در حال بارگذاری ...
معاون هنری در دیدار با اعضای ستاد جشنواره عروسکی مطرح کرد:

برای گسترش نمایش عروسکی با دیگر نهادها مشارکت می‌کنیم

سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در دبیرخانه هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران – مبارک، با اعضای ستاد برگزاری این جشنواره دیدار کرد و از آمادگی این معاونت برای مشارکت با دیگر نهادها در جهت گسترش نمایش عروسکی خبر داد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ستاد خبری جشنواره نمایش عروسکی، سیدمجتبی حسینی، عصر دیروز، سه شنبه 12 اسفند ماه با حضور در دبیرخانه هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران – مبارک، با اعضای ستاد برگزاری این جشنواره دیدار کرد و جشنواره نمایش عروسکی را یکی از درخشان‌ترین جشنواره‌های تئاتری کشور دانست که از نظر هنری و تاثیرات اجتماعی، رویداد مبارکی است.
در این دیدار که با حضور قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی، مدیران بخش‌های گوناگون جشنواره نمایش عروسکی و رضا بصیرت، مدیر انجمن هنرهای نمایشی برگزار شد، معاون هنری، گفت: در طول سال تعدادزیادی جشنواره برگزار می‌شود که از میزان ده تا صد در درصد حمایت معاونت هنری برخوردار می‌شوند. به همین دلیل در حوزه مدیریت خود، بررسی عملکرد این جشنواره‌ها را در دستور کار قرار داده‌ایم.
او ادامه داد: اگر چند جشنواره مورد اقبال داشته باشیم، یکی از آنها عروسکی است که به لحاظ هنری و تاثیرات اجتماعی، رویداد مبارکی است.
حسینی، با تایید این نکته که شکل فعلی جشنواره عروسکی که تولید محور است، درعین کمک به جریان تولید و اجرای نمایش عروسکی  می تواند از آسیب‌های این جشنواره هم به شمار آید،تاکید کرد که این شکل برگزاری می تواندتغییر کند به این معنا که جشنواره عروسکی نیز با رونق گرفتن اجراهای عمومی در طول سال درسراسرکشور می تواند همانند جشنواره کودک و نوجوان برآیند اجراهای عمومی آثار در طول سال باشد.
 این مدیر هنری درباره احیای دفتر تئاتر عروسکی در اداره کل هنرهای نمایشی توضیح داد: ایجاد نهاد، لزوماًبه این جریان کمکی نمی‌کند بلکه تعددنهادها می توانند  مخاطره بیشتری هم داشته باشند. بنابراین به جای ایجادو افزایش نهاد، باید ایجاد برنامه کنیم.
حسینی با بیان اینکه که  کرونا فرصتی برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی فراهم کرده است، افزود: این فضا بخشی از کمبود اماکن ما را جبران کرد و بعد از کرونا هم باید از این ظرفیت استفاده کنیم ولی این موضوع نباید مانع نگاه به ایجاد زیرساخت‌ها شود.
او با تاکید بر لزوم  مشارکت گرفتن از دیگر نهادها در زمینه گسترش نمایش عروسکی خاطرنشان کرد: تئاتر عروسکی به دلیل اشتراکاتی که با حوزه تربیت و پرورش دارد، می‌تواند از ارتباط با این حوزه هم استفاده کند و در این راستا می‌توان با بهره‌گیری از ظرفیت سامانه شاد ، دانش‌آموزان را از کودکی با تئاتر آشنا کرد.
حسینی گفت: اگر بتوانیم نهادهای مشارکت را شناسایی کنیم، بنده این موضوع را به عنوان یک دغدغه در هر سطحی پیگیری خواهم کرد.
معاون هنری در بخش پایانی سخنان خود خواستار آسیب‌شناسی جشنواره‌ها شد و توضیح داد: عموما بیشتر انرژی ما صرف خوب برگزار شدن جشنواره‌ها می‌شود و همین موضوع باعث شده نگاه تحلیلی بعد از جشنواره، مورد غفلت قرار گیرد اما این تحلیل برای تصحیح اشتباه‌ها و پیدا کردن مسیر درست به ما کمک می‌کند و سبب می‌شود دوره‌های بعدی را بهتر برگزار کنیم.
قادر آشنا، مدیر کل هنرهای نمایشی نیز در سخنانی از تلاش دبیرخانه جشنواره نمایش عروسکی قدردانی کرد و این جشنواره را کم دردسرترین و بی‌حاشیه‌ترین رویداد این اداره خواند.
او با اشاره به به بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی در برگزاری این جشنواره ادامه داد: افتخاری است برای معاونت هنری که در دوران کرونا فعالیت‌های هنری ما به حاشیه نرفته است.
آشنا با ابراز خوشندی از استقبال تماشاگران از آثار جشنواره عروسکی افزود: بازدید کنندگان جشنواره عروسکی از فجر بیشتر شده است چون آن تجربه را پشت‌سر گذاشتیم.
او یادآوری کرد: با اینکه برگزاری این جشنواره در فضای مجازی مخالفانی داشت ولی حالا آن مخالفان، خود از موفقیت جشنواره سخن گفته‌اند.
مدیر کل هنرهای نمایشی در پایان گفت: خوشحالیم که شرمنده هنرمندان شرکت‌کننده در جشنواره عروسکی نیستیم. شعار نمی‌دهیم ولی اولویت‌مان در پرداخت‌ها، پرداخت به هنرمندان بوده است.
در ادامه مهدی حاجیان، دبیر اجرایی جشنواره نیز ابراز خوشندی کرد که در این دوره، بعضی از بخش‌های جشنواره مانند کارگاه‌های آموزشی، پژوهش و ... بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است. بویژه اینکه این کارگاه‌ها عموما با استقبال فعالان تئاتر عروسکی در استان‌ها رو به رو شده است.
او توضیحاتی درباره بخش‌های گوناگون این دوره از جشنواره ارایه کرد و افزود: تلاش برای ارتباط تنگاتنگ با تمام مخاطبان و گروه‌ها از جمله موضوعات مورد تاکید ما بود. ضمن اینکه تمام امور اجرایی جشنواره به فضای مجازی منتقل شد.
حاجیان خاطرنشان کرد: در برگزاری جشنواره امسال به جهت شرایط ویژه اقتصادی به خودمان بیشتر سخت گرفتیم و از تمام هزینه‌های غیر ضروری چشم‌پوشی کردیم و تنها بخشی که هیچ خساستی نشان ندادیم، مرتبط به هنرمندان و کمک هزینه‌ها و جوایز است.
امیر عابدی مدیر بخش عکس، میترا کریمخانی، رییس انجمن نمایشگران عروسکی خانه تئاتر، سامان خلیلیان، مدیر بخش خیابانی و محیطی و محسن حسن زاده، مدیر روابط عمومی جشنواره نیز توضیحاتی درباره بخش‌های مربوط به خود ارایه کردند.
نبودن جریان مستمر در نمایش عروسکی، تنوع تولیدات نمایشی در پی همه گیری کرونا و بهره‌مند شدن استان‌ها از تئاتر مرکز، از جمله محورهای سخنان آنان بود.




مطالب مرتبط

کارگردان‌های نمایش‌های بزرگ‌سال عروسکی از دغدغه‌های‌شان گفتند

نمایش بزرگ‌سال عروسکی، نمایشی حرفه‌ای با ابزار عروسک است
کارگردان‌های نمایش‌های بزرگ‌سال عروسکی از دغدغه‌های‌شان گفتند

نمایش بزرگ‌سال عروسکی، نمایشی حرفه‌ای با ابزار عروسک است

کارگردانان سه نمایش «مامان»، «دویست‌وهشتادمین شب سال» و «مَثلث» بر این باورند که نمایش بزرگ‌سال عروسکی، نمایشی حرفه‌ای با ابزار عروسک است که باید مثل دیگر آثار دیده شود و مورد ارزیابی قرار بگیرد.

|

«مامان» به صحنه بازمی‌گردد

«مامان» به صحنه بازمی‌گردد

نمایش عروسکی «مامان» به نویسندگی و کارگردانی الهام سلج محمودی دور دوم اجراهای خود را از 12 بهمن ماه در سالن تئاتر «هامون» آغاز می‌کند.

|

«ماهی کوچولو» به تالار هنر رسید

«ماهی کوچولو» به تالار هنر رسید

نمایش عروسکی «ماهی کوچولو» که اقتباسی از داستان «ماهی سیاه کوچولو» است، دی و بهمن 1402، در تالار هنر به صحنه خواهد رفت.

|

گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «مامان»

الهام سلج‌‎محمودی: نمایش عروسکی مختص به کودکان نیست
گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «مامان»

الهام سلج‌‎محمودی: نمایش عروسکی مختص به کودکان نیست

الهام سلج‌محمودی، نویسنده و کارگردان نمایش عروسکی «مامان» می‌گوید نمایش عروسکی دنیای نامحدودی دارد که تنها مختص به کودکان نیست و با کمک آن می‌توان مفاهیم عمیق را برای مخاطب بازگو کرد.

|

نظرات کاربران