در حال بارگذاری ...
حمید امجد پژوهشگر و نویسنده حوزه تئاتر و سینما

جامعه‌ای که شهروندانش را از کودکی با فرهنگ آشنا کند،زیست‌پذیرتر است

استاد حمید امجد مهمان ویژه در آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی تئاتر خانوادگی «شهر و شهروند» برگزاری این جشنواره و توجه به حضور خانواده ها در تجربه بازی و تئاتر را اقدامی در جهت زیست بهتر جامعه دانست.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از فارس، استاد حمید امجد پژوهشگر و نویسنده حوزه تئاتر و سینما نیز در آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی تئاتر شهر و شهروند با بیان این مطلب که چیزی بیش از زنده بودن نیاز است تا انسان بتواند معنای واقعی زندگی را ورای مسایل غریزی درک کند، اظهار داشت: بازی اولین و کلی ترین عاملی است که انسان را از غریزه به فرهنگ و تمدن پیوند می زند. وی با اشاره به اینکه مخاطبان اصلی و مورد هدف این جشنواره، کودکان هستند، گفت: بازی، آن هم از نوع نمایش، باعث می‌شود انسان‌ به ویژه کودکان خود را در نقش‌های مختلف تصور کنند و بتوانند جهان را از دریچه نگاه دیگران ببینند. بچه ها از طریق بازی، زندگی را تجربه می‌کنند و برای زیست اجتماعی آماده می‌شوند.

استاد امجد خاطرنشان ساخت: وقتی بتوانیم فرصت «خود را به جای دیگری گذاشتن» و بازی و نمایش را برای همه اقشار و سنین مختلف شهروندان فراهم کنیم، یعنی آنها را به مشارکت اجتماعی، همدلی و همراهی دعوت کرده‌ایم. در واقع فردی که بتواند خود را به جای دیگری بگذارد، هویت دیگران را بهتر می‌پذیرد و بی‌شک چنین فردی، انسانی اخلاق‌مدارتر، قانون‌مدار‌تر و شهروندی بهتر خواهد بود. جامعه‌ای که شهروندانش را از کودکی با فرهنگ و عناصر آن از جمله نمایش و تئاتر آشنا کند، می‌توان امید بیشتری به فرهنگ‌مداری و زیست‌پذیری آن جامعه و حرکتش به سمت توسعه پایدار داشت.

این پژوهشگر حوزه تئاتر و سینما با بیان این مطلب که عشق، اندیشیدن به دیگری و تبادل فکر و هویت با دیگری‌است، گفت: بازی، فرصتی است برای اشاعه‌ی عشق و نوع‌دوستی در میان شهروندان یک شهر؛ به ویژه اگر آن شهر، شیراز باشد که مهد فرهنگ، تمدن، مهربانی و شعر و ادبیات است. دکتر امجد برگزاری جشنواره تئاتر خانوادگی شهروند را توسط سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی، بستری مناسب برای حرکت در مسیر توسعه فرهنگی و اجتماعی و داشتن شهروندانی فرهنگ‌مدار، مسئولیت‌پذیر، با عشق و آگاه دانست و ابراز امیدواری کرد که این حرکت به سراسر کشور تسری یابد.




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش «فین جین»

گره‌گاهی کلیدی از مواجهه‌ چالش‌آفرین کلیشه‌های آرمانی‌شده از امری تاریخی
نگاهی به نمایش «فین جین»

گره‌گاهی کلیدی از مواجهه‌ چالش‌آفرین کلیشه‌های آرمانی‌شده از امری تاریخی

حمید امجد: نمایشِ «فین جین» در میان دوقطبی نمایش‌های اصطلاحاً «سطحی» یکسره عامه‌پسند و نمایش‌های ظاهراً عمیق که قرار است به‌ضرب فلسفه یا سیاست یا وانمود به آن‌ها؛ یا هرچیزِ دیگری ...

|

نخستین گام بیست‌و‌هشتمین جشنواره‌ منطقه‌ای، محکم برداشته شد

نشاط اجتماعی و مشارکت مردمی در جشنواره‌ تئاتر پارس
نخستین گام بیست‌و‌هشتمین جشنواره‌ منطقه‌ای، محکم برداشته شد

نشاط اجتماعی و مشارکت مردمی در جشنواره‌ تئاتر پارس

جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس، پس از چهار روز ایجاد شور و نشاط فرهنگی و اجتماعی در شیراز و مشارکت حداکثری مردم در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی، امشب برگزیدگان خود را خواهد شناخت.

|

با حضور هنرمندان شیرازی

«بی‌خوابی» در جشنواره بین‌المللی تئاتر دربندیخان عراق درخشید
با حضور هنرمندان شیرازی

«بی‌خوابی» در جشنواره بین‌المللی تئاتر دربندیخان عراق درخشید

نمایش «بی‌خوابی» به کارگردانی شیما پورسهم‌الدین، کاری از هنرمندان شیرازی، به عنوان نماینده ایران در هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی دربندیخان عراق حضور پیدا کرد و موفق به کسب مقام دوم بهترین نمایش در بخش بین‌الملل شد.

|

سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استانی فارس برگزیدگان خود را معرفی کرد

سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استانی فارس برگزیدگان خود را معرفی کرد

آیین اختتامیه سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استانی فارس شامگاه شنبه ۲۷ آبان در تالار حافظ شیراز برگزار شد و در بخش آثار خیابانی نمایش «بهمن» به عنوان اثر برگزیده معرفی شد. همچنین در بخش تئاتر صحنه‌ای، نمایش های «ایلخونی»، «تاوان»، «یک ماه و سه روز و ۲۴ ساعت» و «روزهای اوج یک ...

|

نظرات کاربران