در حال بارگذاری ...
سرپرست گروه تئاتر ماتریوشکا خوزستان با ایران تئاتر مطرح کرد؛

دستاوردهای بزرگ مجازیِ تئاتر در دوران کرونا

در سالی که گذشت با وجود بیماری کرونا در همه جای دنیا و تعطیلی تالارهای نمایشی، گروه تئاتر ماتریوشکا استان خوزستان توانست حضوری موفق و پرافتخار در رویدادهای نمایشی کشور داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از خوزستان، در سالی که گذشت با وجود همه گیری بیماری کرونا و فعالیت محدود هنرمندان تئاتر به واسطه تعطیلی های مداوم تالارهای نمایشی، گروه تئاتر ماتریوشکا شهرستان امیدیه استان خوزستان با برنامه ریزی، تلاش مضاعف و رعایت پروتکل های بهداشتی توانست بیش از هر زمانی تولیدات نمایشی جدید داشته باشد و به همین بهانه با غزل بویری سرپرست گروه تئاتر ماتریوشکا به گفت و گو نشستیم.

در آغاز کلام در خصوص تولیدات تازه گروه تئاتر ماتریوشکا بفرمایید؟

با توجه به شیوع بیماری کرونا از اسفندماه سال 98 و تعطیلی تالارهای نمایشی در سراسر کشور، مبنای فعالیت های گروه در سال 1399 را بر تولیدات آثار کم بازیگر با مولفه ها و اهداف اصلی گروه گذاشتیم و در این مسیر توانستیم آثار خوب و موفقی را تولید کنیم که حضور در سیزده رویداد نمایشی بین المللی، ملی و استانی از جمله فعالیت های گروه نمایشی ماتریوشکا در سال 1399 بود که البته تعدادی از این رویدادها به علت شرایط بیماری کرونا برگزاری آنها در سال 1400 خواهد بود.

با توجه به شیوع بیماری کرونا و تعطیلی چندباره تالارهای نمایشی، تمرینات نمایشی را چگونه انجام می‌دادید؟

سال گذشته با توجه به شرایط سخت بیماری کرونا واقعاً سال سختی برای تولید تئاتر بود. ما تمریناتی که در پلاتو داشتیم را با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و ضدعفونی روزانه محیط و فضای تمرین آغاز می کردیم و بازیگران با احتیاط کامل و انجام تست های کرونا در تمرینات حاضر می شدند که جا دارد از بازیگران و عوامل نمایش های گروه تئاتر ماتریوشکا که با سختی شرایط به تولید پرداختند تشکر نمایم.

در سال گذشته و با توجه به وضعیت موجود، فضای مجازی فضای غالب تئاتر در کشور بود که دستاوردهای مهمی نیز کسب شد. نظر شما در این خصوص چیست؟

بله. خوشبختانه در شرایط کرونایی و تعطیلی تالارهای نمایشی کشور، فضای مجازی توانست به خوبی به کمک تئاتر بیاید و اتفاقات خوبی در این حوزه رقم خورد. برگزاری جشنواره های مجازی، گفت و گوهای زنده در بستر فضای مجازی، برگزاری کارگاه های آموزشی آنلاین تئاتر که آموزشگاه هنرهای نمایشی چهارسو سال گذشته از پیشگامان این شیوه آموزشی بود و بنده به عنوان مدرس کارگاه نمایش خلاق برای کودکان از فضای آموزشی جدید بسیار استفاده بردم، اجراهای آنلاین نمایش ها و مهم تر از همه راه اندازی تلویزیون تئاتر ایران از دستاوردهای بزرگ تئاتر مجازی در سال گذشته بود.

آثار نمایشی که گروه تئاتر ماتریوشکا در سال 99 تولید و موفق به حضور در رویدادهای نمایشی شد را بفرمایید؟

گروه تئاتر ماتریوشکا در سال 99 موفق به حضور در 13رویداد نمایشی بین المللی، ملی و استانی شد که پنج جشنواره از این تعداد یا در مرحله بازبینی هستند و یا به توجه به شرایط کرونا در سال جاری برگزار خواهند شد که نمایش های صحنه ای «این سه زن»، نمایش صحنه ای «پیش از ناشتایی»، نمایش مونولوگ «اپرای تنهایی»، نمایش خیابانی «بهمنشیر»، نمایش خیابانی آیینی سنتی «ماهک»، نمایش آیینی سنتی خیابانی «چک دوله»، نمایش عروسکی محیطی «ماهک» و نمایش صحنه ای «مکان قاسم الفاضی» از جمله آثار نمایشی گروه تئاتر ماتریوشکا هستند که در سال 99 در جشنواره های متعدد شرکت کردند.

شما به عنوان کارگردان و سرپرست گروه تئاتر ماتریوشکا سعی در معرفی حداکثری تولیدات گروه در سطح استان و کشور دارید. جشنواره‌هایی که سال گذشته شرکت کردید را بفرمایید؟

1) شرکت در «جشنواره ملی سینمایش» و کسب رتبه دوم کارگردانی توسط غزل بویری برای نمایش های صحنه ای «پیش از ناشتایی» و نمایش خیابانی «ماهک» و کسب رتبه دوم بازیگری زن توسط خدیجه مویسات برای نمایش «پیش از ناشتایی»

2) حضور در مرحله بازبینی بخش خیابانی «جشنواره ملی تئاتر مقاومت» با نمایش خیابانی «بهمنشیر» به نویسندگی و کارگردانی غزل بویری

3) شرکت در نخستین «جشنواره عروسکی مجازی مسجدسلیمان» با نمایش صحنه ای عروسکی «ماهک» به کارگردانی غزل بویری.

4) شرکت در «جشنواره ملی مجازی بازیگری تک» با نمایش مونولوگ «اپرای تنهایی» به کارگردانی و بازیگری غزل بویری و کسب رتبه دوم بازیگری زن توسط غزل بویری.

5) شرکت در «سی و دومین جشنواره تئاتر استان خوزستان» با نمایش صحنه ای «این سه زن» به کارگردانی غزل بویری و کسب رتبه نمایش برگزیده مردمی و رتبه اول بازیگری زن توسط اورانوس شرافت.

6) حضور در مرحله بازبینی «هجدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران - مبارک» با نمایش محیطی عروسکی «ماهک» به کارگردانی غزل بویری.

7) شرکت در جشنواره ملی آنلاین «هنر زنده است» با دو نمایش: نمایش «این سه زن» به کارگردانی غزل بویری در بخش صحنه ای و نمایش آیینی سنتی «ماهک» به کارگردانی غزل بویری در بخش آیین های نمایشی.

8) شرکت در «جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان (خیابان تئاتر ایران)» با نمایش آیینی سنتی «چک دوله» به کارگردانی غزل بویری.

9) حضور در «رپرتوار تئاتر خیابانی استان خوزستان» با نمایش خیابانی «بهمنشیر» به نویسندگی و کارگردانی غزل بویری (برگزاری در سال 1400).

10) حضور در مرحله بازبینی «هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عربی خوزستان» با نمایش «مکان قاسم الفاضی» به کارگردانی غزل بویری. (برگزاری در اردیبهشت ماه 1400).

11) حضور در مرحله بازبینی «دومین جشنواره ملی تئاتر آرخه» با نمایش صحنه ای «این سه زن» به کارگردانی غزل بویری. (برگزاری در خردادماه 1400)

12) حضور در «هفتمین جشنواره ملی تئاتر خیابانی ارس» با نمایش خیابانی آیینی سنتی «ماهک» به کارگردانی غزل بویری (برگزاری در سال 1400)

13) حضور در «دومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی فانوس بندر» با نمایش «ماهک» به کارگردانی غزل بویری (برگزاری در سال 1400)

در پایان اگر سخنی دارید بفرمایید؟

در پایان از مدیر کل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و معاونت محترم هنری و سینمایی اداره کل، هیئت رئیسه محترم انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان که از تولیدات گروه تئاتر ماتریوشکا حمایت کرده اند و همچنین از ریاست محترم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی امیدیه، رئیس انجمن هنرهای نمایشی امیدیه و هنرمندان عزیزی که در کنار گروه ما بوده اند و از تمامی اعضای گروه که با صبوری و سخت کوشی باعث رقم زدن این موفقیت ها برای گروه تئاتر ماتریوشکا شده اند و خانواده عزیزم تشکر ویژه دارم و امیدوارم در سال ۱۴۰۰ بهترین لحظات، اتفاق ها و تجربه های جدید را در ماتریوشکا رقم بزنیم و به امید روزهای خوب برای تئاتر و هنرمندان و بازگشایی سالن های نمایش زیرا اعتقاد داریم «ما همان باورهای خودمان هستیم».

 

فایل PDF گزارش عملکرد گروه تئاتر ماتریوشکا در سال 1399 در بخش ضمائم این خبر قابل دریافت است.




مطالب مرتبط

پژمان محراب‌پور، کارگردان شرکت‌کننده در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی مطرح کرد

مشکل رفت‌وآمد هنرمندان با پخش شدن جشنواره در سطح کشور
پژمان محراب‌پور، کارگردان شرکت‌کننده در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی مطرح کرد

مشکل رفت‌وآمد هنرمندان با پخش شدن جشنواره در سطح کشور

پژمان محراب‌پور، کارگردانی که با نمایش «دامادی قاسم» در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری حضور دارد، از برگزاری بخش‌هایی از این رویداد در شهرستان‌ها استقبال کرد و البته رفع مشکل رفت‌وآمد هنرمندان در سطح کشور را ضروری دانست.

|

نظرات کاربران