در حال بارگذاری ...
...

روزبه حسینی در خصوص بازگشایی سالن‌ها و شرایط کنونی هنرمندان تئاتر عنوان کرد؛

واکسیناسیون و حمایت اقتصادی برای تئاتری‌ها،ضرورت اول است

روزبه حسینی در خصوص بازگشایی سالن‌ها و شرایط کنونی هنرمندان تئاتر عنوان کرد؛

واکسیناسیون و حمایت اقتصادی برای تئاتری‌ها،ضرورت اول است

ایران تئاتر:روزبه حسینی کارگردان و نویسنده تئاتر معتقد است؛ مردم دچار بن‌بست‌های معیشتی هستند و اهالی تئاتر نیز از ایشان مستثنی نیستند و من معتقدم ما اهالی تئاتر بالاترین قشری هستیم که در این دوران آسیب دیده‌ایم که دلایلش بارها توسط همکاران تشریح شده، و هم نسبت به سال هایی که در این حوزه مشغول به کار بوده و انرژی که برای ارتقا فرهنگ و هنر صرف کرده‌ایم پشتیبانی نشده‌ایم.

به گزارش ایران تئاتر، روزبه حسینی نویسنده و کارگردان تئاتر در این پاسخ به این سوال که با توجه به بازگشایی سالن های تئاتر تا چه میزان اهالی تئاتر فعالیت خود را آغاز می‌کنند به ایران تئاتر گفت:  اول در ادامه و تکمیل سوال می‌خواهم بگویم که آیا اصلا به‌جاست که شروع کنند یا مصلحت این است که باید شروع کنند؟ من فکر می‌کنم زمانی که تعداد کشته‌ها و مبتلایان روزانه کماکان سه رقمی است و شرایط عمومی خوب نیست تنها دلیلی که باعث شده سالن‌ها باز شوند این است که در آغاز سال معاونت سینمایی و مدیر کل هنرهای نمایشی توانستند به خواست و اراده اهالی تئاتر این هنر را از گروه مشاغل سوم به دوم منتقل کنند. و اگر تئاتر هنوز در گروه سوم قرار داشت همچنان در تعطیلی به سر می‌برد و سینماها هم تعطیل بودند. پرسش اینجاست که آیا میزان خطر برای اهالی تئاتر به واسطه یک یا چند جلسه بین دو مدیر کل با نمایندگان ستاد کرونا حل شدنی بوده و خطر رفع شده است؟

او در ادامه درباره ضرورت آماده‌سازی بستر کار برای هنرمندان تئاتر در این شرایط اظهار کرد: آیا در نگاهی کلان‌تر ستاد کرونا آمادگی این را دارد تا دست کم  برای بچه‌هایی که برای احوال مردم در این دوران، برای تلویزیون یا رسانه‌های خانگی و پلت‌فرم‌های مجازی در حال کار هستند،  و ضروری‌تر، برای بچه‌های تئاتر که از قبل در حال تمرین بودند و نوبت اجرا دارند و به خاطر این شرایط سخت کارشان متوقف شده است و نفس به نفس مخاطب روی صحنه می‌روند به قدر کافی هزینه کنند یا مهمتر از هر هزینه‌ای ابتدا ایشان را واکسینه کنند؟ در واقع این حداقل انتظاری است که می‌توان از ایشان و نهادهای مسئول دیگر داشت. این نه تبعیض است و نه معتقد هستیم که خون هنرمندان رنگین‌تر است؛ به این دلیل که این قشر نه فقط معاش خود وابسته به حضور در جریان کار است، از سوی دیگر و مهمتر از آن، دارد خدمت هنری و فرهنگی مردم را تأمین می‌کند. اما اگر قرار نیست ما این خدمت را انجام دهیم خسارت ماه هایی که در خانه می مانیم را زودتر معین و پرداخت کنند تا اهالی هنر در خانه کارهای مطالعاتی و زیرساختی برای دانش و تربیت خود کنند و فعالیت های مجازی در حوزه آموزش یا تئاتر مجازی را شروع کنند و از آن طرف دولت حداقل مبلغی آبرومند را تا مشخص شدن میزان بیمه بیکاری اصناف تئاتری در شکل کارشناسی، با تلاشهای خانه تئاتر در وزارت کار و رفاه، به آنها به میزان مقدار مساوی بدهد و واقعا و منظم این پرداختها صورت گیرد، نه مثل ۱۶ ماهی که گذشت.

حسینی در خصوص موافقتش با باز شدن تئاترها نیز گفت: معتقدم خوب است که تئاتر باز شود و این مقدار تعطیلی‌های تئاتر حتما خوب نیست. اما مثل همه دنیا اگر سیستم فرهنگی هنری ما با پشتوانه اقتصادی و سخت‌افزاری از بالا، بتواند وسائل لازم برای تامین پروتکلها، از گیتهای مخصوص عبور تماشاگر گرفته تا ماسک و دستکش و سنجش بیماری و ... را فراهم کند، در سالن هایی با ابعاد وسیع و با تعداد صندلی زیاد و دارای تهویه بسیار مناسب! و البته باز می‌گویم شرط اول ایمنی بواسطه واکسیناسیون ضروری این بخش از اهالی تئاتر و هنرمندان فعال کنونی ا‌ست.

این کارگردان و نویسنده تئاتر همچنین در پاسخ به این پرسش که اگر سالنهای تئاتر باز شوند، آیا مردم برای تماشای نمایشها به سالنها می‌آیند یا خیر، صریح کرد: واقعیت این است که مردم دچار بن‌بست‌های معیشتی هستند که اهالی تئاتر نیز از ایشان مستثنی نیستند و من معتقدم ما اهالی تئاتر بالاترین قشری هستیم که در این دوران آسیب دیده‌ایم که دلایلش بارها توسط همکاران تشریح شده، و هم نسبت به سالهایی که در این حوزه مشغول به کار بوده و انرژی که برای ارتقا فرهنگ و هنر صرف کرده‌ایم پشتیبانی نشده‌ایم.

سرپرست گروه فیلم و تئاتر و ناگهان، در پایان گفت: عده‌ای هستند که اگر نمایشهای خوبی روی صحنه بروند به سالنهای نمایش بروند، با فرض این موضوع باز هم مساله‌ی جبران صندلی‌های خالی برای گروه نمایشی پابرجاست. با وجود وعده‌ی این نوع حمایت، تأمین اعتبارها چه در این امور چه در امور حمایتی مختلف برای شرایط هنرمندان تئاتر، نیاز به اراده و عملیاتی بودن وظایف اداره کل هنرهای نمایشی، از نهادهای بسیار بالادستی، حتا بالاتر از وزارتخانه و ... خواهد داشت.