در حال بارگذاری ...
مهدی حاجیان در نشست رسانه‌ای جشنواره نمایش عروسکی تهران – مبارک

اولویت ما صیانت از سلامت دست‌اندرکاران و گروه‌های نمایشی است
پخش آنلاین در پلتفرم‌های تلویزیون تئاتر ایران،تیوال،هاشور و نمایش نت

نشست رسانه‌ای هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک در تالار وحدت برگزار شد. مهدی حاجیان دبیر اجرایی جشنواره در این نشست گفت: اولویت اول و آخر ما صیانت از سلامت دست‌اندرکاران و گروه‌های نمایشی جشنواره است.

به گزارش ایران تئاتر نشست رسانه‌ای هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک، با حضور مهدی حاجیان دبیر اجرایی، رضا بصیرت مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، مدیران بخش‌های مختلف جشنواره و اهالی رسانه صبح امروز 5 اسفندماه در تالار وحدت برگزار شد.
در این نشست مهدی حاجیان ضمن گرامیداشت یاد گلزار محمدی دبیر فقید این جشنواره گفت: حضور ایشان همچنان در این رویداد حس می‌شود؛ امیدوارم با همراهی دوستانم در ستاد، جشنواره‌ای درخور برگزار کنیم.
حاجیان افزود: امسال با توجه به کرونا، راحت‌ترین کار برگزار نکردن این رویداد بود؛ اما به جهت همراهی با هنرمندانی که مدت‌ها فعالیت‌هایشان تعطیل‌شده بود، تصمیم گرفتیم که برگزار شود. البته بعد از درگذشت گلزار محمدی و شیوع کرونا نتوانستیم در موعد مقرر آن را برگزار کنیم. به همین دلیل، تصمیم شورا این شد که جشنواره را در اسفندماه برگزار کنیم. اولویت اول و آخر ما صیانت از سلامت دست‌اندرکاران و گروه‌های نمایشی جشنواره است.
دبیر اجرایی جشنواره گفت: همان‌طور که می‌دانید فراخوان جشنواره نهم آذر ۹۸ منتشر شد. بالغ‌بر ۱۱ بخش را در فراخوان اعلام کردیم. در سال‌های گذشته مرحله اول داوری و ارزیابی را داشتیم و بعد آثار به مرحله اجرا می‌رسیدند؛ اما امسال این مرحله را حذف کردیم و در مباحث ارزیابی و انتخاب از زبده‌ترین کارشناسان استفاده کردیم.
او ادامه داد: تمام بخش‌های جشنواره در بستر فضای مجازی است. اولویت اول جشنواره اختصاص کمک‌هزینه به هنرمندان بود که در همین راستا پس از اعلام ارزیابی مرحله اول، قسط‌های پیش‌تولید عروسک‌ها را واریز کردیم. یکی دیگر از بخش‌های مهم جشنواره برگزاری کارگاه‌های آموزشی بود که با استقبال خوب هنرمندان برگزار شد.
حاجیان گفت: نشست‌های تخصصی هم به‌صورت غیرحضوری برگزار شد که تمامی مباحث و نشست‌های تخصصی تصویربرداری در تارنمای جشنواره و تلویزیون تئاتر ایران قابل‌دسترس است.
 

تلویزیون تئاتر ایران، تیوال، هاشور و نمایش نت
او افزود: تمامی آثار حاضر در جشنواره در پلتفرم‌های تلویزیون تئاتر ایران، تیوال، هاشور و نمایش نت پخش خواهد شد. برخی آثار رایگان و بقیه نیز با حداقل قیمت بلیت در دسترس خواهد بود. همچنین امسال سه کتاب تخصصی با عنوان «راهنمای عملی بازی دهندگی عروسک»، «تئاتر عروسکی در نظریه و عمل» و مجموعه مقالات یورکفسکی کتاب‌هایی هستند که در ایام جشنواره شاهد رونمایی و انتشارشان خواهیم بود. در جشنواره امسال برای پاسداشت و تجلیل از هنرمندان عرصه عروسکی پاسداشتی را از ایرج محمدی خواهیم داشت و در کنار ایشان از محمدحسن ابویی به جهت تلاش‌های بی‌وقفه در جهت آموزش نمایش عروسکی و توجه به عروسک‌های ملی ایران قدردانی خواهیم کرد.

حاجیان درباره دیگر بخش‌های این دوره از جشنواره گفت: طبق روال هر جشنواره بزرگداشت مفاخر ازجمله بزرگداشت ایرج محمدی به‌پاس سال‌ها تلاش در حوزه نمایش عروسکی، تقدیر ویژه از محمدحسن ابویی مهریز به دلیل آموزش نمایش عروسکی به دانش آموزان و توجه به عروسک‌های سنتی و ملی از برنامه‌های هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران است.

وی همچنین اضافه کرد: امسال چون بخش پاتوق کودکان و نوجوانان را نداشتیم مسابقه‌ای را تدارک دیدیم که کودکان و نوجوانان با همراهی والدینشان و استفاده از متریال موجود در خانه‌شان عروسک مبارک را بسازند و با آن قطعه کوتاه نمایشی را تولید و برای ما ارسال کنند. سوق داده شدن به‌اجبار جشنواره به سمت فضای مجازی برای ما محدودیتی به وجود آورد که ما به‌عنوان یک فرصت به آن نگاه کردیم. ازاین‌رو آثار جشنواره به شیوه‌ای حرفه‌ای و باکیفیت تصویربرداری شده که قابلیت در اختیار گذاشتن مخاطبان در فضایی غیر از جشنواره را هم به وجود آورده است.

حمایت از اجرای عمومی آثار عروسکی
نمایش عروسکی متأسفانه از کمبود اجرای عمومی و نداشتن استمرار اجرای عمومی در طول سال رنج می‌برد و اگر نمایش عروسکی ایران می‌خواهد به جایگاهی که شایسته‌اش است، برسد و مورد اقبال عمومی قرار گیرد باید در طول سال استمرار اجرای عمومی در تهران و در کل کشور داشته باشد. با صحبت‌هایی که با آقای آشنا داشتیم امیدواریم که نمایش‌های جشنواره بتوانند در طول سال اجرای عمومی در کل کشور داشته باشند.

 

دعوت از نهادها تا مخاطب نمایش‌های عروسکی باشند
در بخش دیگری از این نشست محسن حسن‌زاده مدیر روابط عمومی جشنواره در ادامه توضیحاتی درباره جدول اجراهای جشنواره و پخش فیلم تئاترها از پلتفرم‌های هاشور، تیوال، نمایش نت و تلویزیون تئاتر ایران ارائه داد و گفت: کدهایی برای دیدن آثار جشنواره در اختیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان، وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان بهزیستی قرار خواهیم دادیم تا کودکان و نوجوانان تحت پوشش این مراکز بتوانند مخاطب نمایش‌های عروسکی جشنواره باشند و این سازمان‌ها و نهادها هم قرار است در این مسیر کنار ما باشند. ما به حمایت هنرمندان و چهره‌های شناخته‌شده هنری برای تبلیغ و دعوت مردم برای دیدن آثار جشنواره نیازمندیم که قرار است این دوستان در این راه همراه ما باشند. بخشی از نمایش‌های جشنواره برای همه مردم ایران به‌صورت رایگان قابلیت دیدن دارند و بخشی دیگر با حداقل قیمت بلیت ممکن یعنی ۸ هزار تومان قابلیت خرید و دیدن دارند.

در بخش دیگر این نشست رسانه‌ای حاجیان به مسائل مالی جشنواره اشاره کرد و گفت: بودجه جشنواره بر اساس برآوردی که داده‌شده نزدیک به ۲ میلیارد تومان است؛ که تلاشمان این است بیشترین درصد از این مبلغ به سمت تولید آثار، اختصاص کمک‌هزینه و هنرمندان حاضر در جشنواره سوق داده شود تمام تلاشمان را با حمایت‌های مدیرکل هنرهای نمایشی می‌کنیم که تا پایان جشنواره با همه گروه‌های نمایشی حاضر در این رویداد تسویه شود و تا امروز هم قسط اول را به گروه‌ها پرداخت کرده‌ایم. امسال ۵۷ اثر در جشنواره حضور دارند که ۲۹ اثر از تهران و ۲۸ اثر از شهرستان‌ها در جشنواره هستند که حضور کارهایی خارج از مرکز که تقریباً نیمی از آثار را در برمی‌گیرد، جالب‌توجه است به‌طوری‌که شاهد اجرای نمایش‌هایی از ۱۶ استان کشور خواهیم بود.

 

همه نمایش‌های جشنواره در تمام طول برگزاری قابل دسترس است

حاجیان درباره میزان بودجه این دوره از جشنواره توضیح داد: بودجه جشنواره بر اساس برآوردی که داده‌شده نزدیک به ۲ میلیارد تومان است که تلاشمان این است بیشترین درصد از این مبلغ به سمت تولید آثار، اختصاص کمک‌هزینه و هنرمندان حاضر در جشنواره سوق داده شود. همچنین تصمیم به برگزاری کامل جشنواره در بستر فضای مجازی از طرف ستاد جشنواره گرفته شد و از ابتدا این اتفاق را برنامه‌ریزی کرده و گروه‌ها را در جریان گذاشته بودیم اما با رایزنی که با قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی داشته‌ایم تلاشمان این است که به تمام آثار امکان اجرای عمومی داده شود.
دبیر اجرایی جشنواره یادآور شد که همه نمایش‌های جشنواره در تمام طول برگزاری این رویداد قابلیت دیدن دارند نه اینکه تنها در محدوده زمانی خاصی پخش شوند.
وی از قابلیت پخش نمایش‌های جشنواره از شبکه‌های مختلف سیما خبر داد و اعلام آمادگی کرد که این آثار می‌توانند در طول برگزاری جشنواره از شبکه‌های مختلف پخش شوند.
حاجیان در پایان گفت: تمامی مبلغ فروش بلیت آثار در فضای مجازی به خود گروه‌های شرکت‌کننده تعلق می‌گیرد و تمامی فیلم آثار، باکیفیت خوب و قابل‌قبول ضبط‌شده‌اند و انجمن هنرهای نمایشی ایران هم این امکان را دارد که آثار را در طول سال در بستر فضای مجازی برای ارائه به مخاطبان در اختیار پلتفرم‌ها قرار دهد.
در نشست رسانه‌ای هجدهمین دوره جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک که به‌صورت آنلاین از تیوال پخش شد علاوه بر مهدی حاجیان دبیر اجرایی جشنواره، رضا بصیرت مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، امیر عابدی مدیر بخش عکس، سامان خلیلیان مدیر بخش خیابانی و جمعی از مدیران بخش‌های مختلف جشنواره و اهالی رسانه حضور داشتند.




مطالب مرتبط

کارگردان‌های نمایش‌های بزرگ‌سال عروسکی از دغدغه‌های‌شان گفتند

نمایش بزرگ‌سال عروسکی، نمایشی حرفه‌ای با ابزار عروسک است
کارگردان‌های نمایش‌های بزرگ‌سال عروسکی از دغدغه‌های‌شان گفتند

نمایش بزرگ‌سال عروسکی، نمایشی حرفه‌ای با ابزار عروسک است

کارگردانان سه نمایش «مامان»، «دویست‌وهشتادمین شب سال» و «مَثلث» بر این باورند که نمایش بزرگ‌سال عروسکی، نمایشی حرفه‌ای با ابزار عروسک است که باید مثل دیگر آثار دیده شود و مورد ارزیابی قرار بگیرد.

|

«مامان» به صحنه بازمی‌گردد

«مامان» به صحنه بازمی‌گردد

نمایش عروسکی «مامان» به نویسندگی و کارگردانی الهام سلج محمودی دور دوم اجراهای خود را از 12 بهمن ماه در سالن تئاتر «هامون» آغاز می‌کند.

|

«ماهی کوچولو» به تالار هنر رسید

«ماهی کوچولو» به تالار هنر رسید

نمایش عروسکی «ماهی کوچولو» که اقتباسی از داستان «ماهی سیاه کوچولو» است، دی و بهمن 1402، در تالار هنر به صحنه خواهد رفت.

|

گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «مامان»

الهام سلج‌‎محمودی: نمایش عروسکی مختص به کودکان نیست
گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «مامان»

الهام سلج‌‎محمودی: نمایش عروسکی مختص به کودکان نیست

الهام سلج‌محمودی، نویسنده و کارگردان نمایش عروسکی «مامان» می‌گوید نمایش عروسکی دنیای نامحدودی دارد که تنها مختص به کودکان نیست و با کمک آن می‌توان مفاهیم عمیق را برای مخاطب بازگو کرد.

|

نظرات کاربران