش

28 نامزد نهایی برای دریافت 7 تندیس جشنواره با یکدیگر به رقابت پرداختند که در نهایت 3 نمایش کل جوایز را از آن خود کردند.

نمایش مضحکه در مضحکه با دریافت دو تندیس در بخش های طراحی حرکت و طرح و ایده و دریافت دیپلم افتخاری کارگردانی و بازیگری مرد (سامان شکیبا برای بازی در این نمایش و نمایش حباب زیرآب این جایزه را دریافت کرد) بیشترین جوایز را از آن خود کرد.

سایر جوایز را نمایش نبردبام از تهران با دریافت دو تندیس بازیگری مرد و کارگردانی و یک دیپلم افتخار در بخش موسیقی و نمایش Var از بوشهر با دریافت دو دیپلم افتخار در بخش های طرح و ایده و طراحی فضا از آن خود کردند.

هیئت داوران، جایزه بزرگ مسابقه تئاتر خیابانی به «واگویه های یک فشنگ جنون زده» از خمینی شهر داد.

 

ج: سرباز انقلاب

در بخش سرباز انقلاب که برای اولین بار با حمایت و همکاری اداره کل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران و با هدف ترویج فرهنگ مقاومت، ایثار، ولایتمداری، دفاع مقدس، مدافعان حرم، استکبارستیزی و بصیرت انقلابی و با پرداختن به شخصیت تأثیرگذار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی شکل گرفت؛ گرچه در زیر مجموعه تئاتر خیابانی بود اما به صورت مجزا داوری می شد.

در این بخش 12 اثر از 9 استان اصفهان(3 اثر)، تهران، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه (2اثر)، مازندران، همدان، خوزستان، گیلان و کرمان با یکدیگر به رقابت پرداختند.

نمایش های این دوره از هنرمندان 10 شهرستان اصفهان(2اثر)، تهران، خمینی شهر، کرمانشاه (2اثر)، ساری، زاهدان، همدان، رشت، آبادان و کرمان بودند.

 

پراکندگی نامزدهای دریافت تندیس جشنواره براساس استان

در این بخش، هیئت داوران در 6 بخش موسیقی، طراحی فضا، بازیگر زن، بازیگر مرد، کارگردانی و طرح و ایده، 23 هنرمند را به عنوان نامزد بخش سرباز انقلاب معرفی کرد.

از میان 9 استان حاضر در بخش خیابانی، هنرمندان 6 استان اصفهان(3اثر)، سیستان و بلوچستان، کرمان، کرمانشاه، مازندران و همدان نامزد تندیس شدند که سهم  استان اصفهان نامزدی در 4 بخش، همدان 3 بخش، کرمان 2 بخش و زاهدان 2 بخش بود.

هنرمندان نمایش های تهران، کرمانشاه و خوزستان نامزدی در بخش سربازانقلاب نداشتند.

 

پراکندگی نامزدهای دریافت تندیس جشنواره براساس نمایش

از میان 12 نمایش که در بخش مسابقه تئاتر خیابانی سرباز انقلاب با یکدیگر به رقابت پرداختند، هنرمندان 9 نمایش مجوزهای لازم هیئت داوران برای کسب تندیس جشنواره را کسب کردند.

هنرمندان نمایش نمایش انگشتری نامزد 4 بخش (موسیقی، طراحی فضا، بازیگری مرد و طرح و ایده)، هنرمندان ژنرال نامزد 4 بخش (طراحی فضا، بازیگر زن، کارگردانی و طراحی ایده)، هنرمندان نمایش زهی خیال باطل نامزد 4 بخش (طراحی فضا، بازیگر مرد، طرح و ایده و کارگردانی)، «زندگی با طعم باروت» نامزد 3 بخش (بازیگر زن، بازیگر مرد و کارگردانی)، نمایش قاصد نامزد دو بخش (موسیقی و بازیگری زن)، نمایش آن سالها نامزد دو بخش (بازیگر زن و بازیگر مرد)، نمایش پیله انقلاب نامزد دو بخش (طرح و ایده و کارگردانی)، سرباز نامزد کارگردانی و او پهلوان اکبره نامزد بخش موسیقی بودند.

سید مهرداد کاووسی با نمایش زهی خیال باطی نامزد 4 بخش طراحی فضا، بازیگری مرد، کارگردانی و طرح و ایده، سعید بادینی با ژنرال نامزد طراحی فضا، کارگردانی و طرح و ایده و سید پویا امانی با زندگی با طعم باروت در بخش بازیگری مرد و با نمایش پیله انقلاب در بخش کارگردانی نامزد شدند.

 

پراکندگی دریافت تندیس جشنواره براساس نمایش

در بخش سرباز انقلاب 23 نامزد نهایی، برای دریافت 6 تندیس جشنواره با یکدیگر به رقابت پرداختند که در نهایت 5 نمایش کل جوایز را از آن خود کردند.

هنرمندان نمایش«زندگی با طعم باروت» که نامزد 3 بخش (بازیگر زن، بازیگر مرد و کارگردانی) شده بود در دو بخش بازیگری زن و مرد تندیس جشنواره و در بخش کارگردانی دیپلم افتخار دریافت کرد.

هنرمندان ژنرال نامزد در 2 بخش کارگردانی و طراحی ایده تندیس جشنواره را دریافت کردند.

هنرمندان نمایش زهی خیال باطل که نامزد 4 بخش (طراحی فضا، بازیگر مرد، طرح و ایده و کارگردانی) بود بجز در بخش طرح و ایده، در سه بخش دیگر دیپلم افتخار کسب کردند.

همچنین قاصد در بخش موسیقی تندیس جشنواره و بازیگری زن دیپلم افتخار دریافت و انگشتری دیپلم افتخار طرح و ایده را از آن خود کرد.

 

بخش رادیویی

در بخش نمایش رادیویی که یکی از فراگیرترین و موثرترین آثار در عرصه هنرهای نمایشی است 10 نمایش از 7 استان کشور تهران (3 نمایش)، مازندران(2نمایش)، ایلام (2نمایش)، البرز، اصفهان و آذربایجان شرقی حضور دارند.

در این بخش هیئت داوران 20 نامزد را در 6 بخش افکت، بازیگری زن، بازیگری مرد، کارگردانی، نمایشنامه و تهیه کنندگی انتخاب کرد.

 

پراکندگی نامزدهای دریافت تندیس جشنواره براساس استان

از میان 7 استان حاضر در بخش رادیویی، هنرمندان تهران (10 نامزد)، اسلام(4نامزد)، مازندران (3نامزد)، آذربایجان شرقی (2نامزد) و اصفهان یک نامزد و کرج و ایلام نامزدی در این بخش نداشتند.

 

پراکندگی نامزدهای دریافت تندیس جشنواره براساس نمایش

از میان 10 نمایش که در بخش رادیویی با یکدیگر به رقابت پرداختند، هنرمندان 8 نمایش مجوزهای لازم هیئت داوران برای کسب تندیس جشنواره را کسب کردند و فقط 2 نمایش پست بام و مجلس سیاه و دختر سلطان از دریافت جایزه بی نصیب ماندند.

در این بخش، هنرمندان نمایش سین جین در 5 بخش (بازیگری مرد (2هنرمند)، کارگردانی، نمایشنامه و تهیه کنندگی)، هنرمندان نمایش اتاق 24 در 4بخش(افکت، بازیگری زن، بازیگری مرد و کارگردانی)، نمایش چریکه در 4بخش(بازیگری مرد، کارگردانی، نمایشنامه و تهیه کنندگی)، نمایش قهرمان من تویی در 2بخش (بازیگری زن و تهیه کنندگی)، نمایش جزیره 130 در 2 بخش افکت و بازیگری مرد، نمایش سوزن بان در بخش افکت و نمایش بوسه بر ماه در بخش بازیگری زن نامزد بودند.

مصطفی کولیوند با نمایش چریکه در 3 بخش تهیه کنندگی، کارگردانی و بازیگری مرد نامزد بود. کولیوند در بخش سرباز انقلاب نیز برای نمایش سالها، نامزد بهترین بازیگری مرد بود.

 

پراکندگی دریافت تندیس جشنواره براساس نمایش

20 نامزد نهایی برای دریافت 6 تندیس جشنواره با یکدیگر به رقابت پرداختند که در نهایت:

نمایش سین جین با دریافت 3 تندیس بازیگری مرد، کارگردانی و نمایشنامه نویسی و دیپلم افتخار برای بازیگری مرد بیشترین جوایز را از آن خود کرد.

اتاق 24 تندیس افکت و دیپلم افتخار در دو بخش بازیگری زن و بازیگری مرد، قهرمان من تویی تندیس تهیه کنندگی و دیپلم افتخار بهترین بازیگری مرد، بوسه برماه دیپلم افتخار بهترین بازیگری زن و چریکه دیپلم افتخار بهترین کارگردانی را از آن خود کرد.

 

بخش دیگرگونه ها

بخش دیگرگونه های اجرایی از بخش های جوان جشنواره تئاتر فجر است و برای گونه هایی از آثار نمایشی متفاوت از دو بخش صحنه ای و خیابانی در این بخش دسته بندی می شوند.

در بخش دیگرگونه های نمایشی 10 اثر (9 اثر از تهران و یک اثر از بوشهر) از 10 بهمن ماه با اجرای نمایش دیوار آسمان اثر یاسر سرخاب در دیواره برج آزادی کار خود را آغاز کردند.

در انتهای این جشنواره، مهیار جوادی برای نمایش تناسخ و پویان محمودی برای نمایش 15 ثانیه تندیش جشنواره و رضا سعیدی برای نمایش حیاط ناتمام خانه گلنوش قهرمانی برای نمایش 15 ثانیه دیپلم افتخار دریافت کردند.

 

گزارش از: علی رحیمی




مطالب مرتبط

بازخوانی گفت و گوی ایران تئاتر با مرحوم علی سلیمانی :

فاصله بین هنرمندان تئاتر با مردم را نمایش های مذهبی پر می کند
کار باکیفیت نیازمند افراد با کیفیت است
بازخوانی گفت و گوی ایران تئاتر با مرحوم علی سلیمانی :

فاصله بین هنرمندان تئاتر با مردم را نمایش های مذهبی پر می کند
کار باکیفیت نیازمند افراد با کیفیت است

ایران تئاتر: علی سلیمانی بازیگر پرشور و هنرمند خوش فکر تئاتر ، سینما و تلویزیون را در اثر کرونا از دست دادیم . او که همواره دل در گرو اندیشه دینی و ارزش های فرهنگ ایرانی داشت در آخرین تجربه کارگردانی تئاتر خود با اجرای نمایش «مردی در آیینه» نگاهی نو را در تطبیق وقایع تاریخی و ...

|

گفت و گو با کارگردانان نمایش‌های پخش شده در یک پلتفورم تخصصی (2)

تلاش تلویزیون تئاتر ایران برای  ورود به سبد فرهنگی خانوار
گفت و گو با کارگردانان نمایش‌های پخش شده در یک پلتفورم تخصصی (2)

تلاش تلویزیون تئاتر ایران برای ورود به سبد فرهنگی خانوار

ایران تئاتر: تلویزیون تئاتر ایران فرصت مغتنمی است که می تواند ارتباط تئاتر با جامعه را توسعه دهد و آن را در سبد فرهنگی خانوار جانمایی نماید.

|

نگاهی به نمایش «گرگ دختر» عرضه شده در تلویزیون تئاتر ایران

یک حکایت محلی  دستمایه عاشقانه رازآلود «مینا و پلنگ»
نگاهی به نمایش «گرگ دختر» عرضه شده در تلویزیون تئاتر ایران

یک حکایت محلی دستمایه عاشقانه رازآلود «مینا و پلنگ»

ایران تئاتر-علی رحیمی: نمایش «گرگ دختر» یکی از زیباترین داستان های رمانتیک جهان است که به کوشش عباس عبدالله زاده در کسوت نمایشنامه نویس و وحید کبیری در قامت کارگردان، به تازگی امکان تماشا از طریق پلتفرم تلویزیون تئاتر ایران را پیدا کرده است.

|

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران در نشست  پژوهشکده هنر عنوان کرد  :

آینده روشن تلویزیون تئاتر ایران در کمک به اقتصاد هنرهای نمایشی
مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران در نشست پژوهشکده هنر عنوان کرد :

آینده روشن تلویزیون تئاتر ایران در کمک به اقتصاد هنرهای نمایشی

نشست تخصصی ظرفیت‌ها و کارکردهای «تلویزیون تئاتر ایران» و «نمایش تلویزیونی» برای رونق‌دهی به تئاتر در دوران بحران کرونا با حضور ضا بصیرت مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران و کاظم نظری رئیس دانشکده هنر دانشگاه سوره و به دبیری محمود ترابی‌اقدم کارشناس تئاتر و تلویزیون به ...

|

گفت و گو با کارگردانان نمایش‌های پخش شده در یک پلتفورم تخصصی

مناسبات جدید عرضه و تقاضا با تلویزیون تئاتر ایران 
فرصتی که باعث شد تئاتر هنر مرگ نباشد
گفت و گو با کارگردانان نمایش‌های پخش شده در یک پلتفورم تخصصی

مناسبات جدید عرضه و تقاضا با تلویزیون تئاتر ایران
فرصتی که باعث شد تئاتر هنر مرگ نباشد

ایران تئاتر- علی رحیمی: دهه‌ها پیش پرویز زاهدی در مطلع مقاله‌ای با عنوان تئاتر «تئاتر نمی‌میرد»، (مجله نمایش آبان 66)، نوشت: تئاتر را هنر مرگ گفته‌اند. همچنان که سینما را هنر زندگی. چرا مرگ، چون در یک محدوده زمانی مشخص به دنیا می‌آید و می‌میرد.و امروز بعد از سه دهه و اندی، با ...

|

گفت و گو با علی عامل هاشمی کارگردان نمایش «خانواده آقای هاشمی»

داستان زندگی ما یکسال بعد از درگذشت مادر 
می دانیم مخاطب از ما چه می خواهد
گفت و گو با علی عامل هاشمی کارگردان نمایش «خانواده آقای هاشمی»

داستان زندگی ما یکسال بعد از درگذشت مادر
می دانیم مخاطب از ما چه می خواهد

ایران تئاتر: کارگردان نمایش «خانواده هاشمی» می گوید: سلیقه مخاطب تئاتر را می شناسد و به همین دلیل نمایش های همواره پرمخاطب است.

|

نگاهی به اهمیت رمزگشایی حوادث تاریخی در سالروز فاجعه هفت تیر

کور سوی صحنه از بزرگ‌ترین عملیات‌ تروریستی تاریخ ایران
نگاهی به اهمیت رمزگشایی حوادث تاریخی در سالروز فاجعه هفت تیر

کور سوی صحنه از بزرگ‌ترین عملیات‌ تروریستی تاریخ ایران

ایران تئاتر-علی رحیمی: تئاتر مستند از جمله ابزاری است که می تواند در رمزگشایی برخی حوادث تاریخی موثر واقعه شود. گونه ای که با وجود موفقیت چند تجربه معدود جای آن در هنرهای نمایشی خالی است.

|

در ضرورت روایت قیام 15 خرداد 1342:

از صحنه‌های دراماتیک واقعه غافل نباشیم
در ضرورت روایت قیام 15 خرداد 1342:

از صحنه‌های دراماتیک واقعه غافل نباشیم

ایران تئاتر- علی رحیمی: حادثه ۱۵خرداد ۱۳۴۲ به‌دوراز مباحث سرد سیاسی آن، به‌واسطه خلق جلوه‌های ویژه مبارزاتی یک ملت و نیز اسناد، اطلاعات، مصاحبه‌ها و ... بی‌شماری که در خصوص آن گردآمده است، از جایگاه بسیار خوبی برای خلق آثار دراماتیک برخوردار است.

|

نظرات کاربران