در حال بارگذاری ...
در آیین اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی

وحید یامین‌پور به عنوان «چهره هنر انقلاب» سال ۹۹ برگزیده شد

در اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی، وحید یامین‌پور به عنوان «چهره هنر انقلاب» سال ۹۹ معرفی شد.

به گزارش ایران تئاتر اختتامیه هفته هنر انقلاب با معرفی چهره سال ۱۳۹۹ و با حضور مسئولان و مدیران فرهنگی هنری کشور و همچنین هنرمندان متعهد انقلاب اسلامی، دوشنبه ۲۳ فروردین‌ماه از ساعت ۲۰ در محوطه باز حوزه هنری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.
محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی در مراسم اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی طی سخنانی گفت: سلام و رحمت الهی نثار خمینی عزیز، که نسل من و نسل پدران من و نسل فرزندان من، حیثیت و حیات خودشان را مدیون او هستند. سلام و رحمت الهی نثار روح پر فتوح شهدای انقلاب اسلامی که به ایثار و مجاهدت و بذل جانشان شجره طیبه انقلاب را آبیاری کردند. سلام من نثار روح شهید سید مرتضی آوینی. سلام من نثار روح شهدای گمنامی که با حضورشان در حوزه هنری انقلاب اسلامی ما را مفتخر کردند به همسایگی نور، تشکر می‌کنم از همه بزرگوارانی که در این محفل در کنار هم به نیت برگزاری مراسم اختتامیه هفته هنر انقلاب جمع شدیم. همچنین عذرخواهم از همه عزیزانی که مثل سنت هر ساله علاقه‌مند بودند تا در این جلسه و محفل شرکت کنند، اما به دلیل محدودیت‌هایی که ناشی از رشد مجدد این بیماری منحوس است ما مجبور شدیم به برگزاری محدودتر برنامه و همکاران من زحمات بسیاری کشیدند در معاونت هنری که برنامه حتماً برگزار شود و حالا از طریق فضای مجازی و رسانه‌های جمعی در خدمت بسیاری از عزیزان باشیم.
وی افزود: آن چه در این چند دقیقه فرصت عرض می‌کنم فهم اجمالی حقیر از رسالت حوزه هنری انقلاب اسلامی است. در حقیقت عرضه فهم این کمترین محضر بزرگان، اساتید و اندیشمندان هنر و فرهنگ اسلامی به غرض بهره بردن از نکات و مباحث عزیزان و مباحثه حول آن است.

حوزه اندیشه و هنر اسلامی در هویت تاریخی خود یک پاتوق هنری جریان‌ساز بود
دادمان در ادامه متن سخنرانی خود را برای حضار قرائت کرد. مشروح این متن به شرح زیر است:
«حوزه اندیشه و هنر اسلامی در هویت تاریخی خود یک پاتوق هنری جریان‌ساز بود. یک کانون اجتماع همه هنرمندان انقلاب برای خلق نمونه‌های برجسته هنری و محلی برای گفت‌وگو میان اندیشه دردمند و هنر متعهد، و بستری برای رشد هنر انقلابی. رشد هنر انقلاب اسلامی مستلزم رشد توأمان ایده خلاق هنری و پرورش هنرمند متعهد است که اگر یک ایده هنری پیشرو در فرم و مضمون امکان رشد یابد، سنت‌های هنری انقلابی اصیل و در عین حال نو متولد می‌شود. یک ایده هنری نو از آمیختگی فرم و مضمون و از هم آغوشی ذوق و اشراق متولد می‌شود. ایده‌های هنری پخته، رشید و بالغ، می‌توانند در قامت یک سنت تازه هنری رخ نمایند، آنگاه که با نوآوری در محتوا یا خرق قالب یک جریان هنری نوین در عرصه‌ای پدیدار می‌شود. زایش، رشد و بلوغ هنر و ادبیات پایداری را از این منظر بررسی کنیم، آنجا که انسان انقلاب اسلامی به مثابه سوژه‌ای بکر مورد توجه قرار گرفته، مفهوم محوری شهادت، قلب هنرمند متعهد را از آن خود ساخته و یک سنت زنده و نوی هنری و ادبی تعیّن می‌یابد.
ماهیت هنر و فرهنگ ایجاب می‌کند که پرورش هنرمند را در میدان عمل و کنش هنری جست‌وجو کنیم، نه در جهان علم و در مدرس و مشغول آموزش. زیست هنرمند بستر اصلی رشد اوست، نه کلاس‌های آموزشی.
رشد، اساساً از جنس سلوک است و آموزش در خوش‌بینانه‌ترین تقریر لوازمی در کوله‌بار سالک. سالک باید بیش از همه عازم باشد، اهتمام بر نهضت کند، مرشدِ راهی یابد و پای در مسیری گذارد.
هنرمند مکتبی و متعهد نیز در مواجهه‌ی هنری حقیقی با مسئله واقعی مکتب و نهضت، در میان خلق اثر به قصد اثر بر مخاطب خود و در زیست مجاهدانه و مؤمنانه‌اش پرورش می‌یابد.
میوه باغستان حوزه هنری در این تقریر باید هسته‌ هنری و فرهنگی باشد.
هسته هنری و فرهنگی یک هویت جمعی رشدیافته و قائم به خویش بوده که هدف خود را در زیست‌بوم هنر انقلاب شناخته و بدون هضم شدن در ساختارهای بروکراتیک به دنبال تحقق آن است.
هسته هنری خالق، حامل، قوام‌بخش و رشد دهنده یک سنت هنری اصیل و انقلابی است.
هنر انقلاب اسلامی در محیطی آکنده از مضنون رشد کرده و به زایش سنت‌های هنری بدیع و اصیل نائل می‌شود.
به تعبیر دقیق‌تر سنت‌های هنری به مضمون گره‌ خورده و در زمین اندیشه ریشه دارند، ور نه که ایده‌ای فرم‌زده و برآمده از فنانگی است.
مضمون نه آن پیام‌های شعارزده و تهی‌مغز است که بوقچی‌های این‌طرفی و آن‌طرفی با پژواک پر تکرار آنها گوش فلک را کر کرده و فضای اجتماعی را اشباع؛ و نه آن حرف‌های صد من یک غاز بی‌خاصیتی است که به رنگ و لعاب فن و مشاطه قریحه فروشان سرخاب سفیداب کرده و به نامِ نامیِ معنا بر جامعه عرضه می‌شود.
مضمون دُر نایابی است که باید آن را در خطوط درگیری یک جامعه انقلابی جست. مضمون همان آنی است که جان‌ها و ذهن‌های متعهد در مواجهه حقیقی با مسائل واقعی جامعه خود یا در سلوک انسانی خویش ادراک و اشراق می‌نمایند و اگر این جان مُدرک، اهل فرهنگ و هنر باشد، شهود خود را در کالبد اثری فرهنگی یا هنری به بروز و ظهور خواهد رساند.
هنر آمیخته به مضمون بی‌جهت، گرد، بی‌خاصیت، فارغ از جهان پیرامون خود و در یک کلام بی‌موضع نیست.
هنر در مدرسه‌ی عشق نشان‌دهنده‌ی نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و نظامی است. هنر در عرفان اسلامی ترسیم روشن عدالت و شرافت و انصاف و تجسیم تلخ‌کامی گرسنگانِ مغضوب قدرت و پول است.
هنر در جایگاه واقعی خود تصویر زالوصفتانی است که از مکیدن خون فرهنگ اصیل اسلامی،فرهنگ عدالت و صفا، لذت می‌برند.
به تعبیر حضرت امام، تنها به هنری باید پرداخت که راه ستیز با  جهان‌خواران شرق و غرب و در رأس آنها شوروی و آمریکا را بیاموزیم.»
رئیس حوزه هنری پس از قرائت متن سخنرانی خود گفت: اگر به این تقریر قائل باشیم در واقع رشد هنر انقلاب در تقاطع سه‌گانه کنش مجاهدانه هنرمند، تأملات اندیشمندانه او و زیست مومنانه‌اش رقم می‌خورد و حوزه هنری موظف است و مکلف است تنها به فراهم آوردن این بستر و حمایت کردن این مسیر که ان‌شاءالله موفق شود.

قدردان نامزدهای چهره هنر سال انقلاب، به‌خاطر پایبندی به آرمان‌هایشان هستم
حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در این برنامه گفت: قدردان و ممنون تک‌تک بزرگوارانی هستیم که به عنوان نامزد در این برنامه مطرح شده‌اند، نه فقط به دلیل فاخر بودن آثارشان و یا سطح و کیفیت آنها، بلکه به خاطر مجاهدت و به خاطر هزینه دادن و ماندن پای آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی.
وی اضافه کرد: این مسئله را مردم خوب می‌دانند و برای آن قدر و قیمت قائل هستند و من هم برای تشکر از این عزیزان حاضر شدم.

من با این جایزه فریب نمی‌خورم
وحید یامین‌پور نویسنده و پژوهشگر که به دلیل  انتشار چاپ هفدهم  رمان « ارتداد»  و به چاپ هجدهم رسیدن کتاب «کاهن معبد جینجا» در سال 99 به عنوان چهره  سال هنر انقلاب معرفی شد نیز در ابتدای صحبت‌های خود گفت: قد جایزه هنر انقلاب خیلی بلند است و قد من خیلی کوتاه، ولی بودن در کنار این چهره‌ها و اساتید برای تمام عمر من باعث افتخار است، من به‌خاطر همه اساتیدی که اسم من کنار اسامی آنها بود بر خودم می‌بالم.
وی در زمان دریافت جایزه هنر انقلاب گفت: تعبیر هنر انقلاب و این جایزه برای من خیلی بزرگ است و من با این جایزه فریب نمی‌خورم، چراکه اندازه کم خود را می‌دانم.
یامین‌پور تأکید کرد: دنیای پیرامون را دزد انگیزه و دزد اخلاص می‌بینم و گرانقدرترین چیزی که باید از آن مراقبت کنیم را انگیزه پرشور و خالصانه می‌دانم که باید این انگیزه‌‌ها را حفظ کرد و نگهدار آن بود.

می‌بینی آنچه را که چو من در حساب نیست
افشین علا شاعر و نامزد چهره هنر انقلاب نیز ضمن تشکر از حوزه هنری و برای حضور در این برنامه غزلی را به شرح زیر برای حضار قرائت کرد:
از ماه و سال تازه‌تری، از بهار هم
از لحظه‌های پرتپش انتظار هم
بغض از گلوی صاعقه وا می‌کنی به خشم
با بوسه‌ای ز غنچه بی‌برگ و بار هم
می‌بینی آنچه را که چو من در حساب نیست
چون آینه نمی‌گذری از غبار هم
رو می‌کنی ز لطف به رویای خفتگان
سر می‌زنی به مردم شب زنده‌دار هم
دام از چه می‌نهی چو مجال گریز نیست
تیر از چه می‌زنی که نجنبد شکار هم
از زهد ما چه سود که خاصان درگهت
شکرت نگفته‌اند یکی از هزار هم
غرقیم در گناه و گرامی به نزد خلق
این آبرو مریز به روز شمار هم

شعرم چهره آدم‌هایی بوده است که چهره نبوده‌اند
علی‌محمد مؤدب شاعر و نامزد چهره سال هنر انقلاب نیز در این برنامه با بیان خاطره‌ای از پیدا شدن جسد شهید یکی از بستگانش گفت: هر وقت فکر می‌کنم که کاری کردم و یا آزاری می‌بینم و یا وقتی که کم می‌آورم، خاطره‌ای از شهدا به یاد می‌آورم و به یاد می آورم که هیچ کاری نکرده‌ام در قبال کسانی که همه وجودشان را داده‌اند.
وی اضافه کرد: افتخار دارم شعرم چهره آدم‌هایی بوده است که چهره نبوده‌اند و امیدوارم خدا در روز قیامت هم ما را دریابد.
یادآور می‌شود دبیرخانه هفته هنر انقلاب که متشکل از کارشناسان خبره در حوزه فرهنگ و هنر در سراسر کشور هستند، هر ساله تولیدات هنری را در عرصه‌های گوناگون رصد می‌کنند و آثاری که دارای شاخصه‌های «استقبال گسترده مخاطبان»، «تأثیرگذاری بالا» و «خلاقیت» باشند را به عنوان نامزدهای مرحله ابتدایی معرفی می‌کند. که بر این اساس از میان نامزدهای اولیه، ۵ نامزد نهاییِ چهره هنر انقلاب در سال ۹۹ علی‌محمد مؤدب، وحید یامین‌پور، محمدرضا دوست‌محمدی، افشین علا و جلیل سامان را تشکیل دادند.

فلسطین تنها نیست

قبل از این مراسم، نمایشگاه گزیده‌ای از آثار مسابقه بین‌المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر «فلسطین تنها نیست» در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری افتتاح شد.
سید مسعود شجاعی‌طباطبایی دبیر هنری مسابقه و مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در مورد این نمایشگاه گفت: مسابقه بین‌المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر «فلسطین تنها نیست» آذرماه سال گذشته همزمان با اعلام دیدگاه‌های مکرون رئیس جمهور فرانسه نسبت به اهانت نشریه «هبدو» به پیامبر اسلام و فعالیت‌های سازشکارانه برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، فراخوان خود را برای جذب اثر منتشر کرد.
شجاعی‌طباطبایی همچنین افزود: بیش از ۳۰۰۰ اثر از ۶۶ کشور در این رویداد شرکت کردند که امروز در این نمایشگاه گزیده‌ای از این آثار در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است. همچنین علاقه‌مندانی که امکان حضور در نمایشگاه را ندارند می‌توانند آثار را در فضای مجازی و با مراجعه به سایت «ایران کارتون» تماشا کنند.
دبیر مسابقه بین‌المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر «فلسطین تنها نیست» در ادامه گفت: اختتامیه این رویداد همزمان با روز قدس برگزار خواهد شد که برپایی مختصر و آنلاین آن و یا به‌صورت حضوری و گسترده به شرایط کرونایی در آن زمان بستگی دارد.
گفتنی‌ است؛ معرفی چهره سال هنر انقلاب هفتمین سالی است که از سوی حوزه هنری انقلاب اسلامی همزمان با شهادت سید شهیدان اهل قلم شهید سید مرتضی آوینی انجام می‌شود.




مطالب مرتبط

در گفت‌وگو با کارگردان رادیوتئاتر «نا» مطرح شد

قصه‌های بزرگ علوی؛ فرصتی برای تجربه چالش‌های جدید
در گفت‌وگو با کارگردان رادیوتئاتر «نا» مطرح شد

قصه‌های بزرگ علوی؛ فرصتی برای تجربه چالش‌های جدید

فرناز عقیلی، نویسنده و کارگردان رادیوتئاتر «نا» بر این باور است که قصه‌های بزرگ علوی فارغ از دوره نگارش متن به نمایشنامه‌نویس فرصت ساخت شخصیت‌های جدید با چالش‌های جدید می‌دهد.   

|

نظرات کاربران