در حال بارگذاری ...
نگاهی به تئاتر استان‌ها در هفته‌ای که گذشت

برگزاری انتخابات انجمن هنرهای نمایشی در 3 استان

در هفته‌ای که گذشت در کنار برگزاری دو جشنواره مهم در خطه جنوبی کشور، سه استان نیز انتخابات اعضا انجمن هنرهای نمایشی خود را بر اساس شیوه‌نامه جدید برگزار کردند تا نیرویی تازه برای برنامه ریزی‌ها و رونق تئاتر در شهرستان‌ها آماده شوند

در هفته گذشته انتشار فراخوان جشنواره «تئاتر مجازی خراسان جنوبی»، معرفی هیئت‌داوران جشنواره تئاتر خانگی نمایشخانه بوشهر، آغاز رپرتوار تئاتر خیابانی استان خوزستان، انتشار گزارش عملکرد  انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان غربی، برنامه ریزی برای بهبود فعالیت‌های نمایشی در شهرستان رستم، آمادگی برگزاری جشنواره تئاتر استانی البرز، معرفی مسئولان مناطق پنج‌گانه فارس، برگزاری انتخابات انجمن هنرهای نمایشی سمنان و برگزاری انتخابات انجمن هنرهای نمایشی کردستان بخشی از اخبار مهم استانی را به خود اختصاص دادند. بی‌شک مطلبی که پیش روی شما است تمامی اقدامات انجام شده در استان‌ها را در بر نمی‌گیرد بلکه تنها نگاهی به بخشی از رویدادهای مهم است. پیشنهاد می‌کنیم مشروح اخبار را روزانه در درگاه‌های استانی بخوانید. 

انتشار فراخوان جشنواره تئاتر مجازی خراسان جنوبی

عباس میرزنگویی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قاینات در خصوص برگزاری اولین جشنواره تئاتر مجازی خراسان جنوبی گفت : اولین جشنواره استانی مجازی "تئاتر + خانه " را با توجه به شیوع بیماری کرونا ، در راستای حمایت از قانون «درخانه بمانیم« را  برگزار می کنیم.. امید درخانه ماندن /پیدایش شکلی نو برای زندگی امروزی/سلامتی امروز ضامن روزهای خوش پس از بحران ، همدلی کادر درمان و فعالیت های مردمی در جهت حل بحران ، اموزش سطح بردباری و مقاومت خانواده ها در قرنطینه و همچنین ایثار وشهادت ، عفاف و حجاب و موضوع آزاد از جمله محورهای این جشنواره است. علاقه مندان می توانند تا 25خردادماه سال جاری آثار خود را به دبیرخانه به آدرس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قاینات یا از طریق شماره درج شده در فراخوان در پیام رسان های سروش ، واتساپ و ایتا ارسال کنند. میرزنگویی اضافه کرد : فراخوان جشنواره به همت انجمن هنرهای نمایشی قاین در نیمه دوم اردیبهشت ماه تهیه و درفضای مجازی برای هنرمندان و علاقه مندان ارسال شد.

 

معرفی هیئت‌داوران جشنواره تئاتر خانگی نمایشخانه بوشهر

وحید لک از مدیران باسابقه تئاتر ایران و نویسنده بازیگر و کارگردان رضا بهارلو مدرس دانشگاه و بازیگر، نویسنده و کارگردان تئاتر و فاتح باد پروا رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان کردستان؛ نویسنده و کارگردان تئاتر به‌عنوان داوران دومین جشنواره تئاتر خانگی نمایشخانه معرفی گردیدند. بیش از ۱۰۰ اثر نمایشی از ۱۹ استان به این جشنواره ارسال گردیده، افزود پس از ارزیابی آثار در دو بخش حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای آثار برگزیده معرفی خواهند شد. جشنواره دوم شاهد رشد ۳۰ درصدی شرکت‌کنندگان بوده‌ایم و کرونا، آیین‌های نوروزی، نمایش‌های آیینی و ایرانی ازجمله موضوعات آثار نمایشی بوده‌اند. اختتامیه دومین جشنواره ملی نمایشخانه قرار است روز ۱۱ خردادماه و به‌صورت ویدیو کنفرانس برگزار شود.

 

آغاز رپرتوار تئاتر خیابانی استان خوزستان

رپرتوار تئاتر خیابانی استان خوزستان یادواره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با ادای احترام به شهدای گمنام واقع در یادمان شهدای گمنام شهرستان بهبهان آغاز شد. دبیر رپرتوار تئاتر خیابانی استان خورستان ساسان شکوریان به همراه مهدی شجاعی سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهبهان و جمعی از هنرمندان تئاتر با حضور بر مزار شهدای گمنام واقع در پارک شهید شریف نیا و ادای احترام به مقام شامخ شهدا، اجراهای رپرتوار تئاتر خیابانی استان خوزستان یادواره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در سطح استان خوزستان را آغاز نمودند. رپرتوار تئاتر خیابانی استان خوزستان یادواره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به دبیری ساسان شکوریان از 4 تا 8 خردادماه 1400 به طور هم زمان در 10 شهرستان استان خوزستان در حال برگزاری است.

 

انتشار گزارش عملکرد  انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان غربی

امید خاکپور رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان آذربایجان‌غربی با بیان اینکه دفاتر هنرهای نمایشی شهرستا‌ن‌های استان آذربایجان‌غربی در ایام کرونا بیکار ننشستند،.عملکرد دفاتر هنرهای نمایشی شهرستان‌ها را در سال ۱۳۹۹ با وجود روزهای کرونایی، پویا، فعال و پر کار توصیف کرد. رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان آذربایجان‌غربی با بیان اینکه او عملکرد دفاتر هنرهای نمایشی شهرستان‌ها را در سال ۱۳۹۹ با وجود روزهای کرونایی، پویا، فعال و پر کار بودند، این پویایی را مرهون تلاش هنرمندان دغدغه‌مند استان، همراهی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و ادارات شهرستان‌ها به ویژه اعضای هیأت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی استان دانست و افزود: در این مقطع زمانی اعضا هیات رئیسه انجمن هنرهای نمایشی برای بررسی مشکلات و دیدار با هنرمندان تئاتر و بحث و تبادل نظر در خصوص بهینه شدن عملکرد هنرمندان شهرستان، به 12 شهر (سلماس ، ماکو ، شوط ، چالدران، شاهین دژ ، پلدشت، چایپاره، اشنویه، سردشت، بوکان، میاندواب و پیرانشهر) سفر کردند و با هنرمندان و مسئولین این شهرستان ها نشستی برگزار کردند. خاکپور ادامه داد: این سفر ها بسیار کاربردی بود و در نتیجه این سفرها اکنون همه شهرستان های استان دارای دفتر انجمن هنرهای نمایشی هستند و روز به روز شاهد شکوفایی و رشد فعالیت های تئاتری در همه ی شهرستان های استان هستیم.

 

برنامه ریزی برای بهبود فعالیت‌های نمایشی در شهرستان رستم

مسئول انجمن نمایشی رستم گفت: از آنجایی که برنامه ها طبق شرایط بیماری کرونا پیش میرود،بعد از مدتی زمانی توقف در برگزاری این جلسات مجددا توانستیم بار دیگر این همنشینی هنر نمایش را در شهرستان رستم داشته باشیم که هنرمندان با بیان مسائل هنری در مورد فعالیتهای نمایشی زمینه را برای پیشبرد هر چه بهتر اهداف هنری انجمن ها و خصوصا تئاتر فراهم کنند. وی با اشاره به بازدید مدیرعامل و نایب رئیس انجمن هنرهای نمایشی فارس از شهرستان رستم گفت : طی این دیدار با حضور امید وامق و‌نوید جعفری با رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رستم در خصوص برنامه های آتی انجمن بحث و تبادل نظر شد و پس از آن با بازدید از فضاهای مناسب شهری جهت ساخت پلاتو تئاتر برنامه ریزی شد. مسئول انجمن نمایش رستم اظهار امیدواری کرد جهان از این بیماری منحوس به مدد الهی پاک شود و نفسای گرم و صمیمی بار دیگر آزادانه زمین را معطر کنند.

 

آمادگی برگزاری جشنواره تئاتر استانی البرز

نخستین جلسۀ شورای سیاست گذاری جشنوارۀ تئات  استانی برگزار شد. در این جلسه که با حضور آقایان فتحعلی بیگی و شوندی ، پیشکسوتان عرصۀ نمایش استان، مقدّم مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، دهقان هراتی معاون هنری و سمعی بصری ادارۀ کل، کاظمینی معاون فرهنگی شهردار کرج، موسیوند رئیس ادارۀ اوقات فراقت سازمان فرهنگی، احسانی فر معاون حوزۀ هنری استان، هادوی رئیس مجموعۀ تئاتر شهر کرج، جلیلی مدیرعامل خانۀ هنرمندان کرج، سرباز مدیر ادارۀ هنری ارشاد، خلقت دوست از هنرمندان با سابقه استان، یعقوبی، مسئول و خبرنگار درگاه البرز ایران تئاتر و خانم ها قربانیان رئیس انجمن نمایش استان البرز و کشاورز کارشناس نمایش ادارۀ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد، مسائلی پیرامون هنر تئاتر در استان البرز و شهر کرج و نیز برگزاری جشنوارۀ تئاتر استان در سال جاری مطرح شد. در ابتدای جلسه، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان پس از خوش آمدگویی به حاضرین گفت: جشنواره استانی به عنوان مهمترین رویداد تئاتری استان همواره مورد توجه هنرمندان و شهروندان بوده است و با اینکه جشنواره تئاتر یک رویداد هنری است ولی مخاطب آن مردم و علاقه مندان تئاتر هستند. از این رو ما در ادارۀ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان امیدواریم با اتمام کرونا بتوانیم شاهد اجراهای خوب هنرمندان استان باشیم. در پایان این جلسه زمان برگزاری جشنواره به شهریورماه سال هزار و چهرصد موکول شد و با نظر جمع شورا، ندا قربانیان، رئیس انجمن نمایش استان به عنوان دبیر اجرایی جشنواره تئاتر استان البرز منصوب شد.

 

معرفی مسئولان مناطق پنج‌گانه فارس

با توجه به صورتجلسه هیات رییسه انجمن هنرهای نمایشی فارس در خصوص بهبود شرایط فعالیت گروه های نمایشی استان و تقسیم بندی استان فارس به ۵ منطقه شمال ، جنوب ، شرق و غرب و مرکز جهت پیگیری هرچه بهتر موارد گروه ها مسئولین هر منطقه اعلام شد. بر این اساس گروه های نمایشی می توانند در این خصوص موارد مربوط به فعالیت های نمایشی و همچنین ارائه طرح ها ، برنامه ها ، اطلاع از مراحل اداری ، ارائه هرگونه پیشنهاد و انتقاد و همچنین طرح مشکلات با مسئولان مربوطه جهت مشاوره و راهنمایی هماهنگی نمایند. ضمنا به اطلاع می رساند مسئولان هر منطقه علاوه بر پاسخگویی تلفنی و مجازی از طریق تشکیل گروه سرپرستان گروه های نمایشی در هر بخش در خدمت اعضا محترم گروه های نمایشی خواهد بود.

 

برگزاری انتخابات انجمن هنرهای نمایشی سمنان

انتخابات انجمن هنرهای نمایشی استان با حضور وحید لک ناظر انجمن هنرهای نمایشی ایران و ۲۴ نفراز نمایندگان گروه‌های نمایشی استان که دارای پروانه فعالیت هستند با رعایت پروتکل های بهداشتی درمحل تئاتر شهر مجتمع فرهنگی هنری کومش سمنان برگزار شد. روز جمعه ۳۱اردیبهشت ۱۴۰۰ با قرائت کلام الله مجید و سرود ملی، احمدمرادی حقیقی رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان سمنان ضمن خوش آمدگویی از وحید لک جهت ارائه پاره ای از توصیحات پیرامون انتخابات واساسنامه جدید دعوت به عمل آورد وی طی سخنانی در رابطه با اساسنامه و چگونگی برگزاری انتخابات توضیحاتی را ارائه و به پرسش‌های حضار پاسخ داد و پس از اخذ آرا از نمایندگان همان مجمع منتخبین به شرح ذیل اعلام شدند: ۱. سیدرحیم موسوی،فریدون امیرعبداللهیان  و حسن یزدانی به عنوان اعضای هئیت رئیسه مجمع نمایندگان برگزیده شدند. ۲. بابک صبوری ،حسین نصیری،محمد عرب اسدی،مصطفی باقر آبادی واحمد مرادی حقیقی به عنوان اعضای اصلی هیئت مدیره انجمن هنرهای نمایشی و  مازیار رضاییان و خانم سمیرا شربتی به عنوان اعضای علی البدل اعضای هیئت مدیره انتخاب شدند. ۳. علی اکبرشفائیان به عنوان بازرس اصلی و  بهار ذوالفقاری به عنوان باررس علی البدل مشخص شدند. درپایان نسخه ای از صورتجلسه تنظیم شده پس از امضاء اعضای هیئت رئیسه و ناظر انتخابات تحویل وحید لک نماینده انجمن هنرهای نمایشی ایران شد و نسخه ای نیز جهت اطلاع به اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان سمنان ارسال گردید.

 

برگزاری انتخابات انجمن هنرهای نمایشی کردستان

انتخابات انجمن هنرهای نمایشی روز پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ برگزار شد. انتخابات انجمن هنرهای نمایشی استان با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، معاونت های اداره کل،نماینده انجمن هنرهای نمایشی کشور و ۲۶ گروه نمایشی استان که دارای پروانه فعالیت هستند، رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در محل تالار فروردین مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج برگزار شد. با وجود شیوع کرونا و شرایط اقتصادی ناشی از تحریم های ظالمانه موجب تعطیلی فرهنگ وهنر به ویژه هنر تئاتر نشد، پارسال خیابان تئاتر ایران به خوبی برگزار و در سال جاری فراخوان پانزدهمین دوره تئاتر خیابانی مریوان منتشر و به زودی فراخوان تئاتر کوردی سقز نیز منتشر خواهد شد.همچنین در چند روز آینده نیز احکام دبیر  و دبیر اجرای جشنواره طنز دیواندره صادر و به همراه آن فراخوان جشنواره نیز انتشار می‌یابد. اعضای هیات رئیسه مجمع عمومی نمایندگان, انجمن و بازرس هنرهای نمایشی استان کردستان به شرح زیر انتخاب شدند. هیوا منوچهری، امید اکبر، شعله عزیزی. اعضای منتخب هیات رییسه انجمن هنرهای نمایشی استان کردستان: سید فاتح بادپروا، مازیار قبادی، علیرضا اسماعیلی، حمید رضا احمدی کردستانی و کژال راستبین و یونس صحرارو نیز به عنوان بازرس انجمن هنرهای نمایشی استان کردستان انتخاب شد.

 

برگزاری انتخابات انجمن هنرهای نمایشی قم

انتخابات هیات رئیسه مجمع نمایندگان ، هیات مدیره و بازرس این انجمن ، روز جمعه سی و یکم اردیبهشت ماه سال جاری، با حضور نمایندگان گروه های ثبت شده استان قم و وحید لک نماینده امور استان‌های انجمن هنرهای نمایشی ایران و  مهدی مهدوی راد کارشناس تئاتر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی  در تالار فرهنگ و هنر شهر قم برگزار شد. در این مراسم ابتدا انتخابات هیات رئیسه مجمع نمایندگان گروههای نمایشی برگزار و مرتضی ایجادی به عنوان رئیس مجمع ، مهدی خجستگی به عنوان نایب رئیس و اعظم دلداده به عنوان دبیر مجمع انتخاب شدند. سپس از میان کاندیداهای هیات مدیره ، علی فرحناک ، احمد سلیمانی ، مرتضی مرتضوی راد ، مرتضی عقیقی و خانم صدیقه مشایخی به عنوان اعضای اصلی هیات مدیره و آقایان محمود مرادی جهان و احمد شریفی نیز به عنوان اعضای علی البدل انتخاب شدند. همچنین ابوالفضل صادق به عنوان بازرس اصلی و محمدجواد پیروزی به عنوان علی البدل حائز آرای بیشتر اعضای مجمع نمایندگان شدند. بنابر اساسنامه جدید انجمن هنرهای نمایشی ، اعضای منتخب هیات مدیره می بایست در اسرع وقت ، نسبت به انتخاب و معرفی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی استان قم از بین خود یا خارج از هیات مدیره اقدام نمایند. منتخبین پس از تایید انتخابات توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم به انجمن هنرهای نمایشی ایران معرفی و احکام رسمی فعالیت برایشان صادر خواهد شد.مدت فعالیت در هر دوره کاری این انجمن ، دو سال است.

 

 

 

 

 

 

 

 




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گو با داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم (سمنان)

مسلم قاسمی: تئاتر خیابانی باید اتاق فکر داشته باشد
گفت‌و‌گو با داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم (سمنان)

مسلم قاسمی: تئاتر خیابانی باید اتاق فکر داشته باشد

مسلم قاسمی، داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم (سمنان)، بر این باور است که بدون توجه متفکرانه نباید توقع تحولی چشمگیر در این‌ گونه نمایشی داشت و لازم است اتاق فکری متشکل از کارشناسان آگاه و مسلط به دانش روز تشکیل شود تا ضمن برگزاری کلاس‌های آموزشی، تمام ...

|

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی مطرح کرد:

زیرساخت‌های نمایشی سمنان نیازمند توجه و تقویت است
مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی مطرح کرد:

زیرساخت‌های نمایشی سمنان نیازمند توجه و تقویت است

اسرافیل فرج اللهی، مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی کشور در حاشیه بیست و هشتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم در سمنان، با توجه به توانایی هنرمندان سمنان بر لزوم تقویت زیرساخت‌های نمایشی این استان تاکید کرد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم

رامین علیزاده: جشنواره منطقه‌ای فرصتی برای همفکری و وحدت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم

رامین علیزاده: جشنواره منطقه‌ای فرصتی برای همفکری و وحدت است

رامین علیزاده نویسنده و کارگردان نمایش «راز گل ژنتیک و قصه های مثله شده» بر این باور است که جشنواره تئاتر منطقه‌ای فرصتی است تا با هنرمندان استانهای دیگر تعامل و همفکری داشته و اختلاف نظرها نیز در محیط وحدت و کنارهم بودن اتفاق بیافتد.

|

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر سمنان مطرح کرد

رضا صباغیان: جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای آگاهی بخش است
رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر سمنان مطرح کرد

رضا صباغیان: جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای آگاهی بخش است

رضا صباغیان؛ رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر سمنان جشنواره‌های منطقه‌ای را آگاهی بخش و پویا دانست که برای هنرمندان استان‌ها که خارج از مرکز به هنر تئاتر مشغول هستند از جشنواره فجر ارزشمندتر است.

|

پیام استاندار سمنان به جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم:

تئاتر، بی‌بدیل‌ترین مدل انتقال پیام در عرصه هنری است
پیام استاندار سمنان به جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم:

تئاتر، بی‌بدیل‌ترین مدل انتقال پیام در عرصه هنری است

سیدمحمدرضا هاشمی، استاندار سمنان در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم، تئاتر را بی‌بدیل‌ترین مدل انتقال پیام در عرصه هنری دانست.

|

در حاشیه جشنواره پارس مطرح شد

کاظم نظری: جشنواره‌های منطقه‌ای، دریچه‌ای برای ارزیابی تئاتر استان‌های کشور است
در حاشیه جشنواره پارس مطرح شد

کاظم نظری: جشنواره‌های منطقه‌ای، دریچه‌ای برای ارزیابی تئاتر استان‌های کشور است

مدیرکل هنرهای نمایشی کشور، با سفر به شیراز به منظور حضور در جشنواره تئاتر پارس، جشنواره‌های منطقه‌ای را، دریچه‌ای رو به هنرهای نمایشی در نقاط مختلف کشور دانست که از طریق آن، می‌توان به ارزیابی درست از فعالیت هنرمندان استانی رسید.

|

رضا فیاضی: حمایت کامل دولت از جشنواره‌های منطقه‌ای، هنرمندان را دلگرم می‌کند

رضا فیاضی: حمایت کامل دولت از جشنواره‌های منطقه‌ای، هنرمندان را دلگرم می‌کند

رضا فیاضی، بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر، ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری جشنواره‌های‌ تئاتر منطقه‌ای، از لزوم تامین بودجه و حمایت صددرصدی دولت از این رویداد هنری برای دلگرمی هنرمندان سخن گفت.

|

نظرات کاربران