دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر با اعلام اینکه فعالیت دبیرخانه جشنواره از هفته جاری آغاز میشود، تأکید کرد که فراخوان این دوره زودتر از دوره سی و نهم و در فصل بهار ۱۴۰۰ منتشر خواهد شد.
به گزارش ایران تئاتر به نقل از مهر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با توجه به شیوع ویروس و محدودیتهایی که برای فعالیتهای تئاتری در سال ۹۹ وجود داشت، با تأخیر در انتخاب دبیر و شکلگیری دبیرخانه، کار خود را آغاز کرد. حسین مسافرآستانه دبیری جشنواره سی و نهم را در شرایطی پذیرفت که اکثر ماههای سال گذشته تئاتر تعطیل بود و تولید تئاتر وضعیت نامطلوبی داشت.
شرایط بینالمللی نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا به گونهای رقم خود که سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر فاقد بخش بینالملل باشد.
در نهایت سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر همزمان به صورت مجازی و حضوری برگزار شد و با وجود شرایط کرونایی سال ۹۹ چراغش خاموش نشد.
اواخر اسفند سال ۹۹ بود حسین مسافرآستانه برای دومین دوره پیاپی به عنوان دبیر جشنواره تئاتر فجر انتخاب و معرفی شد و دبیری جشنواره چهلم را بر عهده گرفت.
وی درباره اینکه با توجه به انتخاب و معرفی در سال ۹۹ و در اختیار داشتن زمانی چند ماهه تا برگزاری جشنواره چهلم فعالیت دبیرخانه از چه زمانی آغاز و چه زمانی فراخوان این دوره از جشنواره منتشر میشود، گفت: ما از هفته جاری فعالیت دبیرخانه چهلمین جشنواره تئاتر فجر را آغاز میکنیم. قطعاً فراخوان جشنواره چهلم نیز نسبت به جشنواره سی و نهم، زودتر و در فرصت مناسبتری منتشر میشود.
مسافرآستانه در پاسخ به این پرسش که آیا فراخوان جشنواره چهلم در فصل بهار سال جاری منتشر میشود یا نه؟ یادآور شد: تمام تلاش ما این است که فراخوان جشنواره در فصل بهار منتشر شود تا گروهها فرصت کافی برای برنامهریزی داشته باشند.
دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر درباره این موضوع که آیا این دوره از جشنواره نیز مانند جشنواره سی و نهم در فضای مجازی نیز برگزار خواهد شد یا نه، تأکید کرد: قطعاً ما در شرایط کنونی و کرونایی جامعه برگزاری جشنواره به صورت مجازی و حضوری را در دستور کار خود داریم ولی در نهایت نحوه برگزاری جشنواره بستگی به شرایط آن مقطع زمانی دارد.
بهرام جلالیپور، داور بخش دانشجویی چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...
کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توانخواه جامعه را که شامل نابینایان نیز میشود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث میشود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیتهای اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسبسازی بانکی و خودپرداز ...
جلسه دهم نقد آثار صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقهمندان برگزار شد و مطابق روال این نشستها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.
عضو هیئت داوران بخش صحنهای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایشهای این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمیتوان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنهای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.
پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئتداوران بخش صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهمترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، میگوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.
یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.
سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمیدارد، میگوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوههای نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.