در حال بارگذاری ...
...

گفت‌وگو ایران تئاتر با بهناز نازی بازیگر نمایش«گرگاس‌ها یا روز به خیر آقای وزیر»

اولویت اصلی ما ارتباط با مخاطب است
در«گرگاس‌ها»تمام ویژگی‌های نمایش کمدی رعایت شده است

گفت‌وگو ایران تئاتر با بهناز نازی بازیگر نمایش«گرگاس‌ها یا روز به خیر آقای وزیر»

اولویت اصلی ما ارتباط با مخاطب است
در«گرگاس‌ها»تمام ویژگی‌های نمایش کمدی رعایت شده است

بهناز نازی بازیگر،نویسنده،کارگردان و طراح سینما،تئاتر و تلویزیون که سال قبل پرفورمنس گابریل را روی صحنه آورد.در سال های اخیر در بازیگری به دست آوردهای مهم و ارزشمندی دست پیدا کرده و انواع و اقسام نقش های درام، تاریخی و اجتماعی و کمدی را در نمایش های مثل ریچارد، آقای شوایک و شرق دور شرق نزدیک و محبوبه ها در آثار کارگردان های نظیر حمید رضا نعیمی و پری صابری وژاله صامتی تجربه کرده است.بهناز نازی در نمایش«گرگاس‌ها»در نقش زن آقای وزیر بازی فیزیکال جذابی از خودش ارائه می‌کند.

بهناز نازی عضو گروه تئاتری شایا است و تجربه کارگردانی نمایش موفقی مثل فیل را در کارنامه‌اش دارد.بهناز نازی سوای بازیگری و کارگردانی در تئاتر در حوزه طراح صحنه و لباس در سینما و تلویزیون هم فعالیت می‌کند.او در نمایش‌های گمسار، روزگاری برای بودن،دختری با شنل ارغوانی، آژاکس، داستان‌های کارور، مکبث و کالون و قیام کاتسلیون به عنوان بازیگر و در نمایش های روزنه، روزگار طولانی تنهایی و انتظار با بوی نرگس به عنوان طراح صحنه فعالیت داشته است.دریافت جایزه دوم بازیگری از جشنواره دانشگاه آزاد بوشهر ،دریافت سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس از جشنواره فیلم فجر برای طراحی صحنه و لباس فیلم هیوا از افتخارات بهناز نازی در طول مدت فعالیت هنریش است.نمایش «گرگاس ها یا روز به خیر آقای وزیر»اسفندماه در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه اجرا است.با بهناز نازی در بازیش در این نمایش گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

 

شما جزو گروه تئاتری شایا هستید و در تمام اجراهای این گروه حضور دارید.بازی در نمایش«گرگاس‌ها یا روز به خیر آقای وزیر»برایتان دارای چه ویژگی‌هایی بود؟

برای گروه ما توجه به خواسته و نیازهای تماشاگران برای اجرای یک نمایش بسیار مهم است و به جز ارتباط با مخاطب انگیزه دیگری برای اجرای تئاتر به خصوص در این شرایط سخت نداریم.بعد از به اجرا درنیامدن نمایش«فردریک» به خاطر کرونا این تصمیم را گرفتیم علیرغم تمام چالش‌های موجود ما شروع کننده دوره جدید فعالیت تئاتر در این شرایط باشیم و چراغ تئاتر را روشن نگه داریم.ما در این شرایط به هیچ وجه توقع درآمدزایی نداریم فقط هزینه ها جبران شود راضی کننده است.به نظرم مردم احتیاج به شاد شدن دارند .

 

آیا از رعایت پروتکل‌ها در سالن اصلی رضایت دارید؟

 بله، تمام پروتکل های بهداشتی توسط پرنسل مجموعه تئاتر شهر رعایت می‌شود.حتی برای کم شدن تعداد آدم‌ها ما بعد از طراحی گریم نقش ها توسط خانم حاجیان در شروع اجرای نمایش خودمان شب‌های بعدی اجرا گریممان را انجام می‌دهیم و تا این اندازه مسائل فاصله‌گذاری رعایت می‌شود.

 

در کارنامه بازیگری شما کمتر کار طنز و کمدی دیده می شود؟

 به شخصه علاقه زیادی به طنز و کمدی دارم .طنزی که در موقعیت رخ بده.در نمایش ما تمام ویژگی‌های نمایش کمدی رعایت شده و می‌تواند بعدا مورد ارجاع قرار بگیرد.ویژگی کارهای نعیمی ساده روایت کردن داستانش بر خلاف پیچیدگی هایش در تکنیک و کارگردانی است و این مسئله در نمایش فاوست عینیت کاملی دارد .تمام تلاش گروه ما این بود که طنز کارمان معطوف به رد و بدل شدن چند دیالوگ طنز نباشد .

 

در نمایش سوای طنزی که ارائه شده به بحث‌های روز جامعه مثل اختلاس هم پرداخته می‌شود.این مسئله چقدر می ‌تواند به نمایش بعد اجتماعی بدهد؟

این مسئله در اغلب نقاط دنیا وجود دارد و وظیفه هنر و تئاتر بیان این مسائل مهم اجتماعی است تا مخاطب را به اندیشه فرو ببرد.

 

شیوه طراحی جنس بازی ها توسط کارگردان جذاب و کاربردی است. در این زمینه نقش بازیگران به چه نحوی بود؟

بازی‌ها جنس متفاوتی دارد و متفاوت از جنس بازی‌های روال و رئالیستی است و همه بازیگران در تمرینات برای رسیدن به یک هارمونی واحد همراه بودند .

 

نقش زن آقای وزیر برایتان دارای چه ویژگی‌هایی بود؟

این وزیر تازه به سمت منصوب شده است و ظاهرا قرار است خیلی جدی جلوی سیاهکاری‌ها و اختلاس‌ها بیاستد و در مسیر کارش تقابل‌های با رئیس جمهور ، وزیر آموزش و پروش و یک کارمند دون پایه وجود دارد.این زن موقعیت متمایزی دارد و برایم رسیدن به نقش کار واقعا چالش‌زایی بود.زنی که شغل مشخصی ندارد و بنابراین من با شناسنامه‌ای درباره او مواجه نبودم و یکی از ابزارهای ایفای نقش را در اختیار نداشتم.به طور مثال وقتی می‌گویم فلان شخصیت شغلش معلمی است یک سری شناخت از مختصات این آدم وجود دارد.تنها مشخصه این زن  زن وزیر بودنش است.منتهی چند کلمه و نوع رفتار در باره این شخصیت در متن نوشته شده بود که می‌شد روی آن برای بهتر ملموس شدن نقش استفاده کرد.در یکی از صحنه‌های نخست حضور زن در نمایش شوهر به او می گوید چرا دستانت سیاه است.زن جواب می‌دهد که مشغول تعمیر چرخ‌های ماشین بوده است .

 

یک جور زن مدیر و آشنا به کارهای منزل و تعمیرات نشان داده می شود؟

 بله، اغلب خانم‌ها چنین ویژگی‌هایی دارند که در برخی پر رنگ تر دیده می‌شود و تا حدی هم بر شوهرش تسلط دارد و من باید تلاش می‌کردم این تسلط نامرئی و ملو باشد وگل درشت دیده نشود.ترسیم چنین خصلتی جزو سختی کار من بود .

 

نکته مهم در بازی های نمایش یکدستی آن است؟

حمید رضا نعیمی بیس اصلی بازی را متنی بر بازی فیزیکال قرار داده بود و خبری از رفتاری ریز رئال و مینی مالیستی نبود.حضور شی مثل دستکش سفید باعث می‌شود در بازیمان این طراحی بازی با دست و بدن تلفیق شود.

آیا نقش زن وزیر برایتان یک نقش پر چالش بود؟

 خیلی پر چالش بود و ایفای درستش با راهنمایی و هدایت حمید رضا نعیمی ممکن شد.

 

چقدر از شرایط اجرا رضایت دارید؟

در این مدتی که کار اجرای نمایش شروع شده از هیچ جای از ما حمایتی انجام نشده است.آلان خیلی از مردم از بازگشایی سالن‌های نمایشی اطلاعی ندارند و بعد از گذشت چندین روز از اجرای نمایش به تازگی بنر تبلیغاتی روبه روی درب مجموعه تئاتر شهر برای اطلاع رسانی از اجرای نمایش جانمایی شده است.این کل تبلیغات نمایش ما در سطح شهر است.از این فرصت می‌خواهم از مردم دعوت کنم دوباره به دیدن تئاتر بیایند.بچه های تئاتر برای اجرای تئاتر واقعا در این شرایط سخت زحمت می‌کشند و هنوز معلوم نیست با توجه به استفاده از نیمی از ظرفیت سالن کمک هزینه‌ای دریافت خواهیم کرد یا نه.گروه ما با علم به این مسائل اجرای نمایش را شروع کردند.اما بی‌انصافی است هیچ حمایتی از نمایش‌هایی که این روزها روی صحنه می‌رود انجام نشود .

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی