در حال بارگذاری ...
کارگردان خوزستانی حاضر در جشنواره عروسکی تهران – مبارک:

همه ما به جادوی عروسک‌ها واقف هستیم
تلویزیون تئاتر ایران اتفاق مبارکی است

فهیمه مدحتی کارگردان خوزستانی حاضر در هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران ـ مبارک گفت: عروسک ها علاوه بر سرگرمی به راحتی با مخاطبانشان ارتباط می‌گیرند و حرفی که در دل نمایش نهفته است را به صورت سهل و راحت به مخاطب منتقل می‌کنند چون همه ما به جادوی عروسک‌ها واقف هستیم و آن‌ها را دوست داریم.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از خوزستان، هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران – مبارک از 10 الی 17 اسفندماه 1399 به صورت مجازی برگزار خواهد شد و نمایش عروسکی «خاک» به نویسندگی و کارگردانی فهیمه مدحتی از شهرستان بهبهان به عنوان نماینده استان خوزستان در بخش «نمایش عروسکی در فضای مجازی» این دوره از جشنواره حضور دارد. به همین بهانه با او گفت‌وگو کرده‌ایم:

 

در ارتباط با روند تولید نمایش عروسکی «خاک» و نحوه آماده سازی و تمرینات این نمایش توضیحاتی بفرمایید؟

از زمانی که طرح‌های برگزیده اعلام شدند ما تمرینات را آغاز کردیم. مضمون این اثر از خوزستان زادگاه جنوبی ما الهام گرفته شده و به معظل بوم و چگونگی رویکردها آن می‌پردازد و امید داریم که تلنگری باشد برای همه ما.

عواملی که در این نمایش من را یاری کردند همان عوامل کارهای پیشین من هستند. بسیار از آن‌ها سپاسگزارم که در این شرایط سخت و همه گیری کرونا، این ریسک را پذیرفتند و با هم شروع به تمرین کردیم.خوشبختانه مشکلی برای کسی پیش نیامد و توانستیم کار را فشرده به سرانجام برسانیم.

داستان نمایش در مورد خاک است. باران خاک از آسمان فرو می‌ریزد. در این بارش خاک، پرستاری بی تفاوت گذر نمی‌کند از مردمان...

 

علت حضور در هجدهمین جشنواره عروسکی تهران - مبارک با توجه به شرایط امسال چه بود؟

در دانشگاه که بودم همراه با چند نفر همکلاسی‌ها، یک نمایش خیمه شب بازی کار کردیم و به اجرا بردیم. بعد از ۱۳ سال بودن در تئاتر و کارکردن در گونه‌های مختلف تئاتری، دوست داشتم که به آن تجربه دیروزم برگردم.برگزاری جشنواره عروسکی تهران - مبارک که امسال به تعویق افتاد، فرصتی برای من شد که به این جشنواره برسم.دو بخش تازه و جدید ایده های نو و فضای مجازی را هم که اضافه کردند، مصمم شدم که حتما نمایشی را برای این جشنواره تولید کنم. طرح نمایش «خاک» را مدت طولانی در ذهنم مرور می کردم و همیشه همراهم بود. چون یکی از مشکلات استان من هست و زیست ما با آن همراه است. فقط یک ماه فرصت داشتیم. طرح را با مرجان پروانه پور در میان گذاشتم و تصمیم به نوشتن متن گرفتیم و سپس تولید را شروع کردیم.

ارزیابی شما از ارائه آثار در فضای مجازی با توجه به شرایط خاص امسال چیست؟

اتفاقا شیوه اجرایی ما در این نمایش با برگزاری جشنواره به صورت مجازی، در ارتباط است و به نفع نمایش از آن سود بردیم.ما یک نمایش مینیمال عروسکی را کار کردیم که متفاوت از نمایش های عروسکی شاد و موزیکال، با نگاهی به کودکان است. بیشتر دوست داشتم به عروسک، به مثابه یک انسان در تنگنا گرفتار آمده نگاه کنم. بیان معضلات از زبان عروسک ها، شما را وارد مدیومی تازه و ناشناخته می کند و جهان‌های دیگری را پیش روی شما باز می‌کند. یک کار جدی عروسکی، با مضمونی تلخ. رویکرد ما در این نمایش، ساختن فضایی است که الآن برای ما ناشناخته است. اما ممکن است آینده ی نزدیک ما باشد. حتی ظاهر عروسک ها می تواند آن آینده تلخ را برای ما تصور کند.

 

همانطور که می دانید زنده یاد خانم گلزار محمدی دبیر این دوره از جشنواره بودند که بسیار زود از میان ما رفتند. نظر شما در مورد ایشان چیست؟

متاسفانه من سعادت آشنایی با دبیر پیشین بانوی هنرمند خانم گلزار محمدی را نداشتم و فقط از دور و همه جا اسم ایشان را می‌شنیدم. بانوی فعالی که زود از میان ما رفتند و عروسک‌ها را تنها گذاشتند. روحشان شاد.

 

با توجه به این که تلویزیون تئاتر ایران راه اندازی شده و تمامی آثار در این دوره از جشنواره در تلویزیون تئاتر ایران نمایش داده می‌شود و مخاطبان امکان تماشای آنلاین از تمام نقاط ایران و جهان را دارند، نظرتان را در این مورد بفرمایید؟

من این اتفاق مجازی را مبارک می‌دانم. چون این فرصت برای همه مردم و کسانی که سال‌های قبل در خود جشنواره حضور داشتند، فراهم می‌کند که بتوانند از نمایش‌های این جشنواره استفاده کرده و همه را تماشا کنند و تلویزیون تئاتر ایران این مهم را به خوبی برای هنرمندان و مخاطبان فراهم کرده است.

این دوره از جشنواره با وجود فوت نابهنگام دبیر نازنین پیشین و شرایط حال حاضر کشور و ویروس همه گیر کرونا باز مصمم راه خود را ادامه داد و مهدی حاجیان دبیراجرایی و ستاد اجرایی، این جشنواره را با این وسعت در بخش‌های متعدد برگزار کردند. عروسک‌های رنگارنگ و زیبا، چه موزیکال، چه کمدی، چه‌ جدی علاوه بر سرگرمی به راحتی با مخاطبانشان ارتباط می گیرند و حرفی که در دل نمایش نهفته است را به صورت سهل و راحت به مخاطب منتقل می کنند. چون همه ما به جادوی عروسک ها واقف هستیم و آن‌ها را دوست داریم.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران