در حال بارگذاری ...
نگاهی به تئاتر استان‌ها در هفته‌ای که گذشت

استان‌ها برگزاری جشنواره‌های موضوعی و ملی را از سر گرفتند

ایران تئاتر_میترا رضایی:در هفته‌ای که گذشت استان‌ها برگزاری جشنواره های ملی و منطقه‌ای خود را از سر گرفتند که تا پیش از پایان سال به سرانجام برسند. در شرایط کرونایی یکی از مهم‌ترین اقداماتی که چراغ تئاتر را روشن نگه داشته است همین برگزاری جشنواره‌ها است که در استان‌ها از ابتدا تا کنون با شور و هیجان ادامه داشته است.

در هفته گذشته درگذشت حسین ناطقی هنرمند مازندران، احداث اولین سالن بلک باکس نمایش در چالوس، اعلام آثار راه یافته به جشنواره مستقل پانتومیم هرمزگان، اختتامیه جشنواره دهه فرهنگ و‌هنر فارس، برگزاری همایش استانی تئاتر خیابانی و کاربردی سلامت هرمزگان، تشکیل کارگروه برنامه ریزی جشنواره تئاتر منطقه مغان، معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره تئاتر آماتور گتوند، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با صندوق کارآفرینی امید خوزستان، برگزاری آیین پایانی جشنواره دهه هنر فارس، معرفی برگزیدگان جشنواره نمایشنامه‌خوانی «رامان» سردشت، آغاز اجرای تئاتر در آذربایجان شرقی، بخشی از اخبار مهم استانی را به خود اختصاص دادند. بی‌شک مطلبی که پیش روی شما است تمامی اقدامات انجام شده در استان‌ها را در بر نمی‌گیرد بلکه تنها نگاهی به بخشی از رویدادهای مهم است. پیشنهاد می‌کنیم مشروح اخبار را روزانه در درگاه‌های استانی بخوانید. 

 

درگذشت حسین ناطقی هنرمند مازندران

حسین ناطقی هنرمند و پیشکسوت فرهیخته تئاتر تنکابن و مازندران پس طی چند سال دوره بیماری در اسفند ماه ۱۳۹۹ چشم از جهان فروبست. وی سال‌ها به عنوان رئیس انجمن نمایش تنکابن ،عضو شورای نظارت بر نمایش شهرستان تنکابن، یکی از پایه گذاران جشنواره تئاتر ترنج غرب مازندران، رئیس انجمن پیشکسوتان تئاتر تنکابن، خدمات شایانی از خود بجای گذاشت و با اعتماد به جوانان در شکل گیری نسل جدید تئاتر تنکابن نقش بسزایی داشت.

 

احداث اولین سالن بلک باکس نمایش در چالوس

 بعد از ۲ سال تلاش با توجه به موفقیت‌های هنرمندان تئاتر و انجمن نمایش چالوس در سالهای ۹۸ و ۹۹ و عنوان فعالترین انجمن نمایش استان و با توجه به نبود حتی یک سالن نمایش در شهرستان و عدم پیشروی ساخت مجتمع فرهنگی ( اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان چالوس ) و با عنایت به پتانسیل بالای شهرستان در جذب هنرجویان نمایش و تولید آثار فاخر نمایشی در سطح ملی . نبود حتی یک سالن نمایش برای شهرستان بیش از پیش برای شهروندان و هنرمندان محسوس بوده .بعد از مشخص شدن مکان احداث بنا مقرر گردید که با هزینه کارشناسی شده واحد عمرانی شهرداری جهت احداث سازه ، معین گردد و در نهایت با مشخص شدن نقشه نهایی و متریال  ساخت و براورد هزینه دقیقتر ، منجر به عقد قرارداد با پیمانکار شهرداری شد که انشاالله با پیگیری های لازم ، بخش سازه و سفتکاری این مجموعه تا قبل از پائیز ۱۴۰۰ به پایان خواهد رسید . انجمن نمایش شهرستان جهت تجهیز سیستم نور و صوت و امکانات اجرایی از تمام ظرفیتهای خود ، استفاده خواهد نمود . تا در نهایت سالن اجرا اختصاصی نمایش با بهترین استاندارهای حال حاضر ، در اختیار هنرمندان شهرستان قرار گیرد تا در آینده ای نزدیک میزبان هنرمندان شهرستان و استان و هنرمندان شاخص کشور باشد تا با برگذاری جشنواره های پر نشاط هنری و نمایشی در این سالن شاهد رشد فرهنگ و هنر اسلامی و ایرانی و بومی شهرستان باشیم .

 

اعلام آثار راه یافته به جشنواره مستقل پانتومیم هرمزگان

آثار راه یافته به بخش های مختلف این جشنواره از سوی هیئت انتخاب دکتر مجید سرنی زاده ،علیرضا داوری و رضا آزاد دریایی معرفی شدند. هیئت داوران بازبینی جشنواره پانتومیم استان ، پس از بررسی آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره، نتایج را در دو بخش محیطی و مجازی اعلام کردند. دومین جشنواره مستقل پانتومیم هرمزگان  ۵ لغایت ۷ اسفند ماه ۱۳۹۹ به دبیری رضا جوشعار در بندرعباس برگزار می‌شود.

 

اختتامیه جشنواره دهه فرهنگ و‌هنر فارس

با اعلام برگزیدگان بخش های مختلف این جشنواره، برگزیدگان بخش مونولوگ و نمایشنامه نویسی معرفی شدند. برای برگزاری جشنواره دهه هنر فارس بستر مناسبی برای ارائه آثار هنری به واسطه دبیرخانه‌های ایجاد شده در ادارات ارشاد فراهم شد و به واسطه این رویداد فرهنگی و هنری در تولید محتوا تلاش مضاعفی از سوی هنرمندان برای فرهنگ و هنر در بستر فضای مجازی ایجاد شد.  در پایان این مراسم که بر بستر فضای مجازی و به شکل محدود با حفظ شیوه نامه‌های بهداشتی در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار، جوایز برگزیدگان اهدا شد

 

برگزاری همایش استانی تئاتر خیابانی و کاربردی سلامت هرمزگان

 این همایش که در راستای طرح کنترل اپیدمی کووید19 و با محور طرح سردارشهید حاج قاسم سلیمانی است به میزبانی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شبکه بهداشت ودرمان شهرستان میناب بااستفاده از ظرفیت وایده خلاقانه هنرمندان عرصه نمایش برای اطلاع رسانی بهتر و بیشتر از مخاطره بودن ویروس کرونا رعایت دستورالعمل های بهداشتی 25 تا 27 اسفندماه در استان برگزار می‌شود. چالش ها و مخاطره شیوع ویروس کرونا بویژه ویروس جهش یافته انگلیسی و رفتار متناسب اجتماعی و فردی مردم تنها موضوع پیشنهادی این همایش به هنرمندان است که می بایست تولید اثر کرده و در فضاهای باز دراماکن عمومی و محلات با رعایت دستورالعمل های بهداشتی به اجرا در آورند.

 

تشکیل کارگروه برنامه ریزی جشنواره تئاتر منطقه مغان

عمده فعالیت این کار گروه پیشنهاد و تدوین برنامه ریزی کلی و تقویم جشنواره و تنظیم و اعلام  فراخوان  و  مواردی که امکان بهره برداری از تمام پتانسیل هنری سه شهرستان را میسر سازد،می باشد. وی گفت: قطعا در ادامه راه از نقطه نظرات مدیر کل محترم وفعالین هنر نمایش استان و معاون و کارشناس امور هنری و انجمن نمایش استان  بهره مند خواهیم شد. احمد مسرت با بیان اینکه ایجاد ارتباط و تعامل با مسئولین محلی و نیزاستفاده حداکتری و بهینه از دنیای مجازی جهت تسریع و تسهیل امور در شرایط کرونایی مد نظر این کارگروه است، تصریح کرد: آقایان هاتف. ملکی و مجیدی روسای ادارات سه شهرستان پارس آباد، بیله سوار و گرمی و نیز آقایان عباس جاهد و علی محمد زاده از پارساباد، حسن مهدیزاده از گرمی و جابر فتحی و شهرام شاهدی از بیله سوار اعضای این کارگروه هستند.

 

معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره تئاتر آماتور گتوند

فراخوان نخستین دوره جشنواره تئاتر آماتور شهرستان گتوند که با مشارکت شهرداری و شورای اسلامی شهر گتوند در بهمن ۹۹ منتشر شده بود، پس از پایان مهلت ارسال و داوری آثار، برگزیدگان این رویداد هنری شناخته شدندعلاقه‌مندان زیادی آثار خود را جهت رقابت به دبیرخانه ارسال کردند که پس از بررسی در ۲ بخش «تئاتر آماتور» و «فن بیان و گویندگی» برگزیدگان معرفی شدند. از بین آثار رسیده، براساس نکات اعلام شده در متن فراخوان پس از بررسی دقیق این آثار و داوری هیئت داوران، آثار برگزیده جشنواره معرفی شدند.

 

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با صندوق کارآفرینی امید خوزستان

با توجه به آسیب جدی که کرونا به هنرمندان وارد کرد تفاهم نامه ای در آینده با صندوق کارآفرینی امید طبق توافقات حاصل شده منعقد می‌شوددر خوزستان مشخصات سه هزار و 300 هنرمند ثبت شده که از این تعداد یک هزار و 328 با دریافت هنرکارت ثبت نام کرده اند، خوشبختانه تمامی کارت های ثبت نام شده رسیده و هنرمندان می توانند جهت دریافت به اداره مراجعه کنند؛ این هنر کارت تنها برای مزایا نیست بلکه کارت شناسایی هنرمندان هم تلقی می‌شود بخش اول این طرح با پرداخت 16 تا 20 میلیون تومان انجام گرفت اما در فاز دوم به مبلغ 220 میلیون تومان افزایش پیدا کرد و در اختیار تمام مجموعه های فرهنگی و هنری قرار می گیرد. باتوجه به اینکه به بخش فرهنگ و هنر در بیماری کرونا آسیب جدی وارد شد تلاش کردیم تا علاوه بر تسهیلات ملی توافقات استانی جهت کمک به هنرمندان صورت بگیرد که تفاهم نامه با صندوق کارآفرینی امید تا چند روز آینده منعقد خواهد شد.

 

برگزاری آیین پایانی جشنواره دهه هنر فارس

آیین پایانی جشنواره دهه هنر فارس بگونه مجازی با همکاری موسسه فرهنگی «پادرا امیر پارس» ساعت ۱۶ روز چهارشنبه ششم اسفند ماه در تالار حافظ، همزمان با شب میلاد باسعادت مولای متقیان، امام علی «ع» با معرفی برگزیدگان در ده رشته هنری و برگزیدگان بخش نمایشنامه نویسی و مونولوگ برگزار شد. جشنواره دهه فارس، واپسین جشنواره هنری قرن و با هدف ایجاد شور در میان جامعه هنری فارس و همچنین شناساندن هنرمندان از طریق ارایه آثار هنری شان در دوره شیوع بیماری کرونا توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده است. از ویژگی های بارز این جشنواره می توان به تمرکز زدایی و واگذاری برگزاری آن به شهرستانها، استفاده از ظرفیت های استانی جهت داوری آثار رسیده به جشنواره و مهم ترین ویژگی بر بستر فضای مجازی بودن اشاره کرد که پذیرای آثاری در موضوعات بیماری کرونا، کادر درمان و در بخش ویژه و به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس، با عنوان «سنگر دیروز، صلابت امروز» اختصاص داشت

 

معرفی برگزیدگان جشنواره نمایشنامه‌خوانی «رامان» سردشت

نخستین جشنواره نمایشنامه‌خوانی «رامان» این شهرستان با حضور جمعی از مسئولین هنرمندان و هنر دوستان با معرفی برگزیدگان به کار خود خاتمه داد. ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ در مجتمع فرهنگی هنری شهرستان سردشت نخستین جشنواره نمایشنامه‌خوانی «رامان» این شهرستان با حضور جمعی از مسئولین هنرمندان و هنر دوستان با معرفی برگزیدگان به کار خود خاتمه داد. هیأت داورن این جشنواه رسول بانگین، امید خاک‌پور و امین سیمین مرام آرای خود را اعلام کردند. نخستین جشنواره نمایشنامه‌خوانی «رامان» شهرستان سردشت از با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان، انجمن هنرهای نمایشی استان و جمعی از هنرمندان حامیان فرهنگ و هنر این شهرستان از ۲۸ الی ۳۰ بهمن با دبیری محمد حمزه‌پور با رعایت پرتوکل‌های بهداشتی برگزار شد.

 

آغاز اجرای تئاتر در آذربایجان شرقی

با تغییر وضعیت رنگ کرونایی تبریز، اجرای تئاتر طی روزهای اخیر در این شهر با نصف ظرفیت سالن شروع شده است. با تغییر رنگ کرونایی تبریز از نارنجی به زرد، اجرای نمایش‌ها نیز با نصف ظرفیت سالن از سر گرفته شده است و هم اکنون نیز نمایش «سرد سرخ تبریز» در حال اجرا بوده و نمایش «خرس‌های پاندا» نیز طی روزهای اخیر اجرا و به اتمام رسیده است. با توجه به شرایط کرونایی حاکم بر جامعه و وضعیت معیشتی هنرمندان، نمایش‌ها نیز با 50 درصد ظرفیت سالن اجرا می‌شود.

 




مطالب مرتبط

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است
ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان نمایش «اخته» می‌گوید جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای مانند یک دورهمی می‌مانند، مبادله افکار و نوآوری‌های تئاتری بین اهالی تئاتر و محلی برای محک و شکوفایی‌شان است.

|

الهام حیدریان، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح کرد

کمبود بلک باکس و نور از کاستی‌ سالن‌های تئاتر کشور است
الهام حیدریان، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح کرد

کمبود بلک باکس و نور از کاستی‌ سالن‌های تئاتر کشور است

الهام حیدریان کارگردان نمایش «کافه سایه» در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند می‌گوید در استان‌ها همچنان مشکلاتی مانند کم بودن لاین‌های نورپردازی یا نبود بلک باکس استاندارد از جمله کاستی‌های مشترک سالن‌های تئاتر در کشور است.

|

در حاشیه جشنواره پارس مطرح شد

کاظم نظری: جشنواره‌های منطقه‌ای، دریچه‌ای برای ارزیابی تئاتر استان‌های کشور است
در حاشیه جشنواره پارس مطرح شد

کاظم نظری: جشنواره‌های منطقه‌ای، دریچه‌ای برای ارزیابی تئاتر استان‌های کشور است

مدیرکل هنرهای نمایشی کشور، با سفر به شیراز به منظور حضور در جشنواره تئاتر پارس، جشنواره‌های منطقه‌ای را، دریچه‌ای رو به هنرهای نمایشی در نقاط مختلف کشور دانست که از طریق آن، می‌توان به ارزیابی درست از فعالیت هنرمندان استانی رسید.

|

رضا فیاضی: حمایت کامل دولت از جشنواره‌های منطقه‌ای، هنرمندان را دلگرم می‌کند

رضا فیاضی: حمایت کامل دولت از جشنواره‌های منطقه‌ای، هنرمندان را دلگرم می‌کند

رضا فیاضی، بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر، ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری جشنواره‌های‌ تئاتر منطقه‌ای، از لزوم تامین بودجه و حمایت صددرصدی دولت از این رویداد هنری برای دلگرمی هنرمندان سخن گفت.

|

گفت‌وگو با نادر شهسواری، پیشکسوت تئاتر فارس

توجه هنرمندان جشنواره‌های منطقه‌ای به مولفه‌های بومی و متون ایرانی را به فال نیک باید گرفت
گفت‌وگو با نادر شهسواری، پیشکسوت تئاتر فارس

توجه هنرمندان جشنواره‌های منطقه‌ای به مولفه‌های بومی و متون ایرانی را به فال نیک باید گرفت

نادر شهسواری، هنرمند پیشکسوت تئاتر استان فارس، تاکید کرد توجه هنرمندان به مولفه‌های بومی و متون ایرانی در جشنواره‌های منطقه‌ای کشور را باید به فال نیک گرفت. 

|

گفت‌وگو با داور بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس

اصغر خلیلی: مواظب باشیم جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، از مسیر اصلی خود منحرف نشوند
گفت‌وگو با داور بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس

اصغر خلیلی: مواظب باشیم جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، از مسیر اصلی خود منحرف نشوند

اصغر خلیلی، داور جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس، مهم‌ترین دلیل برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای را گردهم آمدن اهالی هنرهای نمایشی دانست و خواستار آن شد تا با تامین بودجه مناسب، این رویداد مهم از مسیر اصلی خود خارج نشود.

|

گفت‌و‌گو با حسن دادشکر، پیشکسوت هنرهای نمایشی

جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، باید زمینه‌ساز رفع مشکلات هنرمندان استان‌ها شوند
گفت‌و‌گو با حسن دادشکر، پیشکسوت هنرهای نمایشی

جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، باید زمینه‌ساز رفع مشکلات هنرمندان استان‌ها شوند

حسن دادشکر، هنرمند پیشکسوت تئاتر با بیان اینکه برگزاری جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، رویدادی ارزشمند و قابل تقدیر است، از لزوم توجه به خواسته جوانان هنرمندان فعال استان‌ها، انتخاب آثار باکیفیت، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و جلسات نقد و بررسی به منظور رفع نواقص و مشکلات ...

|

نظرات کاربران