در حال بارگذاری ...
یادداشتی بر حواشی تعیین حریم تئاتر شهر

این دایره زندگی حریم می خواهد

ایران تئاتر _ نوید جعفری: ساختمان تئاتر شهر دایره بزرگی است به وسعت همه ایران ، اولین بار که برای جشنواره فجر در دهه ۷۰ و در نوجوانی به ورودی تئاتر شهر رسیدم ، مدت مدیدی ایستادم از دور نگاهش کردم، گرد تا گردش را گشتم و خیره به رنگ و نقش دیوارش با معبدی عظیم روبرو شدم که در قلبش تئاتر جریان داشت.

از آن روزگار تا امروز دایره تئاتر شهر برای من قلب تپنده شهری است در دل دود و شلوغی، محل دیدارهای ما و قرار ما کنار دیوارهای تئاتر شهر بود و اولین مسیری که یاد گرفتیم این بود که از هر جای شهر تهران چطور خودمان را به تئاتر شهر برسانیم.

مرور هزار باره تئاتر هایی که در سالن هایش دیدیم ، خاطره روی صحنه رفتن در سالن سایه و چارسو و قشقایی ، اختتامیه در سالن اصلی ، نقد و بررسی ها در کافه حرف زدن های طولانی در محوطه تئاتر شهر و آن همه اجرای خیابانی در حاشیه اش بخش جدا ناپذیر زندگی هر تئاتری عشق تئاتری است.

حالا زمستان فرا رسیده ، برای دیدن تئاتر باید از جمع شلوغی دستفروش ها گذشت ، حالا برای دیدن دوستانت باید از کنار کسانی بگذری که کنار دیوارها بیتوته کرده اند و کاشی ها را خراش می دهند تا یادگاری بردارند ، می ترسم یک روز کلا اثری از این دایره زیبا باقی نماند.

نمیدانم دلیل مخالفان ایجاد حریم برای این مجموعه ثبت شده که نه تنها بخشی از میراث فرهنگی ماست که بخشی بزرگ از میراث هنری و‌معنوی ایران زمین است چیست؟ 

واقعا این حجم تخریب شلوغی و ناامنی در اطراف مجموعه ای که قرار بود قلب تپنده هنر و فرهنگ باشد را نمی بینند و یا مصلحتی در کار ندیدن است ؟ 

چه ایرادی دارد دایره تئاتر شهر تا لب پیاده رو خیابان برای خودش حصاری و مامنی داشته باشد که بتوان با آسودگی رفت ، تئاتر دید آمد و حرف زد بی آنکه دلهره ای در دلت باشد ؟ 

شاید دلیل اصلی را باید در دل تفکری جستجو کرد که اصولا میراث برایش جز آجر و سنگ معنایی ندارد بر خلاف همه جای جهان که ساختمان هایی کم قدمت تر از تئاتر شهر را چون گنجی گرانبها نگهداری می کنند.

مجموعه تئاتر شهر و هر سالن و تماشاخانه ای در هر گوشه ایران متعلق به مردم است ، نه مردم آن شهر و منطقه که مردم کشوری که دل در گروه فرهنگ و هنر دارند ، و تئاتر شهر به واسطه نقش انکار ناشدنی اش در رشد ،پرورش و دیده شدن بخش عمده ای از هنرمندان تئاتر این مرزوبوم جایگاهی مرتفع تر و ستودنی تر دارد.

به عنوان یک تئاتری که سه دهه از عمرم را در تئاتر زندگی کرده ام به نمایندگی از اکثر هنرمندان تئاتر که می دانم در این ماجرا با من همداستان هستند ، می خواهم تئاتر شهر از هر گزندی در امان بماند و چه ایرادی دارد حریم این مجموعه به درستی تعیین و این بازار مکاره که به ناامنی و تخریب آن می‌انجامد دور و دورتر شود.

مدیران مسئول ، فراموش نکنید چه میراث های ارزنده‌ای همانند به واسطه همین غفلت‌ها و بی توجهی‌های اینچنینی از دست رفته است، فراموش نکنید آنچه ما را در طی قرن ها پابرجا نگاه داشته گنجینه فرهنگی و هنری و انسانی بوده است که بخش بزرگی از ان در همین بنای تئاتر شهر تجلی یافته است.

امیدوارم پاسخی برای آینده داشته باشید.

 

 

 

*کارگردان و بازیگر تئاتر استان فارس 




مطالب مرتبط

هنرمندان، تئاتر شهر را خانه مردم می‌دانند

هنرمندان، تئاتر شهر را خانه مردم می‌دانند

مجید قناد: طرح احداث حریم مجموعه تئاتر شهر، سال‌های سال است که مطالبه تمامی هنرمندان، مدیران و مردم دغدغه‌مندی بوده و هست که نگران حفظ این بنای فرهنگی-هنری و پیشینه ارزشمند هنرهای نمایشی هستند.

|

آغاز کلنگ‌زنی پروژه اجرای حریم تئاتر شهر؛ دوم دی

قول وزیر؛ زمستان ۱۴۰۲، بهار اهالی فرهنگ و هنر
آغاز کلنگ‌زنی پروژه اجرای حریم تئاتر شهر؛ دوم دی

قول وزیر؛ زمستان ۱۴۰۲، بهار اهالی فرهنگ و هنر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز (شنبه 25 آذر )در بازدید از تئاتر شهر با بیان اینکه مراسم کلنگ‌زنی و آغاز پروژه اجرای حریم تئاتر شهر از شنبه دوم دی آغاز خواهد شد، در جمع خبرنگاران رسانه‌ها گفت هنرمندان علاقه ویژه‌ای به تئاتر شهر دارند و ازاین‌روی با انجام این پروژه، زمستان ...

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «نظام ابن‌عربی»

یاسمین عباسی: زیست عرفانی، قرابتی با زمان حال ندارد
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «نظام ابن‌عربی»

یاسمین عباسی: زیست عرفانی، قرابتی با زمان حال ندارد

یاسمین عباسی، کارگردان نمایش «نظام‌ ابن عربی» با بیان اینکه پرداختن به شخصیتی چون ابن‌عربی کار سختی است، می‌گوید زیست عرفانی قرابتی با زمان حال ما ندارد.

|

گفت‌وگو با سیدعلی موسویان، کارگردان نمایش «کان‌لم‌یکن»

نویسنده هوشمند حرف روز جامعه را به تماشاگر منتقل می‌کند
گفت‌وگو با سیدعلی موسویان، کارگردان نمایش «کان‌لم‌یکن»

نویسنده هوشمند حرف روز جامعه را به تماشاگر منتقل می‌کند

سیدعلی موسویان، نویسنده، بازیگر و کارگردان نمایش «کان‌لم‌یکن» می‌گوید به نظر من نویسنده هوشمند کسی است که در کنار پرداختن به موضوعات مختلف، حرف روز جامعه را به تماشاگر منتقل کند.

|

در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم
در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم

مجید مجیدی کارگردان مطرح سینما در مراسم رونمایی از پوستر و نشست خبری نمایش «روال عادی» گفت وظیفه ما این است که از تئاتر حمایت کنیم. ما به تئاتر مدیون هستیم و حمایت امروز ما از تئاتر به نوعی خمس و زکاتی است که باید پرداخته شود. ما در دهه ۶۰ از تئاتر کوچ کردیم و به سینما رفتیم.

|

در گفت‌وگو با کاوه مهدوی مطرح شد

«آبی‌گونه»؛ نمایشی با محوریت اخلاق با پرهیز از کلیشه‌ و شعار
در گفت‌وگو با کاوه مهدوی مطرح شد

«آبی‌گونه»؛ نمایشی با محوریت اخلاق با پرهیز از کلیشه‌ و شعار

کاوه مهدوی، نویسنده و کارگردان نمایش «آبی‌گونه» می‌گوید، بسیاری از مسائل  و موضوعات در شخصیت و فرهنگ ما نهادینه شده است و موفقیت یک اثری هنری در پرهیز از پرداخت شعارگونه و دوری از کلیشه‌های مرسوم است.

|

نظرات کاربران