در حال بارگذاری ...
لب کلام هنرمندان در گفت‌وگوهای هفته 38

تلاش برای رونق دوباره و نگرانی تامین هزینه ها

ایران تئاتر- عباس عبدالعلی‌زاده: سالن های تئاتر بازگشایی شده و استقبال گروه های نمایشی و مخاطب تئاتر رو به افزایش است و البته تارسیدن به سطح مطلوب فاصله بسیاری دارد. متاسفانه سالن های تئاتر هنوز آنطور که باید نتوانستند مخاطب جذب کنند که خاموشی‌های بی برنامه نیز به بحران کرونا اضافه شد. البته آخر هفته اعلام شد از خاموشی ها کاسته خواهد شد باید دید اینبار تئاتری ها چطور بحران را از سر خود رد می کنند. گفت و گوهای منتشر شده در رسانه ها نشان می‌دهد دغدغه مدیران سالن‌های خصوصی و حتی دولتی برای تامین هزینه سالن ها شرایط دشواری را رقم زده اما با این وجود هم مدیران و هم هنرمندان تلاش می‌کنند حالا که کرونا عقب نشینی کرده بتوانند به تئاتر رونق دوباره دهند.

هفته گذشته ایران تئاتر نیز با انتشار گفت و گوهایی اختصاصی به موضوعات متنوعی در حوزه نمایش پرداخت.
در هفته ای که گذشت نسیم تاجی درباره نمایش «کفش شیشه‌ای»؛ ملیکا رضی درباره ویژگی های آموزش آنلاین بازیگری در دوران کرونا؛ ایوب آقاخانی درباره مصائب تولید نمایشی با موضوع شهید جهان‌آرا؛عاطفه تهرانی درباره نمایش «دورگه»؛ مالک آبسالان درباره نوشتن نمایش«سه قاسم»؛ روزبه حسینی در خصوص بازگشایی سالن‌ها و شرایط کنونی هنرمندان تئاتر عنوان کرد؛ شهین نجف زاده درباره کتاب صوتی«پنه لوپه به جنگ می‌رود» با ایران تئاتر گفت و گو کردند.
 

قطب‌الدین صادقی :هزینه برای یک سالن خاموش
قطب‌الدین صادقی نویسنده و کارگردان تئاتر و مدیر تماشاخانه شانو درباره فعالیت مجدد این تماشاخانه گفت: متاسفانه تماشاخانه شانو در دوران کرونا نتوانسته هیچ فعالیتی داشته باشد چون درخواستی وجود ندارد و کسی حاضر نیست در سالن بدون تماشاگر اجرا برود. البته یکی دو گروه متقاضی اجرا در تماشاخانه به صورت مشارکتی هستند اما به دلیل ضرر مالی که مطمئناً نصیبم خواهد شد این پیشنهادات را نپذیرفتم.
لب کلام
با تعطیلی نزدیک به دوساله تماشاخانه مجبور هستم ماهی سی میلیون تومان اجاره ملک را به صورت شخصی پرداخت کنم و متاسفانه تا امروز هرچه پس اندازه داشته‌ام بابت هزینه‌های سالن رفته است.
این روزها تنها اتفاقی که باعث شده روحیه‌ام را از دست ندهم حضورم در سریال «سنجرخان» است که به کارگردانی محمدحسین لطیفی این روزها در کردستان مراحل تصویربرداری را می‌گذراند.
خبرگزاری مهر

برادر شهید جهان‌آرا: هنر در ترسیم رویدادهای درس‌آموز اهمیت بسیاری دارد
همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر، اجراهای نمایشی با موضوع شهید جهان‌آرا و آزادی خرمشهر در تماشاخانه سرو آغاز شد. نمایشی با عنوان «آمده بودیم، اینجا بمیریم» به نویسندگی و کارگردانی مریم منصوری که تلاش دارد با پرداخت به زندگی یک خانواده خرمشهری که پس از ۸ سال به خانه خود بازمی‌گردند گوشه‌هایی از رنج‌های خرمشهر، مردم آن و رشادت‌های شهدایی از جمله شهید محمد جهان‌آرا را روایت کند.سید سعید جهان‌آرا برادر شهید سرلشکر سید محمد جهان‌آرا پس از تماشای «آمده بودیم، اینجا بمیریم» گفت: اجرای تئاتر با چنین موضوعی به بازسازی حس و حال خانواده‌های خرمشهری، رنج‌ها و افتخار آفرینی‌هایشان بسیار کمک می‌‌کند. بی‌شک فعالیت هنری در حوزه حماسه‌آفرینی‌های مردمی به ثبت و ماندگاری آن می‌انجامد و تأثیرات مثبتی در نوع نگاه جامعه به آینده کشور دارد.
لب کلام
خرمشهر نمادی از تمام شهدای ایران در راه مقاومت و صیانت از مرزها، ارزش‌ها و  دستاوردهای مردمی است.
آنچه آزادسازی خرمشهر را نسبت به دیگر حماسه‌های ایران متمایز می‌سازد، ایستادگی، مقاومت و پیروزی با دست‌های خالی از سلاح در برابر نیروهایی سر تا پا مسلح است.
خرمشهر را می‌توان کربلای هشت سال دفاع مقدس دانست، چرا که در کربلا امام حسین(ع) با اینکه شهید شد اما پیروزی را به‌دست آورد.
خرمشهر نیز با اینکه مردم غیر مسلح و رزمنده‌های بسیاری در راه پیروزی‌اش شهید شدند، اما پیروزی نهایی را به دست آوردند.
دشمن هیچگاه به تصرف کامل خرمشهر دست نیافت، چرا که نیروهای مردمی هیچگاه دست از مقاومت و ایثار برنداشتند؛ با این حال دشمن پایش را روی گلوی خرمشهر گذاشته و می‌فشرد تا به سختی نفس بکشد.
تنها راه انتقال معنا و مفهوم فرهنگ مقاومت و هر فرهنگ کارآمد و انسان‌سازی که منجر به سربلندی هرچه بیشتر مردم ایران شود، هنر است.
هنر می‌تواند در قالب‌های گوناگون ادبی و تصویری زمینه‌ساز ترویج و شیوع آداب و فرهنگ‌های انسان‌ساز باشد و مردم ما را در عزتمندی روزافزون یاری کند.
روز آزادسازی خرمشهر را هیچگاه فراموش نخواهم کرد.
پایان حضور نظامیان رژیم بعث عراق در خرمشهر شیرین‌ترین رویدادی است که در خاطرم طی تمام این سال‌ها مانده است.
آن روز در خرمشهر بودم و می‌دیدم که از سراسر ایران برای اخراج نیروهای دشمن به هر شکلی اقدام کرده بودند. اتحادی که آن روز در تمام ایران برای پیروزی خرمشهر شکل گرفته بود برای همیشه در یاد مردم خرمشهر و دنیا باقی خواهد ماند.
حوزه هنری

محمد یاقوت‌پور: تشریح برنامه‌های انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان
محمد یاقوت‌پور رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان گفت: انجمن برنامه‌های متنوعی تدوین کرده که امیدوارم با آغاز خرداد و همراهی دفاتر بیست و هفت‌گانه انجمن‌های شهرستانی در بیست و هفت شهرستان خوزستان و با امید به حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اجرایی شود.
لب کلام
در یکساله اخیر صنف فرهیخته و محجوب خانواده هنرمندان نمایش شاید بیشترین آسیب را از این تعطیلی‌ها متحمل شد.
درقیاس با سایر استان‌های کشور جزو استان‌های فعال در برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای مجازی تئاتر بودیم.
از جمله می‌توان برگزاری چندین جشنواره ملی تئاتر و همچنین برگزاری جشنواره ملی لاله‌های سرخ و جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان در زمینه نمایشنامه‌نویسی و برگزاری جشنواره تئاتر استانی بصورت آنلاین و برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره تئاتر بین‌المللی عربی اشاره کرد.
پس از سپری شدن اوج شرایط قرمز کرونایی انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان برنامه‌های متنوعی تدوین کرده که امیدوارم در بیست و هفت شهرستان خوزستان و با امید به حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اجرایی شود.
از جمله این رویدادها و فعالیت‌های تدوین شده پیش روی ما در انجمن هنرهای نمایشی استان می‌توان به افتتاح دفتر آموزش وپژوهش استان در تالار آفتاب اهواز در روزهای آتی اشاره کرد.
در شانزده ماه گذشته تالار آفتاب اهواز هیچ‌گونه درآمدی نداشته و در حال حاضر بدهی‌های سنگینی برای قبوض آب و برق و نگهبانی دارد.
از دیگر برنامه‌ها، ‍‌برگزاری اولین رپرتوار سراسری تئاتر خیابانی انجمن هنرهای نمایشی استان در شهرستان‌های مختلف  خوزستان است و در روز سوم خرداد آیین افتتاحیه این رویداد برگزار خواهد شد.
برگزاری اولین دوره تخصصی کارگاه آفرینش نمایشنامه از طرح تا متن از دیگر برنامه‌هاست که فراخوانش به زودی در سطح  استان اطلاع رسانی خواهد شد.
جشنواره «خوزستان جان» با محوریت قرار دادن حمایت و پذیرش آثار نمایشی که با اولویت‌های توجه به زادوبوم و فرهنگ غنی استان، نگارش و تولید می‎شوند. فراخوان این جشنواره در حال  نهایی شدن است.
انتشار دومین کتاب دیجیتال نمایشنامه‌های استان خوزستان به همت دبیرخانه دایمی
در بخش تعزیه نیز سوگواره مجازی در ماه‌های منتهی به محرم و صفر و با مدیریت مسئول کانون تعزیه و نمایش آیینی سنتی انجمن هنرهای نمایشی استان فراخوان برگزار می‌شود.
شعار امسال تئاتر خوزستان را حفظ دغدغه‌مندی شهروندان برلزوم به تماشا نشستن تئاتر برای حفظ استمرار حیات تئاتر نام‌گذاری کردیم.
به همت تمامی هنرمندان و مسئولین تلاش می‌کنیم تا مبادا دغدغه تئاتر دیدن از سبد خرید خانواده‌ها بدلیل عدم امکان اجراهای تئاتری در این روزهای کرونایی خارج شود چون تئاتر بی حضور تماشاگر معنا ندارد.
هنرآنلاین

امیرحسین حریری: دانشگاه‌ها از تئاترهای دانشجویی حمایت کنند
امیرحسین حریری مدیر مرکز تئاتر مولوی درباره فعالیت‌های اجرایی این مجموعه با توجه به بازگشایی مجدد فعالیت‌های تئاتری، گفت: مرکز تئاتر مولوی اجراهای خود را با نمایش «یرما» شروع کرده و به زودی ۲ نمایش دیگر با دریافت مجوز از شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی اجراهای خود را در سالن کوچک مولوی آغاز می‌کنند. این نمایش‌ها تا نیمه خرداد به اجراهای خود ادامه می‌دهند.

لب کلام
در حال رایزنی با گروه‌های دیگر هستیم تا ببینیم کدامیک از گروه‌های دانشجویی و جوان تمایل دارند در شرایط موجود آثار خود را روی صحنه ببرند.
فراخوان مدرسه تئاتر مولوی را خرداد منتشر می‌کنیم و تیرماه را برای ارزیابی و پایش اولیه و انتخاب شرکت کنندگان اصلی در این مدرسه مدنظر داریم.
طبق برنامه‌ریزی‌هایی هم که انجام داده‌ایم مدرسه تئاتر مولوی در نیمه اول سال جاری فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
مشکلات و مسائل مالی دوسویه است و همان اندازه که شرایط برای گروه‌ها سخت است برای سالن‌ها نیز این شرایط وجود دارد.
سالن‌هایی مثل مولوی بخشی از هزینه‌های خود را از طریق درآمدشان تأمین می‌کنند. کار برای سالن‌های دولتی که زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیستند سخت‌تر شده است.
نهادهای بالادستی باید نگاه حمایتی جامعی از گروه‌های تئاتری و سالن‌های تئاتر داشته باشند.
ما تنها از طریق دانشگاه تهران حمایت می‌شویم ولی با این حال تمام تلاشمان را می‌کنیم تا در رایزنی با وزارت علوم، از گروه‌های دانشجویی و دانشگاهی با توجه به قوانینی که وجود دارد حمایت بیشتری صورت گیرد.
مراکز آموزش عالی می‌توانند نقش ویژه‌ای در حمایت از تولیدات دانشگاهی خود ایفا کنند.
متأسفانه گروه‌ها از سوی مرکز آموزش عالی مرتبط شان حمایت نمی‌شوند.
ظرفیت‌های قانونی و اعتباری این موضوع وجود دارد که مراکز آموزش عالی از گروه‌هایی که به با حضور دانشجویان خودشان کاری را تولید می‌کنند، حمایت کنند.
در حال رایزنی با دانشگاه‌ها برای شکل‌گیری این حمایت هستیم.
خبرگزاری مهر

میثم ترکمند :نمایشی به دنبال انسانیت
میثم ترکمند، نویسنده و کارگردان نمایش «رویای یک نویسنده» درباره این نمایش گفت: عشق و انتخابات را در این نمایش می‌ببینیم. اینکه انسان‌ها بستگی به شرایطی که در آن قرار می‌گیرند، انتخاب می‌کنند و هیچ کس حاضر نیست در دنیا منافع خودش را زیر سوال ببرد. این نمایش حقیقتی از روح حقیقی، پاک یا شیطانی انسان‌ها است. تمام اعمال انسان‌ها در این دنیا به دلیل حقیقت وجودی خودشان است.
لب کلام
«رویای یک نویسنده» می‌تواند رویای تمام آدم‌ها باشد.
منتقدان و مخاطبان و هر کس که به تماشای این نمایش نشست، لذت برد.
نمایش ما کاملا برگرفته از جامعه است؛ یعنی ارتباط مستقیم تئاتر با جامعه را نشان می‌دهد.
به نظرم این تئاتر حرف دل مردم را می‌زند.
انسان‌ها در بدترین شرایط باید انسانیت را اثبات کنند، یعنی انسان‌ها روح بزرگی دارند و هیچ کس از صداقت و پاکی روح آن‌ها خبردار نیست.
تمرین کردن در شرایط کرونا فاجعه است. ضربه‌ای که کرونا به تئاتر زد فکر نکنم به هیچ صنف دیگری زده باشد.
سالن‌های تئاتر یک روز کار می‌کردند و روز بعد دوباره تعطیل می‌شدند و در این میان تماشاگران خود را از دست می‌دادند.
باشگاه خبرنگاران جوان

میثم یوسفی: این گروه ها را هم واکسینه کنید
میثم یوسفی که این روزها نمایش «جنگ و صلح» را روی صحنه می‌برد، از مدیران هنری خواست واکسیناسیون گروه‌های نمایشی را که مشغول به کار هستند، پیگیری کنند.
لب کلام
این آرزوی ما این است که بدهکار نشویم، کسب درآمد که هیچ!
بازیگران به دلیل شرایط خاص کاری شان نمی‌توانند از ماسک استفاده کنند و همین موضوع سبب می‌شود که با وجود رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در معرض ابتلا به ویروس قرار بگیرند.
گروه ما در آستانه اجرای نمایش، یک مورد مشکوک به کرونا داشت و به دلیل تعهدی که برای اجرای نمایش در تاریخ مقرر داشتیم، خود من به جای آن بازیگر روی صحنه رفته‌ام که همین مساله فشار روانی زیادی را بر گروه بویژه بر کارگردان، تحمیل می‌کند.
امیدوارم مسئولان زودتر پیگیری کنند تا گروه‌هایی که در حال کار هستند، واکسن بزنند و به امنیت روانی بیشتری دست پیدا کنند.
این تلاش‌ها ارزشمند ولی کم است و ایشان باید بیش از این به وزارت ارشاد و کلا بخش دولتی فشار بیاورد.
در این وضعیت سخت، حداقل کاری که می‌توان برای گروه‌های نمایشی انجام داد، جبران خسارات وارده است.
تعطیلات تئاتر به بسیاری از گروه‌ها از جمله ما لطمه بسیاری زد.
علاوه بر تغییر بازیگر، ناچار شدیم در سه نوبت برای تبلیغات نمایش هزینه کنیم و همه اینها بار روانی و مالی اضافه‌ای است که به گروه‌ها تحمیل می‌شود و لازم است مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی و وزارت ارشاد این مسائل را در نظر بگیرند.
مدیران تئاتری و انجمن هنرهای نمایشی باید این شرایط خاص را در نظر داشته باشند. وقتی بازیگری در آستانه و یا در حین اجرا کرونا می‌گیرد، چه کسی هزینه درمان او را متقبل می‌شود؟!
قرارداد داریم ولی قرارداد ما و اکثریت گروه های نمایشی حمایتی است و نه تولیدی. متاسفانه اداره کل هنرهای نمایشی از هیچ کاری به شکل صدر در صد حمایت نمی‌کند.
گیشه گروه‌ها بشدت در معرض خطر است درحالیکه معیشت تئاتری‌ها وابسته به گیشه فروش است ولی الان شرایط ما مثل وقوع زلزله و سیل، خاص است.
عوارض کرونا تازه بعد از حدود یکسال و چند ماه نمود پیدا می‌کند مثل زلزله‌ای که در یک لحظه کلی ویرانی به بار می‌آورد که بازسازی‌اش ماه ها و گاها سال‌ها زمان‌بر خواهد بود.
فعالان تئاتر همیشه معضل امنیت شغلی را داشته‌اند و در این دوره این وضعیت بدتر هم شده و طبیعی است که پیامدهای آن را در خانواده آنان شاهد باشیم.
بسیاری از ما در این دوران شرمنده زن و بچه خود شده‌ایم و این وضعیت برای بسیاری از مردان دردناک است.
می‌دانیم کل جامعه و بسیاری از مشاغل دچار آسیب شده‌اند ولی بچه‌های تئاتری همیشه شرایط سختی داشته‌اند.
بودجه مصوب برای تولیدات نمایشی متناسب با شرایط روز نیست.
رقم‌های حمایتی با شرایط فعلی همخوانی ندارد زیرا در یک سال گذشته همه قیمت‌ها چندین برابر افزایش داشته است.
متاسفانه همه چیز گران می‌شود به جز دستمزدهای هنری.
بودجه‌ای که به صورت حمایتی به گروه‌ها تعلق می‌گیرد همسو با تورم در سال ۱۴۰۰ و شرایط بغرنج فعلی نیست.
حال آنکه هزینه‌های تولید اعم از متریال و ساخت ماسک ، موسیقی،دکور، لباس، تبلیغات و ... چند برابر افزایش داشته است.
ایسنا


مهدی شعبانی: سوءاستفاده از یک خانواده در فضایی فانتزی کمدی
مهدی شعبانی درباره جذابیت‌های انتخاب «خانواده گومیدان» به منظور اجرا گفت طی مدتی که ویروس کرونا گریبان‌گیر سراسر دنیا شده، انسان‌ها دچار تنش‌های مضاعفی شده‌اند از این رو علاقمند به آن شدم تا اثری کمدی را به صحنه آورم تا تماشاگر و مخاطب با حال مطلوبی سالن نمایش را ترک کند.
لب کلام
نمایشنامه «خانواده گومیدان» کمدی موقعیت است و آنچنان حرفی برای گفتن ندارد بلکه موقعیتی‌های خنده‌آوری را نشان می‌دهد.
بیشترین تمرکزم را بر آن گذاشتم تا مخاطب پس از تماشای این اثر با حال خوبی سالن نمایش را ترک کند.
نمایشنامه «خانواده گومیدان» اثری پر تنش است و این نمایش که در کشور فرانسه می‌گذرد.
این نمایش فضایی فانتزی دارد و در نظر نداشتیم چندان به سمت رئال‌ برویم. در صحنه، سالن پذیرایی یک خانه دیده می‌شود که اتفاقات نمایش در آن می‌گذرد.
با اینکه بسیاری از مخاطبان تئاتر از ابتلا به ویروس کرونا اضطراب و هراس دارند اما تاکنون میزان اقبال از این نمایش بسیار خوب بوده است.
هنرآنلاین




مطالب مرتبط

با حکم دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان

داوران مسابقه نوجوان جشنواره 28 اردکان معرفی شدند
با حکم دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان

داوران مسابقه نوجوان جشنواره 28 اردکان معرفی شدند

قطب‌الدین صادقی، رضا فیاضی، حسن دولت‌آبادی، شهره سلطانی و آزاده انصاری، نمایش‌های بخش مسابقه نوجوان بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان اردکان را داوری خواهند کرد.

|

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان معرفی شدند

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان معرفی شدند

آیین پایانی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان جمعه 3 آذر 1402 برگزار شد و در بخش صحنه‌ای نمایش‌های «اول‌شخص مفرد» از اندیمشک، «سایلنت هملت؛ سایلنت» و «رسم‌الخط» اهواز و در بخش خیابانی نمایش «درد و ایده» از اهواز و نمایش «قهرمان غریب» از سوسنگرد به جشنواره منطقه‌ای ...

|

با تصویبِ شورای مدیران گروه‌های آموزشی هنرهای نمایشی دانشگاه‌ها

طرح «هفته‌های تخصصی تئاتر» در دانشکده‌های هنری اجرایی خواهد شد
با تصویبِ شورای مدیران گروه‌های آموزشی هنرهای نمایشی دانشگاه‌ها

طرح «هفته‌های تخصصی تئاتر» در دانشکده‌های هنری اجرایی خواهد شد

در دومین نشست شورای مدیران گروه‌های آموزشی هنرهای نمایشی دانشگاه‌های تخصصی مستقر در شهر تهران، تصویب شد طرح «هفته‌های تخصصی تئاتر» با حمایت اداره‌کل هنرهای نمایشی اجرایی شود.

|

نظرات کاربران