در حال بارگذاری ...
مونا رمضانی در گفت وگو با ایران تئاتر مطرح کرد:

شکار مرگ را به صحنه می آورم

قصد دارم نمایش شکار مرگ نوشته آیرا لوین در ژانر پیسکو درام را روی صحنه اجرا کنم.

مونا رمضانی کارگردان جوان تئاتر که دو سال قبل نمایش موفق اتاق ورنیکا را روی صحنه برد در گفت وگو با ایران تئاتر در باره فعالیت های جدید خود گفت: قصد اجرای نمایش شکار مرگ نوشته آیرا لوین را در ژانر پیسکو درام دارم که سال قبل به علت شیوع کرونا اجرایش کنسل شد.

این کارگردان در باره علاقه اش به آثار لوین افزود : دوسال قبل هم اثر معروف لوین اتاق ورونیکا را در تالار حافظ روی صحنه برده بودم و به آثار این نویسنده علاقه دارم. زیرا متن هایش پر از پیچش های دراماتیک است و تماشاگر مدام در حین دیدن آثارش دچار غافلگیری می شود و این نویسنده روی شخصیتها و بیماری روحی و روانیشان تاکید خاصی دارد.به نظرم آثار این نویسنده معاصر جذابیت های زیادی دارد.

مونا رمضانی در باره مضمون و فضای نمایش شکار مرگ تاکید کرد: شکار مرگ مشهورترین نمایشنامۀ  آیرا لوین است و سال 1397 توسط شهرام زرگر در انتشارات بیدگل به چاپ رسید . لوین با هنرمندی تمام و به شکلی غیر قابل تصور، داستان خود را همراه با جزییات و صحنه‌پردازی دقیق پیش می‌برد تا جایی که مخاطب در فضایی دلهره‌آور قرار می‌گیرد. این نمایشنامه در سال 1978 به روی صحنه رفت و چهار سال پیاپی با 1793 اجرا  در برادوی روی صحنه بود .از نظر تعداد اجرا نمایش شکار مرگ در میان نمایشنامه‌های کمدی-تریلر رکورددار محسوب می‌شود.

وی افزود : شکار مرگ روایتی تودرتو دارد و به شکل نمایش در نمایش نوشته شده و آکنده از لحظات غافلگیر کننده و سرشار از شوخ‌طبعی است. سیدنی لومت در 1982 بر اساس شکار مرگ فیلمی با همین نام ساخت.شکار مرگ در سال 1978 نامزد جایزۀ تونی شد و همچنین جایزۀ ادگار را برای لوین به ارمغان آورد.ماجرای کتاب شکار مرگ با مرد میانسالی به نام سیدنی آغاز می‌شود که در گذشته نمایشنامه‌نویسی موفق بوده اما اخیراً چند کار ناموفق داشته و در نوشتن اثری تازه با مشکلاتی مواجه شده است. روزی سیدنی برای همسرش ماریا نمایشنامه‌ جذابی را می‌خواند و می‌گوید که یک نویسنده‌ی جوان به نام کلیفورد اندرسون آن را به نگارش درآورده است. او یقین داشت که نمایشنامه‌ی او به موفقیت می‌رسد و با شوخ طبعی به همسرش می‌گوید که شاید روزی کلیفورد را به قتل برساند و اثرش را به نام خود بزند؛ اما این فقط یک شوخی ساده نبود! در نهایت سیدنی آن نویسنده جوان را به خانه‌اش دعوت می‌کند تا پیشنهاداتی برای اصلاح کارش به او بدهد.

وی در باره دراماتوژی متن لوین برای اجرا گفت : در کار قبلی ام با توجه به اینکه اجراهای زیادی از اتاق ورنیکا انجام شده بود تغییراتی به خصوص در بحث ارائه سبک گوتیک و شخصیت پرداری و گریم و لباس دادم . اما در باره شکار مرگ چون تا به حال در ایران روی صحنه اجرا نشده است ترجیح دادم اقتباسم کاملا وفادرانه به خصوص در بحث طراحی که تخصص اصلی ام است باشد.

این کارگردان در باره گزینه های بازیگری نمایش شکار مرگ گفت :  با فهیمه امن زاده و ناصر هاشمی  برای بازی در این نمایش مذاکراتی انجام داده ام و در صورت بهبود شرایط این نمایش را روی صحنه می برم.




نظرات کاربران