در حال بارگذاری ...
دبیر هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت:

تحول اساسی در حوزه فرهنگ و هنر از وظایف اصلی دولت آینده است

مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس درخصوص ضرورت نگاه جدی دولت آینده به عرصه فرهنگ، هنر و رسانه و تحول اساسی در این عرصه نظرات خود را بیان کرد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس حمید نیلی گفت: هنرمندان و فعالان عرصه‌های مختلف هنری اعم از سینما و تئاتر، موسیقی، هنر‌های تجسمی، صاحبان نشر و نویسندگان، پژوهشگران و حتی مخاطبان آثار هنری در سراسر کشور حال و روز خوبی را سپری نمی‌کنند و بنا به دلایل متعددی بسیاری از آنان به دلیل سیاست‌های غلط و ناکارآمد شرایط سخت و بغرنجی را سپری می‌کنند.

وی افزود: هنرمندان در سراسر کشور می‌بایست به معنای واقعی کلمه جدی گرفته شوند و از سوی نهاد‌های قانونی و رسمی کشور به رسمیت شناخته شوند. امروزه شرایط فارغ‌التحصیلان هنری در عرصه‌های گوناگون با یک دهه پیش بسیار متفاوت است و تحصیل‌کردگان و فارغ التحصیلان این رشته‌ها امیدوارند تا از پس از اتمام تحصیل بتوانند از رشته تحصیلی خود کسب درآمد کنند و به عنوان یک فرصت شغلی جدی به حرفه خود بنگرند.

نیلی همچنین تمرکززدایی بخش فرهنگ و هنر را از کلانشهر تهران را بسیار ضروری برشمرد و افزود: فرصت‌ها و امکانات مادی و معنوی و نیز بسط و گسترش زیرساخت‌ها و تعاملات سخت‌افزاری چه در حوزه برنامه و بودجه، و چه در عرصه عمران و کادر مجرب و نیروی انسانی می‌بایست در سراسر کشور به صورت یکسان و مساوی تقسیم شود تا شاهد بالفعل شدن ظرفیت‌ها و استعداد‌های بالقوه در تمام نقاط و استان‌های کشور باشیم.

دبیر هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت با اشاره به سخنان مطرح شده برخی از نامزد‌های ریاست جمهوری اضافه کرد: هنر این مرزو بوم تنها سینما نیست و متاسفم که برخی از نامزد‌های ریاست جمهوری نگاهی ابزاری به هنر و هنرمندان دارند درصورتی که ‌شأن هنرمند و ساحت مقدس هنر اجل از ‌شأن سیاست و اداره کشور است و هنرمندان به عنوان پیش‌قراولان فرهنگ جامعه می‌بایست شأنی فراتر از آنچه را که اکنون هستند در جامعه ایفا کنند. موکدا تاکید می‌کنم که هنر در این مرزوبوم فقط سینما نیست و تئاتر و موسیقی هنر‌های تجسمی و سایر هنر‌ها هم به عنوان سایر هنر‌های چه بسا نقشی فراتر و اثربخش‌تر داشته باشند و کم لطفی است که تاثیر و جایگاه تنها هنر زنده جهان تئاتر، تادیده گرفته شود.

نیلی افزود: استخراج و تدوین سندی جامع و کلی در همه زمینه‌ها و شئون هنری و فرهنگی می‌بایست با استفاده از آرا و نظرات متخصصین این حوزه در دستور کار دولت آینده قرار گیرد تا هم وضعیت معیشتی و هم وضعیت حرفه‌ای و شغلی آنان تثبیت شود و دغدغه‌های جدی برخی از آنان که عمر خود را صرف ارتقای فرهنگ و هنر این کشور نمودند به طور جدی مرتفع شود.

نیلی همچنین به فقدان گفتمان رسمی بین هنرمندان و مدیران بالادستی اشاره کرد و گفت: متاسفانه در ایام انتخابات برخی مدیران با اهداف و اغراض سیاسی به دنبال جذب حداکثری آرای توده‌های مردمی هستند و از هنرمندان استفاده یا سوءاستفاده ابزاری می‌کنند و پس از انتخابات به قشر فرهیخته هنرمند به عنوان طفیلی نگاه می‌کنند و برای آنکه هنر و هنرمند‌شان و مرتبه والاتری را در جامعه بیابد کم کاری می‌کنند. این خلأ و فاصله بین مدیران سیاسی و اصحاب فکر و قلم واندیشه پذیرفتنی نیست و می‌بایست از ظرفیت جامعه فرهنگی و هنری کشور به‌درستی و در جهت پیشبرد منافع ملی و نه حزبی استفاده شود.

نیلی در پایان تاکید کرد: قطعاً حضور آگاهانه و انتخاب درست مردم در پای صندوق‌های رای، در تشکیل دولتی تاثیرگذار و کشوری آباد موثر و کارساز خواهد بود.




مطالب مرتبط

با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری و هنرمندان

تماشاخانه‌ ایرانشهر صاحب پلاتو شد
با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری و هنرمندان

تماشاخانه‌ ایرانشهر صاحب پلاتو شد

تماشاخانه‌ ایرانشهر که دارای دو سالن استاد سمندریان و استاد ناظرزاده بود، صاحب یک پلاتو هم شد که برای تمرین گروه‌ها و همچنین اجراهای تجربی و مونولوگ، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

|

بلیت‌فروشی «تروما» آغاز شد

بلیت‌فروشی «تروما» آغاز شد

بلیت‌فروشی نمایش «تروما» به کارگردانی احمد سلیمانی که از چهارشنبه 12 دی روی صحنه خواهد رفت، آغاز شد.

|

نظرات کاربران