در حال بارگذاری ...
علی حاتمی نژاد در گفت‌وگو با ایران تئاتر مطرح کرد:

«ورشو» را بر اساس یک واقعه تاریخی روی صحنه می‌بریم

حاتمی‌نژاد گفت:نمایش «ورشو» با تم مهاجرت لهستانی‌ها در جنگ جهانی دوم به ایران را در مشهد روی صحنه می‌بریم.

علی حاتمی نژاد نویسنده و کارگردان با سابقه تئاتر مشهد در گفت‌وگو با ایران تئاتر درباره فعالیت‌های جدید کاریش گفت: مدتی است تمرینات نمایش «ورشو» را آغاز کرده‌ایم. نویسنده متن من هستم و عبدالله برجسته کارگردان نمایش را انجام می‌دهد. این نمایشنامه در جشنواره تئاتر فجر جزو کاندیداها بود.

این نویسنده درباره مضمون و داستان نمایش «ورشو» عنوان کرد:داستان نمایش مضمون تاریخی دارد و درباره لهستانی‌های آواره جنگ جهانی دوم است که در سال 1941 از اردوگاهی در سیبری به سمت ایران حرکت می‌کنند و این بر خلاف اغلب روایت‌ها است که می‌گویندآن‌ها از سمت انزلی و رشت به سمت تهران و در ادامه اصفهان می‌رسند. در حدود 700 تن از این آوارگان از طریق عشق آباد به مشهد وارد می شوند و کمتر به قضیه حضور و اسکان آوارگان لهستانی در مشهد پرداخته شده و آلان هم در شهر مشهد یک گورستان لهستانی‌ها داریم. در داستان نمایشنامه قصه یک خانواده لهستانی آواره مرکز ثقل درام است که در مشهد حضور دارند و مدام در رویا از مشهد به «ورشو» پایتخت لهستان در رفت و آمد هستند.

این کارگردان با اشاره به جذابیت تم مهاجرت برایش افزود: همیشه تم مهاجرت برایم فوق العاده جذاب و دراماتیک است و برایم مهم بود که نشان بدهم مشهد مقصد است و نه نرفتن و گذشتن از آن. در آن سال‌ها علیرغم اینکه ایران دچار قطحی بود ، اما ایرانی‌ها حق مهمان نوازی را درباره این آوارگان به جاآورند .

این نویسنده درباره مکان اجرای نمایش گفت : تمرینات در مشهد ادامه دارد و بعد از خاتمه تمرینات برای مکان اجرا تصمیم گیری می‌کنیم.

علی حاتمی نژاد دارای مدرک کارشناسی ادبیات نمایشی از دانشگاه هنر و معماری در تهران است . وی  تاکنون در زمینه‌های نویسندگی و کارگردانی در عرصه استانی و کشوری جوایز بسیاری برده است. او موسسه گروه تئاتری کربن است و تاکنون نویسندگی و کارگردانی نمایش‌هایی چون پایان کبوتر، سال‌های سرد، باد در هیاهوی عصر پاییز، بلیط‌های تک نفری، بگذار گاهی آفتاب بدریچه چشمانت ببارد، بگذار گاهی در حوالی خیالت پرسه بزنم، طبقه همکف و طبقه همکف و تب سرد روی پیشانی داغ را بر روی صحنه برده است.از علی حاتمی‌نژاد تا کنون نمایشنامه‌های پوتین‌های پایدار، دویدن در شیب ملایم و یک برش از کیک شکلاتی و نیز کتاب تولد یک سنگ به‌تصویرگری الهه رئیس الساداتی منتشر شده است.




نظرات کاربران