در حال بارگذاری ...
نگاهی به تئاتر استان‌ها در هفته‌ای که گذشت

فرصتی برای معرفی پنج شهر خلاق هنرهای نمایشی

در هفته‌ای که گذشت معرفی اولین دوره شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر با تاکید بر نقش و جایگاه فرهنگ و هنر در شهرهای خلاق رویدادی فرخنده بود که برای استان‌ها بی شک دلگرمی به ارمغان دارد. استان‌های برگزیده برای ادامه مسیر و سایر استان‌ها برای قرار گرفتن در لیست شهرهای خلاق دارای انگیزه‌ای مضاعف شدند و این رویداد تاثیر مثبتی روی ارتقا تئاتر استان‌ها خواهد داشت.

در هفته گذشته آژیر هشدار وضعیت قرمز کرونا در کرمانشاه، طی یکسال آینده بهره برداری از پلاتو نهبندان، عبید رستمی دبیر جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، اعلام برگزیدگان جشنواره هنری زاگرس، برگزاری نخستین جلسه هیئت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی تهران، 5 شهر خلاق در عرصه هنرهای نمایشی معرفی شدند، ارسال شیوه نامه جشنواره تئاتر به شهرستان‌های خراسان جنوبی و درگذشت هنرمند خوزستانی، بخشی از اخبار مهم استانی را به خود اختصاص دادند. بی‌شک مطلبی که پیش روی شما است تمامی اقدامات انجام شده در استان‌ها را در بر نمی‌گیرد بلکه تنها نگاهی به بخشی از رویدادهای مهم است. پیشنهاد می‌کنیم مشروح اخبار را روزانه در درگاه‌های استانی بخوانید. 

 

آژیر هشدار وضعیت قرمز کرونا در کرمانشاه

گروهی از هنرمندان تئاتر خیابانی استان با توجه به حاد شدن شرایط دوباره فراگیری کرونا در موج چهارم خود در کرمانشاه، با اجرای نمایشی آژیر خطر و هشدار وضعیت قرمز کرونا را در خیابان های شهر به صدا درآوردند و از مردم خواستند که برای حفظ سلامت خود و همشهریان از ترددهای غیر ضروری پرهیز و توصیه های بهداشتی را جدی بگیرند.این کارناوال به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی و کانون تئاتر خیابانی انجمن هنرهای نمایشی استان از 7 اردیبهشت شروع شده و تا 9 اردیبشت ماه ادامه دارد. تاکنون بیش از 1650 نفر در کرمانشاه بر اثر بیماری کرونا جان خود را از دست داده اند.

 

طی یکسال آینده بهره برداری از پلاتو نهبندان

سال گذشته پلاتوی نهبندان کلنگ زنی شد و امیدواریم با عنایت مسئولان شهرستان طی یک سال آینده این پروژه به مرحله نهایی رسیده و در اختیار هنرمندان قرار گیرد. مطابق آیین نامه ها و ساختارها، این شورا مرکز هماهنگی و تصمیم سازی در حوزه فرهنگ عمومی جامعه و آنچه که قرار است تجلی عمومی اندیشه ها و رفتارها، نگاه ها و سنت های ما در جامعه باشد، تعریف شده است. شورای فرهنگ عمومی ساختاری برای سیاست گذاری منسجم، استفاده از همه ظرفیت ها و رصد حوزه های فرهنگی است.از منظر قانون گذار ، این شورا قرارگاهی عملیاتی برای رسیدن به نقطه های مطلوب است ، در نتیجه خواهش می کنم در شورای فرهنگ عمومی حتما مباحث با طرح و برنامه در جهت پیگیری برای اجرا، عنوان شوند. نهبندان به عنوان شهرستانی کهن با پیشینه ای درخشان و سرمایه های عظیم فرهنگی و نیروی انسانی و همچنین دژ اصلی در حوزه های امنیتی، اجتماعی و اقتصادی در شرق کشور عمل می کند. انتخاب نهبندان به عنوان برگزیده در نخستین دوره از شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر نیز  موفقیت دیگری است که نشان دهنده ظرفیت های عظیم این شهرستان است. یکی از موانع تولید فرهنگ را کمبود زیرساخت های فرهنگی دانست و افزود : سال گذشته پلاتوی نهبندان کلنگ زنی شد و امیدواریم با عنایت مسئولان طی یک سال آینده این پروژه به مرحله نهایی رسیده و در اختیار هنرمندان قرار گیرد. اگر خانه های محله تبدیل به خانه های فرهنگ شوند و از ظرفیت موسسات فرهنگی و هنری نیز در این مکان ها استفاده شود، ما نیز می توانیم به رشد و توسعه این مجموعه ها کمک کنیم.

 

عبید رستمی دبیر جشنواره تئاتر خیابانی مریوان

مدیرکل هنرهای نمایشی، طی حکمی  «عبید رستمی» مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان  را به عنوان «دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان» معرفی کرد.  در بخشی از این حکم آمده است: جشنواره تئاتر خیابانی مریوان به عنوان مهم ترین رویداد این گونه نمایشی در کشور، جایگاه ارزنده و مهمی در میان هنرمندان ایران و سایر کشورها، صاحبنظران و مخاطبان و به ویژه مردم شریف مریوان دارد.  ارتباط نزدیک و صمیمی نمایش خیابانی و گونه های متفاوت اجرایی این حوزه با مخاطبان و بیان مسائل و دغدغه های انسانی و اجتماعی و میزان بالای اثرگذاری آن، امتیاز ارزشمندی است که می توان با پژوهش، برنامه ریزی کارشناسانه و بهره گیری از تجربیات پیشین، از این امتیاز گرانسنگ بهره های بسیار برد. این موضوع در سالجاری و به جهت شیوع بیماری و تبعات فردی و اجتماعی آن اهمیت دو چندان خواهد داشتعبید رستمی متولد 1349 در شهر سنندج که علاوه بر سالها فعالیت در عرصه هنرهای نمایشی در مقام نویسنده، بازیگر و کارگردان هم اکنون مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان کردستان است و پیش از این نیز معاونت فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ، ریاست انجمن هنرهای نمایشی استان و عضو شورای صدور پروانه آثار نمایشی استان  از جمله مسئولیت‌های این مدیر هنرمند بوده است.

 

اعلام برگزیدگان جشنواره هنری زاگرس

پس از بررسی ۹۴ اثر، برگزیدگان بخش نمایش نخستین جشنواره هنری زاگرس هیات داوران مشتکل از پژمان شاهوردی ، حجت یکتا و آرمین رضایی برگزیدگان خود را انتخاب کردند. نفر اول: مهدیس مشهدی برنده لوح، تندیس ، مدال هنری و جایزه ویژه جشنواره، نفر دوم: آرش رضایی برنده لوح، تندیس و مدال هنری جشنواره، نفرسوم مشترک: ساحل گودرزی و نیایش معصوم زاده برنده دیپلم افتخار ، مدال هنری و بسته ویژه فرهنگی جشنواره، این جشنواره با موضوع آزاد و محوریت احیای هنر نمایش و موسیقی در دوران شیوع پاندمی کرونا با حمایت جشنواره ایرانیان و مشارکت انجمن هنرهای نمایشی واحد شهرستان بروجرد در گستره  سراسری و بصورت مجازی برگزار شد. مراسم اهدا جوایز ۲۸ اردیبهشت ماه«درصورت  مجوز اداره بهداشت» در سالن پلاتو  استاد فرشید صمدی پور  انجمن نمایش شهرستان بروجرد برگزار خواهد شد.

 

برگزاری نخستین جلسه هیئت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی تهران

نخستین جلسه هیئت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی استان تهران در محل دفتر انجمن هنرهای نمایشی استان تهران با حضور حمیدرضا صفار رئیس انجمن، سامان ناصری نایب رئیس انجمن، مجید قربانی بازرس انجمن، علیرضا ترامشلو عضو هیئت رئیسه و راضیه دهقانی عضو دیگر هیئت رئیسه انجمن نمایش استان تهران برگزار شد. در این جلسه حمید صفار گزارشی از عملکرد انجمن هنرهای نمایشی در سال ۱۳۹۹ به اعضای هیئت رئیسه ارائه نمود. سپس درباره برنامه انجمن هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۰ بحث و تبادل نظر انجام شد. پس از جلسه هیئت رئیسه جلسه دیگری با حضور مسئولین کانون های انجمن هنرهای نمایشی در سالن کنفرانس انجمن برگزار شد در این جلسه محمد علایی به عنوان مسئول کمیته آموزش، محمد خوشابی به عنوان مسئول کمیته رفاه، محمد علی اسدی راد به عنوان مسئول کانون عکاسان، خشایار پیرعلمی به عنوان مسئول کانون منتقدان، مونا نصرتی حسینی به عنوان مسئول کمیته لباس و صحنه و مجید قربانی به عنوان مسئول کانون نویسندگان گزارشی از از عملکرد کانون های خود در سال ۹۹ گزارشی به هیئت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی استان تهران ارائه نمودند. در ادامه برنامه خودرو برای سال ۱۴۰۰ در اختیار هیئت رئیسه انجمن قرار دادند.

 

5 شهر خلاق در عرصه هنرهای نمایشی معرفی شدند

در آیین معرفی اولین دوره شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر که با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، پنج شهر اهر از استان آذربایجان شرقی، مسجد سلیمان و بهبهان از استان خوزستان، تفرش از استان مرکزی و میناب از استان هرمزگان به عنوان شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در زمنیه هنرهای نمایشی معرفی شدند. 367 شهر بر اساس این فراخوان اعلام آمادگی کردند و در همه استان‌ها کارگاه‌های برنامه ریزی فرهنگی و هنری برگزار شد و در نهایت 267 شهر برنامه‌های خود را به دبیرخانه این طرح ارسال کردند. در ادامه گروه هایی ارزیاب متشکل از 9 تیم تشکیل شد و برنامه های ارسالی به دبیرخانه در چند مرحله مورد داوری قرار گرفت و بر اساس این داوری ها 143 شهر به مرحله نیمه نهایی راه یافت و در داوری پایانی 60 شهر به مرحله پایانی رسید.

 

ارسال شیوه نامه جشنواره تئاتر به شهرستان‌های خراسان جنوبی

شیوه نامه برگزاری پانزدهمین جشنواره تئاتر استان به شهرستان ها  ارسال شد. شهرستان ها باید هر چه سریعتر شیوه نامه ارسال شده را به اطلاع هنرمندان تئاتر برسانند تا شاهد حضور حداکثری شرکت کنندگان در جشنواره تئاتر سال ۱۴۰۰ استان باشیم.جشنواره تئاتر استانی به عنوان باسابقه ترین و مهم ترین رویداد تئاتری ، سال های اخیر جایگاهی مهم برای رشد و توسعه تئاتر با توجه به شاخصه های ملی، قومی، منطقه ای و جغرافیایی بوده است و برگزاری این جشنواره بر تداوم و تثبیت این جایگاه، ارتقا تولیدات سالانه هنرمندان تئاتر استان و همگرایی بیش از پیش آن ها خواهد افزود. در برنامه ریزی و برگزاری این رویداد مهم "تقویت ظرفیت های مردمی فرهنگ و هنر" مد نظر قرار گرفته است، در همین راستا شورای سیاست گذاری جهت هر چه بهتر برگزار شدن این جشنواره تشکیل و فعالیت دبیرخانه به زودی آغاز خواهد شد. این جشنواره بر ایجاد بستری برای بروز بخش مهمی از اجراهای عمومی یک سال و گسترش دایره مخاطبان آثار نمایشی متمرکز شده است  در همین راستا توجه به موضوعاتی همچون امید اجتماعی، ارتقا نهاد خانواده و همگرایی ملی در اجراها توصیه می شود.

 

درگذشت هنرمند خوزستان

خسرو مرادی نویسنده، طراح و کارگردان تئاتر و فیلم استان خوزستان و کارشناس فرهنگی در بنیاد شهید و امور ایثارگران مشغول به کار بودند که چندی پیش بازنشسته شده بودند و همواره در جهت تربیت و آموزش هنرجویان و هنرمندان جامعه شاهد و ایثارگر استان خوزستان تلاش وافری داشت. زنده یاد خسرو مرادی در زمان جنگ در مناطق عملیاتی به همراه گروه بازیگرانش به اجرای نمایش می پرداخت و در دوران بعد از دفاع مقدس در جشنواره های مختلف ملی برگزیده نمایشنامه نویسی، داستان نویسی و کاریکاتور شده بود و  عضو هیئت مدیره انجمن تئاتر شاهد اهواز و عضو هسته مرکزی گروه تئاتر آئین مردم اهواز بود.




مطالب مرتبط

جشنواره تئاتر استان گیلان، برگزیدگان خود را شناخت

جشنواره تئاتر استان گیلان، برگزیدگان خود را شناخت

با پایان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان گیلان، نمایش صحنه‌ای «پا برهنه در بهشت» به کارگردانی رضا فتوت‌خواه و نمایش‌های خیابانی «مجسمه» به کارگردانی میلاد حسین‌زاده و «آخرین نفس» به کارگردانی آرزو علیپور، به جشنواره تئاتر مناطق فجر معرفی شدند. هیئت داوران این رویداد، ...

|

پس از رقابت 10 نمایش صحنه‌ای و خیابانی

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر معرفی شدند
پس از رقابت 10 نمایش صحنه‌ای و خیابانی

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر معرفی شدند

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر، پنجشنبه 25 آبان به کار خود پایان داد و با رای داوران، نمایش‌های صحنه‌ای «خَن» به کارگردانی روح‌الله خدامی و «شازو» به کارگردانی قحطبه فخرایی و نمایش خیابانی «به سرعت‌گیر نزدیک می‌شوید» به کارگردانی حمید ظریف‌خواه به جشنواره تئاتر ...

|

نظرات کاربران