در حال بارگذاری ...
رضا بصیرت در برنامۀ دراماتیک «عمارت نوفل‌شاتو»:

شصت اثر نمایشی، برای اجرای آنلاین حمایت می‌شوند

در سومین برنامۀ دراماتیک «رادیو نوفل» که هر شنبه به شکل زنده از «عمارت نوفل‌شاتو» پخش می‌شود، موضوع «تئاتر در سال ۱۴۰۰» به بحث و گفت‌وگو گذاشته شد. در این برنامه که اجرای آن را میثم عبدی به عهده دارد، رضا بصیرت، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، علی جعفری فوتمی و امید طاهری به‌عنوان نویسنده، منتقد و کارشناس تئاتر حضور داشتند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی عمارت نوفل‌شاتو،  در ابتدای این برنامه، طبق روال همیشه، ندا کاوندی، روابط عمومی «عمارت نوفل‌لوشاتو»، برخی از نمایش‌های پُرمخاطب تئاتر و همچنین آثاری که در سالن‌های سراسر تهران روی صحنه می‌روند، معرفی کرد. نمایش «هولودومور» که در «عمارت نوفل‌شاتو» به روی صحنه می‌رود، نمایشی است با موضوع «نسل کشی در اکراین به دست استالین» که مورد توجه سفیر اوکراین قرار گرفت؛ قرار بر این شد که این نمایش، سال آینده در این کشور روی صحنه برود. «قصاص هنگام جنایت» که به موضوع اسیدپاشی می‌پردازد در سالن «مهرگان» روی صحنه می‌رود و «یاماها» آخرین نمایش از کهبد تاراج هم در تئاترشهر اجرا می‌شود.

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران: شصت اثر نمایشی برای اجرای آنلاین حمایت می‌شوند
در بخش دیگری از این برنامه، رضا بصیرت، مدیرعامل انجمن‌ هنرهای نمایشی ایران، با حضور در برنامۀ «رادیو نوفل» با علی جعفری فوتمی و امید طاهری  به گفتگو نشست و به سوالات این دو پاسخ داد. بصیرت گفت: «انجمن هنرهای نمایشی ایران، به‌عنوان بازوی اجراییِ انجام سیاست های وزارت ارشاد در حوزۀ هنرهای نمایشی در نظر گرفته شده است. شعبه‌هایی که انجمن در استان‌ها دارد، از ظرفیت بالایی برای انجام سیاست‌هایی که تدوین می‌شوند، برخوردار است.»
او ادامه داد: «کرونا ضمن تهدیداتی که به بدنۀ تئاتر وارد کرد، همزمان فرصتی هم برای تغییرات در بدنۀ تئاتر کشور ایجاد کرد تا بتوانیم در ساختار ادارۀ کشور اصلاحاتی ایجاد کنیم. انجمن نسبت به قبل، نقش متفاوت‌تری را پیدا کرده است. ما ذیل وظایف انجمن، مسئولیت ساماندهی پرداخت‌ها در سراسر کشور را به عهده داریم. تمام واحدهایی که زیر نظر انجمن هستند، در تدوین برنامه‌های کلی تئاتر در سراسر کشور دخیل هستند؛ این رویکرد جدید، حاصل اعتماد میان ادارۀ کل نمایشی و انجمن است؛ برنامه‌های بسیاری که امسال افتتاح کردیم و در سال آینده افتتاح خواهیم کرد، حاصل این رویکرد جدید است. در حالی که ما متناسب با شرایط روز، باید در برنامه‌های خود اصلاحاتی را داشته باشیم.»
بصیرت دربارۀ «غیرانتفاعی‌بودن» این انجمن گفت: «ما انجمنی در حقیقت، غیردولتی هستیم، اما از اعتبارات وزارت ارشاد، ردیف بودجه‌ای به این انجمن اختصاص داده می‌شود؛ ما طبق تفاهم‌نامه‌ای مابین وزارت ارشاد و انجمن هنرهای نمایشی که در ابتدای سال نوشته می‌شود، تحت نظارت معاونت امور هنری، این بودجه را برای برنامه‌هایی که تدوین کرده‌ایم، هزینه می‌کنیم.»
او گفت: «اشکالی که به انجمن وارد است، این است که ما می‌توانیم ظرفیت تئاتر را احصا کنیم و در انجمن کسب درآمد کنیم، اما در اساسنامه، این اجازه به ما داده نشده است. ما چنانچه به درآمد هم برسیم، قطعاً باید ردیف‌های حمایتی بین انجمن‌های تئاتر و گروه‌ها توزیع شود؛ این اتفاق اگر اصلاح شود، به ما کمک می‌کند که خیلی آسان‌تر با نهادهای مختلف ارتباط بگیریم و از لحاظ مالی، خودمان را پیش ببریم. سعی کردیم در تدوین این اساسنامه، ماهیت مستقل‌بودن، پُررنگ‌تر باشد تا بتواند خودش به شکل مستقیم وارد قرارداد شود. این موضوع، وابسته به نظر وزارت ارشاد است که بخشی از امور خود را به انجمن بسپارد و از این منظر، تعارضی هم وجود ندارد.»
بصیرت، دربارۀ بسته‌های حمایتی از پژوهشگران و نویسندگان تئاتر گفت: «حمایت از تولیدات آثار نمایشی، در بخش کتاب، در تفاهم‌نامۀ جدید ما لحاظ شده است. ما پروژۀ «قلم روشن» را برای تسهیل در چاپ آثار نمایشیِ سراسر کشور در نظر گرفتیم که نویسندگان و پژوهشگران می‌توانند به شکل مستقیم، به انجمن نامه بزنند و از این تسهیلات استفاده کنند.»
او، دربارۀ تمهیدات انجمن برای برگزاری اجرای آنلاین هم گفت: «با توجه به تعطیلیِ پی‌درپی در سالن‌های تئاتر، ما به این نتیجه رسیدیم که آثاری را ضبط کنیم که آمادۀ اجرا هستند و با یک تمرینِ کوتاه می‌توانند به اجرا در بیایند. ما فراخوانی را تنظیم کردیم که در معرض عموم علاقه‌مندان قرار گرفت. سپس سیزده اثر انتخاب شد که ما کف مبلغ پانزده میلیون تومانی را جهت حمایت از این آثار در نظر گرفتیم. تا بیستم اسفندماه مبلغ حمایتی مشخص و برای پرداخت ارسال می شود. امیدواریم که بتوانیم تا شصت نمایش را حمایت کنیم.
جشنوارۀ «مونو پرفورمنس» فروردین‌ماه برگزار می‌شود

اکبر زنجان‌پور: شهر  باید سالم شود
در بخش دیگر این برنامه که «ضد دراماتیک» نام دارد، با اجرای مهدی رضایی کارگردان و نویسنده به مسئلۀ حصارکشی پیرامون «تئاتر شهر» پرداخته شد. عبدی، مجری این برنامه، در ابتدا گفت: «مسئولان «تئاتر شهر» برای رسمیت‌بخشیدن به این اقدام خود، نظر بسیاری از پیشکسوتان تئاتر را در صفحات رسمی خود در حمایت از این اقدام منتشر کردند، اما کارشناسانِ این امر و حتی پیشکسوتان تئاتر، در گفت‌وگوهای مختلفی، حریم «تئاتر شهر» را نه فقط مختص به اهالی تئاتر که بخشی از فضای شهری عنوان کردند و در رابطه با حصارکشی پیرامون «تئاتر شهر» انتقاداتی داشتند.»
اکبر زنجان‌پور، بازیگر و کارگردان با سابقۀ تئاتر، در مصاحبه‌‎ای تلفنی با این برنامه گفت: «بعد از انقلاب، از ابتدا هیچ‌گاه مدیران، نظر مساعدی و خوبی را دربارۀ «تئاتر شهر» و وجود چنین بنایی نداشتند. این مسئله برای اهالی تئاتر همیشه وجود داشته که چگونه این مکان حفظ شود و به یک فضای امن برای خانواده‌ها، دانشجویان و هنردوستان تبدیل شود. اما چه می‌شود که همه‌چیز خراب می‌شود؟ این به دلیل آن است که مسئولیت‌پذیری وجود ندارد. چرا باید «پارک دانشجو» به این روزگار بیافتد؟ فضایی که آبروی فرهنگی مملکت است، باید حفظ شود و در شرایط خوب حفظ شود. باید با مدیریت درست، کاری کنیم که مردم بتوانند با حضور در «پارک دانشجو» هم هواخوری کنند و هم تئاتر ببینند. نکته این‌جاست که این موقعیت باید از لحاظ مفهومی پاکیزه شود. حریم یعنی حرف الکی. حریم غلط است؛ باید شهر سالم باشد.»
رضا بابک هم در مصاحبه‌ای تلفنی گفت: «مسئلۀ حضور معتادان این روزها در همۀ پارک‌های سطح شهر وجود دارد و فقط مختص به «پارک دانشجو» نیست. متأسفانه، پارک‌ها در شکلی وسیع، به محلی برای مصرف مواد مخدر تبدیل شده اند.»
در ادامۀ این برنامه، محمدرضا حیدری، کارگردان تئاتر که قرار است «همه‌چیز می‌گذرد، تو نمی‌گذری» نوشتۀ محمد چرمشیر را در «سالن شهرزاد» روی صحنه ببرد، دربارۀ اجرای خود صحبت کرد.
در پایان این برنامه، خانم امینی دربارۀ جشنوارۀ «مونو پرفورمنس» گفت: «بازبینیِ این جشنواره تمام شده و ما در حال دریافت و بارگذاری آثار در سایت جشنواره هستیم.» او ادامه داد: «این جشنواره، از سوی مؤسسۀ «تماشاگان» حمایت می‌شود و ما با مرکز تئاتر «مولوی» هم همکاری خواهیم داشت. این جشنواره، از یکم تا هفتم فروردین‌‎ماه 1400 برگزار خواهد شد که اختتامیۀ آن مصادف با روز جهانی تئاتر خواهد بود. این جشنواره، به شکل مجازی برگزار خواهد شد.»
«رادیو نوفل»، هر هفته روزهای شنبه، به شکل زنده از لایو اینستاگرامِ «عمارت نوفل‌شاتو» نشان داده می‌شود و به شکل فایل صوتی، در فضاهای مجازی پخش می‌شود.




نظرات کاربران