در حال بارگذاری ...
مسعود دلخواه در گفت‌وگو با ایران تئاتر عنوان کرد:

«محاکمه مسیح»را پاییز روی صحنه می‌برم
«در جستجوی انسان ناب» به زودی در بازار نشر

دلخواه گفت:در صورت بهبود شرایط کرونا نمایش محاکمه مسیح براساس رمان مرشد و مارگریتا را پاییز روی صحنه می‌برم.

دکتر مسعود دلخواه بازیگر و کارگردان تئاتر و مدرس و منتقد تئاتر است که در سال های اخیر اجراهای موفقی نظیر فاوست و شاه لیر را روی صحنه برده است. او در گفت‌وگو با ایران تئاتر درباره فعالیت‌های جدید تئاتریش گفت:از سال قبل روی کتاب مرشد و ماگریتای ناباکوف برای اجرای نمایشی با عنوان «محاکمه مسیح»  کار می‌کنم و نوشتن نمایشنامه به پایان رسیده و مشغول بازنویسی مجددی از آن هستم .شیوع موج چهارم کرونا فرصت شروع تمرینات و اجرای نمایش را از ما گرفته است و دوست دارم با بهبود شرایط در پاییز نمایش روی صحنه برود. تیم بازیگری هم ترکیبی از حرفه‌ها و جوان‌های تئاتری است و یکی از گزینه‌های اصلی بازیگران اکبر زنجانپور است که از متن خوششان آمده است و موافقتشان را اعلام کرده اند.

وی با تاکید بر پیچیدگی و جذابیت های مرشد و مارگریتا تاکید کرد: به خاطر وجود این پیچیدگی‌های درون متن از فرصت تعطیلی تئاتر استفاده کردم و چند بازنویسی دیگر روی متن انجام دادم و با توجه به حجم زیاد رمان ، تنها یک بخش از آن را مورد استفاده قرار دادم و تمایل دارم بیشتر روی روایت بخش عیسی مسیح کتاب ناباکوف متمرکز باشم و مسئله یهودا و حضرت عیسی و محاکمه ایشان توسط حاکم یهودی اورشلیم مورد رویکرد جدی من در این اجرا قرار خواهد گرفت.

این نویسنده با اشاره به روایت یک داستان مجزا در رمان مرشد و مارگریتا گفت:سه داستان با شخصیت و فضاهای متفاوتی از هم در کتاب ناباکوف نوشته شده‌اند و نمایشنامه محاکمه مسیح در حدود 18 شخصیت اصلی دارد و سالنی بلک باکسی برای اجرا در نظر دارم. سال قبل در آذر برای اجرای آن قرار شد نمایش را در سالن سمندریان اجرا کنم که با شیوع موج سوم کرونا اجرا کنسل شد و چون در حدود 40 نفر عوامل در این نمایش حضور دارند در شرایط کرونایی سخت نمی‌شود آن را روی صحنه برد و بعد از آن متن را به چند دوست نویسنده‌ام نشان دادم و از نظراتشان در بازنویسی ها استفاده کردم .

دکتر دلخواه با اشاره به مراحل پایانی نشر کتاب «در جستجوی انسان ناب» گفت:این کتاب تز دکترایم است و توسط  عبدالمحمد دلخواه به فارسی ترجمه شده است و به زودی روانه بازار نشر می‌شود. 

او درباره به کارگیری‌های شیوه پست مدرن در  اجرای متن‌های کلاسیک گفت:این کار چالش‌های زیادی دارد.اجراهای تعدادی از آثار شکسپیر در خارج از کشور دیده بودم .من چنین کاری در اجرای شاه لیر  انجام دادم و اولین بار بود که اثری از شکسپیر با رویکردی نیمه موزیکال روی صحنه اجرا شد.

مسعود دلخواه بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما و تلویزیون ومدرس و منتقد، تحصیلات خود را در زمینه تئاتر در ایران آغاز نمود و در آمریکا (دانشگاه کانزاس آمریکا - فوق‌لیسانس و دکتری) به‌پایان رساند.وی در نمایش‌های جولیوس سزار، بیگانه، مفیستو، روال‌عادی و بوی خواب و سریال دلداگان به نقش آفرینی پرداخته و همچنین در نمایش‌های ارخش، خانمچه و مهتابی، دژاوو، بوی خواب ،ویتسک، بیگانه و مفیستو به عنوان کارگردان حضور داشته است.این هنرمند تا کنون موفق به کسب افتخاراتی چون "مدرس برتر بازیگری در آمریکا در سال‌های‌ 1989 و 2011، کارگردان برتر عرصه تئاتر کشور از سوی انجمن منتقدان خانه تئاتر در سال 86، جایزه بهترین کارگردانی پانزدهمین جشن کانون ملی منتقدان تئاتر برای نمایش بیگانه، بهترین بازیگر مرد جشنواره در بخش آثار بین‌الملل برای نمایش روال عادی، جایزه بازیگر برتر سال انجمن تئاتر ایران در سال 1389، جایزه را در مقام بهترین کارگردان سال برای نمایش بیگانه از کانون ملی منتقدان تئاتر ایران و جایزه بهترین دراماتورژی از سی و ششم جشنواره تئاتر فجر برای نمایش مفسیتو شده است.دلخواه همچنین یکی از داوران نخستین جشنواره پردیس تئاتر شهرزاد بوده است.

 

 




نظرات کاربران