در حال بارگذاری ...
یادداشت کارگردان برونسی بر حواشی تعیین حریم تئاتر شهر

نام نیکو گر بماند ز آدمی به کز او ماند سرای زرنگار

ایران تئاتر- مرتضی شاه کرم:اگر ۹۹۹ نفر هم بگویند موضوع حریم  تئاتر شهر یک مسئله ضروری است باز هم یک نفر پیدا می شود که بگوید خیر ضروری نیست... چرا؟ به همان علت که  در جامعه ما همواره افرادی  دوست دارند خلاف موج شنا کنند .

شاید اینگونه نامشان بیشتر بر سر زبان بیاید شاید هم خود را همه کاره شهر می دانند و از یاد برده اند که انها نماینده مردم اند و باید خواست مردم را محقق کنند.
اخیرا برخی از اعضای شورای شهر تهران مخالفت خود را با احداث مرزبند تئاتر شهر اعلام کرده و یک تن گفته:«حصر تئاتر شهر تیر خلاص به قلب فرهنگی پایتخت است !»
تئاتر شهر عزیز ، قلب فرهنگی پایتخت، آن زمان تیر خلاص خورد که حریمش را شکستند و کاشی هایش را به سرقت بردند ، زمانی که دیواره های زیبایش را با آتش سوزاندند و حتی به دستگیره های چشم نوازش رحم نکردند . شما تئاتر شهر را در عکس دیده اید اما هنرمندان درونش زیسته اند . اعضای محترم شورای شهر ، موضوع خیلی ساده و عیان است و کافیست بجای مخالفت با تعیین حریم تئاتر شهر یک شب به همراه خانواده تان تشریف بیاورید و از نزدیک قلب فرهنگی را مشاهده کنید . حتما در روز بیایید که نترسید ، اگر شانس بیاورید شاید اراذل مشغول کاسبی باشند و کسی کاری به کارتان نداشته باشد. با این وجود شک نکنید حتی یک دور کامل هم نمیتوانید به گرد این شاهکار معماری بگردید زیرا کارتن خواب ها ، معتادین و خلاف کارها، قلب فرهنگی پایتخت را تسخیر کرده اند و هیچ کس و هیچ چیز جز مرز بندی و حریم حریفشان نیست .

براستی شما نمایندگان مردم و هنرمندان هستید ؟ چگونه ندیده  و نپرسیده خودتان می برید و می دوزید بی آنکه نظر اهالی تئاتر که ساکنین دائمی ساختمان تئاتر شهر اند را بدانید . از نگاه شما توسعه فضای عمومی یعنی چه ؟ یعنی توسعه بزهکاری در قلب فرهنگی و هنری تهران؟  شما جوری سخن گفتید که بنده گمان کردم تا بحال در تهران نبوده اید و ذهنیتی از اماکن هنری و تاریخی و فرهنگی ندارید . اصلا تا بحال تئاتر شهر را از نزدیک دیده اید؟

 اگر کمی در شهر چرخی بزنید متوجه می شوید که تئاتر شهر تهران تنها سالن نمایش در ایران است که دارای مرزی مشخص نیست و این به معنای نابودی این بنای ممتاز است . بجای اینکه کمک کنید عمارت تئاتر شهر سر و سامانی بگیرد تیشه به ریشه می زنید اینگونه که حق مردم ضایع می شود ؟

حق نسل بعد چه می‌شود وقتی نکبت فضای اطراف تئاتر شهر را گرفته است .  عظمت و شکوه این میراث ملی هر روز خدشه دار تر می شود . عجیب آنکه همه  پارک ها و موزه های تهران حتی برج آزادی هم  حریم و حراست دارد و کسی حق ندارد در این مکان های عمومی دست به تخریب و بزهکاری بزند. قطعا توسعه فضای عمومی نیاز به امنیت دارد . باید پرسید ایا حصار پارک شهر تهران هم ضد توسعه فضای عمومی است ؟ خیر . برعکس ، پارک شهر تهران تبدیل به محیطی امن برای خانواده ها شده است. البته بعید میدانم اعضای شورای شهر زیاد فرصت داشته باشند که به میان مردم بروند .

اگر فقط یکبار جهت بررسی به چهار راه ولیعصر می آمدید قطعا این دغدغه ی هنرمندان و هنردوستان را از نزدیک لمس می‌کردید.   بنده به عنوان یک شهروند از شما تقاضا دارم برای حفظ این میراث مفخمه فرهنگی ، تاریخی و هنری سرزمین عزیزمان اهتمام ورزید و بکوشید تا محفوظش بداریم . امیدوارم روزی زخم های این امارت پارینه  التیام یابد و قلب فرهنگ ایران به گرمی بتپد .  فراموش نکنیم گاهی یک پرچین ساده میتواند یک ساختمان را حفظ کند  . مردم مکان هایی را که امنیت بیشتری دارند می پسندند . تئاتر شهر بدون امنیت جایی برای عموم مردم و خانواده‌ها نیست .




نظرات کاربران