در حال بارگذاری ...
امیر کربلایی‌زاده در گفت‌وگو با ایران تئاتر عنوان کرد

نگارش کتاب«وایستا ،بخند، بیندیش» به پایان رسیده است

کربلایی‌زاده گفت:کتاب «وایستا ،بخند، بیندیش» با موضوعیت استندآپ کمدی تیر ماه روانه بازار نشر می‌شود.

امیر کربلایی زاده نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر و تلویزیون در گفت‌وگو با ایران تئاتر درباره شرایط کاریش گفت: به تازگی اولین کتاب  تخصصی در حوزه استندآپ کمدی در ایران را با عنوان «وایستا ،بخند، بیندیش» نوشته‌ام.در این کتاب به بررسی و تشریح تکنیک‌های اجرای استند آپ کمدی پرداخته‌ام و در تیرماه ماه روانه بازار نشر می‌شود.

 این بازیگر درباره ساختار کتاب «وایستا، بخند، بیندیش» گفت: کتاب بر اساس تجربیات شخصی و آموزشی‌های که در کلاس‌هایم که تا به حال برگزار کرده‌ام نوشته شده است.در بخشی از کتاب به منابع خارجی هم پرداخته‌ام. تلاش کردم در این کتاب به تاریخچه استند آپ کمدی در ایران از قبل از انقلاب و بعد از آن اشاره‌ای داشته باشم و یک بررسی تطبیقی بین شیوه کمدی در شرق و غرب دنیا انجام داده‌ام.

وی با اشاره شیوه اجرای استندآپ ایرانی افزود: تشریح شیوه و تکنیک ایرانی استند آپ کمدی از سرفصل‌های مهم کتاب است و استفاده از این تکنیک‌های مهم که جزو ابزار لازم برای اجرای درست استند آپ هم به تفصیل در کتاب مورد بررسی قرار گفته است. بخشی از کتاب هم به عکس اختصاص دارد.

کربلایی درباره اجرای آنلاین استند آپ کمدی در فضای مجازی با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی سالن‌های تئاتر گفت: شیوه مناسبی است و حالا هم مورد رویکرد است و تعدادی از دوستان ضمن اجرای استند آپ به آموزش آنلاین آن هم می‌پردازند.استند آپ کمدی در دنیا جایگاه خاص خودش را دارد .استند آپ کمدی جزو هنرهای نمایشی است و نه هنرهای سرگرم کننده و یک استندآپ کار باید از تکنیک‌های بازیگری در تئاتر بهرمند باشد و استند آپ های کمدین  ایرانی  این توانایی را را پیدا کرده‌اند که در هر حوزه‌ای اعم از سیاسی،فرهنگی،اقتصادی و اجتماعی برنامه اجرا کنند و بعد از رونق استندآپ کمدی که در این سال‌ها در همه جهات گسترش پیدا کرد و جوانان بسیاری به آن روی آوردند.

 امیر کربلایی زاده فعالیت حرفه‌ای خود را با شروع  تحصیل در دانشگاه و کلاس‌های حرفه‌ای تئاتر دانشگاه در سال ۱۳۷۷ آغاز نمود و همان سال و در سال‌های ۷۸ و ۷۹ برنده دیپلم افتخار بازیگری اول در جشنواره سراسری تئاتر دانشجویی مراکز عالی سراسر کشور شد. وی در سال ۷۷ با حضور در نمایش  تلخ بازی قمر در عقرب  به کارگردانی شهره لرستانی فعالیت حرفه‌ایش را شروع کرد و در کارهایی نظیرهملت و دن کیشوت ، پنجره ای رو به آسمان، ساقی، شهرکی‌ها، روز روشن، معمای شاه، قرعه، شهرک جیم  و پری به بازی پرداخته است. اوج دوران محبوبیت کربلایی زاده برای مخاطبان بعد از حضورش در خندوانه و در بخش استند آپ کمدی بود.




نظرات کاربران