در حال بارگذاری ...
آغاز دور جدید اجراهای عمومی تئاتر

زنگ تئاتر با اجرای 10 نمایش به صدا درآمد

ایران تئاتر_علی رحیمی: دور جدید فعالیت تماشاخانه ها در حالی از ۱۹ اردیبهشت شروع شد که فقط در حدود ۱۰ نمایش برای اجرا اعلام آمادگی کردند.

سال 1400 گرچه با اعلام خبر تغییر جایگاه شغلی تئاتر در ستاد مبارزه با کرونا، از گروه 3 به گروه 2 برای اهالی آن نوید بازگشت به دوران رونق می داد اما افزایش ناگهانی مبتلایان به کرونا و ورود بسیاری از شهرهای کشور به وضعیت قرمز، باعث شد تا بار دیگر تعطیلات چتر خود را بر گستره تئاتر مستولی کند.

این اتفاق نامیمون که یک ماه به طول انجامید، نمایش های زیادی را تعطیل و ثمره تلاش بسیاری را بیهوده کرد. عاملی که  ثمره اش ،عدم تمایل برخی از نمایش های آماده اجرا با آغاز گشایش سالن ها شد تا زنگ تئاتر با 10 نمایش، زده شود.

 

اجرای 3 نمایش در ایرانشهر

تماشاخانه ایرانشهر در آغازین اجراهای بعد از تعطیلات میزبان سه نمایش است.

در این تماشاخانه، ابتدا امیر امیری نمایش «عمو لاوروف» را که قرار بود از ۱۸ فروردین ماه در سالن استاد ناظرزاده کرمانی اجرا کند، با توجه به پیش خرید بلیط، از 23 اردیبهشت تا 25 خرداد میزبان علاقه مندان می شود.

در این اثر نمایشی که در زمان حال اتفاق می‌افتد اما موضوع آن روایت وقایع دهه ۱۳۲۰ هجری شمسی از زبان مردم عادی است و به اشغال ایران توسط قوای متفقین می‌پردازد، فریاد جودی، نازنین دیده ور و علی طاووسیان ایفای نقش می کنند.

«لوله» عنوان نمایش دیگر سالن استاد ناظر زاده است که توسط علیرضا اجلی از 25 اردیبهشت تا 25 خرداد به روی صحنه می رود.

داستان این نمایش فانتزی درباره جامعه‌ کارگرانی است که تحت سلطه یک سرکارگر قرار هستند. سرکارگر از مسئولان بالادستی دستور می‌گیرد که ۷ کارگر شرکت تخلیه چاه را اخراج کند، این ۷ کارگر اخراج می‌شوند و داستان از اینجا شروع می شود.

ابراهیم عبدی، محمدرضا آریان، یاسمن وفایی، مینا رسولی، مژده منظومه، غزل شجاعی و مصطفی عطری در این نمایش ایفای نقش می کنند.

حسین پوریانی فر نیز به دنبال آن است از 26 اردیبهشت تا 26 خرداد بار دیگر «هار» را در سالن استاد سمندریان به روی صحنه ببرد.

نمایش هار اثر انتخاب شده بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی است که در اجرای عمومی خود در سال 97 در تالار مولوی با استقبال خوبی روبرو بود.

در نمایش هار پوریانی فر، سپندف ار اعلم، بردیا مشهودی، مهدی قربانی، علی‌اصغر حسینی، میلاد افواج، میرآقا بهادری اکبر، سلمانی اله دادی، علیرضا آشوریجواد کارگر و مهرکوش علیزاده ایفای نقش می کنند.

 

تالار مولوی

نسیم ادبی که تلاش داشت از 18 فروردین نمایش شب/ خارجی/ یرما اثر فدریکو گارسیا لورکا را در سالن اصلی تالار مولوی روی صحنه ببرد، با بازگشایی تعطیلات، این نمایش را برای یک دوره 10 روزه از 26 اردیبهشت تا 5 خرداد آماده کرده است.

نمایش «شب/ خارجی/ یرما» در دسته تئاتر مستند-نمایشی قرار می‌گیرد و روایت زنی به نام یرماست که برای آنچه که آرزویش را دارد، می جنگد و تسلیم قضاوت‌های جامعه نمی شود. روایت یرما با روایت‌های مستند بازیگران از زندگی شخصی خود گره می خورد و به این ترتیب نمایش «شب/خارجی/یرما» روی صحنه جان می گیرد و این‌نمایش تولید مدرسه تئاتر فانوس و حاصل کارگاه ایده تا اجرای این مدرسه است.

آناهید ادبی، علیرضا عبدالعلی زاده، سجاد طاهری، سوگند حسینی، عاطفه غضنفری، دانیال محمدی، سجاد باقری، صدف محسنی، شبنم خاتون حسینخانی، مرجان رنود، شکیبا عسگری، رایحه پاشا، شبنم ابریشمی، شقایق کمالی، حامد مهربانی، سهراب صمیمی، شهاب خجسته راد بازیگران این اثر هستند.

 

تالار محراب

زنگ تئاتر در سالن تئاتر محراب، توسط وحید شاهینی به صدا در می آد. شاهینی نمایش «باباکرم» به نویسندگی فرهاد نقدعلی را از 22 اردیبهشت تا 10 خرداد به روی صحنه می برد.

باباکرم، داستان زندگی شخصیت اصلی ترانه باباکرم و چگونگی به وجود آمدن شعر و ملودی این ترانه در غالب انواع سبکهای نمایش ایرانی از جمله تخت حوضی، تعزیه مزحک، نقالی، خیمه شب بازی، شهر فرنگی ، لال بازی، پیش پرده خوانی و غیره

است.

در این نمایش کرامت رودساز، امیرحسین انصافی، فاطیما درستکار، سید حسن حسینیان، وحید شاهینی، مجید علم بیگی، سجاد سلمانی، ساناز مجیدی، هانیه رهگزر، نازنین عباس آبادی، سید حسین میرسالاری، عباس سامانی فر، عماد مهدی زاده و ریحانه سادات میر کمالی ایفای نقش می کنند.

 

خانه نمایش مهرگان

خانه نمایش مهرگان نیز برنامه های تئاتری خود را با اجرای 3 نمایش آغاز می کند.

رویای یک نویسنده نمایش «رویای یک نویسنده» به نویسندگی و کارگردانی میثم ترکمند، که از 8 فروردین ماه بر صحنه بود و به دلیل تعطیلی تماشاخانه ها، اجراهایش به تعویق افتاد از 20 دوباره بر صحنه رفت. نمایشی که در سالن شماره 1 اجرا می شود.

رویای یک نویسنده داستان مردم شهری است که جمع شده اند تا رای دادند که چه کسی را بکشند.

علیرضا حنیفی،‌ مرجان آقانوری، حسین کرمی، کیوان عموزاده، سحر بیرانوند مرضیه بنی علی، شایان حاجی اسماعیلی، سحر رستمیان، مهتاب عسگری، کوروش شاهی نیا، ابوالفضل علی یاری، علی ساکی، عرفان خوش نیت، جلال حسنی، معصومه کبیری و میثم ترکمند در این نمایش ایفای نقش می کنند.

 

تکرار

حامد شیخی نمایش «تکرار» را که حاصل یک کارگاه آموزشی است و توسط هنرجویان اجرا می شود، از 22 اردیبهشت تا 7خرداد در سالن شماره یک مهرگانه به روی صحنه می برد.

این نمایش برگرفته از چند نمایشنامه کوتاه سم شپارد است که در یک مجموعه نمایشی با عنوان «دکه بین راه» منتشر شده است.

نمایش تکرار داستان فردی است که سعی می‌کند اشتباهات آدم‌های مختلف درباره خودش را اعلام و آنها را مجبور ‌کند که دوباره این اشتباهات را تکرار کنند و ما اتفاقاتی را که منجر به بروز این اشتباهات شده است روی صحنه می‌بینیم.

 

چهرازی

«چهرازی» به نویسندگی مهدی راستی و کارگردانی کامبیز نیک‌آمیز دیگر نمایشی است که از روز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه، در خانه نمایش مهرگان روی صحنه می‌رود.

در این اثر الناز زاهدی، کامبیز نیک آمیز، سحر آژیر، مریم زارعی، ملیکا شاگردی، حسین صفدری، رضا لک، مهدی راستی، درسا علی آبادی، زهرا عسگری، فاطمه آزادخواه، فاطمه آقاپور، اشکان دهقانی، بهار شعرباف، احمدرضا طاهری، ابراهیم موسوی، محمدعرفان باقری، مانی محمدی، متین وکیلی، متین نیکنام به ایفای نقش می‌پردازند.

چهرازی، از آسایشگاهی می‌گوید که در دل آن هر شخصی به گناه های متفاوت آلوده است و همه‌ آنها می‌بایست سه روز دیگر اعدام شوند و برای زنده ماندن راهی جز بازگشت عشق وجود ندارد. پس تنها راه نجات عشق است ...

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مشاور رسانه‌ای نمایش، «چهرازی» به نویسندگی مهدی راستی، کارگردانی کامبیز نیک‌آمیز و تهیه کنندگی سارا داروفروش راس ساعت ۱۷:۳۰ روی صحنه می‌رود.

 

تماشاخانه استاد مشایخی

تماشاخانه استاد مشایخی نیز اولین اجرای بعد از تعطیلات را به نمایش «من دیوانه نیستم» مرتضی گلچین اختصاص داده است.

این نمایش که قرار است از امروز 21 اردیبهشت تا 10 خردادماه میزبان علاقه مندان باشد، روایتگر داستان چهار بیمار روانی می باشد که همگی مرتکب قتل شدند و در یک بیمارستان روانی بستری هستند، ماریا کریج محقق روانشناسی برای تحقیق و بررسی این موارد وارد بیمارستان می شود.

مرتضی گلچین، نیلوفر بابایی، کیمیا محمدی، رضاموسوی، ملینا علیمحمدی، فائزه صاحبی، میلاد صوفی و اویان براتی فر در این اثر ایفای نقش می کنند.

 

پردیس شهرزاد

پردیس شهرزاد میزبان «هجده سالگی» فردین رحمانپور است. نمایشی که محسن میرزاخانی با همکاری محمد کرمی نوشته و از ۲۴ اردیبهشت ماه در سالن گلایل پردیس شهرزاد به صحنه می رود.

مضمون کلی «هجده سالگی» داستان غصه های کودکان کار است و تلاش دارد از دریچه طنز به مشکلات و تلخی روابط میان آنها بپردازد و در نهایت کام تلخ این کودکان طعم طنزآمیز داستان را با اشک و اندوه درآمیزد.

در نمایش «هجده سالگی» امید زندگانی، نوشین تبریزی، مصطفی دارابی، حامد کریوند، آزاده جاوید، هانیه گلپایگانی، محمد کرمی، لیلا فرداد، شعبان حاتمی، کامیار مهدی زاده، نگار والی دوست، آوا مهماندوست، فردین رحمانپور و بازیگران خردسال آرمیتا لطفی، پارسا داداش زاده، سارا داداش زاده ایفای نقش می‌کنند.

 

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران