در حال بارگذاری ...
مهدی حبیبی کارگردان ملایری‌ در گفت‌وگو با ایران تئاتر مطرح کرد:

جشنواره تئاتر عروسکی تهران - مبارک یک برند آموزشی است
تلوزیون تئاتر ایران فتح بابی است برای همه عاشقان تئاتر کشور

اجرای بخشی از جشنواره تئاتر مقاومت و فجر۳۹ از طریق تلوزیون تئاتر ایران و انتقال آن تجربه به جشنواره تئاتر عروسکی «مبارک» فتح بابی است برای کسانی که شرایطش دیدن نمایش‌ها را از نزدیک نداشتند.اکنون می‌توانند اجراها را حتی از طریق گوشی همراه و ... تماشا کنند پس باید به فال نیک بگیریم.

مهدی حبیبی برای هنرمندان تئاتر استان همدان و فعالان تئاتر خیابانی کشور نامی آشناست.این هنرمند ملایری و موسس گروه تئاتری سپید و سیاه بیش از یک دهه است که حضور مستمری در تئاتر و به خصوص تئاتر خیابانی دارد و در سال 1393 به عنوان کارگردان برگزیده بخش خیابانی جشنواره بین المللی تئاتر فجر انتخاب شده است.در کارنامه هنری او نمایش‌های مردان هزار سوم، یک سبد فحش برای شمسی خانم، زندگی پر پیچ و خم آدم بدبخت، زغال خوب، رفیق نایاب،سحر ، کالبد شکافی یک اتفاق و کاسه گردون و... دیده می‌شود.حضور نمایش «سینا و پرنده خوش‌شانس» درهجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران – مبارک بهانه‌ای شد تا با مهدی حبیبی گفتگو کنیم.

 

در خصوص  نحوه آماده سازی و تمرینات  نمایش «سینا و پرنده خوش‌شانس» برایمان بگویید؟

طرح اولیه نمایش«سینا و پرنده خوش‌شانس» زمانی شکل گرفت که پاندومی کووید 19 و بیماری کرونا شروع نشده بود و برای جشنواره تئاتر عروسکی «مبارک» فرستادیم و توسط شورای ارزیابی طرح و ایده جشنواره مورد پذیرش قرار گرفت اما پروسه تولید و تمرین در زمان همه‌گیری ویروس منحوس کرونا اتفاق افتاد.با توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در زمان تمرینی محدود،موفق شدیم نمایش رو برای بخش خردسال هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک  تولید کنیم و خوشحالیم که در شرایطی که هنر و تئاتر به خاطر اعمال محدودیت‌های کرونایی در حالت نیمه تعطیل بود،ما این نمایش را برای این جشنواره تولید کنیم.

 

با توجه به شرایط همه گیری ویروس کووید 19 و اعمال محدودیت های کرونایی چه انگیزه و کششی گروه شما را سمت حضور در جشنواره هجدهم تئاتر عروسکی مبارک سوق داد؟

هدف و ارتزاق گروه نمایشی سپید و سیاه از طریق تئاتر است.هیچ دلیل و بهانه‌ای نمی تواند فعالیت گروه ما را تعطیل یا متوقف کند به همین خاطر لزوم کار و فعالیت‌مان را بر تولید اثر گذاشتیم و ویروس کرونا نباید مانع تولید آثار نمایشی شود.هرچند این همه گیری ضربه بسیار شدیدی به فعالیت‌های هنری مخصوصاً تئاتر در سطح جامعه زد.تا جایی که خدا به ما قوت داده بود توانستیم چند اثر نمایشی در این روزگار نه چندان مطلوب تولید کنیم.به طوری که برای جشنواره‌های تئاتر مقاومت، چتر زندگی، جشنواره تئاتر فجر و جشنواره عروسکی تهران، مبارک حضور پیدا کردیم و به اجرای اثر پرداختیم و در پروژه خیابان تئاتر ایران حضور داریم.به همین دلیل فکر کردم که با توجه به مشکلات همه گیری این بیماری منحوس باید تولید اثر داشته باشیم و خوشحالم که نمایش «سینا و پرنده خوش‌شانس» تولید شد و مشتاق هستیم که اثر را از طریق تلوزیون تئاتر ایران ببیند و نظرات شان را بشنویم.

 

شما یکی از چهره های شاخص تئاتر خیابانی کشور هستید. این شناخت شما از تکنیک‌های ارتباطی در حوزه تئاتر خیابانی چه قدر و چطور در تئاتر عروسکی به ویژه برای قشر خردسال در صحنه تئاتر  کمک کرد؟

 امسال برخلاف سال‌های پیش، در بخش خردسال حضور داریم و امیدوارم در این بخش هم بتوانیم اجرایی موفق داشته باشیم. اما در پاسخ به این سوال باید بگویم که با توجه به شناخت و تجارب سال‌های حضور در بخش تئاتر خیابانی با تکنیک های ارتباطی ویژه اجرا در خیابان آشنایی پیدا کردم که این طور می‌شود گفت که شناخت این تکنیک‌ها در نمایش عروسکی بسیار می‌تواند به گروه کمک کند.این که بدانی چطور بتوانی با مخاطب و تماشاگرت ارتباط برقرار کنی و چطور با تماشاگر خردسال تا بزرگسال ارتباط برقرار کنی و چطور بتوانی فضا را به گونه ای رقم بزنی که تماشاگرت تا پایان نمایش با توجه به اتفاقات طبیعی اعم از سرما و گرما و باران و... سر جایش بماند و ببیند به نظر من این از آن تجاربی است که فقط با اجرا مستمر به دست می‌آید.البته امسال به دلیل اعمال محدودیت‌های کرونایی همه نمایش‌ها چه خیابانی و چه صحنه‌ای از طریق تلوزیون تئاتر ایران پخش خواهد شد که فکر می‌کنم به دلیل گستردگی طیف مخاطبی اتفاق خوبی خواهد شد.

 

 وضعیت تئاتر عروسکی ایران در بخش کودک و نوجوان را چطور می‌بینید؟

من فکر می کنم تئاتر عروسکی از بکرترین و دست نخورده ترین گونه‌های نمایشی در کشور است.شکر خدا با توجه به حضور اساتید برجسته و جشنواره تخصصی تئاتر عروسکی در ایران این جشنواره را،به برندی در تئاتر کشور تبدیل کرده است. وقتی اسم عروسک میاد همه تصورشان به این سمت می رود که این نمایش برای کودک و نوجوان باید تولید شود. اما این چنین نیست نمایش عروسکی می تواند برای بزرگسالان هم  حرفی برای گفتن داشته باشد.حالا باتوجه به سوال شما که درباره کودک و نوجوان است باید گفت که تولیدات بسیار چشمگیر در زمینه کودک داریم و امیدوارم این تولیدات بیشتر شود.وقتی از سنین پایین برای کودکان که شخصیت فرهنگی و هنری‌شان در حال شکل گیری است،تولیدات فاخر و بکر در سبد فرهنگی خانوار قرار دهیم مطمئناً می‌تواند در آینده این کودکان نقش ایفا کند و تأثیر گذار باشد و آینده‌ای خوب را رقم بزند. این آثار می‌تواند در انتخاب مسیر زندگی و حتی شغل این کودکان اثر گذار باشد.به نظرم می‌شود در حوزه جغرافیایی جشنواره گسترده تر نگاه کرد و در شهرها کشور هم شاهد اجرای این آثار باشیم.چه خوب که این جشنواره تخصصی عروسکی در کنار سایر جشنواره‌های مراکز استان‌ها گنجانده و دیده شود.می شود استارت این جشنواره از مراکز استان‌ها باشد و آثار برگزیده و فاخر آن‌ها در این جشنواره حضور پیدا کنند و من فکر می‌کنم این تولیدات می تواند فرهنگ هر استانی را تحت الشعاع قرار دهد.

 

وضعیت تئاتر عروسکی در دوران کرونا چطور می‌بینید و چه قدر می تواند در آموزش عمومی کودکان و شهروندان نقش داشته باشد؟

تئاتر عروسکی در این دوران می‌تواند خیلی به آموزش‌های عمومی و بهداشتی کودکان و شهروندان کمک بدهد.می‌توان به سادگی یک پیام خاص بهداشتی را که از طریق رسانه‌های جمعی و بروشورها پخش می‌شود،با اجرای یک اثر نمایشی عروسکی به شهروندان منتقل کرد.

 

با توجه به شرایط خاص و توجه همه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ویژه امسال، ارائه آثار در فضای مجازی و خصوصا از طریق تلوزیون تئاتر ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

به این نکته توجه کنیم که تجربه امسال، تجربه تازه و نویی است.با توجه به تجربه اجرای بخشی از جشنواره تئاتر مقاومت و فجر از طریق تلوزیون تئاتر ایران و فضای مجازی  و انتقال آن تجربه در جشنواره تئاتر عروسکی «مبارک»،شاید باب خیری باشد برای کسانی که شرایطش را نداشتند که نمایش‌ها را از نزدیک ببیند اکنون می‌توانند از طریق گوشی همراه و فضای مجازی تماشا کنند پس باید به فال نیک بگیریم.به نظر من این حرکت بسیار ارزشمند است و حتی بعد از فروکش کردن همه گیری کرونا، تلوزیون تئاتر ایران می‌تواند مخاطبان خاص خودش را داشته باشد و از اجراهای نمایش یا در بعد تبلیغات و... حمایت ویژه‌ای داشته باشد و شخصا از این طرح استقبال می‌کنم.

 

در پایان به رسم یادمان درگذشتگان، از دبیر فقید جشنواره خانم گلزار محمدی برای مان بگویید؟

پیش از هرچیز آرزو می‌کنم که روح خانم گلزار محمدی در آرامش ابدی خداوند باشد.او برای عروسک‌های ایران بسیار زحمت کشید و برای برپایی جشنواره تئاتر عروسکی تهران «مبارک» از دل و جان مایه گذاشت.خداوند حق گلزار محمدی را بر تئاتر این سرزمین حلال کند و بهشت برین جایگاهش باشد.در جشنواره قبل و سایر جشنواره‌ها،دلسوزی و سخت کوشی ایشان برای بهبود شرایط اجرای هنرمندان تئاتر را شاهد بودم و با حضورشان منت بر سر جشنواره و هنرمندان می‌گذاشتند و کم سعادت بودیم که خیلی زود دست شان از این دنیا کوتاه شد و حسرتش بر دل همه تئاتری های کشور ماند.

 

گفت‌وگو: روح‌الله صالحی




مطالب مرتبط

کارگردان‌های نمایش‌های بزرگ‌سال عروسکی از دغدغه‌های‌شان گفتند

نمایش بزرگ‌سال عروسکی، نمایشی حرفه‌ای با ابزار عروسک است
کارگردان‌های نمایش‌های بزرگ‌سال عروسکی از دغدغه‌های‌شان گفتند

نمایش بزرگ‌سال عروسکی، نمایشی حرفه‌ای با ابزار عروسک است

کارگردانان سه نمایش «مامان»، «دویست‌وهشتادمین شب سال» و «مَثلث» بر این باورند که نمایش بزرگ‌سال عروسکی، نمایشی حرفه‌ای با ابزار عروسک است که باید مثل دیگر آثار دیده شود و مورد ارزیابی قرار بگیرد.

|

«مامان» به صحنه بازمی‌گردد

«مامان» به صحنه بازمی‌گردد

نمایش عروسکی «مامان» به نویسندگی و کارگردانی الهام سلج محمودی دور دوم اجراهای خود را از 12 بهمن ماه در سالن تئاتر «هامون» آغاز می‌کند.

|

«ماهی کوچولو» به تالار هنر رسید

«ماهی کوچولو» به تالار هنر رسید

نمایش عروسکی «ماهی کوچولو» که اقتباسی از داستان «ماهی سیاه کوچولو» است، دی و بهمن 1402، در تالار هنر به صحنه خواهد رفت.

|

گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «مامان»

الهام سلج‌‎محمودی: نمایش عروسکی مختص به کودکان نیست
گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «مامان»

الهام سلج‌‎محمودی: نمایش عروسکی مختص به کودکان نیست

الهام سلج‌محمودی، نویسنده و کارگردان نمایش عروسکی «مامان» می‌گوید نمایش عروسکی دنیای نامحدودی دارد که تنها مختص به کودکان نیست و با کمک آن می‌توان مفاهیم عمیق را برای مخاطب بازگو کرد.

|

نظرات کاربران