در حال بارگذاری ...
نگاهی به کتاب هنرهای نمایشی؛ روان شناسی و جامعه شناسی تئاتر

بیان مباحث تخصصی با زبانی ساده و روان

ایران تئاتر - امیرحسین شیرازی : کتاب «هنرهای نمایشی؛ روان شناسی و جامعه شناسی تئاتر» نوشته دکتر حسن پورگل محمدی که در اردیبهشت ماه امسال (۱۴۰۰) توسط انتشارات طراحان تین منتشر شد، کتابی است که با زبان روان اما تخصصی موضوعات را بیان میکند و مباحث تخصصی را با زبانی ساده و روان و درخور فهم و درک سنین مختلف مطرح میکند؟

نویسنده در ابتدا کتاب را در قالب پیشکشی متواضعانه به پدر و مادر خود تقدیم می کند و مباحث مورد نظر را   در 9 فصل بیان کرده است. ابتدا در مقدمه از سخنان کلیدی و کارشناسانه چهار استاد تئاتر گوهرشناس استفاده کرده است که نظرات صادقانه و منتقدانه و تخصصی خود را درباره کتاب فرموده اند و مخاطب را به مطالعه این کتاب توصیه کرده اند.
در فصل اول به کلیات و تعاریف از هنرهای نمایشی پرداخته است که علوم پایه است و این رِوال همه ی کتب تخصصی و آموزشی است ولی اگر به شیوه ای جذاب تعاریف گفته شود، خود هنری بی نظیر است که در فصل دوم فلسفه و تئاتر(روان و جامعه شناسی) وقتی می خوانیم: آیا تئاتر تنها هنری نیست که عاجز از نمایش انقلاب و خو گرفته به دولت، موجب رویت پذیری آن است؟ آیا تنها هنری نیست که دولت را نشان میدهد؟ تئاتر از چه سخن می گوید جز از حالت دولت، حالت جامعه، حالت انقلاب، حالت آگاهی های مرتبط با دولت، با جامعه، با انقلاب و با سیاست؟
و اگر جواب این سوالات جذاب و جنجالی را می خواهید بدانید و یا اگر می دانید، بخوانید و بیشتر بدانید؛ کتاب هنرهای نمایشی را نه فقط یک بار که بعد از خواندن بدون شک می خواهید ده ها بار  بخوانید .

 فصل سوم  به  تئاتر خیابانی، میدانی، محیطی می پردازد  و فصل چهارم که به تئاتر آئینی و سنتی نام نهاده شده و فصل پنجم که تئاتر کودک و نوجوان را بررسی کرده است  اگر این فصل را بخوانیم  عاشق دنیای کودکان  می شویم.
در فصلی که تئاتر خیابانی، میدانی، محیطی را میخوانیم به بطن شخصیت های جامعه و کاربرد علمی تئاتر خیابانی و رابطه عشق ورزانه و صمیمانه ی شخصیت های نمایشی و مردم جامعه پی میبریم و شما مخاطبان عزیز با خواندن تک تک فصل های این کتاب بیشتر از قبل به آئین و تئاتر و جامعه عشق میورزید زیرا که در فصل تئاتر آئینی میخوانیم که تئاتر و آئین، نه مانند همزاد بلکه دقیقا همزادهایی هستند که یکدیگر را از بدو خلقت در آغوش کشیده اند که این خلاصه جملات کتاب است و یا زمانی که در فصل های طراحی در تئاتر و سبک شناسی تئاتر و تئاتر صحنه در اروپا و ایران، وقتی میخوانیم که تئاتر صحنه در ایران از آئین اسطوره ها برخاسته است، این واقعا آخر تقدُّس است که تئاتر را همچون آئین کرده است برای عبادت خالق.
این جملات از هزاران جمله  کتاب است که فقط خود باید بخوانید. 9 فصل کتاب خلاصه ای است از هنرهای نمایشی که چه زیباتر می شود اگر جلدهای بعد هم نوشته شود . به امید روزی که چنین کتب معدودی تکثیر یابند و جامعه چنان تشنگان کتاب، آن ها را مطالعه کنند. 
 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران