در حال بارگذاری ...
کارگردان کرمانشاهی حاضر در جشنواره«تهران-مبارک»مطرح کرد

تئاتر برای ما مثل نفس کشیدن است

ایران تئاتر:سعید ذبیحی که با نمایش «فرود سیاوش» در جشنواره نمایش عروسکی حضور دارد،گفت: تئاتر برای من و خانواده‌ام مانند نفس کشیدن می‌ماند. این نفس کشیدن حتی در شرایط کرونا نباید قطع می‌شد.

به گزارش ایران تئاتر از کرمانشاه،سعید ذبیحی که در بخش محیطی و فضای باز هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک حضور دارد، درباره انتخاب داستانی از شاهنامه گفت: علاقه ویژه‌ای به داستان‌های شاهنامه فردوسی پیدا کرده‌ام و حتی در دوره قبلی نیز با «زال و سیمرغ» در جشنواره شرکت داشتم. امیدوارم در سال‌های آتی و رویدادهای دیگر به این گنجینه عظیم که ماندگار است بیشتر بپردازم و به نوبه خودم با اجرای نمایش پاسداشتی داشته باشم و بتوانم این داستان‌ها را که در آن‌ها فرهنگ، عظمت و هنر ایران نهفته است به‌ تصویر بکشم. شاهنامه فقط داستان نیست و مجموعه‌ای از هنرهاست و کاملا دراماتیک محسوب می‌شود.

او تکنیک اجرایی نمایش «فرود سیاوش» را تلفیقی از نقالی و نمایش عروسکی دانست و ادامه داد: نمایش «زال و سیمرغ» عروسک ماسک بود یعنی بازیگران و یا همان بازی‌دهنده‌های عروسک ماسک‌های بزرگ می‌پوشیدند و با استفاده از ماسک شخصیت‌ها را بازی و اجرا می‌کردند. در این نمایش که ترکیب و تلفیقی از نقالی و نمایش عروسکی است دو بازی‌دهنده عروسک داستان را نقالی می‌کنند و در بخش‌هایی که نقالی تمام می‌شود در قالب شخصیت عروسک‌ها داستان را پیش می‌برند. عروسک‌ها به‌صورت ماسک بازیگر هستند.

ذبیحی همچنین درباره حضور در جشنواره با توجه به شرایط اپیدمی کرونا، گفت: حدود ۳۰ سال است که در حوزه تئاتر فعالیت دارم وحتی خانواده من هم در این زمینه کار می‌کنند.در حقیقت تئاتر برای من و خانواده‌ام مانند نفس کشیدن می‌ماند. این نفس کشیدن حتی در شرایط کرونا نباید قطع می‌شد. یادم می‌آید در منطقه جنگی و اوضاع و احوال جنگ، تماشاگر تئاتر بودم و این روند برقرار بود. تئاتر جزو لاینفک زندگی ما شده و با تمام سختی‌ها باز هم پای این هنر هستیم و ادامه می‌دهیم.

او با بیان این که در چند سال اخیر تئاتر کار کردن سخت شده بود و کرونا این درد را دوچندان کرد، افزود: در این وضعیت مدتی تمرین داشتیم، اوضاع و احوال به ‌شرایط قرمز می‌رسید تمرین تعطیل می‌شد و این روند جسته‌گریخته ادامه داشت. چون مراکز فرهنگی و هنری تعطیل شده بود و اجازه تمرین نداشتیم به پلاتو می‌رفتیم و حتی چند جلسه با رعایت پروتکل‌ها در خانه تمرین کردیم.

ذبیحی درباره برگزاری جشنواره در بستر مجازی، توضیح داد: ویژگی مهم تئاتر نفس به نفس تماشاگر بودن است. مجبوریم به دلیل شیوع کرونا از ابزار دیگر استفاده کنیم تا این هنر زنده باشد. باشکوه‌ترین لحظه دیدار تماشاگر با گروه اجراکننده است و بالعکس؛ حالا که متاسفانه این شرایط مهیا نیست، باید خودمان را با شرایط وفق بدهیم.

او که در اجرا به داستان «فرود سیاوش» وفادار است، خلاصه نمایش را این‌گونه تعریف کرد: کیخسرو پسر سیاوش و برادر ناتنی فرود است. او به قصد کین‌خواهی خون پدر لشکرکشی می‌کند. لشکر به نزدیکی دژ فردد می‌رسد. فرود با لشکر درگیر شده و توسط لشکر و از سر ناآگاهی کشته می‌شود.

نویسنده نمایشنامه «فرود سیاوش» علی پاکدست است. این نمایش به مدت ۲۵ دقیقه اجرا می‌شود و بازی‌دهندگان عروسک، هاشم پورمحمدی و نسترن ذبیحی هستند.




مطالب مرتبط

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اسلام آباد غرب گفت:

آثار دست اول با موضوع «عملیات مرصاد» اولویت جشنواره است
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اسلام آباد غرب گفت:

آثار دست اول با موضوع «عملیات مرصاد» اولویت جشنواره است

خسرو تمری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اسلام آباد غرب گفت: آثار ارسالی دست اول با موضوع عملیات مرصاد که تاکنون درهیچ جشنواره و یا مسابقه ای شرکت نکرده باشند، در اولویت انتخاب آثار قرار دارند.

|

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه؛

تئاتر مرصاد خلق مفهوم مظلومیت مردم  اسلام آبادغرب است
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه؛

تئاتر مرصاد خلق مفهوم مظلومیت مردم اسلام آبادغرب است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت: اهمیت عملیات مرصاد برکسی پوشیده نیست و ما باید به وسیله هنر به هر نحوی رشادت مردی را زنده نگه داریم و برای آیندگان آن را چون الگویی از پایمردی و استقامت به یادگار بگذاریم.

|

رئیس کمیته همکاری کنگره یونیمای جهانی در گفت‌و‌گو با ایران تئاتر:

حمایت از نمایشگران عروسکی دنیا رسالت کمیته همکاری یونیما است
کارنامه موفق پژوهش در جشنواره تهران مبارک
رئیس کمیته همکاری کنگره یونیمای جهانی در گفت‌و‌گو با ایران تئاتر:

حمایت از نمایشگران عروسکی دنیا رسالت کمیته همکاری یونیما است
کارنامه موفق پژوهش در جشنواره تهران مبارک

رئیس کمیته همکاری کنگره یونیمای جهانی با اشاره به فرایند دوره اخیر برگزاری این کنگره گفت: حمایت از نمایشگران عروسکی در سراسر دنیا به ویژه در دوره اضطرار ناشی از جنگ و کرونا از جمله وظایف اصلی این کمیته است.

|

نگاهی به نمایش‌های بخش ایده‌های نو هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی «تهران-مبارک»

ایده‌های نویی که شایسته است بیشتر صیقل یابند
نگاهی به نمایش‌های بخش ایده‌های نو هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی «تهران-مبارک»

ایده‌های نویی که شایسته است بیشتر صیقل یابند

ایران تئاتر – سید رضا حسینی: در ادامه مجموعه نوشته‌های مربوط به هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک که از زمان برگزاری این رویداد هنری در ایران تئاتر منتشر می‌شود به یکی دیگر از بخش‌های جشنواره به نام ایده‌های نو می‌رسیم. با این اشاره که جشنواره نمایش عروسکی امسال از ...

|

رضا فقیهی کارگردان آدم‌های بافرهنگ :

تئاتر عروسکی با اجرای زنده موجب پویایی و شادابی جامعه می‌شود 
کاش گروه‌های خارجی نیز به شکل مجازی میهمان جشنواره بودند
رضا فقیهی کارگردان آدم‌های بافرهنگ :

تئاتر عروسکی با اجرای زنده موجب پویایی و شادابی جامعه می‌شود
کاش گروه‌های خارجی نیز به شکل مجازی میهمان جشنواره بودند

"آدم‌های بافرهنگ" را با موضوع حقوق شهروندی و آداب آپارتمان‌نشینی با تغییرات در فضا ، دکور و افزایش تعداد عروسک‌ها در جشنواره هجدهم "تهران ـ مبارک" شرکت دادیم.

|

گفتگوی ایران تئاتر با هما ساداتیان کارگردان حاضر در جشنواره«تهران-مبارک»

«حمام»پناهندگی انسان از ناملایمات به خلوت تنهایی است
با تئاتر در شرایط کرونا مجهزتریم
گفتگوی ایران تئاتر با هما ساداتیان کارگردان حاضر در جشنواره«تهران-مبارک»

«حمام»پناهندگی انسان از ناملایمات به خلوت تنهایی است
با تئاتر در شرایط کرونا مجهزتریم

هما ساداتیان، کارگردان نمایش عروسکی«حمام» گفت:در این نمایش روایتگر آدمی هستیم که از همه فشارهای عصبی و ذهنی حاصل زندگی روزمره به تنگ آمده و به حمام به عنوان سنبل مراقبت پناه برده است.

|

نسرین خنجری کارگردان حاضر در جشنواره«تهران-مبارک»

تماشاگران زیادی از طریق تلویزیون تئاتر ایران نمایش می‌بینند
«جایی برای آشغال‌ها نیست»نمایشی پیرامون محیط زیست است
نسرین خنجری کارگردان حاضر در جشنواره«تهران-مبارک»

تماشاگران زیادی از طریق تلویزیون تئاتر ایران نمایش می‌بینند
«جایی برای آشغال‌ها نیست»نمایشی پیرامون محیط زیست است

نسرین خنجری گفت: کرونا با همه بدی‌هایی که داشت فرصتی را پیش آورد که ما به تجربه‌های نو در زمینه عرضه محصولات فرهنگی و هنری بیاندیشیم. شخصاً بسیار خوشحالم که نمایش من از طریق فضای مجازی امکان آن را دارد که توسط طیف وسیع‌تری از تماشاگران در سراسر ایران دیده شود.

|

نظرات کاربران