در حال بارگذاری ...
تعیین حریم ، بدیهی ترین نیاز ساماندهی تئاتر شهر به عنوان یک میراث فرهنگی  

 دلایل ارائه این میزان اطلاعات نادرست و نظرغیر کارشناسی چیست ؟
یک بررسی بر اظهار نظر ویدیویی چهار عضو شورای شهر تهران

ایران تئاتر : اظهار نظر های غیر کارشناسانه برخی اعضای شورای شهر در قالب ویدیویی با ارم شورای شهر این روزها حواشی زیادی را برای شهرداری تهران و شورای شهر ایجاد کرده است . اظهار نظر هایی با موضوع ،درباره تعیین حریم محوطه تئاتر شهر برای ایجاد امنیت محیطی نماد هنرهای نمایشی کشور.

اولین سوال درباره انتشاراین گزارش تصویری پنج دقیقه و بیست ثانیه ای و ناقص، آن است که با توجه به آرم شورا در گوشه تصویر آیا شورای اسلامی شهر تهران از انتشار عمومی آن مطلع است و آن را تایید می کند یا خیر ؟
 زیرا گزارش مربوطه مجموعه ای از اطلاعات نادرست و مخدوش کننده یک روند رسمی است که برپایه گفت و گو با برخی اعضای این شورا صورت گرفته است. 

آغازی توهین آمیز
گزارش مربوطه با مقایسه ای توهین آمیز میان تلاش مدیر کل هنرهای نمایشی  برای تعیین حریم تئاتر شهر و رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده به عنوان "آخرین دیوار کش جهان !" آغازمی شود و اینگونه از ابتدا اولین آجر این گزارش کج گذاشته می شود.
سفارش دهندگان و سازندگان این ویدیو تصور کرده اند هر  حصار کشی منطقی برای تعیین حریم و امنیت ، نادرست و قابل مقایسه با دیوار کشی مرزهای جنوبی ایالات متحده امریکا است !


ارائه اطلاعات بی مبنا !
گوینده همچنین این عبارت را بکار می برد:« حصاری به "طول "یک و نیم متر در ادامه احیای پهنه رودکی تئاتر شهر را به تالار وحدت متصل می کند » متن آنچنان شتابزده آماده شده که نه نویسنده ، نه گوینده نه سازنده و سفارش دهنده حواسشان نبوده حصاری به طول یک و نیم متر هیچ چیزی را از هیچ چیزی جدا نمی کند و سازندگان جای طول و ارتفاع را اشتباه گرفته اند. فارغ از اینکه تا کنون درباره جزئیات این تعیین حریم از جمله طول و عرض آن یا چیز دیگر، نقل قول رسمی منتشر نشده است . 

واقعیت موجود در اصل خبر 
 ارائه این اطلاعات نادرست در حالی صورت گرفته  که متن خبر مورد مناقشه با محتوای صحبت های مدیر کل هنرهای نمایشی که در روز 27 بهمن ماه سال جاری در خروجی خبرگزاری مهر قرار گرفت ، اینگونه است :
حصارکشی محدوده «تئاتر شهر» تا پایان سال/ هیچ مانعی وجود ندارد
مدیرکل هنرهای نمایشی ابراز امیدواری کرد با توجه به همکاری شهرداری و میراث فرهنگی، حصارکشی مجموعه تئاتر شهر تا پایان سال جاری انجام شود.
قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی درباره وضعیت حصارکشی مجموعه تئاتر شهر و مراحل طی شده در این خصوص، به خبرنگار مهر گفت: خوشبختانه جلسات و گفتگوها در خصوص حصارکشی مجموعه تئاتر شهر به خوبی پیش می‌رود و مسیر مورد نیاز در حال طی شدن است.
وی تأکید کرد: هیچ مانعی در روند حصارکشی تئاتر شهر وجود ندارد و شهرداری منطقه ۱۲، سازمان زیباسازی شهرداری تهران و میراث فرهنگی همکاری لازم در این خصوص را دارند.
آشنا تصریح کرد: موضوع حصارکشی مجموعه تئاتر شهر خیلی بدیهی است و این امر مورد تأیید، مدیران و مسئولان، هنرمندان و اصحاب رسانه است. تئاتر شهر نیاز به حصاری دارد که هم به لحاظ بصری زیبا باشد و هم از این مجموعه هنری محافظت کند.
مدیرکل هنرهای نمایشی درباره زمان آغاز حصارکشی مجموعه تئاتر شهر، بیان کرد: خیلی علاقه مند و امیدواریم که حصارکشی مجموعه در ایام باقیمانده از سال ۹۹ انجام شود.
یعنی همچنان که گفته شد از قضا در گفت و گوی مدیر کل هنرهای نمایشی هیچ اشاره ای به جزئیات و مختصات تعیین حریم نشده است و سازندگان این ویدیو در این بخش هم برای انحراف ذهن مخاطب  تعمدا نقل قول های کذبی را استفاده کرده اند. 
تعیین حریم واقعا امری موجه است!
در ادامه گوینده تاکید می کند « حصار کشی این بار با عنوان ظاهرا موجه تعیین حریم !» 
سوال اینجاست که عنوان تعیین حریم کجایش به ظاهر توجیه است ؟ تعیین حریم واقعا یک عمل فیزیکی است برای روشن شدن محدوده مالکیت و متعاقبا مشخص شدن مسئولیت حفاظت و نگهداری یک محیط ! 

نادیده گرفتن نظر هنرمندان ونظر سنجی عمومی در موضوع تخصصی 
در این ویدیو عنوان می شود که قادرآشنا مدعی شده «این حصار خواسته خود تئاتری ها است» و در رد این ادعا به نظر سنجی صورت گرفته توسط امید طاهری در صفحه اینستاگرامش استناد شده است! 
یعنی سفارش دهندگان و سازندگان این ویدیو ، بی شمار اظهارنظر هنرمندان برجسته تئاتر کشور را در رسانه های رسمی تعمدا نادیده گرفته اند و به نظر سنجی تنها یک هنرمند در فضایی که جامعه آماری قابل تشخیصی ندارد و حتی برای نظر سنجی امور عمومی هم قابل استناد نیست ، استناد می کنند. 

کارشناسی را به کارشناسان بسپارید
در ادامه نظرات اعضای شورای شهر که مخالف تعیین حریم تئاتر شهر هستند در گزارش منعکس شده . نظراتی که بصورت تصویری و بارضایت مقابل دوربین ارائه می شود و نشان می دهد مصاحبه شوندگان یعنی چهار عضو شورای شهر نسبت به تولید کنندگان ویدیو اعتماد کافی داشته اند و به نوعی تولید این ویدیو مورد تاییدشان است. درج عنوان شورای اسلامی شهر تهران در گوشه سمت راست بالای تصویر هم به آن رسمیت داده است! 


فضاهای عمومی حصارکشی نمی شود ؟!
یکی از حاضرین محمد علیخانی ، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر است ! او بدون اطلاع از مالکیت محوطه تئاتر شهر و اینکه این بنا به دلیل ثبت ملی بودن در میان آثار ملی نیازمند تعیین حریم است گفته  :« این ساختمان از گذشته در محل پارک ساخته شده و معمولا فضاهایی که عمومی هست هیچ وقت حصار کشی نمی شود!»
اینکه فضاهای عمومی حصارکشی نمی شود به نظر منطبق با واقعیت نیست . از طرفی تئاتر شهردر زمینی که در مجاورت پارک دانشجو بوده ساخته شده است ،درست مثل موزه هنرهای معاصر که در مجاورت پارک لاله ساخته شده ! مثل ده ها مکان عمومی دیگر مثلا فرهنگسراهای گوناگون شهرداری تهران که برخلاف نظر ایشان حصار کشی دارند. بحث آنقدر واضح و نظر غیرکارشناسی این عضو شورا آنچنان نمایان است که شرح بیشتر اطاله کلام است. 
وی همچنین معتقد است : "باید امنیت آنجا با تدابیری که حتما دستگاه های ذی ربط باید داشته باشند تامین شود !"
بی اطلاع از این که نهاد های ذی ربط پس از طی همه مسیر ها در بیش از دو دهه، سال گذشته به این نتیجه رسیده اند که می بایست حریم مجموعه تئاتر شهر تعیین شود . 

تعیین حریم ایزوله کردن نیست !
اظهار نظر کننده بعدی حجت نظری ؛ سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر است که با وجود ربط موضوعی ، معلوم نیست در حالی که رئیس کمیسیون فرهنگی با حضور در جلسات کارشناسی در جریان کارشناسی موضوع هست، آیا از نظر جایگاه حقوقی اجازه اظهار نظر شخصی دارد یا خیر؟
او می گوید :« پرسش اصلی مطرح می شود که آیا با جداکردن این بخش از شهر و ایزوله کردن آن همینطور مانع شدن برای شهروندان برای ورود به این فضا آیا اون احساس نا امنیه بطور کلی از بین خواهد رفت و اون فضا امن خواهد شد ؟ » 
او که به نظر دستش از ادله کارشناسی خالی است ، تلاش دارد با استفاده از عبارت ایزوله کردن ، تعیین حریم تئاترشهر را به امری منفی تبدیل کند توجهی ندارد که تمامی فضاهای فرهنگی از جمله فضاهای تحت اختیار سازمان فرهنگی هنری شهرداری ،حریم مشخص و رفت و آمد کنترل شده دارند و حریم هیچ یک تا کنون باعث " ایزوله شدن " و دوری مردم از خدمات شان نشده است . 
نظری در ادامه از جایگاه حقوقی خود فراتر رفته و موضوع را شخصی می کند و می گوید :«من قویا معتقدم شهرداری تهران نباید با اقدامات اینچنینی همراهی کنه و حتما خودم! هم تلاش خواهد کرد تا اولا با گفت و گو و ثانبا از طریق ابزارهای نظارتی که در شورا داریم شهرداری را مجاب کنیم تا ضمن اینکه این اقدام به نظر نا صحیح را انجام نده تلاش کند تا از طرق دیگری موجبات اطمینان خاطر عزیزان هنرمند ما را فراهم کنه !»
دراین بخش از گفت و گوی سخنگوی کمیسیون فرهنگی شورای شهرتناقض دیگر گزارش مذکور آشکار می شود، پیش از این گوینده متن تاکید کرده بود که این خواسته هنرمندان نیست و در این بخش، نظری تاکید دارد که تلاش می کند از طرق دیگری - که اشاره ای به آنها نمی کند – اطمینان خاطر هنرمندان را فراهم می کند !یعنی نظر هنرمندان بر این است که حریم تئاتر شهر مشخص شود . 
نظری وقتی از "طرق دیگر" سخن می گوید احتمالا اطلاع ندارد که درطی بیش از 20 سال ، همه راه هایی رفتنی طی شده و بهترین مسیر تعیین مالکیت و جداسازی حریم تئاتر شهر است . 

آیا شب ها درب مترو را نمی بندند ؟!
زهرا نژاد بهرام ؛عضو هیات رئیسه شورای شهرنیز در این ویدیو گفته است «اگر عوارضی تو هر شهری وجود داره یه چیزطبیعیه. مثل این می مونه  شما مترو نزارید به خاطر اینکه فضای زیسطحی چالش هایی رو در حوزه آسیب های عمومی بوجود بیاره ! مثل اینه که شما پل های ارتباطی را نزنید چون ممکنه چالش هایی رو در سطح شهر بوجود بیاره! »
یعنی طبیعی است یک محوطه با مالکیت مشخص به دلیل خطای شهرداری در سه دهه  قبل حریم خودش را از دست داده و حالا معتادین پرخطر ، روشن کردن آتش ، شکستن آجرها و صدمات دائمی به درب ها و ... را باید تحمل کند. دستگیره ها وتزئینات بیرونی و تندیس های هنری اش دائم مورد آسیب و سرقت قرا بگیرند ؟ چرا ؟ چون اشتباها شهرداری چند سال قبل حریم آن را همراه با حریم پارک دانشجو از بین برده است ؟! و حالا پس از سالها کارشناسی عده ای بی اطلاع بنا به دلایلی نامعلوم می خواهند جلوی جبران این خسارت را هم بگیرند ؟
اصلا باید از این عضو هیات رئیسه شورای شهر پرسید مگر مترو و پل های عابر پیاده که مجهز به پله برقی هستند حریم ندارند و شب ها درب مترو و این پل ها را نمی بندند؟ 
باید پرسید چرا حصار پارک شهر همچنان پاربرجاست ؟ 
متاسفانه این عضو شورای شهر فضای پارک ها را با فضای تئاتر یکی می داند  و به نظر تصوری از تئاتر ندارد و می گوید : «فضای واقعی تئاتر درون مردمه در فضای باز و گسترده است !فضای واقعی فضاهای باز در پیوستگی آن هاست ! »
اگر شما معنی این جملات را فهمیدید ، نگارنده این سطور هم فهمیده ! حالا با چنین شناختی از هنرهای نمایشی و بدون اطلاع از سابقه روند تعیین حریم تئاتر شهر آیا می توان درباره چنین موضوعی نظر داد یا نه؟ جواب با شماست!

اینجا یک بخشی از عرصه عمومی شهر هم هست!!
علی عطا ؛سخنگوی شورای شهر تهران هم با این گروه همراه است وبدون اطلاع کافی در اصل مالکیت و ثبت مجموعه تئاتر شهر در میراث فرهنگی و الزام تعیین حریم در این گزارش  می گوید: «اینجا یک بخشی از عرصه عمومی شهر هم هست ، اینطور نیست که یک ساختمان مستقلی را در یک گوشه ای از شهر ساخته باشیم و جدا کرده باشیم این یک بخشی از عرصه عمومی شهر است.البته چه به لحاظ معماری و چه لحاظ اون فعالیتی که اونجا اتفاق می افتد یعنی هنر نمایش و تئاتر، خب واجد ویژگی هایی است که حتما باید بهش توجه بشود. »
معلوم نیست او براساس کدام مستند ادعا می کند محوطه تئاتر شهر در حریم فضای سبز و بوستان دانشجو است ! آیا می شود تلویزیون ملی که سازنده اولیه بنا بوده بدون تعیین مالکیت زمین بتواند آجری روی آجر بگذارد و در آن ساختمانی به بزرگی  تئاتر شهر بسازد ؟! 
حالا اگر فرض محال را به چنین مشارکتی بگذاریم ،تامین امنیت این محوطه برعهده کیست ؟ صاحب ساختمان که – در حال حاضر- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است یا شهرداری تهران ؟! 

اگر قرار باشد وزارت فرهنگ و ارشاد این مسئولیت را بپذیرید محدوده این مسئولیت از کجا تا کجاست ؟! می بینید در هر صورت ضروری است حریم محوطه تئاتر شهر مشخص بشود. جدا از تعیین مالکیت محوطه ،این دو سئوال چکیده مناقشات و کارشناسی های انجام شده ای است که به تعیین حریم تئاتر شهر انجامیده است. 
عطا ، راه حل را در اقدامات مشابه جهانی می داند و می گوید: «وقتی ما فضا را مدیریت نمی کنیم ، فضا را رها می کنیم ؛ فضا را بی رونق رها می کنیم !نه برنامه ریزی رویداد اونجا اتفاق می افتد!مدیریت رویداد و هیچگونه درواقع کنترل و نظارتی ... »
یعنی سخنگوی شورای شهر از نحوه برگزاری رویدادهای فرهنگی مرتبط با هنرهای نمایشی در محوطه تئاتر شهر بی اطلاع است ؟! یعنی او حتی پیش از مصاحبه درباره رخدادهای متنوع جشنواره ای و موضوعی در قالب نمایش های خیابانی و محیطی و نقالی و تعزیه و الخ حتی سوال نکرده است یا یک جستجوی ساده در اینترنت نکرده است ؟ 
بهتر است تصمیم گیری در این باره را به اهالی و علاقمندان هنرهای نمایشی  واگذار کنیم.
در این بخش، ارائه اطلاعات درست و مرور روند کارشناسی موضوع ، ضروری به نظر می آید با این توجه که چنانچه در ادامه می خوانید ، بررسی اتفاقات سال گذشته پیرامون موضوع، متنی مطول است که به ضرورت پیش روی شماست . ببنید چه میزان کار کارشناسی صورت گرفته تا نتیجه نهایی به فعلی بدیهی چون تعیین مالکیت عرصه و حریم مجموعه تئاتر شهر رسیده است و حالا جریانی به دلایل نامعلوم می خواهند مانع آن شوند . در ادامه تا پایان متن این مرور را دنبال کنید:  
 
تئاتر شهر یک مجموعه فرهنگی با مالکیت مشخص 
تئاتر شهر یک مجموعه فرهنگی با مالکیت مشخص، تحت مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در فهرست میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است. در روند بررسی های کارشناسانه مشخص شده است، حریم محوطه این مجموعه در مالکیت بنای تئاتر شهر قرار دارد . حتی اگر چنین نباشد به واسطه ثبت ملی بودن بنای تئاتر شهر بر طبق قوانین میراث فرهنگی ، تعیین حریم آن الزام قانونی دارد.


ضرورت تعیین مالکیت و حریم تئاتر شهر در تیر 98 مطرح شد 
روند رفع مشکلات مجموعه تئاتر شهر با ایجاد حریم برای آن در نشست مسئولین شهری ، فعالان رسانه و خبرنگاران تئاتربا تاکید  بر لزوم تعیین مالکیت حریم تئاتر شهر به عنوان اولین قدم در شناسایی مسئولیت ها  و رفع معضلات این مجموعه آغاز شد و در دستور کار شهرداری قرارگرفت . شرح این نشست در گزارشی با همین عنوان در سایت ایران تئاتر(https://theater.ir/fa/121625) منعکس شد.

این نشست در ادامه طرح کارشناسی پهنه رودکی با حضورمحمدجواد حق‌شناس؛ رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران،محمدجواد رشیدی معاون فرهنگی- اجتماعی شهرداری منطقه ۱۱، علی‌اصغر طاهری، شهردار ناحیه یک منطقه ۱۱، و جمعی از فعالان رسانه ای حوزه تئاتر برگزار شد.
جواد حق شناس ؛رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر در این نشست گفت :« توجه به معضلات ساختمان تئاتر شهر به عنوان یکی از مهم ترین بناهایی که در پهنه رودکی قرار گرفته و بنا به موقعیت تاثیرگذار و ارزشمند آن در حوزه هنرهای نمایشی در دستور کار قرار گرفته و در این مدت هم سازمان زیباسازی و هم شرکت توسعه فضاهای فرهنگی برای پیرایش بخش هایی از این بنا با کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دغدغه ای جدی برای ساماندهی به وضعیت این مجموعه از خود نشان داده اند. مسئله نگران کننده آسیب هایی است که در چند سال گذشته این مجموعه با آن ها درگیر بوده؛ از جمله بساط گستری دستفروشان در اطراف تئاتر شهر بوده که به نظر می رسد تبعات این آسیب ، فضای این مجموعه را به شدت درگیر کرده است . برای هماهنگی در این خصوص جلسه ای با حضور نمایندگان نیروی انتظامی تهران بزرگ و مسئولین شهرداری برگزار شد تا برای ساماندهی این وضعیت اقدامات جدی صورت بگیرد. در این ارتباط نظراتی مطرح شد که برخورد با ناهجاری های حاکم بر اطراف این مجموعه نباید به شکل سلبی باشد بلکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با رویکرد ایجابی و پیش بینی برنامه هایی برای حضور شهروندان بتواند این بخش را ساماندهی کند.»


طرح تعیین مالکیت محوطه تئاتر شهر
علی اکبر عبدالعلی زاده ؛سردبیر سایت ایران تئاتر نیز در این نشست درباره موضوع نابسامانی فضای پیرامونی تئاتر شهر گفت :«در خصوص این دست مسائل شهری اولین چیزی که مطرح می شود این است که دقیقاً تعیین شود مالکیت یک مکان مربوط به کیست. بنابراین قبل از هر چیز سوال اصلی  این است که مالکیت محوطه تئاتر شهر که مجموعه آن مربوط به سازه اصلی تئاتر شهر است در اختیار کیست؟ 
از آنجا که تئاتر شهر محله کودکی من بوده وضعیت اولیه این مجموعه را به خاطر دارم که به چه صورت بوده،  تئاتر شهر با حصاری از پارک مجاورش جدا شده بود و نشان می داد وضعیت مالکیت محوطه تئاتر شهر تا پیش از برداشتن حصارها مشخص بوده .اما وقتی در دوره آقای کرباسچی حصار پارک ها را برداشتند -که در مجموع اتفاق خوبی بود- تصادفاً در این دوره حصارهای تئاترشهر را هم برداشتند در حالی که به لحاظ مالکیت  این مجموعه ربطی به پارک دانشجو نداشت.»

وضعیت مشابه با موزه هنرهای معاصر
عبدالعلی زاده با اشاره به شرایط مکان های فرهنگی - هنری مشابه گفت :«دراینجا با وضعیتی شبیه به موزه هنرهای معاصر و پارک لاله روبه رو هستیم. با این تفاوت که در مورد موزه هنرهای معاصر حصارهای اطراف موزه برداشته نشده و وضعیت این موزه هرگز دچار نا امنی و مناقشه واقع نشد، اما در مورد تئاتر شهر به هر دلیل این حصار برداشته شد. در حال حاضر اولین مسئله ای که باید تعیین تکلیف شود این است که مالکیت این مجموعه متعلق به کیست. آیا این مالکیت در اختیار تئاتر شهر است یا  پارک دانشجو؟ اگر مالکیت آن به تئاتر شهر تعلق دارد برای اینکه حریم آن مشخص شود بدیهی ترین چیز این است که حصار آن به شکل گذشته یا با طراحی جدید ایجاد  شود. در این صورت مسئولیت تامین امنیت این حریم و خدمات شهری آن هم مشخص خواهد شد.»


ما وسط بحران هستیم و اتفاق هایی که نباید ، افتاده است
وی همچنین افزود : «نمی دانم چرا فکر می کنیم تنها دو، سه سال است که معضلات این مجموعه آغاز شده اما دست کم از سال 83 که رسانه ها به این ناهنجاری ها پرداخته اند با این معضلات روبه رو بوده ایم. قبل از این زمان هم معضلات وجود داشت اما تئاتر سهمی جدی از رسانه نداشت. دست کم 25 سال است که تئاتر شهر دچار این وضعیت است. این یک بلاتکلیفی است و ممکن است شهرداری بخواهد از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کندامامن فکر می کنم رسیدگی به این مسئله جزو وظایف شورای شهر است که پی گیر باشد . در اولین گام می بایست وضعیت مالکیت و حریم محوطه تئاتر شهر مشخص شود. الان هم دیگر زمان مسامحه نیست ما وسط بحران هستیم و اتفاق هایی که نباید افتاده است.»

کجای دنیا اجازه حضور این تعداد دستفروش را در چشم شهر می‌دهند
حق شناس؛ رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر نیز گفت: «خوشحالم که این مطالبه شکل گرفته؛ من یک سال و هفت ماه است در شورا هستم و تازه این نقدها را می‌شنوم و امروز با شنیدن این حرف‌ها حالم خوب شد. در این مدت با خودم می‌گفتم کجای دنیا اجازه حضور این تعداد دستفروش را در چشم شهر می‌دهند که تبدیل شود به محلی که شاهد توزیع مواد مخدر و حضور گروه‌های آسیب‌زا آنجا باشیم. نقطه طلایی شهر تهران را چهار راه ولیعصر می‌دانم که مهم‌ترین حوزه فرهنگی - هنری و اجتماعی شهرمان است. در واقع یکی از دو چشم شهر، تئاتر شهر و دیگری رودکی است و باید از این صورت زیبای شهرمان مراقبت کنیم درحالی‌که در این سال‌ها به آن بی‌توجهی شده و نه تنها دنبال بهبود آن نبودند بلکه دنبال این بودند که کمتر دیده شود. انتظار من دقیقا از ارشاد است که مگر تئاتر دستش نبوده؟ وزیر و معاون هنری باید از حریم این مجموعه مراقبت می‌کردند.

تعیین مالکیت و حریم تئاتر شهردر دستور کار هسته مشاوران
حق‌شناس  درباره مشخص شدن حریم مجموعه تئاتر شهر و مالکیت آن هم وعده داد تعیین وضعیت مالکیت محوطه و تعیین حریم تئاتر شهردر دستور کار هسته مشاوران طرح قرارگیردو در جلسه‌ای مسائل حقوقی تئاتر شهر و از جمله مسئله تعیین مالکیت حریم تئاتر شهر را پس از بررسی‌های لازم اعلام کند. او همچنین از تلاش‌های سه گروه مشاور در حوزه پهنه رودکی خبر داد که هر یک در حوزه‌ای متفاوت در حال بررسی ابعاد فرهنگی و اجتماعی پهنه رودکی .

نکات مهم نشست تیرماه ماه برای مخالفان تعیین حریم 
در این نشست نکاتی نهفته است؛ اول اینکه رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر خود برجزئیات معضلات پیرامون مجموعه تئاتر شهر تاکید کرده است و دوم اینکه مشخص می شود تا پیش از این شهرداری در مقام حمایت از نظافت نمای ساختمان و رفع مقطعی مشکلات پیرامونی تئاتر شهر اقدام کرده است و تا این جلسه به مسئله اصلی که مالکیت حریم ساختمان است توجه نداشته . همچنین حضور شهرداران منطقه و مدیران شهری و تاکید بر وجود دو شرکت مشاور، خبر از انجام یک اقدام کارشناسی طولانی مدت از تیرماه 98 تا امروز برای رسیده به تعیین حریم تئاتر شهر دارد. 
نکته دیگر اینکه مشکلات موجود نزدیک به سه دهه است که در رسانه ها و محافل هنری و بویژه درمیان اهالی تئاتر مطرح بوده و واقعیت این است که کسی در این خصوص پاسخگو نبوده . در واقع یک مسیر فرسایشی را در این موضوع طی کرده ایم. 

میراث فرهنگی یک پای  کارشناسی تعیین حریم 
در ادامه پس از حدود 18 ماه تداوم نگاه کارشناسی در شهرداری ، به استناد تاکید رئیس کمیسیون فرهنگی ، اینبار نشستی به تاریخ 6 دی ماه 99 با حضور مدیران میراث فرهنگی برگزار شد ونتایج آن رسانه ای شد (https://theater.ir/fa/140368) در این نشست محمد حسن طالبیان ؛معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، محمدرضا کارگر ؛مدیرکل امور موزه ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی وزارت میراث فرهنگی وگردشگری، پرهام جانفشان ؛ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران و جبرائیل نوکنده ؛ مدیر موزه ملی ایران باستان روز سه شنبه دوم دی ماه در دیدار با سید مجتبی حسینی ؛ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و قادرآشنا ؛مدیرکل هنرهای نمایشی بر ضرورت عملیاتی شدن پروژه تعیین حریم مجموعه تئاتر شهر طی روزهای آینده تاکید کردند.

ساختمان تئاترشهر اعتبار تئاتر ایران است
قادرآشنا ؛ مدیرکل هنرهای نمایشی هم در این نشست بیان کرد: «ساختمان تئاترشهر اعتبار تئاتر ایران است، بنابراین نگهداری و مرمت آسیب های آن باید متناسب با شان و جایگاه این مجموعه باشد. اما در این راه بزرگترین نگرانی ما حریم تئاتر شهر است که در این زمینه طی هفته های گذشته جلسات متعددی را با مدیران شهرداری تهران برگزار کردیم تا بتوانیم هرچه زودتر موضوع تعیین حریم را مرتفع کنیم.اکنون فرصت هایی برای مرمت مجموعه تئاتر شهر وجود دارد. تئاتر شهر یک اثر دارای ثبت ملی است که نگهداری و مرمت آن اولی تر از هر مساله دیگری است.»


پیشنهاد سه طرح اجرایی به میراث فرهنگی برای تئاترشهر
به گزارش ایران تئاتر سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت های گسترده تئاتر ایران در مقایسه با فعالیت هنرمندان تئاتر کشورهای دیگر در منطقه بیان کرد: «همزمان با فعالیت گسترده هنرمندان تئاتر در تهران و سایر شهرهای کشور، قلب هنر نمایش در تئاتر شهر می زند و می توان گفت اینجا  به تعبیری نقطه عشق بسیاری از دوستداران و هنرمندان تئاتر است که از تئاتر شهر وارد حوزه تئاتر شدند.
موارد مجموعه تئاتر شهر در ارتباط با میراث فرهنگی مبتنی بر سه نکته است :اولا تعیین حریم برای مجموعه تئاتر شهر بر اساس نظرات مکتوب کارشناسی شده در قالب یک پروژه رسمی است که می تواند نقش قابل توجهی برای اهمیت این موضوع داشته باشد. قدم دوم تهیه گزارش کارشناسی آینده نگارانه برای نگهداری بنای تئاتر شهر به عنوان یک اثر دارای ثبت ملی است که باید دستور العملی در این زمینه صادر شود و اقدامات برای حفاظت بنا براساس دستورالعمل تخصصی باشد. گام بعدی هم تعیین کارشناسانی از سوی امور موزه های وزارت میراث فرهنگی است که بتوانند به عنوان یک گروه کارشناس متخصص در بحث آرشیو،مستند سازی و محتوا سازی همراه همکاران ما در مجموعه تئاتر شهر باشند. و اینکه چگونه محتوای موجود را به نمایشگاهی پویا و محلی برای حضور گردشگران بر اساس قواعد بین المللی مجموعه های فعال فرهنگی هنری تبدیل کنیم. به هر حال اسنادی که در مجموعه تئاتر شهر وجود دارد یک سرمایه ملی و گنجینه ای است که می تواند نقش بسیار ارزشمندی در شناساندن اتفاقات گذشته تئاتر کشورمان داشته باشد. »


رسیدگی به ماجرای تعیین حریم تئاتر شهر اورژانسی است
محمدرضا کارگر؛مدیرکل امور موزه ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی وزارت میراث فرهنگی وگردشگری هم در این جلسه گفت: «تئاتر شهر به عنوان ظرفیت مهم فرهنگی هنری شهر تهران از مشکلات زیادی برای نگهداری برخوردار است، بنابراین باید نسبت به رفع مسائل مربوط به تعیین حریم این مجموعه کارهای لازم را انجام دهیم. در شرایطی هستیم که تجربه برداشتن حصار از مجموعه تئاتر شهر که دو دهه قبل پیاده سازی شده، جواب لازم را نداده و آسیب هایی برای تئاتر شهر داشته است. یک مکان فرهنگی و هنری نیز حریم و حرمت دارد و ضروری است که ساختمان تئاتر شهر به اصالت بنای خود بازگردد.
ما در امور موزه های وزارت میراث فرهنگی آماده ایم تا هرگونه همکاری در زمینه راه اندازی موزه و مواردی از این دست در مجموعه تئاتر شهر داشته باشیم.»

تاکید بر تشکیل کمیته یا شورای راهبردی تعیین حریم تئاتر شهر
پرهام جانفشان ؛ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران نیز در ادامه این جلسه گفت: «با در نظر گرفتن شرایط موجود و پروژه "پهنه فرهنگ و هنر رودکی" باید تلاش کنیم وزارت میراث فرهنگی برای بهبود اوضاع کنونی تئاتر شهر کمک کند. دراین راه ترسیم یک نقشه راه و تشکیل یک کمیته یا شورای راهبردی برای حل مشکلات کنونی تعیین حریم تئاترشهر پیشنهاد می شود که این کمیته یا شورا با حضور نمایندگان نهادها و مجموعه های مرتبط به زودی تشکیل شود.

تعیین حریم تئاتر شهر حداقل کار ممکن است

جبرائیل نوکنده ؛مدیر موزه ملی ایران باستان نیز در این جلسه اظهار کرد:« تعیین حریم برای مجموعه تئاتر شهر امر بسیار مهم و ضروری است ضمن اینکه تئاتر شهر جدای از ماجرای تعیین حریم دربرگیرنده ویژگی های منحصر به فردی به لحاظ ساختار معماری و فرهنگی است.»

بررسی ابلاغ رسمی موضوع «اعیان و عرصه» تئاتر شهر برای تعیین حریم

محمد حسن طالبیان ؛معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز گفت:« امیدوارم در وزارت میراث فرهنگی بتوانیم در بهبود اوضاع فعلی تئاتر شهر کارهایی را انجام دهیم. مجموعه تئاتر شهر یکی از مهم ترین زنجیره های معماری دوره مدرن کشورمان است که حتی قابلیت ثبت در فهرست جهانی یونسکو را دارد.»

کار کارشناسی انجام شده و حالا زمان اقدام است
برگزاری نشست مذکور از دامنه وسیع کارشناسی صورت گرفته حتی فراتر از شهرداری تهران خبر می دهد و به یقین در ماه های اخیر نتایج مطلوبی از روند کار بدست آمده است که مدیر کل هنرهای نمایشی در مصاحبه ای خبر از تعیین حریم تئاتر شهر داده است . 

هر اقدامی مبتنی بر مطالعات کارشناسی است

رویداد۲۴ پیروز حناچی در حاشیه افتتاح دو ایستگاه مترو دولاب و میدان قیام در جمع خبرنگاران درباره حصار کشی در اطراف تئاتر شهر گفت: «هیچ کار غیر کارشناسی انجام نمی‌شود. تئاتر شهر یکی از مفاخر دوره معماری معاصر است. اما تداخل عملکردهایی که در اطراف آن قرار دارد و حفاظت از تئاتر شهر به صورت کارشناسی، بحث‌هایی شده اما هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است. هر اقدامی که بخواهد صورت گیرد مبتنی بر مطالعات کارشناسی است.»

تضعیف رئیس کمیسیون فرهنگی یا زیر سوال بردن عملکرد شهردار تهران!
با توجه به اشراف محمد جواد حق شناس؛ رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران به موضوع و تاکید شهردار تهران بر کارهای کارشناسی صورت گرفته، سوال اولیه متن دوباره به ذهن می آید : اینکه مخالفین طرح ، نظر رسمی شورای شهر را مطرح می کنند یا گروهی تلاش دارند از این طریق جایگاه رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر را تضعیف کنند و یا فراتر از آن عملکرد شهردار تهران را زیر سوال ببرند؟

تئاتر شهر در خطر جدی است 
مجموعه تئاتر شهر سال هاست در دوران بلاتکلیفی حریم محوطه ساختمان مورد گزند معتادین پرخطر ، حریق ، تخریب ، سرقت ،کیف قاپی ، درگیری مسلحانه اوباش و ... قرار گرفته است. تاجایی که هنرمندان حرفه ای تئاتر بارها و بارها از نا امنی محیط این مجموعه فرهنگی سخن گفته اند. صاحب نظران حوزه تئاتر و حوزه شهری در رسانه های رسمی دائم به تعیین حریم و تامین امنیت محیطی این مجموعه تاکید کرده اند. حالا اما همچنان گروهی با انگیزه های نامعلوم تلاش دارند با ارائه دلایل واهی از عملی شدن این نیاز ضروری مجموعه تئاتر شهرجلوگیری کنند و برای رسیدن به هدف خود نهادهای شهری را هزینه می کنند. 
 




مطالب مرتبط

هنرمندان، تئاتر شهر را خانه مردم می‌دانند

هنرمندان، تئاتر شهر را خانه مردم می‌دانند

مجید قناد: طرح احداث حریم مجموعه تئاتر شهر، سال‌های سال است که مطالبه تمامی هنرمندان، مدیران و مردم دغدغه‌مندی بوده و هست که نگران حفظ این بنای فرهنگی-هنری و پیشینه ارزشمند هنرهای نمایشی هستند.

|

سیدمحمدجواد طاهری:

هیچ‌کس توان تخریب تئاتر شهر را ندارد
سیدمحمدجواد طاهری:

هیچ‌کس توان تخریب تئاتر شهر را ندارد

مدیر تئاتر شهر درباره عکس منتشرشده از تخریب محوطه تئاتر شهر در فضای مجازی گفت انتشار عکس مذکور و صحبت‌های ایجادشده درباره آن خیلی شوخی بدی است. تخریب تئاتر شهر کذب است و اصلاً چنین چیزی امکان ندارد و نخواهد داشت. تئاتر شهر متعلق به یک‌ زمان نیست؛ بلکه متعلق به زمان‌ها و جزئی ...

|

آغاز کلنگ‌زنی پروژه اجرای حریم تئاتر شهر؛ دوم دی

قول وزیر؛ زمستان ۱۴۰۲، بهار اهالی فرهنگ و هنر
آغاز کلنگ‌زنی پروژه اجرای حریم تئاتر شهر؛ دوم دی

قول وزیر؛ زمستان ۱۴۰۲، بهار اهالی فرهنگ و هنر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز (شنبه 25 آذر )در بازدید از تئاتر شهر با بیان اینکه مراسم کلنگ‌زنی و آغاز پروژه اجرای حریم تئاتر شهر از شنبه دوم دی آغاز خواهد شد، در جمع خبرنگاران رسانه‌ها گفت هنرمندان علاقه ویژه‌ای به تئاتر شهر دارند و ازاین‌روی با انجام این پروژه، زمستان ...

|

نظرات کاربران