در حال بارگذاری ...
علیرضا داوری در گفت وگو با ایران تئاتر مطرح کرد:

نمایش اهل هوا را برای اجرا آماده می کنم
نگاهی به نفوذ پسا استعماری ادوارد سعید

بعد از بهبود شرایط کرونایی نمایش اهل هوا برگرفته از رمان ترس و لرز غلامحسین ساعدی را در بندرعباس روی صحنه اجرا می کنم.

علیرضا داوری نویسنده و کارگردان بندر عباسی تئاتر در گفت وگو با ایران تئاتر در باره فعالیت های جدیدش گفت :  مشغول نوشتن نمایش نامه ای برای حضور در جشنواره تئاتر آیئنی سنتی با محوریت اسطوره ها و افسانه های فولکلورهرمزگانی هستم و هنوز نامی برایش انتخاب نکرده ام و در مرحله نوشتن سیناپس است .

این نمایشنامه نویس در ادمه به اثر  اقتباسی خود  از رمان ترس و لرز دکتر غلامحسین ساعدی به عنوان دیگر برنامه اجرایی خود اشاره کرد و گفت :نام این نمایش نامه اهل هوا است و نظریه نفوذ پسا استعماری ادوارد سعید را در نوشتن متن مد نظر داشتم. ادوارد سعید معتقد است که برخی از افسانه های جنوب رنگ و بوی استعماری دارند و بر اساس نظر استعمارگران به فرهنگ ما تزریق شده اند و هدف آن هم چپاول ثروت های خطه و دریای جنوب ایران است و نگاه انتقادی به این باورهای مردم دارد که به جای حل عقلانی و علمی برخی ازمسائل می روند با اتکا به این آیین های جعل و قبیله ای مسئله را حل می کنند و این رویه باعث عقب ماندگی است. قصد داریم این نمایش را با همکاری گروه تئاتریم آئینه جنوب بعد از بهبود شرایط کرونا در بندر عباس البته با حضور دو بازیگر پیش کسوت خارج از گروه مثل استاد محمد قوی دل فتح در تماشاخانه آفتاب روی صحنه ببریم.

این کارگردان تئاتر درباره وضعیت اجرای نمایش در فضای مجازی با توجه به شیوع کرونا گفت: در این وضعیت دو بحث اقتصادی و خود ماهیت تئاتر مطرح است . اجرای نمایش در فضای مجازی ممکن است نفع مالی برای گروه های اجرا کننده داشته باشد. اما این شیوه با روح و جوهره تئاتر که ارتباط بدون واسطه با تماشاگر است در تضاد است و دیگر اسمش را نمی توان تئاتر نامید و بیشتر با یک تله تئاتر روبه رو هستیم و از طرفی اجرای نمایش در فضای مجازی حداقل می تواند گروههای تئاتری را حفظ کند و اگر گروههای نمایشی از بین بروند امکان فعالیت و دور هم شدن مجددشان کار آسانی نخواهد بود .

علیرضا داوری از جمله هنرمندان با تجربه تئاتر بندر عباس است که حضور درخشانی در تئاتر استان هرمزگان و جشنواره  تئاتری متل جشنواره بین المللی تئاتر فجر دارد و در کارهایش به ویژگی های بومی استان می پردازد. موغلی پنا، بی بری وپنج گانه خون ، خوذ، آواز مترسک زمین های خشک انتظار و ملمداس از جمله کارهای مهم صحنه ای داوری هستند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران