در حال بارگذاری ...
در رو نمایی از کتاب ما در جنگ مادر صلح عنوان شد

فرزند دوم نشاط خانواده و امید به زندگی را بیشتر می کند

کتاب «"ما" در جنگ "مادر" صلح» و «رد پای نی نی نو» زیبا برجی فلاح با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دومین برنامه «کتاب ماه» روز دوشنبه ۱۱ اسفندماه در فرهنگ‌سرای خانواده رونمایی شد. شیوا مقدم رییس فرهنگسرای خانواده در این مراسم گفت: فرزند دوم نشاط خانواده و امید به زندگی را بیشتر می کند و نمایشنامه هایی از این دست به جهت تاثیرگذاری و فرهنگ سازی باید بیشتر تولید شود.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی فرهنگ‌سرای خانواده؛ در این برنامه زیبا برجی فلاح(نویسنده)،  مهدی جمالی(کارشناس مجری)، شیوا مقدم(رییس فرهنگ‌سرای خانواده)، آرین ناصری مهر(نویسنده و کارگردان)، حسن موذنی(هنرمند و بازیگر)، امیر مشهدی عباس(مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان)،  لیلا نوروزی(مدیر انتشارات اوستای پارسیان)، میلاد رمضانی ورجاوند، شادی کارآیین و هلیا نصرالهی (نمایشنامه خوان) حضور داشتند.    
شیوا مقدم: فرزند دوم نشاط خانواده و امید به زندگی را بیشتر می کند
رییس فرهنگسرای خانواده شیوا مقدم در مراسم رونمایی از کتاب «"ما" در جنگ "مادر" صلح» و «رد پای نی نی نو» گفت: علاوه بر ویژگی های یک کتاب به عنوان سرمایه نمادین، این کتاب دارای زبان نافذ و اثرگذار هنر است، موضوع اصلی کتاب بحث فرزندآوری و خانواده ای که نویسنده ترسیم کرده یک خانواده متوسط از نظر اقتصادی و دارای مادر و پدر دغدغه مند، همراه و مهربان است، مسائل و فشار اقتصادی باعث شده ما از آسیب های روانی و فرهنگی تک فرزند غافل شویم و هم اکنون یکی از تبعات و آسیب های از لحاظ روانشناسی تک فرزندآوری است.
وی در ادامه اظهار داشت: فرزند دوم نشاط خانواده و امید به زندگی را بیشتر می کند و نمایشنامه هایی از این دست به جهت تاثیرگذاری و فرهنگ سازی باید بیشتر تولید شود موضوع بعدی فرزندپروری است و آسیب ها را به خوبی با توجه به شناخت نویسنده جوان کتاب، به خوبی ترسیم شده است.
مقدم در ادامه گفت ترسیم فضا از نگاه کودکان توسط نویسنده کاملا مشهود است، کودک دیروز در یک فضای حقیقی بسیار محدود زندگی می کرد و جامعه ارتباطی محدودی داشت فضای ارتباطی کودک امروز در حقیقی گسترش پیدا کرده و در فضای مجازی کودک با یک فضای ناشناخته مرتبط است که یکی از رسالت های حوزه نمایش کودک در جامعه کنونی آشنایی کودک و شیوه کنش و واکتش او در این فضاها می باشد.
زیبا برجی فلاح (نویسنده): در اطرافیان و نزدیکانم دغدغه فرزند دوم بود
در ادامه زیبا برجی فلاح(نویسنده)،  ضمن تشکر از سازمان فرهنگی هنری برای ایجاد فضای حضور جوانان در عرصه نمایشنامه نویسی پیشنهاد برگزاری جشنواره نمایشنامه نویسی در روزهایی کرونایی و خانه نشینی را مطرح کرد و درباره هدف خود را از نگارش نمایشنامه «رد پای نی نی نو» گفت: در اطرافیان و نزدیکانم دغدغه فرزند دوم بود در ردپای نی نی نو به این فکر می کردم که کار برای خانواده و کودک تولید شود تا به این صورت تئاتر در سبد فرهنگی خانواده ها قرار بگیرد نمایش با محوریت اصلی فرزند دوم پیش می رود اما در روند داستان به موضوعات بسیاری چون روابط بین اعضا خانواده، استفاده ازفضای مجازی، غذا خوردن کودک، آداب معاشرت و.... نیز اشاره می‌شود .
در ادامه برجی درباره نمایشنامه «"ما" در جنگ "مادر" صلح» اظهار داشت این کار بیشتر درباره دلتنگی های درونی کودکی است که پدرش به منطقه جنگی اعزام شده و فرزند می ماند و جنگ های درونی که با آن روبه رو می شود و در ادامه شاهد هستیم در همسایه گی آنها خانواده ای بیگانه ای زندگی می کند که از قضا در حال جنگ با یکدیگر هستند و مادر تلاش می کند که بچه را به صلح درونی دعوت و از دیدگاه نویسنده صلح از خانه و کوچه ما برخاسته و تا زمانی‌که انسان ها با محیط اطراف خود به صلح نرسند هیچ جنگی خاتمه نمی یابد و کوشش شده در این کتاب به این موضوع پرداخته شود.
زیبا برجی فلاح(نویسنده کتاب) درباره هدف خود از نگارش این متون گفت: هدفم نوشتن دغدغه های کودک آپارتمان نشین و امروزی است و به نظر باید از موضوعاتی بدیهی تر از مشکلات و دغدغه های کودکان و نوجوانان نوشت و آن ها را بیان کرد، موضوعاتی چون خانواده، جامعه و کنش ها و واکنش هایی که کودک در جهان بزرگتر با آنها روبه رو می شود.
این کتاب در برگیرنده دو نمایشنامه با محوریت کودک و خانواده است و در زمستان 1399 با 82 صفحه توسط انتشارات اوستای پارسیان به چاپ رسید.
درپایان از کتاب «"ما" در جنگ "مادر" صلح» و «رد پای نی نی نو» رونمایی شد و اجرای نمایشنامه خوانی «رد پای نی نی نو» از دیگر بخش های این برنامه بود.




نظرات کاربران