در حال بارگذاری ...
دبیر جشنواره تئاتر فجر:

فراخوان «تئاتر فجر ۴۰» در بهار منتشر می‌شود

دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر با اعلام اینکه فعالیت دبیرخانه جشنواره از هفته جاری آغاز می‌شود، تأکید کرد که فراخوان این دوره زودتر از دوره سی و نهم و در فصل بهار ۱۴۰۰ منتشر خواهد شد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از مهر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با توجه به شیوع ویروس و محدودیت‌هایی که برای فعالیت‌های تئاتری در سال ۹۹ وجود داشت، با تأخیر در انتخاب دبیر و شکل‌گیری دبیرخانه، کار خود را آغاز کرد. حسین مسافرآستانه دبیری جشنواره سی و نهم را در شرایطی پذیرفت که اکثر ماه‌های سال گذشته تئاتر تعطیل بود و تولید تئاتر وضعیت نامطلوبی داشت.

شرایط بین‌المللی نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا به گونه‌ای رقم خود که سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر فاقد بخش بین‌الملل باشد.

در نهایت سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر همزمان به صورت مجازی و حضوری برگزار شد و با وجود شرایط کرونایی سال ۹۹ چراغش خاموش نشد.

اواخر اسفند سال ۹۹ بود حسین مسافرآستانه برای دومین دوره پیاپی به عنوان دبیر جشنواره تئاتر فجر انتخاب و معرفی شد و دبیری جشنواره چهلم را بر عهده گرفت.

وی درباره اینکه با توجه به انتخاب و معرفی در سال ۹۹ و در اختیار داشتن زمانی چند ماهه تا برگزاری جشنواره چهلم فعالیت دبیرخانه از چه زمانی آغاز و چه زمانی فراخوان این دوره از جشنواره منتشر می‌شود، گفت: ما از هفته جاری فعالیت دبیرخانه چهلمین جشنواره تئاتر فجر را آغاز می‌کنیم. قطعاً فراخوان جشنواره چهلم نیز نسبت به جشنواره سی و نهم، زودتر و در فرصت مناسب‌تری منتشر می‌شود.

مسافرآستانه در پاسخ به این پرسش که آیا فراخوان جشنواره چهلم در فصل بهار سال جاری منتشر می‌شود یا نه؟ یادآور شد: تمام تلاش ما این است که فراخوان جشنواره در فصل بهار منتشر شود تا گروه‌ها فرصت کافی برای برنامه‌ریزی داشته باشند.

دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر درباره این موضوع که آیا این دوره از جشنواره نیز مانند جشنواره سی و نهم در فضای مجازی نیز برگزار خواهد شد یا نه، تأکید کرد: قطعاً ما در شرایط کنونی و کرونایی جامعه برگزاری جشنواره به صورت مجازی و حضوری را در دستور کار خود داریم ولی در نهایت نحوه برگزاری جشنواره بستگی به شرایط آن مقطع زمانی دارد.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است
گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است

پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، می‌گوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است
گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است

سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمی‌دارد، می‌گوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوه‌های نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.

|

نظرات کاربران