در حال بارگذاری ...
خوانش بیش از 103 نمایشنامه در سال 99:

فعالترین نمایشنامه‌خوان‌های سال کرونایی

ایران تئاتر- علی رحیمی: در سال ۹۹، بیش از ۱۰۳ نمایشنامه خوانش شد که سهم آثار نیل سایمون نمایشنامه نویس مطرح آمریکایی (۱۴ بار اجرا) و مهدی ملکی (۸ بار اجرا) از دیگر نویسندگان بیشتر بود.

سال ۹۹ برای اهالی تئاتر، سالی عجیب، پر افت و خیز و غیرقابل پیش بینی بود. سالی که با کرونا آغاز شد و با تأثیر از کرونا فعالیت خود را به پایان رساند.

بلاتکلیفی، تعطیلی طولانی مدت تماشاخانه ها و ریسک اجرای مجدد آثار که نیازمند زمان تمرین مجدد و همچنین وضعیت تعهدات کاری از قبل تعیین شده بازیگران و عوامل اجرا بود، باعث شد تا خیلی از هنرمندان، عطای فعالیت تئاتر در سال 99 را به لقایش ببخشند.

با این وجود، برخی هنرمندان که مهمترین وظیفه خود را روشن ماندن چراغ صحنه می دانستند، از هر فرصتی برای تعامل با مخاطب بهره گرفتند .حرکت به سمت نمایشنامه خوانی و اجراخوانی یکی از این راهکارها بود.  

براساس آمار به دست آمده در سال 99، بیش از 103 نمایشنامه خوانی و اجرا خوانی -جدای از آثاری است که هنرمندان آن آماده اجرا بودند اما به واسطه حفظ پروتکل های بهداشتی امکان حضور بر صحنه را نیافتند- انجام شد.

 

فعال ترین نمایشنامه نویسان

از میان حدود 103 نمایشنامه خوانش و اجراخوانی، نیل سایمون بیشترین رغبت را برای اجرا در میان تئاتری ها داشت. در طول سال 99، 14 بار آثار سایمون –کله پوک ها 7بار ، پزشک نازنین 5 بار، شایعات و دختر یانکی- از سوی کارگردانان مختلف نمایشنامه خوانی شدند.

پس از نیل سایمون، آثار مهدی ملکی با استقبال روبرو شدند. ملکی که نمایشنامه مرگ مشکوکش توسط ساشا کشوادی از  15 بهمن تا یک اسفند در تماشاخانه اهورا به روی صحنه بود، 8 اثرش را نیز توسط کارگردانان مختلف نمایشنامه خوانی کرد.

 آقا ذبیح (5 مهر ماه ملک و 28 شهرویور فرهنگسرای نیاوران، 24 تا 30 مرداد مهرگان)، دشت خون (27 شهریور خانه نمایش مهگان)، وار (21 شهریور مهرگان)، هموم ماه (20 شهریور مهرگان)، انتر و ناتولی (23 مرداد خانه نمایش مهرگان)، نقره داغ (18 مرداد ماه نوفل لوشاتو)، مجلس شادی آور زنان اندرونی (4مرداد پردیس سپند)  و همه متهمیم (21 تیرماه پردیس سپند) آثاری بودند که از مهدی ملکی در سال 99 خوانش شدند.

مهمانسرای دو دنیا اثر اریک امانوئل اشمیت از دیگر آثار جذاب سال 99 بود که با ترجمه شهلا حایری، 5 بار توسط امیر محمد آزادی(18 مرداد در خانه نمایش مهرگان)، آتنا دولت آبادی (12 شهریورماه در خانه نمایش مهرگان)، امیرخشایار امجدی (10 مهر در خانه نمایش مهرگان)، نازنیت بیوک (18 بهمن ماه در پردیس شهرزاد) و امیر مسعود رجبی (2 اسفندماه در پردیس شهرزاد) خوانش شد.

 

فعال ترین کارگردانان

نیما صمدی از فعالان نمایشنامه خوانی در سال 99 بود. او نمایش آلم- آنی را نوشت و از 25 شهریور تا 11 مهرماه در تماشاخانه هیلاج به روی صحنه برد.

صمدی در کسوت کارگردانی نمایشنامه خوانی نیز  کله پوکها را یکبار در 18 مرداد در عمارت نوفل لوشاتو و یکبار در تماشاخانه هیلاج خوانش کرد.

وی سپس پزشک نازنین اثر نیل سایمون را در پردیس شهرزاد و همزاد یکی دیگر از آثار خودش را در پردیس شهرزاد خوانش کرد. صمدی علاوه بر آن تهیه کنندگی 8 نمایشنامه خوانی را نیز در سال گذشته بر عهده گرفت.

نیما قربان زاده از دیگر کارگردانان فعال در عرصه نمایشنامه خوانی بود. وی مجلس شادی آور زنان اندرونی را 4مرداد در پردیس سپند، انتر و ناتولی را 23 مرداد، بازکردن بسته و همون ماه را 20 شهریور ماه در خانه نمایش مهرگان خوانش کرد.

 

خوانشگران نمایشنامه

در میان خوانشگران مرد نمایشنامه، امیر پویا مسعودی نیا، فرزاد دشتی، ساشا کشوادی، نیما قربان زاده و علی ایزدی بیش از سایرین فعال بودند.

ساشا کشوادی که در سال 99 کارگردانی و بازی در نمایش مرگ مشکوک را در کارنامه داشت، در خوانش نمایشنامه های تئاتر بی حیوان (18 بهمن ماه در شهرزاد)، آپارتمان لاله (دیوار چهارم)، کله پوکها (نوفل لوشاتو) و همه متهمیم (تیرماه)، نیما قربان زاده در وار (21 شهریور، خانه نمایش مهرگان)، هموم ماه (20 شهریور، خانه نمایش مهرگان )، انتر و ناتولی (23 مرداد، خانه نمایش مهرگان)، مجلس شادی آور زنان اندرونی (4مرداد پردیس سپند)  و بازکردن بسته (30 مردادماه خانه نمایش مهرگان) و امیرپویا مسعودنیا در مرگ در نمی زند(25 اسفندماه، پردیس تئاتر شهرزاد)، وار (21 شهریور، خانه نمایش مهرگان)، همون ماه (20 شهریورماه، خانه نمایش مهرگان)، آقا ذبیح (24 تا 30 مردادماه، خانه نمایش مهرگان) و نقره داغ (18 مرداد عمارت نوفل لوشاتو) حضور داشتند.

فرزاد دشتی که از 1 تا 22 اسفند در نمایش باغ آلبالو حضور داشت، در خوانش نمایشنامه های مادر ترزا (24 تا 25 اسفند، خانه نمایش مهرگان)، پشت کلانتری کوچه اول (23 اسفند، تماشاخانه شانو)، کافه سایه (30 مرداد، خانه نمایش مهرگان) و کوپه 64 (25مرداد، خانه نمایش مهرگان) حضور داشت.

علی ایزدی بازیگر نمایش داستان های سرزمین مردان خردمند، نیز در نمایشنامه خوانی همزاد، پدر، پزشک نازنین،توبه حضور داشت.

در میان خوانشگران زن نمایشنامه، نازنین مسکنی با حضور در 5 نمایشنامه خوانی «چیزی نشده آنا»، «سمفونی درون بطری»، «سیگار فقط سیگار»، «به همین سادگی»، «چرک نویس» و نسیم سیاوشانی با حضور در نمایشنامه خوانی های آقا ذبیح (24 تا 30 مرداد در خانه نمایش مهرگان)، نقره داغ (18 مرداد ماه نوفل لوشاتو)، همون ماه (20 شهریورماه خانه نمایش مهرگان)  و بازکردن بسته (30 مردادماه خانه نمایش مهرگان) بیشتر از دیگر هنرمندان فعال بودند.

 

فعال ترین مترجم

در میان مترجمان آثار نمایشی خارجی، نام شهرام زرگر با ترجمه نمایش مرگ، کله پوک ها(7  نمایشنامه خوانی)، دختر یاتکی،  پزشک نازنین(5بار نمایشنامه خوانی) و اتاق در هتل پلازا، بیشتر از سایرین تکرار شد.

 

فعال ترین تهیه کننده

نیما صمدی که بی شک از فعالترین هنرمندان سال 99 محسوب می شود، علاوه بر نویسندگی، کارگردانی و بازی، تهیه کننده 8 نمایشنامه خوانی همزاد (22 اسفند تماشاخانه هیلاج و 16 اسفند پردیس شهرزاد)، مهمانسرای دو دنیا، پزشک نازنین، سیگار فقط سیگار، کله پوک ها (18 مرداد عمارت نوفل لوشاتو، 15 شهریور تماشاخانه ملک و 31 مرداد تا 13 شهریور تماشاخانه هیلاج) نیز بود.

 




مطالب مرتبط

با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید
با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار فراخوانی از قدردانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارایه بهترین نقدها با موضوع جشنواره‌های برگزارشده و عملکرد این وزارت خانه در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

|

روزهای پایانی بهمن 1402 با نمایشنامه‌خوانی در تهران

میزبانی تئاتری‌ها با «کیک پنیر و آلبالو» و «درخت خرمالو»
روزهای پایانی بهمن 1402 با نمایشنامه‌خوانی در تهران

میزبانی تئاتری‌ها با «کیک پنیر و آلبالو» و «درخت خرمالو»

نمایشنامه‌خوانی‌های «ترور»، «سمفونی درون بطری»، «ادموند»، «کیک پنیر و آلبالو»، «درخت خرمالو»، «کورالین» و «طغیان» از جمله آثاری هستند که در روزهای پایانی بهمن 1402 روی صحنه می‌روند.

|

نظرات کاربران