در حال بارگذاری ...
رئیس کمیته همکاری کنگره یونیمای جهانی در گفت‌و‌گو با ایران تئاتر:

حمایت از نمایشگران عروسکی دنیا رسالت کمیته همکاری یونیما است
کارنامه موفق پژوهش در جشنواره تهران مبارک

رئیس کمیته همکاری کنگره یونیمای جهانی با اشاره به فرایند دوره اخیر برگزاری این کنگره گفت: حمایت از نمایشگران عروسکی در سراسر دنیا به ویژه در دوره اضطرار ناشی از جنگ و کرونا از جمله وظایف اصلی این کمیته است.

به گزارش ایران تئاتر، کنگره جهانی یونیما از 30 فروردین تا 3 اردیبهشت به میزبانی اندونزی برگزار شد و در جریان جلسات و نشست‌های این کنگره که از طریق فضای مجازی و آنلاین برگزار شد، اردشیر صالح‌پور؛ رئیس مبارک یونیما و سلما محسنی؛ مدیر بخش بین‌الملل مبارک یونیما به نمایندگی از ایران حضور داشتند.

در جریان برگزاری انتخابات هیئت اجرایی این دوره از کنگره جهانی یونیما، سلما محسنی به سمت ریاست کمیته همکاری این مجمع انتخاب شد که به این بهانه با او گفت‌و‌گویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

 

در ابتدا بیشتر در مورد این کنگره و فرایند برگزاری دوره اخیر آن توضیح بفرمایید؟

همانطور که اطلاع دارید، کنگره جهانی یونیما (اتحادیه جهانی نمایشگران عروسکی) زیر نظر سازمان ملل و به عنوان تشکلی همچون یونسکو و یا حتی یونیسف، هر 4 سال یک بار برگزار شده که طی آن علاوه بر قرائت گزارش کار اعضای هیئت‌های اجرایی که در کمیته‌ها و یا کمیسیون‌های تخصصی مشغول هستند، انتخابات هیئت اجرایی دوره جدید نیز برگزار می‌شود و رأی‌گیری معمولاً براساس مجموعه موضوعاتی است که در واقع مجمع عمومی باید و نیاز است در مورد آن‌ها تصمیم‌گیری نماید. از آنجا که دوره قبلی برگزاری این کنگره سال 2016 بود و طبیعتاً باید شاهد برگزاری دوره اخیر آن در سال گذشته یعنی 2020 در اندونزی باشیم اما به دلیل شیوع بیماری کرونا برگزاری این کنگره به تعویق افتاد که سرآخر هم به شکل مجازی و آنلاین با حضور 150 نماینده از کشورهای مختلف برگزار شد.

از ایران من به اتفاق دکتر اردشیر صالح‌پور؛ رئیس مبارک یونیما در این کنگره حضور داشتیم و از آنجا که دکتر حمیدرضا اردلان هم رئیس کمیسیون میراث چهار سال گذشته یونیما بودند لذا ایشان هم باید در این کنگره برای ارائه گزارش حضور داشته باشند که به دلیل مشغله فراوان موفق به این حضور نشدند و گزارش توسط اعضای دیگر این کمیسیون در کنگره قرائت شد.

 

شما در جریان رأی‌گیری این کنگره برای انتخاب اعضای جدید هیئت اجرایی به سمت رئیس کمیسیون یا کمیته همکاری انتخاب شدید. قدری درباره این اتفاق هم توضیح دهید؟

معمولاً آن‌هایی که برای سمت‌های مشخص در هیئت اجرایی یونیما کاندیدا می‌شوند از دوسال قبل اطلاعیه داده و آمادگی خود را اعلام می‌کنند و به این شکل نیست که مثلاً هر مرکز ملی در هر کشوری تنها شخصی را که هموطن خودش است را معرفی و کاندید کند. از آنجا که جوانگرایی از جمله اهداف و سیاست‌های یونیمای جهانی در دوره اخیر محسوب می‌شود لذا مسئولان به بررسی فعالان جوان و پویا برای کاندیداتوری پرداختند و من از طرف مرکز ملی یونیمای هلند برای شرکت در این انتخابات کاندیدا شدم. شاید این تصور ایجاد شود چون حالا که من به ریاست کمیته همکاری منصوب شدم در نتیجه باید زمینه همکاری میان نمایشگران عروسکی ایرانی با هلندی را که آن‌ها مرا کاندیدا کرده‌اند فراهم نمایم که اصلاً اینگونه نیست و فعالیت در هیئت اجرایی و در قالب کمیته‌های تخصصی آن، جریانی فراملی و فرامرزی است و مصالح همه نماشگران عروسکی کشورهای عضو یونیما در نظر گرفته می‌شود.

به هر حال با توجه به اینکه من تقریباً از 2010 به شکلی فعال و پویا در مبارک یونیما فعالیت داشتم با در نظر گرفتن مؤلفه‌هایی کارشناسی از طریق انتخاب مجمع عمومی یونیما، به این سمت منصوب شدم. این توضیح را هم لازم است بدهم که اگر برای احراز یکی از سمت‌هایی موجود در هیئت اجرایی تنها یک نفر کاندیدا شده باشد، او مستقیماً با نظرسنجی نمایندگان شرکت‌کننده در کنگره منصوب می‌شود و اگر چند نفر کاندیدای آن سمت‌ها باشند که در یک فرایند رقابتی این انتخاب صورت می‌گیرد.

 

کمیته و یا کمیسیون همکاری یونیما که اینکه شما ریاست آن را به عهده دارید، دقیقاً چه کاری را انجام خواهد داد؟

کار ما در این کمیسیون حمایت از نمایشگران عروسکی در سراسر دنیاست به ویژه که در شرایطی اضطراری همچون جنگ و یا شرایطی همچون پاندمی کرونا این وظیفه از سوی این کمیسیون حساس‌تر و سنگین‌تر هم خواهد بود و همانطور که گفتم کار در یونیما یک کار فرامرزی و فراملی است و من به عنوان مسئول در این کمیته باید مصالح کل نمایشگران عروسکی در تمام دنیا را مورد نظر قرار دهم. در وهله نخست ما با همکاری کمیسیون‌های دیگر یونیما با شناخت و احصای مشکلات و نیازهای نمایشگران عروسکی سعی در رفع آن‌ها داریم کماینکه سال گذشته و در اوج بیماری کرونا شاهد بودیم از طرق مختلف و به ویژه از طریق فراخوان در فضای مجازی و سایت‌ها مبالغی پول در قالب خیریه جمع‌آوری شد تا در اختیار نمایشگران عروسکی در برخی از کشورهای بحران‌زده و خانواده‌های آنها قرار گیرد چرا که مثلاً برخی از آن‌ها به دلیل مشکلات معیشتی حاد ناشی از کمبود و یا نبود درآمد حتی قادر به تهیه غذا برای خود و خانواده نبودند. هنوز پس از انتخابت جدید، جلسات کارشناسی و هیئت مدیره برای بررسی و تبیین برنامه‌های جدید که می‌تواند در دستور کار این کمیته قرار گیرد برگزار نشده و تا برگزاری این جلسات، کمیته در اجرای تصمیمات و سیاست‌های سال گذشته این کمیته و تحت پوشش قرار دادن خانواده بزرگ نمایشگران عروسکی بحران‌زده ناشی از کرونا اهتمام لازم را دارد.

 

به عنوان مدیر بخش بین‌الملل مبارک یونیما ارزیابی خودتان از برگزاری هجدهمین جشنواره تئاتر عروسکی مبارک را بفرمایید و اینکه آیا شما هم همچون بسیاری از شرکت‌کنندگان و کارگردانان حاضر در این جشنواره قائل به این هستید که این جشنواره دستاوردی به دنبال نداشت؟

واقعیت این است که در تمام دنیا برگزاری محافل و جشنواره‌ها براساس همان پروتکل و موازین بهداشتی تبیین شده به این شکل یعنی مجازی برگزار می‌شود که البته چاره‌ای هم نیست و برای حفظ سلامت و قطع زنجیره ابتلا باید این امر صورت پذیرد که جشنواره مبارک نیز از این قاعده مستثنی نیست. با این حال باید بگویم که اتفاقاً جشنواره سال گذشته مبارک دستاوردهای بسیار مطلوبی برخلاف نظر بسیاری از کارشناسان و کارگردانان تئاتر عروسکی داشت. من شخصاً برای این دوره از جشنواره دو کتاب ترجمه کردم که به زودی از سوی انتشارات نمایش به زیر چاپ خواهد رفت. ما برگزاری کارگاه‌های تخصصی را در این دوره از جشنواره داشتیم که با وجود قالب غیرمتعارفی که داشت و آنلاین برگزار شد اما استقبال خوبی از آن صورت گرفت و از این منظر باید بگویم که بخش پژوهش جشنواره مبارک کارنامه موفقی درسال گذشته داشت. مضافاً بر این اجراهای جشنواره را نیز از طریق پلتفرم‌های طراحی شده شاهد بودیم که با این تفاصیل بی‌انصافی است اگر بگوییم جشنواره فاقد دستاورد بوده است اما چیزی که شاید گله‌مندی و اعتراض برخی کارشناسان و کارگردانان را به همراه داشته این بوده است که به ویژه کارگردانان و عوامل اجرایی نمایش‌ها محلی برای گفت‌و‌گو و ارتباط با مسئولان و مخاطبان جشنواره نداشتند که برای این منظور هم بهتر بود که مجامعی برای حضور کارگردانان و برقراری بحث‌های کارشناسی و جلسات نقد و نظر آثار اجرا شده را در قالب برگزاری جلسات مجازی و آنلاین را داشتیم تا به طور قطع نظرهمه سلایق  تأمین شود.   

 




نظرات کاربران