در حال بارگذاری ...
نسرین خنجری کارگردان حاضر در جشنواره«تهران-مبارک»

تماشاگران زیادی از طریق تلویزیون تئاتر ایران نمایش می‌بینند
«جایی برای آشغال‌ها نیست»نمایشی پیرامون محیط زیست است

نسرین خنجری گفت: کرونا با همه بدی‌هایی که داشت فرصتی را پیش آورد که ما به تجربه‌های نو در زمینه عرضه محصولات فرهنگی و هنری بیاندیشیم. شخصاً بسیار خوشحالم که نمایش من از طریق فضای مجازی امکان آن را دارد که توسط طیف وسیع‌تری از تماشاگران در سراسر ایران دیده شود.

به گزارش ایران تئاتر از جمله نمایش‌هایی که درهجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران ـ مبارک شرکت کرده است، «جایی برای آشغال‌ها نیست»نام دارد. نمایشی به کارگردانی نسرین خنجری که در بخش صحنه‌ای کودک و نوجوان این دوره از جشنواره شرکت کرده است.

نسرین خنجری در مورد داستان این نمایش گفت:«جایی برای آشغال‌ها نیست»نمایش پیرامون محیط زیست است و داستان آن به شکل فانتزی روایتگر رابطه میان یک خانم پوستر کاغذی مچاله شده و یک آقای  قوطی کنسرو قراضه است که آن‌ها به همراه یک مگس متوجه می‌شوند که چون دیگر جایی برای آشغال‌ها نیست و جای آن‌ها نیز خیلی تنگ شده است در نتیجه باید به همراه یکدیگر راه افتاده و به نزد آدم‌ها بروند و به آن‌ها بگویند که دیگر بس است و آشغال تولید نکنید.همراهی آن‌ها به سفری منجر می‌شود که حوادث و اتفاقات فراوان در آن رخ می‌دهد که این نمایش راوی آن‌هاست.

 

تمام نمایش‌ها از طریق فضای مجازی از 10 تا 17 اسفند قابل نمایش هستند

وی با تأکید بر اینکه این نمایش را برای نخستین‌بار ویژه جشنواره عروسکی "مبارک" تولید کرده است، گفت: براساس آنچه که دبیرخانه جشنواره اعلام کرده است تمامی آثار در زمان برگزاری جشنواره که تا 17 اسفند ادامه خواهد داشت از طریق سامانه و پلتفرم‌های موجود بر بستر فضای مجازی قابل استفاده و رؤیت از سوی مخاطبان علاقه‌مند است و براساس آنچه که شخصاً مطلع شدم برخی از کارهای حاضر در جشنواره بلیط فروشی دارند با قیمت 8 هزار تومان  و برخی دیگر رایگان است که البته اطلاعی از این نحوه تقسیم‌بندی کارها ندارم.

خنجری در مورد بارگذاری فیلم آثار نمایشی جشنواره در پلتفرم‌های طراحی شده تصریح کرد: به نظر که این اتفاق تجربه نو و جالبی است هر چند که همه ما در مواجهه با این پدیده نو استرس داشتیم و در ابتدا نمی‌دانستیم که باید چگونه با آن کنار بیاییم. من اهل و ساکن یزد هستم و پیش از این جشنواره که جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان به همین شکل برگزار شد، توانستم از طریق فضای مجازی در جریان آثار شرکت‌کننده در این جشنواره قرار گیرم؛ امری که سال‌های قبل شاهد آن نبودیم و کرونا با همه بدی‌هایی که داشت فرصتی را پیش آورد که ما به تجربه‌های نو در زمینه عرضه محصولات فرهنگی و هنری نیز بیاندیشیم. شخصاً بسیار خوشحالم که نمایش من از طریق فضای مجازی امکان آن را دارد که توسط طیف وسیع‌تری از تماشاگران در سراسر ایران دیده شود.

 

نظارت و ارزیابی آثار از آنجا که باید در اختیار مخاطبان بیشتری قرار می‌گرفت دشوار و سختگیرانه بود

این کارگردان عروسکی افزود: تنها سختی کار در این تجربه نو روند فیلمبرداری آثار بود که همانطور که گفتم استرس و نگرانی را متوجه اغلب گروه‌های شرکت‌کننده کرد مضافاً به اینکه چون قرار بر این است که فیلم آثار بارگذاری شود و در اختیار مخاطبان بیشتری قرار گیرد لذا نظارت‌ها و ارزیابی‌ها در خصوص نحوه اجرا و فیلمبرداری کمی دشوار  و سختگیرانه بود و فشار آن را متوجه گروه‌ها کرد اما از نتیجه کار خرسندیم و امیدواریم با تماشای آثار رضایت بینندگان نیز جلب شود.

خنجری گفت: همانطور که اشاره کردم ساکن یزد هستم و روند تمرینات ما با دوستان همکارم در تهران به این شکل بود که ابتدا دورخوانی را از طریق فضای مجازی و آنلاین به انجام رساندیم و به محض تسلط دوستان بر روی متن و سوار شدن آنها بر شخصیت و لحن و گفتار عروسک‌ها، به تهران آمدم و مراحل کار با عروسک به شکل حضوری به انجام رسید. سبک کاری ما «تاپ تیبل» است  و ما در زمان فیلمبرداری کمترین تغییرات را در زمینه اجرای میزانسن‌ها داشتیم که خوشبختانه تمامی وقایع صحنه با حضور 10 کاراکتر و با استفاده از یک دوربین به ثبت رسید.

وی ادامه داد: در این نمایش از عروسک‌های گوناگونی استفاده کردم؛ از عروسک باتومی، اسفنجی تا عروسک فک‌زن و لذا تکنیک کاری ما در زمینه استفاده از عروسک، تلفیقی بوده است.

 

جشنواره عروسکی در این ایام پایان سال نو روزگار خوب توأم با سلامت را برای خانواده‌ها رقم خواهد زد

این کارگردان عروسکی در پایان با اشاره به  زمان برگزاری جشنواره گفت: از نظر من به غیر از فشار و استرسی که گروه‌های نمایشی از زمان بازبینی آثار تا زمان فیلمبرداری از آنها داشتند و این مدت زمان بسیار کوتاه بود، برگزاری جشنواره در چنین مقطع زمانی را باید به فال نیک گرفت. خاطرم هست سال گذشته قرار بود به میزبانی یزد، جشنواره عروسکی به منظور پیشواز از بهار توسط خانم برومند برگزار شود که البته برگزاری آن لغو شد و در حال حاضر و با توجه به شیوع بیماری کرونا و جبراً تعطیل شدن بسیاری از برنامه‌های خانواده برای استقبال از بهار، این جشنواره فرصت خوبی را به ویژه برای کودکان و نوجوانان فراهم آورده است تا به تماشای آثار این  رویداد نمایشی بنشینند و به اتفاق خانواده‌های خود روزگار خوب  توأم با سلامتی را سپری کنند.

 

 




مطالب مرتبط

گفتگوی ایران تئاتر با هما ساداتیان کارگردان حاضر در جشنواره«تهران-مبارک»

«حمام»پناهندگی انسان از ناملایمات به خلوت تنهایی است
با تئاتر در شرایط کرونا مجهزتریم
گفتگوی ایران تئاتر با هما ساداتیان کارگردان حاضر در جشنواره«تهران-مبارک»

«حمام»پناهندگی انسان از ناملایمات به خلوت تنهایی است
با تئاتر در شرایط کرونا مجهزتریم

هما ساداتیان، کارگردان نمایش عروسکی«حمام» گفت:در این نمایش روایتگر آدمی هستیم که از همه فشارهای عصبی و ذهنی حاصل زندگی روزمره به تنگ آمده و به حمام به عنوان سنبل مراقبت پناه برده است.

|

امید انصاری در گفتگو با ایران تئاتر مطرح کرد

جشنواره«تهران-مبارک»یک برند جهانی است 
ستاد مبارزه با کرونا می‌توانست از ظرفیت‌های جشنواره برای فرهنگ سازی بهره ببرد
امید انصاری در گفتگو با ایران تئاتر مطرح کرد

جشنواره«تهران-مبارک»یک برند جهانی است
ستاد مبارزه با کرونا می‌توانست از ظرفیت‌های جشنواره برای فرهنگ سازی بهره ببرد

انصاری گفت:در ماه‌های اولیه فعالیت دبیرخانه جشنواره«تهران-مبارک»شخصاً شاهد بودم که گلزار محمدی با وجود تشدید بیماری و نداشتن حال مساعد چقدر دلسوز و پیگیر امور جشنواره را مدیریت می‌کند و حضور من در این جشنواره کمترین کاری است که در پاسداشت زحمات این هنرمند فقید بتوانم انجام ...

|

حمیدرضااردلان در کارگاه عروسک‌ها و هفت آیین ترانس مدرن گفت:

انسان همواره خواستار الحاق خود به باقی هستی است
حمیدرضااردلان در کارگاه عروسک‌ها و هفت آیین ترانس مدرن گفت:

انسان همواره خواستار الحاق خود به باقی هستی است

دکتر اردلان گفت:در سیر حرکتی انسان از جزئی به نام باقی هستی که از آن جدا مانده وصال مطلق ممکن نیست و انسان دائماً در حال حرکت و نزدیک شدن است؛در این سیر عباراتی همچون نقطه، حرف، مرگ و دایره به عنوان مفاهیم فلسفی حیات مطرح می‌شوند.

|

رضا فقیهی کارگردان آدم‌های بافرهنگ :

تئاتر عروسکی با اجرای زنده موجب پویایی و شادابی جامعه می‌شود 
کاش گروه‌های خارجی نیز به شکل مجازی میهمان جشنواره بودند
رضا فقیهی کارگردان آدم‌های بافرهنگ :

تئاتر عروسکی با اجرای زنده موجب پویایی و شادابی جامعه می‌شود
کاش گروه‌های خارجی نیز به شکل مجازی میهمان جشنواره بودند

"آدم‌های بافرهنگ" را با موضوع حقوق شهروندی و آداب آپارتمان‌نشینی با تغییرات در فضا ، دکور و افزایش تعداد عروسک‌ها در جشنواره هجدهم "تهران ـ مبارک" شرکت دادیم.

|

ییلاق‌بیگی در کارگاه جشنواره تهران ـ مبارک تشریح کرد:

در طراحی صحنه نمایش عروسکی ابعاد عروسک حائز اهمیت است
فضاسازی برای آن است که مکان رویداد نمایشی را معرفی کنیم
ییلاق‌بیگی در کارگاه جشنواره تهران ـ مبارک تشریح کرد:

در طراحی صحنه نمایش عروسکی ابعاد عروسک حائز اهمیت است
فضاسازی برای آن است که مکان رویداد نمایشی را معرفی کنیم

سینا ییلاق‌بیگی در کارگاه "شناخت فضا در طراحی صحنه نمایش عروسکی" به شیوه‌های فضاسازی در صحنه نمایش پرداخت که اغلب میان نمایش صحنه و نمایش عروسکی مشترک هستند.

|

بازخوانی درس‌های امیرسلطان احمدی در کارگاه جشنواره تهران ـ مبارک :

بیان تصویری عروسک باید به دور از پیچیدگی‌ها در روایت باشد
به دنبال یک زبان مشترک و قابل فهم برای همه طیف‌ها باشیم
بازخوانی درس‌های امیرسلطان احمدی در کارگاه جشنواره تهران ـ مبارک :

بیان تصویری عروسک باید به دور از پیچیدگی‌ها در روایت باشد
به دنبال یک زبان مشترک و قابل فهم برای همه طیف‌ها باشیم

امیر سلطان احمدی؛ کارشناس عروسکی و عروسک گردان در کارگاه "بیان تصویری عروسک در قاب" گفت: به دور ازیچیدگی به فکر روایتی سرراست و ساده برای مخاطب باشید؛ این امر بیشتر برای مخاطب جذابیت دارد تا اینکه با توسل به برخی تمهیدات عجیب و غریب و صرف هزینه هنگفت اما نتوان ارتباط مؤثری با ...

|

رئیس کمیته همکاری کنگره یونیمای جهانی در گفت‌و‌گو با ایران تئاتر:

حمایت از نمایشگران عروسکی دنیا رسالت کمیته همکاری یونیما است
کارنامه موفق پژوهش در جشنواره تهران مبارک
رئیس کمیته همکاری کنگره یونیمای جهانی در گفت‌و‌گو با ایران تئاتر:

حمایت از نمایشگران عروسکی دنیا رسالت کمیته همکاری یونیما است
کارنامه موفق پژوهش در جشنواره تهران مبارک

رئیس کمیته همکاری کنگره یونیمای جهانی با اشاره به فرایند دوره اخیر برگزاری این کنگره گفت: حمایت از نمایشگران عروسکی در سراسر دنیا به ویژه در دوره اضطرار ناشی از جنگ و کرونا از جمله وظایف اصلی این کمیته است.

|

نگاهی به نمایش‌های بخش ایده‌های نو هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی «تهران-مبارک»

ایده‌های نویی که شایسته است بیشتر صیقل یابند
نگاهی به نمایش‌های بخش ایده‌های نو هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی «تهران-مبارک»

ایده‌های نویی که شایسته است بیشتر صیقل یابند

ایران تئاتر – سید رضا حسینی: در ادامه مجموعه نوشته‌های مربوط به هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک که از زمان برگزاری این رویداد هنری در ایران تئاتر منتشر می‌شود به یکی دیگر از بخش‌های جشنواره به نام ایده‌های نو می‌رسیم. با این اشاره که جشنواره نمایش عروسکی امسال از ...

|

با برگزاری آیین اختتامیه چهارمین

برترین‌های جشنواره تئاتر خیابانی چتر زندگی معرفی شدند
با برگزاری آیین اختتامیه چهارمین

برترین‌های جشنواره تئاتر خیابانی چتر زندگی معرفی شدند

معرفی برترین های چهارمین جشنواره ملی تئاتر خیابانی چتر زندگی در آیینی با حضور محدود مسئولین و رعایت دستورالعمل های بهداشتی برگزار و مخاطبان نیز این آیین را بصورت زنده از صفحه رسمی انجمن هنرهای نمایشی استان در اینستاگرام مشاهده کردند.

|

کارگردان کرمانشاهی حاضر در جشنواره«تهران-مبارک»مطرح کرد

تئاتر برای ما مثل نفس کشیدن است
کارگردان کرمانشاهی حاضر در جشنواره«تهران-مبارک»مطرح کرد

تئاتر برای ما مثل نفس کشیدن است

ایران تئاتر:سعید ذبیحی که با نمایش «فرود سیاوش» در جشنواره نمایش عروسکی حضور دارد،گفت: تئاتر برای من و خانواده‌ام مانند نفس کشیدن می‌ماند. این نفس کشیدن حتی در شرایط کرونا نباید قطع می‌شد.

|

نظرات کاربران