در حال بارگذاری ...
یادداشت اصغر همت به مناسبت روز شیراز درباره هنرمندان شیرازی :

از دبیرستان حیات تا تئاتر شهر

ایران تئاتر : اصغر همت نام آشنایی در تئاتر ، سینما و تلویزیون ایران است ، هنرمندی خستگی ناپذیر که همواره برای تئاتر که خانه نخست اوست تلاش کرده است.

 هنرمندی شیرازی که امروز چهره ملی هنر نمایش است و علاوه بر بازیگری ، مدرس دانشگاه است و بسیاری از هنرمندان فعال این روزها شاگردان وی بودند ، استاد همت به مناسب روز شیراز در یادداشتی به تئاتر شیراز  و هنرمندان شیرازی پرداخت است که پیش روی شماست :

 به نام آنکه جان را فکرت آموخت 

من و هم نسلانم نمی توانیم به تئاتر شیراز فکر کنیم و بلافاصله نام محی الدین لایق برایمان تداعی نشود ، معلمی نمونه در دبیرستان حیات که معلم عربی و نقاشی ما بود و با کمک پرسنل خوش ذوق آنجا چون هوشنگ وثوقی که معاون دبیرستان بود ، آقای حاتمی دبیر فیزیک و مدیری هنرمند و دست به قلم به نام آقای بهروزی ، قبل از اینکه ما وارد انجا بشویم در سالهای اول دهه ۴۰ تحت نام فعالیت های فوق برنامه تئاتر دبیرستان را راه اندازی کرده بودند.

آقایان : حمید مظفری، احمد سپاسدار، جمشید اسماعیل خانی، قدرت الله پدیدار ، مجید افشاریان و ... از جمله کسانی بودند که بعدها تئاتر را ادامه دادند ، کسانی هم بودند که بعدا از آنها نامی نشنیدم ، آقای سرباز وطن که گریم می کرد و بازیگر نقش نادرشاه افشار در نمایشنامه‌ی ۴ سردار که نامش را در خاطر ندارم.

آقای مهدی فقیه هم ارتباط نزدیکی با این دوستان داشت ،همچنین باید نام ببرم از علیرضا ضیاییان گرامی، اگر این دوستان را نسل اول اطلاق کنیم ورودی های سال ۴۳ به بعد که ما بودیم نسل دوم علاقه مندان تئاتر در دبیرستان حیات بودیم.

مجید جعفری ، امین تارخ، خلیل فروزانی ، جعفر باباملکی ، کمال تارخ ، عباس مصباح ، نادر مقدسی ، پرویز لهبی ، حبیب بختیاری ، حسین جعفری و دوستانی که در دبیرستانهای دیگر فعال بودند مثل عباس افشاریان ، رضا یونس زاده و کاظم صراطی ، محمود کلانتر زاده ، رضا درکی و ابراهیم رکنی و ... و فعالانی که در گروه تئاتر پارس گروه اول تئاتر شیراز عضو بودند .

از ان جمله عباس نریمان ، کاظم تعبدی ، جواد نیک سرشت ، حسن حکمت ، حسین رازی و رحیم هودی عزیز ، بازیگران خانم هم بودند که با گروه همکاری داشتند، از جمله زندیش حمیدی ، اشرف اکبریان ، فیروزه پور اسماعیل که ایفاگر نقش های اصلی گروه بودند تقریبا همزمان با ما خانم گوهر خیراندیش هم بود .

نمی خواهم وارد دوران بعد خودمان بشوم که اوائل دهه ۵۰ در تیاتر شیراز فعال شدند همانند محمود پاک نیت و کاظم روزیطلب ، نادر شهسواری، رضا رادمنش ، شاپور پور امین ، حسن زارعی ، مجید شناور ، حسن پور شیرازی، قاسم امین بیطرف ، احمد علامه دهر ، جواد بخشی زاده ، نعمت افشار ، مهدی وثوقی راد ، مهوش صبر کن، عباس چهل تنان و ...

اما در خاتمه می خواهم از بزرگانی نام ببرم که شیرازی بودند و قبل ما از شیراز مهاجرت و به کار تئاتر پرداختند و فعالیت داشتند 

آقایان : عطالله زاهد ، علی اصغر گرمسیری، که می گفتند از خانواده فال اسیری های شیراز هستند ، اکبر جنتی که در سینما هم فعالیت داشت ، داریوش مودبیان ، چنگیز جلیلوند، که بیشتر او را در قامت دوبلور می شناسیم ، و کسانی که به عنوان دانشجوی تئاتر در تهران شناختم اما در شیراز آن‌ها را به خاطر ندارم. قاسم پورشکیبایی، کاظم بلوچی ، فرشید زارعی فرد ، ناصر معمار ضیا ، خانم مهین فرد نوا و..‌‌از آن جمله بودند 

اکبر سهام زاده ، صمد نائینی هم بعد از ما آمدند و دانشجوی تئاتر هم شدند. خانم‌ها زهرا سعیدی و بهدخت کمالی از فعالان تئاتر پس از ما بودند. یادی باید بکنم از خانم نیکو همایونی و منیژه مدنی نژاد که همبازی من در نمایش آی با کلاه، آی بی کلاه بودند و خانم سمیرامیس محمدی که پارتنر من در ولپن بود.

مسلما خیلی ها هستند که از اینکه در خاطرم نمانده تا نامی از ایشان بیاورم همین جا از آنها عذرخواهی می کنم ، عرض کردم بیشتر کسانی در خاطرم مانده اند که بعدها هم با تئاتر بی ارتباط نبودند. 

از جمله عزیزانی که بعد از مهاجرتم از شیراز در سال ۵۱ در تئاتر شیراز فعال شدند و به تئاتر پرداختند که باید در مطلبی جداگانه به آنها پرداخت از جمله آقای نوید جعفری

به هر تقدیر تئاتر شیراز ، سر منشا اجراها و فعالیت های هنری بسیاری بوده است ، به مناسبت روز شیراز از این هنرمندان یاد کردم و امید دارم این مسیر همچنان ادامه پیدا کند.

 

اصغر همت

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰




مطالب مرتبط

نخستین گام بیست‌و‌هشتمین جشنواره‌ منطقه‌ای، محکم برداشته شد

نشاط اجتماعی و مشارکت مردمی در جشنواره‌ تئاتر پارس
نخستین گام بیست‌و‌هشتمین جشنواره‌ منطقه‌ای، محکم برداشته شد

نشاط اجتماعی و مشارکت مردمی در جشنواره‌ تئاتر پارس

جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس، پس از چهار روز ایجاد شور و نشاط فرهنگی و اجتماعی در شیراز و مشارکت حداکثری مردم در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی، امشب برگزیدگان خود را خواهد شناخت.

|

نظرات کاربران