در حال بارگذاری ...
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد:

برگزاری مجازی جشنواره ملی چتر زندگی ابتکار خلاقانه‌ای بود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با اشاره به برگزاری چهارمین دوره جشنواره ملی تئاتر خیابانی چتر زندگی یزد گفت: این جشنواره اکنون با مشارکت سه ارگان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان استان و سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر  از یزد؛ مجید جوادیان زاده به تناسب موضوعی جشنواره ملی تئاتر خیابانی چتر زندگی با نهاد خانواده اشاره و عنوان کرد: این جشنواره از ابتدا با محوریت خانواده و توجه هنرمندان به آسیب های اجتماعی موجود در خانواده ها شکل گرفت و اکنون گسترش پیدا کرده و سایر موضوعات دیگر از جمله فرهنگی و اجتماعی را در بر گرفته که البته این امر مورد انتظار ارگان های برگزارکننده هم بوده است.

وی با ابراز خرسندی از پیشرفت جشنواره چتر زندگی و افزایش تعداد هنرمندانی که از استان های مختلف کشور در این دوره از جشنواره حضور پیدا کرده اند خاطر نشان کرد: اعتمادی که هنرمندان تئاتر خیابانی کشور به جشنواره چتر زندگی یزد پیدا کرده‌اند می تواند باعث شود تا این رویداد هنری بزرگ از برد بیشتری در کشور برخوردار شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر افزایش تعداد هنرمندان تئاتر خیابانی کشور در جشنواره ملی تئاتر خیابانی چتر زندگی هر ساله از داوران شاخص در این جشنواره استفاده می شود که همین موضوع هم باعث ارتقای سطح کیفی آثار خواهد شد.

جوادیان زاده با بیان اینکه تا جایی که امکان داشت و محدودیت‌های فعلی اجازه می‌داد بحث آموزش ها را هم در کنار اجرای آثار نمایشی دنبال کردیم، گفت: اکنون با قاطعیت می توان گفت یکی از مهمترین و بزرگترین جشنواره‌های تئاتر خیابانی کشور همین جشنواره چتر زندگی استان یزد است که امیدواریم در سال های آینده با سیاست گذاری هایی که انجام می‌شود و با رفع محدودیت ها و ممنوعیت های کرونایی شاهد برگزاری بین المللی این جشنواره در استان یزد باشیم.

وی در خصوص لزوم برگزاری جشنواره چتر زندگی در شرایط کرونایی استان و کشور توضیح داد: امسال دو گزینه برای برنامه‌ریزی این جشنواره روبروی ما قرار داشت که یکی از این گزینه ها عدم برگزاری جشنواره و دیگری برگزاری جشنواره با رعایت پروتکل های بهداشتی و به صورت مجازی بود. با توجه به اینکه قصد داشتیم طی چند سال این جشنواره را به صورت مستمر برگزار کنیم و وقفه ای در آن به وجود نیاید اقدام به برگزاری جشنواره کردیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد اضافه کرد: وقتی که جشنواره ها حتی برای یک دوره برگزار نشوند عمدتاً به فراموشی سپرده می شوند. بنابراین برای اینکه این استمرار در روند برگزاری جشنواره حفظ شود تا بتواند عمق لازم را پیدا کند گزینه برگزاری به صورت مجازی را انتخاب کردیم.

وی با تاکید بر ارجحیت فضای واقعی در اجرای یک هنر نسبت به فضای مجازی یادآور شد: قطعه اجرای تئاتر در فضای واقعی با ذات هنر نزدیکی بیشتری دارد اما برگزاری جشنواره به صورت مجازی هم کار خلاقانه ای است که هر استان می تواند در شهر خود با تابلو و بنر جشنواره نمایش ها را اجرا کند و بدین صورت در جشنواره حضور داشته باشد. از سوی دیگر این موضوع باعث جذب گستره بیشتری از مخاطبان خواهد شد.

مجید جوادیان زاده افزود: در مجموع مخاطبین هنر تئاتر در فضای واقعی ارتباط بیشتری با بازیگر و صاحب اثر برقرار خواهند کرد و امیدواریم با رفع شرایط کرونایی شاهد برگزاری حضوری جشنواره تئاتر خیابانی چتر زندگی در دوره‌های آتی باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که برای بهبود وضعیت معیشتی هنرمندان تئاتر خیابانی چه تمهیداتی اندیشیده شده است، گفت: این تمهیدات در مورد تمامی هنرمندان وجود دارد. برگزاری جشنواره های مختلف با رعایت پروتکل های بهداشتی یکی از اقداماتی بود که در زمینه فعال کردن کسب و کار آنها اجرایی کردیم. افزایش بیمه هنرمندان و عضویت آنها در صندوق اعتباری هنر برای استفاده از خدمات این صندوق از جمله بیمه هنرمندان و هنر کارت هم یکی دیگر از این اقدامات بود. علاوه بر اینها پرداخت تسهیلات به هنرمندان از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور تصویب شده و در حال پرداخت است.

جوادیان زاده در پایان اظهار امیدواری کرد شرایط کرونایی کشور به گونه ای شود که فعالیت های هنرمندان که در چند ماه اخیر به دلیل شیوع بیماری کرونا محدود شده گسترده تر شود که در این صورت بسیاری از مشکلات حل خواهد شد و هنرمندان به روال طبیعی کسب و کار هنری و فرهنگی خود باز خواهند گشت.

 




مطالب مرتبط

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان مطرح کرد:

راهیان نور در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس قرار دارد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان مطرح کرد:

راهیان نور در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس قرار دارد

مجید منادی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در آیین رونمایی از پوستر ششمین همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور، این رویداد را در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس دانست و ابراز امیدواری کرد مردم خوزستان علاوه بر میزبانی، از این بستر عظیم فرهنگی در زمینه مسائل اعتقادی و ...

|

گفت‌وگو با مینینا آلنا در حاشیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مشتاق افزایش همکاری هنرمندان ایرانی و روسی هستیم
گفت‌وگو با مینینا آلنا در حاشیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مشتاق افزایش همکاری هنرمندان ایرانی و روسی هستیم

مینینا آلنا، هنرمند و پژوهشگر تئاتر از روسیه که در بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان حضور پیدا کرده است، خواستار تعامل بیشتر و افزایش همکاری‌ هنرمندان دو کشور شد.

|

وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور
وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نوشت بسیار ضرورت دارد مفاهیم بنیادین تربیت دینی و مؤلفه‌های فکری و هویتی فرهنگ ایرانی، به یاری ابزار توانمند، جذاب و تأثیرگذار هنر نمایش به چشم و دل مشتاق و پذیرنده آینده­‌سازان این ...

|

حضور کانون با 12 اثر در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

حضور کانون با 12 اثر در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

سعید زین‌العابدینی، معاون مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از حضور دوازده نمایش از تولیدات مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری در بخش‌های مختلف بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان یزد خبر داد.

|

برای حضور در بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مهلت ارسال آثار به مسابقه نمایشنامه‌نویسی «قصه نمایش» تمدید شد
برای حضور در بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مهلت ارسال آثار به مسابقه نمایشنامه‌نویسی «قصه نمایش» تمدید شد

مهلت ارسال اثر برای حضور در بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی ویژه کودکان و نوجوانان زیر 18 سال (قصه نمایش)، در بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، تا ۲۷ بهمن تمدید شد.

|

نظرات کاربران