در حال بارگذاری ...
ایوب آقاخانی در گفت وگو با ایران تئاتر عنوان کرد

نمایش نامه نوزده نود و نه برای اجرا آماده شد
روایت مستند از کرونا برای نسل های آینده

نمایش نامه نوزده نود و نه با محوریت موضوع و شرایط کرونا و چالش های آن برای اجرا آماده شد.

 ایوب آقاخانی نویسنده، کارگردان ، بازیگر و مدرس تئاتر و تلویزیون در گفت وگو با ایران در باره فعالیت های جدیدش گفت: نگارش نهایی نمایش نامه ای نوزده نود و نه  به پایان رسیده است و متن آماده اجرا است. به دلیل طولانی شدن نگارش متن نکات جدیدی به کار اضافه شده است و کارهای تحقیق و پژوهش نزدیک به یک سال طول کشید . برای نوشتن متن با پزشکان و کادر درمان گفت وگوهای مفصل تلفنی داشتم. در نوشتن این نمایش نامه تمام تلاشم بر این اصل معطوف بود که از نگاه هیجانی ، کلیشه ای و شعاری این دوران در پاندمی کرونا دور باشم.دوست ندارم برخورد شتابزده ای با این پدیده در کارم دیده شود.اغلب آثاری که در این مدت درباره کرونا نوشته شده است و خوانده ام رنگ و بوی احساسات و شتابزدگی در ساختارشان دیده می شود.آثاری که شباهت زیادی به نمایش نامه های جنگی که در دوران 8 سال دفاع مقدس نوشته شده بود دارد و فاقد نگره های تحلیلی هستند. تمام تلاشم را در نوشتن متن بر این نکته مهم معطوف کرده ام که کار متفاوتی باشد و تاریخ مصرف نداشته باشد و برای نسل آینده به عنوان یک سند معتبر قابل رجوع باشد .

آقاخانی با اشاره به اینکه نمایش 4 شخصیت دارد تاکدی کرد : چون برای نوشتش زحمات زیادی متحمل شده ام جزو آثار محبوب دوران کاریم است و به طور حتم در زمان اجرا مورد توجه مخاطب هم قرار می گیرد .

وی در باره زمان اجرای نمایش نوزده نود و نه تاکید کرد: اگر شرایط به طور نسبی از وضعیت قرمز خارج و به وضعیت زرد و پایداری برسد حتما نمایش را اجرا می کنم واگر شرایط تا چند ماهه برای این شیوه آماده نشود به شیوه تله تئاتر آماده اش می کنم.

آقاخانی در باره مکان اجرای نمایش افزود: با مجموعه تئاتر شهر مذاکراتی داشته ام و در جلساتی که داشتیم با اجرای نمایش موافقت کردند ، اما به واسطه کرونا تردیدهایی داشتند و نتوانستند زمان دقیقی را برای شروع اجرا اعلام کنند .

این نویسنده در باره حضورش در برنامه شب های هنر به عنوان مجری و کارشناس بخش تئاتر گفت: دوره قبلی شب های هنر به پایان رسیده و گویا سری جدید برنامه با تیم جدیدی قرار است شروع به کار کند و مذاکراتی هم بابت حضور مجددم انجام شده است و جواب را موکول به کامل شدن تیم برنامه شدم.

ایوب آقاخانی به خصوص در دهه نود نقش موثر و غیر قابل کتمانی در بخش های مختلفی نظیر بازیگری ، تدریس ، مدیریت ، نوشتن و کارگردانی در تئاتر داشته و هرازگاهی هم در قاب کوچک تلویزیون و قاب نقره ای سینما نقش های درخوری را بازی کرده است . تنوع حیطه کار آقاخانی باعث تنوع در اجراهایش شده و هرازگاهی در بحث درام اجتماعی ، تاریخ جنگ معاصر و کمی دورتر در زمان جنگ جهانی دوم کارهای قابل تعملی خلق کرده است. روزهای زرد، لبخند با شکوه آقای گیل ، فصل خون ،گلن گری گلن راس، مرثیه ای برای یک سنگین وزن، رگ و کسوف از جمله کارهای مهم کارنامه کاری ایوب آقاخانی محسوب می شوند.

.




مطالب مرتبط

برگزیدگان جشنواره نمایشنامه‌نویسی چهارراه معرفی شدند

برگزیدگان جشنواره نمایشنامه‌نویسی چهارراه معرفی شدند

در آیین اختتامیه سومین جشنواره سراسری نمایشنامه‌نویسی اقتباسی چهارراه فاطمه داودی مازندرانی و مرجان فخار نویسندگان نمایشنامه «گنج پنجم» از دو استان تهران و مرکزی در رتبه سوم، مهدی یزدانی نویسنده نمایشنامه «خسرو شیرین شاپور» از استان تهران در رتبه دوم قرار گرفتند و دیپلم ...

|

نشستی با کارگردان و بازیگران نمایش «نوزده نودونه»

واکنش به رویدادهای جامعه، مهم‌ترین وظیفه هنرمند است
نشستی با کارگردان و بازیگران نمایش «نوزده نودونه»

واکنش به رویدادهای جامعه، مهم‌ترین وظیفه هنرمند است

کارگردان و بازیگران نمایش «نوزده نودونه»، با حضور در «ایران تئاتر»، از موضوع، شیوه اجرایی، فرم و ریخت این اثر اجرایی گفتند که این روزها در سالن چهارسو تئاتر شهر روی صحنه است.

|

«نوزده، نود و نه» در تالارچهارسو روی صحنه می‌رود

«نوزده، نود و نه» در تالارچهارسو روی صحنه می‌رود

 نمایش «نوزده، نود و نه»، به کارگردانی ایوب آقاخانی و تولید مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، با موضوع ایثار و فداکاری کادر پزشکی و پرستاری در دوره همه‌گیری ویروس کرونا، در مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

|

نظرات کاربران