در حال بارگذاری ...
سوران حسینی کارگردان حاضر در برنامه نوروزی روز ملی هنرهای نمایشی 1400

آئین‌های ایرانی برای نسل‌های بعد مکتوب شوند

حسینی گفت:به همت اداره کل هنرهای نمایشی و برنامه روز ملی نمایش توانستیم آئین های منطقه کردستان را به سایر نقاط ایران نشان بدهیم.

سوران حسینی هنرمند با سابقه تئاتر کردستان که با نمایش نوروزانه در برنامه های نوروزی  روز ملی هنرهای نمایشی حضور دارد.او در گفت‌وگو با ایران تئاتر درباره ویژگی‌های نمایش‌های آئینی و رویکرداداره کل هنرهای نمایشی در جهت برگزاری روز ملی هنرهای نمایشی گفت:در عید نوروز در کردستان به کودکان هدیه داده می‌شود و از آن به عنوان نوروزانه یاد می‌شود.کودکان روستاها در عید نوروز دور هم جمع می‌شوند. دخترها با شالی که به طور مخصوص در پشتشان می بندند و پسر ها هم شال کردی را به کمر می‌بندند و هدایای جمع آوری شده را داخل این شال‌ها قرار می دهند.بعد از جمع آوری هدایا می‌روند کنار روستا و چوب و خار و خاسک جمع آوری کرده و به صورت مثلت کنار هم قرار می‌دهند و به توسط آن مشعل درست می‌کنند و با این مشعل‌ها در کوچه‌های روستا در غروب روز اول سال حرکت می‌کنند.پس از آن دور کپه‌های چوب  حلقه میزنند و از بزرگ روستا روستا می‌خواهند آتش را روشن کند و شروع به پایکوبی‌های نوروزی می‌کنند.یکی از این پایکوبی‌های معروف رقص چوپی است که با دستمال های رنگی گرد آتش می‌گردند.تمام این مراسم به شیوه جمعی انجام می‌شود و نمادی از اتحاد و شادمانی است.در کنار این مراسم کودکان بازی‌های آئینی و سنتی هم انجام می‌دهند.اغلب هدایا شامل تخم مرغ، شکلات،خشکبار و سایر تولیدات منطقه است.

این کارگردان تئاتر با تاکید بر اهمیت پرداختن به آئین‌های بومی افزود: برای ما مهم است که آئین منطقه خودمان را به سایر نقاط نشان بدهیم. در اغلب مناطق کردستان مراسم های آئینی متعدد برگزار می‌شود و برگزاری این برنامه‌های نوروزی توسط اداره کل هنرهای نمایشی می‌تواند تاثیرات مثبتی در نشر و شناسایی این آئین‌ها داشته باشد که نماد هویت ما است.به نظرم اقدام اداره کل در جهت برگزاری روز ملی هنرهای نمایشی بسیار خوب و ارزنده است و پیشنهاد می کنم که روی جنبه‌های پژوهشی این آئین‌ها کار بیشتری انجام بدهیم و آن‌ها را مثل یک سند مکتوب حفظ کنیم که می‌تواند برای نسل‌های بعدی یک منبع ارزشمند برای رجوع قابل دسترسی باشد.

 سوران حسینی درباره ویژگی های اثرش تاکید کرد: برای اجرای این آئین از تعدادی از بازیگران حرفه‌ای تئاتر  استفاده کردیم که با نمایشنامه‌ای منطبق بر پژوهش کارشان را انجام دادند و تلاش ما براین اصل استوار بود که  به اصالت آئین وفادار باشیم و در اجرایی که چندی قبل از این آئین داشتیم بالغ بر سه هزار نفر از کار ما دیدن کردند.

گفتنی است ۱۰ مستند مربوط به آیین‌های نمایشی نوروزی اقوام ایرانی از ۳ تا ۷ فروردین هر روز ساعت ۱۴ در دو پلتفرم روبیکا و تلویزیون تئاتر ایران عرضه شده و قابل مشاهده است.




نظرات کاربران