در حال بارگذاری ...
لب کلام هنرمندان در گفت‌وگوهای هفته 32

حضور هنرمندان در میدان و انتظار از مسئولان

ایران تئاتر- عباس عبدالعلی‌زاده: درحالی که موج چهارم کرونا در کشور خودنمایی می‌کند و روز به روز بر آمار درگذشتگان این بیماری می‌افزاید؛ درمیان هنرمندانی که خود را دور از دسترس قرار داده و یا ناامید شده اند هستند هنرمندانی که همچنان با این شرایط به آینده تئاتر امیدوار هستند و دست از تلاش بر نمی‌دارند. در گفت و گوهای این هفته در رسانه ها چنین فضایی کاملا مشهود است وترجیع بند اغلب گفت و گوها حضور جدی و پررنگ تر مسئولان در رفع مشکلات موجود است.

در هفته گذشته علاوه بر بحران جدید کرونا مسائل مختلفی در گفت و گو با هنرمندان مطرح شد. همچنین هفته گذشته ایران تئاتر با انتشار گفت و گوهایی اختصاصی به موضوعات متنوعی در حوزه نمایش پرداخت. مهرداد رایانی‌مخصوص در گفت‌و‌گو با ایران تئاتر درباره پروژه نشنال تیاتر با عنوان «امید جهانی» و تجربه‌ای نو در هدایت و کارگردانی تئاتر از راه دورصحبت کرد.  بهناز بستان‌دوست درباره حضور در رادیوگفت: با «به‌شرط زندگی»و«هزار توی داستان»همراهم. سوده شرحی نیز در گفت‌وگو با ایران تئاتر عنوان کرد در نمایش«به وقت تهران» الهام شعبانی بازی می‌کنم.
متن مهمترین گفت و گوهای کوتاه و بلندی که هفته گذشته با موضوع هنرهای نمایشی روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت ها منتشر شده  را در بخش «لب کلام» بصورت خلاصه آورده‌ایم تا مخاطب این متن در دنیای پرسرعت امروز درجریان مهمترین بخش‌های  آن قرار بگیرد. بدیهی است علاقمندان برای خواندن مشروح گفت و گوها می توانند به منبع مطلب هر گفت و گو مراجعه کنند.

عزت‌الله مهرآوران: اکثر هنرمندان تئاتر این‌روزها بیکارند
عزت‌الله مهرآوران معتقد است تئاتر کار کردن در شرایط کرونایی بسیار سخت شده و هنرمندان تئاتر در وضعیت دردناکی به سر می‌برند و اکثر بیکار هستند. مهرآوران مدت‌هاست که قصد کارگردانی و به صحنه بردن نمایشی جدید را دارد که متأسفانه به دلیل شرایط کرونایی ایجاد شده، این امر برایش میسر نشده و بیشتر در پروژه‌های تصویری به ایفای نقش می‌پردازد.

لب کلام
دلم می‌خواهد که اثری را روی صحنه ببرم ولی نمی‌شود زیرا در حال حاضر کار تئاتر کردن نه به نفع خود هنرمند و گروه است و نه به نفع مخاطب.
هیچ امکانی در تئاتر وجود ندارد که بتوان در پناه آن به اجرای یک اثر نمایشی پرداخت.
در چنین شرایطی که کرونا به وجود آورده، گروه‌هایی که قصد اجرا در سالن‌های خصوصی را داشته باشند باید حداقل برای هر اجرا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به عنوان هزینه سالن بپردازند که وضعیت را برای گروه‌ها سخت‌تر می‌کند.
اداره کل هنرهای نمایشی در شرایط سخت کنونی می‌تواند با گروه‌های تئاتری قراردادی منعقد کند که بر اساس آن دستمزدی برای عوامل و بازیگران گروه‌ها در نظر گرفته شود و تضمینی مالی ارائه دهد تا گروه‌ها حداقل با دغدغه کمتری به تولید و اجرای تئاتر در این شرایط بپردازند.
در شرایط کنونی تأمین هزینه‌های تولید و اجرای یک اثر نمایشی توسط گروه بسیار سخت و دردناک است.
متأسفانه اکثر تئاتری‌ها در حال حاضر بیکار هستند و در شرایط سخت و دردناکی به سر می‌برند.
بخاطر وضعیتی که کرونا برای ایفای نقش بازیگران در مجموعه‌های تصویری رقم زده، با وحشت جلوی دوربین فیلمبرداری می‌رویم زیرا به دلیل داشتن گریم نباید از ماسک استفاده کنیم.
ویروس کرونا وارد زندگی ما شد و هنوز هیچکس نتوانسته تدبیری برای آن بیاندیشد.
خبرگزاری مهر

شهره سلطانی: ریسک بیماری را به جان می خریم
شهره سلطانی با ابراز دلتنگی برای حضور در تئاتر از مسئولان می‌خواهد که از نظر مالی و بهداشتی، پروژه‌های هنری را حمایت کنند تا هنرمندان بتوانند با آرامش و در امنیت روانی، کار کنند. این بازیگر هم مانند دیگر همکارانش در تئاتر دلتنگ حضور روی صحنه و هم نفسی با تماشاگر است ولی فعلا فعالیت در این حوزه را امکان‌پذیر نمی‌داند.
لب کلام
من بچه تئاتر هستم. دلم برای صحنه لک زده است ولی در شرایط فعلی ناچار شدم پیشنهادهایی را که برای بازی در چند نمایش داشتم ، رد کنم.
وضعیت اجرای تئاتر بسیار نابسامان است.
برخی گروه‌ها چند ماه وقت و انرژی می‌گذارند و نمایشی را برای اجرا آماده می‌کنند اما به دلیل شرایط دشوار کرونایی و تعطیلات مقطعی تئاتر، عموما نمایش‌هایشان فقط چند شب روی صحنه می‌ماند و وقت و انرژی شان هدر می‌رود.
این مساله را برای دوستانی که به من پیشنهاد همکاری داده بودند، توضیح دادم و در نهایت آنان هم پذیرفتند که فعلا شرایط مناسبی برای اجرای تئاتر نداریم.
اگر تئاتر شرایط پایدارتری می‌داشت، با اینکه از نظر مالی هرگز ما را تامین نکرده است، حتما در کنار پروژه‌های تصویری، یک کار تئاتر هم می‌پذیرفتم چون از نظر روحی واقعا به حضور روی صحنه و ارتباط بی‌واسطه با تماشاگر نیاز دارم ولی متاسفانه چنین زمینه‌ای فراهم نیست.
تئاتر برای ما منبع درآمد نیست بلکه منبع انرژی است که به لحاظ عاطفی ما را تامین می‌کند ولی در حال حاضر هیچ امیدی نیست که یک گروه نمایشی بتواند اجراهای خود را طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده از اول تا به آخر روی صحنه ببرد.
مدام این نگرانی هست که با تغییر شرایط کرونایی، فعالیت‌های تئاتری دچار وقفه شود بنابراین تئاتر این روزها نمی‌تواند آن انرژی همیشگی را به ما ببخشد.
مشغول بازی در یک پروژه تصویری هستم که جزییات آن بعدا اعلام می‌شود.
چند پیشنهاد دارم برای همکاری در فیلم‌های هنر و تجربه و همینطور پروژه‌های نمایش خانگی. این روزها حضور در پروژه‌های نمایش خانگی، منطقی‌تر است چون بیشتر می‌توان به ثمره‌اش امید داشت.
ریسک بیماری را به جان می‌خریم ولی چاره‌ای نیست چون باید کار کنیم و امیدوارم همه همکارانم کار و منبع درآمد داشته باشند.
خوشبختانه پروژه تصویری که من در آن حضور دارم، به رعایت پروتکل‌ها بسیار پایبند هستند.
امیدوارم دیگر پروژه‌ها هم این موضوع را جدی بگیرند چون در دوران سخت خانه‌نشینی، تولید محتوای جذاب و سرگرم‌کننده برای مردم اهمیت بسیاری دارد.
مسئولان هم باید قول بدهند از نظر مالی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ما را تامین کنند تا در امنیت و آرامش بتوانیم کار تولید کنیم و ضمن ایجاد سرگرمی برای مخاطبان، به گذران زندگی هم بپردازیم.
ایسنا

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان: هنرمندان از فضای مجازی برای تولید آثار امید آفرین استفاده کنند
سید امیر مصباح معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان با اشاره به شیوع موج چهارم کرونا و بازگشت محدودیت ها، گفت: هنرمندان باید از فضای مجازی برای تولید آثار مفرح و شاد در راستای امید آفرینی استفاده کنند.
لب کلام
با توجه به شیوع موج چهارم کرونا و بازگشت دوباره محدودیت‌ها در کشور و استان گیلان مشاغل گروه‌های دو، سه و چهار در شهرهای قرمز تعطیل شده است.
با توجه به اینکه اکثر مناطق استان گیلان قرمز است این بخش‌ها نمی‌توانند فعالیت داشته و برای مدت ۱۰ روز تعطیل خواهند.
طی نامه‌ای تعطیلی فعالیت‌ها به همه بخش‌های هنری اعلام شده است.
قطعاً با وجود همه آسیب‌های مالی و اقتصادی که کرونا به بخش هنر و هنرمندان و فعال در بخش‌های مختلف وارد کرده اما هیچ چیز مهم‌تر از سلامت هنرمندان، هنرجویان و هنرآموزان نیست.
هنر و هنرمندان بیشترین آسیب‌ها را از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی فعالیت طی یک سال گذشته محتمل شده‌اند.
بعد از کنترل نسبی کرونا در سال گذشته شاهد آغاز فعالیت کسب و کارهای مختلف بودیم اما فعالان بخش‌های مختلف هنری شاید از معدود کسب و کارهایی بود که با وجود آغاز فعالیت‌ها همچنان در سکوتی مرگبار به سر می‌بردند.
نگاه‌ها به بخش هنر و هنرمندان باید از سوی مسئولان ملی و استانی ویژه باشد.
بسیاری از هنرمندان و فعالان رشته‌های مختلف هنری فعالیتشان به گونه‌ای بوده که شرایط استفاده از فضای مجازی برای امرار معاش را نداشته و به همین واسطه با قاطعیت می‌توان عنوان کرد که فعالیت‌های هنری بیشترین آسیب را از کرونا متحمل شده‌اند.
مسئولان نیز باید حمایت‌های خود از این حوزه را ملموس‌تر کنند.
امروز مهم‌ترین موضوع «امید آفرینی» در سطح جامعه با توجه به تغییر سبک زندگی بعد از شیوع کرونا و کاهش ارتباطات جمعی است.
با توجه به سخت‌تر شدن شرایط به واسطه شدت انتشار و انتقال کرونا و آسیب‌های روحی و روانی در میان جامعه از هنرمندان انتظار می‌رود که همانند سال گذشته در زمینه تولید برنامه‌های شاد و مفرح و انتشار در بستر فضای مجازی گام بردارند.
امروز کادر درمان و پرستاران در بیمارستان جهاد گونه عمل می‌کنند و با وجود خستگی یک ساله همچنان پای کار هستند.
هنرمندان نیز که در تمام صحنه‌های سخت در کنار مردم بوده‌اند این بار نیز باید همانند روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا علاوه بر ترغیب مردم به رعایت بیشتر دستور العمل های بهداشتی و حضور در منزل با تولید آثار شاد و مفرح زمینه امید آفرینی و نشاط اجتماعی را با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی فراهم کنند.
خبرگزاری مهر


شکرخدا گودرزی: در حال تدوین شیوه‌نامه تولید تله‌تئاتر در استان‌ها هستیم
شکرخدا گودرزی با ابراز نگرانی از شرایط نابسامان بسیاری از فعالان عرصه هنر به ویژه تئاتر، از راه‌اندازی شورایی در تلویزیون برای تولید تله‌تئاتر به ویژه در مراکز استان خبر داد.
لب کلام
من در این مدت دو نمایشنامه جدید نوشته‌ام ولی هنوز ویرایش نهایی آن‌ها انجام نشده است.
نام یکی از آن‌ها «اوردوز» است ولی برای دیگری هنوز اسمی انتخاب نکرده‌ام.
ضمن اینکه الآن مشغول رو به راه کردن مجموعه شعر جدیدم با نام «من شاعر کودکی‌هایم هستم» هم هستم که باید آن را به دست ناشر می‌رساندم ولی متأسفانه به خاطر شرایط موجود در پی موج کرونا امکانپذیر نشد.

خانه‌موزه استاد انتظامی و تماشاخانه ما در سطح نیست و چند پله پایین می‌خورد و به همین خاطر نگران وضعیت تهویه آن هستیم.
تهویه سالن آن‌قدر مناسب نیست که من بخواهم این خطر را بپذیرم. این تماشاخانه با این وضعیت احتمالاً تا پایان کرونا بسته می‌ماند.
من پروژه «خواجه نصیرالدین طوسی» را به تالار وحدت و نمایش « به نام گل» را هم به سالن اصلی تئاتر شهر پیشنهاد داده‌ام.
ما قرار بود سال ۱۴۰۰ اجرا برویم ولی با توجه به وضعیت کرونا به نظر می‌رسد امکانپذیر نیست.
فعلاً منتظریم ببینیم آیا گشایشی اتفاق می‌افتد تا بتوانیم در تالار وحدت اجرا برویم یا نه.
مراحل اداری نمایش «خواجه نصیرالدین طوسی» انجام شده و اگر به ما نوبت اجرا بدهند باید آن را روی صحنه ببریم.
این یک نمایش بزرگ است و در حالت عادی هم ممکن است بازگشت مالی نداشته باشد. کارهای کم‌شخصیت امکان اجرا دارند ولی این کار بسیار بزرگ است و به همین خاطر می‌گویم شرایط کرونا نمی‌تواند پاسخگوی مالی آن باشد.
هنرمندان تئاتر بیش از هر زمان دیگر نیاز به حمایت دولت دارند‌. این حمایت، صدقه دادن نیست. هنرمندان در این شرایط می‌توانند نشاط را به جامعه بیاورند ولی دولت باید پا پیش بگذارد و حمایت کند.
یک تعداد از هنرمندان چهره هستند و در این مدت ضربه زیادی ندیده‌اند ولی این شرایط برای بیشتر هنرمندان نگران‌کننده است.
بسیاری از این بچه‌ها حتی نمی‌توانند کرایه خانه‌شان را هم پرداخت کنند و در هزینه سرماخوردگی ساده‌شان هم می‌مانند.
دولت باید احساس مسئولیت بیشتری کند. هنرمندان در شرایط خوب می‌توانند به جامعه روحیه بدهند. آدمی با فعالیت اجتماعی زنده است. در حال حاضر کرونا جامعه را فلج کرده است.
برای تولید هر فیلم سینمایی هزینه‌های زیادی صرف می‌شود. الآن که سالن‌های سینما بسته شده‌اند صاحبان این فیلم‌ها باید چه‌کار کنند؟ آیا فروش آنلاین می‌تواند جوابگوی آن هزینه‌های میلیاردی باشد؟ بسیاری از پروژه‌های سینمایی هستند که هنوز نتوانسته‌اند با عوامل خودشان تسویه کنند.
ما خوشبختانه در صدا و سیما یک شورایی راه انداخته‌ایم که قرار است به تولید تئاتر منجر شود. این شورا فعالیت خودش را شروع کرده و الآن دنبال این هستیم که به سرعت یک شیوه‌نامه‌ای را برای ابلاغ به مراکز استان‌ها تدوین کنیم.
این فعالیت بیشتر به درد تئاتر شهرستان‌ها می‌خورد که آن‌ها بیایند بخشی از هزینه تله‌فیلم‌ها را به تله‌تئاترها اختصاص بدهند. این کار را تقریباً قطعی کرده‌ایم و با مرکز سیمای استان‌ها صحبت شده است. من نیز دبیر این شورا هستم.
صداوسیما و خصوصاً شبکه چهار با تولید تله‌تئاتر می‌تواند به تئاتر تهران و گروه‌هایی که در تهران هستند کمک کند.
من با آقای حمید شاه‌آبادی معاون سیما صحبت کردم. ایشان قبلاً معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بودند و حتما از وضعیت تئاتر و بچه‌های تئاتر اطلاع دارند.
ما امیدواریم کارهای اولیه در شش ماه نخست امسال انجام شود تا در شش ماه دوم تولید داشته باشیم. امیدوارم این اتفاق برای مراکز استان‌ها بیفتد. برای تهران هم نیاز است که این کار انجام شود.
هنرآنلاین

صدرالدین زاهد: اما و اگرهای روایت دوباره «افسانه ببر»
صدرالدین زاهد بازیگر، دراماتورژ و کارگردان تئاتر درباره اجرای مجدد نمایش «افسانه ببر» گفت: قرار بر این بود نمایش «افسانه ببر» را اواخر خردادماه و بعد از انتخابات اجرا کنم اما با وضعیتی که پیش آمده و تعطیلی سالن‌های تئاتر به دلیل وضعیت قرمز تهران نمی‌دانم تکلیف اجرا چه می‌شود و زمان دقیق اجرا کی خواهد بود.
لب کلام
از آنجا که من در نمایش «دکتر نون» هادی مرزبان نیز در نقش دکتر مصدق بازی می‌کنم که اجرای این نمایش قرار بود در اردیبهشت ماه و قبل از اجرای نمایش من باشد، از این رو تداخلی در اجراها به وجود نمی‌آمد.
با این شرایط نمی‌دانم اجرای «دکتر نون» چگونه و کی خواهد بود. همه برنامه‌ریزی‌های ما به هم ریخته است و فعلاً مشخص نیست که وضعیت اجراها چگونه است.
قرار است در نمایش «طوفان» مصطفی کوشکی نیز به ایفای نقش بپردازم.
نمایش «افسانه ببر» یک نمایش تک نفره است و برای اجرای به سالن بزرگی احتیاج ندارد در نتیجه ترجیحم این است که در سالن چهارسو به صحنه بروم.
چون به نوعی خود من یکی از چهارنفری بودم که این سالن را بنیان گذاشتند اما اگر این امکان وجود نداشت سالن سایه هم مناسب اجرا است.
زمانی که سال ۵۴ «گروه بازیگران شهر» کارگاه نمایش از هم پاشیده شد من به همراه آربی آوانسیان، سوسن تسلیمی و فردوس کاویانی گروه تازه‌ای را تشکیل دادیم.
آن زمان زیرزمین تئاترشهر که در واقع پارکینگ بود به علت مسایل امنیتی تعطیل شده بود که ما پیشنهاد دادیم در آنجا یک سالن تئاتر درست کنند و کنارش هم کارگاه خیاطی و کارگاه دکور بزنند.
اسم سالن هم به این شکل انتخاب شد که ما چهار نفر در چهارراه ولیعصر ایستاده بودیم و دنبال اسمی مناسب برای سالن می‌گشتیم که خانم مهین تجدد پیشنهاد داد که چون گروه ما چهار نفره است و سر چهارراه هم ایستاده‌ایم اسم سالن را هم چهارسو بگذاریم.
البته سالن به شکلی ساخته شده بود که از هر چهار طرف قابلیت دید داشت و می‌شد به عنوان سالنی چهارسویه مورد استفاده قرار گیرد به این ترتیب سالن تازه تاسیس، چهارسو نام گرفت که اسم بامسمایی بود.
من نمایش «افسانه ببر» را در طول سال‌ها در کشورهای مختلف اجرا کرده‌ام و برای من اجرای نمایش بستگی به موقعیت اجرا و شرایط فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی آن مقطع زمانی دارد.
 بدیهی است که این اجرا شبیه اجرای قبلی نخواهد بود اما استخوان بندی و ساختمان کار از آن داریو فو است.
من تنها این متن را ترجمه و از آن برای اجرا اقتباس کرده‌ام اما به هر حال اصل داستان متعلق به داریو فو است و نمی‌توان تغییر اساسی در آن داد.

خبرگزاری مهر

 

 




مطالب مرتبط

با حکم دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان

داوران مسابقه نوجوان جشنواره 28 اردکان معرفی شدند
با حکم دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان

داوران مسابقه نوجوان جشنواره 28 اردکان معرفی شدند

قطب‌الدین صادقی، رضا فیاضی، حسن دولت‌آبادی، شهره سلطانی و آزاده انصاری، نمایش‌های بخش مسابقه نوجوان بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان اردکان را داوری خواهند کرد.

|

نظرات کاربران