در حال بارگذاری ...
اجرای 27 نمایش در 15 تماشاخانه

پیشنهادهای تئاتری برای آخرین روزهای بهار

ایران تئاتر: تئاتر نیمه دوم خرداد را با اجرای ۲۷ نمایش در ۱۵ تماشاخانه دولتی و غیر دولتی ادامه داده است.

با پایان تعطیلات چند روزه تماشاخانه‌ها به مناسبت سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) و سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع)، دور جدید اجراهای عمومی آغاز شد. براساس اطلاعات به دست آمده، در نیمه دوم خردادماه، 27 نمایش در 15 تماشاخانه دولتی و خصوصی تهران به روی صحنه می روند.

 

مجموعه تئاتر شهر

مجموعه تئاترشهر هفته پیش رو را همچنان با سه نمایش مرفی، جنگ و صلح و کنسرت نمایش مرگ گرم ادامه می دهد.

مرفی نوشته سپیده ضیایی و کار نگین ضیایی از ساعت ۱۸:۴۵ در سالن سایه اجرا می‌شود.

این نمایش که در بیست‌ودومین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران شرکت و تندیس بهترین طراحی لباس را از آن خود کرده بود، اقتباسی از رمان مرفی اثر ساموئل بکت است.

خط داستانی در این رمان پررنگ است و کاراکترها خارج از جهان ابزورد هستند البته رگه‌هایی هم از ابزورد در رمان دیده می‌شود اما اگر مخاطبان این رمان را نخوانده باشند، باور نمی‌کنند که آن را نویسنده در انتظار گودو نوشته است.

در نمایش مرفی حامد ادوای، نیما انصافیان، ساجده حمیدی‌منزه، شادی ضیایی، رضا مرشد  و امین موحدی‌پور ایفای نقش می کنند.

نمایش جنگ و صلح به نویسندگی، طراحی و کارگردانی میثم یوسفی دیگر نمایش تئاترشهر است که از ساعت ۱۹:۳۰ در سالن چهارسو این مجموعه با بازی شاهین علایی نژاد، مهناز غمخوار، محمد صمدی، مصطفی ایزدی، پریسا فلاح زاده، مرتضی حقی، هومن قاسم خانی، هانیه مهر افزون و  زهرا دوستی به صحنه می‌رود.

داستان تئاتر موزیکال جنگ و صلح در خصوص مجلس بزم ۲ خانواده سازهای سنتی (ایرانی )و کلاسیک (فرنگی) است.  در این مجلس بزم، دو ساز جوان کمانچه از خانواده سازهای ایرانی و چنگ از خانواده سازهای کلاسیک رخ در رخ یکدیگر قرار گرفته و یک دل نه صد دل عاشق و واله و شیفته یکدیگر می شوند و با توجه به اختلافات بین فرهنگی و خانوادگی شان با ممنوعیت خانواده هایشان مواجه می شوند.

نمایش مرگ گرم نوشته و کار محمدرضا عطایی‌فر نیز تا 28 خرداد از ساعت ۱۸ در سالن قشقایی اجرا می‌شود.

داستان نمایش کنسرت مرگ گرم از دهه چهل آغاز شده و تا دهه ١٤٠٠ ادامه خواهد یافت. این نمایش به صورت داستان گو در هفت اپیزود با زبان موسیقی، رخدادهای مهم هر دهه را روی صحنه روایت می کند.

بازیگران این نمایش زری اماد، محسن زرآبادی، علی حیدری، مهتاب باجلان، دانیال بلوری، محمدهادی عطایی، خسرو کشاورز، محمد باقر صفانور، حسین میرزاییان، محمدرضا عطایی فر، الهه جوانمهر، النا مکاری، علی یعقوب زاده، رهام شریفی، رعنا حسین دخت، محمد آسایشلو، مهدی اشتری، فایزه رجبی، ارمین میزانی، پرنیا عسگری، احسان حاجیان، سپهر صفرخوانی، سهیل صفرخوانی، علیرضا اسلامی گیلانی، پارسا شیرازیان، علیرضا عرب و بیتا شیری هستند.

 

تماشاخانه ایرانشهر

تماشاخانه ایرانشهر در نیمه دوم خردادماه میزبان چهار نمایش است.

در این تماشاخانه، نمایش «عمو لاوروف» امیر امیری را که، از 23 اردیبهشت اجرایش را در سالن استاد ناظرزاده کرمانی آغاز کرده بود، تا 25 خرداد میزبان علاقه مندان است.

در این اثر نمایشی که در زمان حال اتفاق می‌افتد اما موضوع آن روایت وقایع دهه ۱۳۲۰ هجری شمسی از زبان مردم عادی است و به اشغال ایران توسط قوای متفقین می‌پردازد، فریاد جودی، نازنین دیده ور و علی طاووسیان ایفای نقش می کنند.

«لوله» عنوان دیگر نمایش سالن استاد ناظر زاده است که توسط علیرضا اجلی از 25 اردیبهشت به روی صحنه رفت و تا 25 خرداد اجرایش ادامه دارد.

داستان این نمایش فانتزی درباره جامعه‌ کارگرانی است که تحت سلطه یک سرکارگر قرار هستند. سرکارگر از مسئولان بالادستی دستور می‌گیرد که ۷ کارگر شرکت تخلیه چاه را اخراج کند، این ۷ کارگر اخراج می‌شوند و داستان از اینجا شروع می شود.

ابراهیم عبدی، محمدرضا آریان، یاسمن وفایی، مینا رسولی، مژده منظومه، غزل شجاعی و مصطفی عطری در این نمایش ایفای نقش می کنند.

حسین پوریانی فر نیز نمایش «هار» اثر برگزیده بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی را که اجرای عمومی آن در سال 97 در تالار مولوی با استقبال خوبی روبرو شد، اینبار در سالن استاد سمندریان به روی صحنه برد.

در نمایش هار که تا 25 خردادماه روی صحنه است، سپندار اعلم، بردیا مشهودی، مهدی قربانی، علی‌اصغر حسینی، میلاد افواج، میرآقا بهادری اکبر، سلمانی اله دادی، علیرضا آشوریجواد کارگر و مهرکوش علیزاده ایفای نقش می کنند.

«سگک» نوشته کهبد تاراج و کارگردانی رضا بهرامی نیز که از 25 اردیبهشت ماه در سالن استاد سمندریان میزبان تماشاگران بود، تا 25 خردادماه ادامه دارد.

این اثر نمایشی روایت کننده زندگی شهید شاهرخ ضرغام از شهدای دوره هشت سال دفاع مقدس است.. شهید ضرغام که دو زندگی متفاوت پیش و پس از انقلاب اسلامی را تجربه کرده یکی از متفاوت‌ترین شخصیت‌هایی است که در تاریخ معاصر انقلاب و جنگ تحمیلی شناخته و به واسطه آثار متنوع صحنه‌ای و نوشتاری به مخاطبان معرفی شده است.

نمایش سگک از هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت موفق به دریافت شش تندیس برتر بخش‌های برنده کارگردانی، طراحی صحنه، بازیگری زن، بازیگری مرد، طراح لباس و طراح گریم شده بود.

در این نمایش تینو صالحی، مرجان قمری، محمدرضا ایمانیان، سهیل ملکی، حسن تدینی، فهیمه معین، لبخند بدیعی، عرفان پورمحمدی و آبتین حاتمی بازی می کنند.

 

خانه هنرمندان

«پس از برخورد جسم سخت به سر» عنوان نمایشی است که از 18 تیرماه توسط سجاد داغستانی در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه می رود.

بازیگران این نمایش المیرا دهقانی، محمد شعبانپور، مهرداد طهماسبی (روزهای فرد)، عارفه معماریان، هادی احمدی، شهاب حیدری هستند و در خلاصه داستان آن آمده است: از خون جوانان وطن لاله دمیده.

 

پردیس تئاتر شهرزاد

پردیس تئاتر شهرزاد، با سه نمایش تلخک و قندک، نفس کشیدن و 5 ثانیه تا برف میزبان مخاطبان است.

«تلخک و قندک» عنوان نمایشی نوشته داوود فتح علی بیگی است که به کارگردانی محمدشایان طهماسب پور از ۵ خرداد ماه در سالن ارکیده روی صحنه رفته است.

در این نمایش که تا 25 خرداد اجرا می رود، فریدون‌احمدی، زیبا مصطفایی، محمد عبداللهی، محمدمهدی فتاحی، بهار جهانبانی، امید رهبر، مهشید زبردست، مجتبی طباطبایی، مرجان آقانوری، هیوا پورشفیقی، حسین براتی، علی پیله ور، رضا حسین نژاد، علی رضا عباسی، سعید بیرام زاده و مبینا سرلک جیوا ایفای نقش می کنند.

علاوه بر این نمایش، 5 ثانیه تا برف و نفس کشیدن دو نمایش جدیدی هستند که از 17 خرداد در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفتند.

«۵ثانیه تا برف» نوشته عباس جمالی و کارگردانی فاطمه زمانی تک گویی‌هایی از زندگی زنانی است که هر کدام دارای دنیای متفاوت و شرایط خاص خود در جامعه هستند و اتفاقی مشترک آن‌ها را به هم گره می‌زند.

علی پیله‌ور، فاطمه زمانی، صفورا کاظم پور، نوشین سرکوبی، هانیه عادلزاده و ستایش انیسی بازیگران این نمایش هستند که با تهیه کنندگی مجید یاراندی‌پور توسط گروه هنری سافاتا اجرا می‌شود.

«نفس کشیدن» نیز توسط سپهر حیدرنژاد به روی صحنه می رود. در این نمایش سپهر حیدری نژاد و بهاره رضی زاده ایفای نقش می کنند.

 

 تالار مولوی

نسیم ادبی و ندا شاهرخی در ادامه تمدیدهای نمایش «شب/ خارجی/ یرما» اثر فدریکو گارسیا لورکا، اینبار به مدت 5 شب و تا 21 خردادماه اجرای این نمایش را در تالار مولوی تمدید کرد.

این نمایش که در دسته تئاتر مستند-نمایشی قرار می‌گیرد، روایت زنی به نام یرما است که برای آنچه آرزویش را دارد می‌جنگد و تسلیم قضاوت‌های جامعه نمی‌شود. روایت یرما با روایت‌های مستند بازیگران از زندگی شخصی خود گره می‌خورد و به این ترتیب نمایش شب/خارجی/یرما روی صحنه جان می‌گیرد.

آناهید ادبی، علیرضا عبدالعلی زاده، سجاد طاهری، سوگند حسینی، عاطفه غضنفری، دانیال محمدی، سجاد باقری، صدف محسنی، شبنم خاتون حسینخانی، مرجان رنود، شکیبا عسگری، رایحه پاشا، شبنم ابریشمی، حامد مهربانی، سهراب صمیمی و شهاب راد بازیگران این نمایش هستند.

 

 تماشاخانه سرو

مریم منصوری نمایش «آمده بودیم اینجا بمیریم» برگزیده سوم نمایشنامه‌نویسی و تقدیر بازیگری مرد در هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت را در تماشاخانه سرو روی صحنه دارد.

داستان این نمایش که از سوم خردادماه اجرایش را آغاز کرد، دریاره خانواده‌ای است که بعد از امضای قطعنامه و زودتر از موعد پاکسازی شهر، به اصرار مادر، برای یافتن ردی از فرزندانی که در طول جنگ از دست داده‌اند به خرمشهر باز می‌گردند.

دریا یاسری، ندا گلرنگی، محسن پوشایی، نازنین نادرپور، پرهام روئین و پری ناز لطف الهی بازیگران این نمایش هستند.

 

 تالار هنر

«تراژدی زمین و دلقک‌ها» نوشته و کار جمال رنجبرزاده عنوان تنها نمایش کودک و نوجوان این روزهای تئاتر است که از ساعت 18:30 در تالار هنر به روی صحنه می رود.

تراژدی زمین و دلقک‌ها درباره یک پسرک و دخترک زمینی است که از سال ۲۰۵۰ آمده‌اند و می‌خواهند زمین را نجات دهند. در این بین با یک شخصیتی به نام تلخک آشنا می‌شوند و با چند دلقک به زمان سفر می‌کنند. آن‌ها به دوره ادیسون، نوبل و انیشتین می‌روند که مانع اختراع و کشف آن‌ها شوند تا بمب هسته‌ای ساخته نشود، اما متأسفانه بمب‌ ساخته می‌شود.

جمال رنجبرزاده، حامد نساج بخارایی، سیدعلی پرپنچی، زهرا محمدی، محسن محمدی، مائده کریمی، رویا یکه فلاح، شیوا سلیمی و مصطفی صادقی در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

 

خانه نمایش مهرگان

خانه نمایش مهرگان از 18 خردادماه میزبان دو نمایش شمعدانی ها و عروسی دختر رستم است.

«شمعدانی‌ها» به نویسندگی ایوب آقاخانی، کارگردانی مهدی رضایی و تهیه کنندگی محمد نیکزاد از ۱۸ خرداد تا ۱۷ تیر در سالن شماره یک خانه نمایش مهرگان روی صحنه می‌رود.

داریوش هاشمی، میر نادر مظلومی، فرانک یوسفی، نازنین علم دوست، محمدرضا نیکزاد، محمدصادق سلمانیان و امین مومنی پور در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

در خلاصه نمایش این اثر نمایشی آمده است: خانواده شمعدانی‌ها که در ایران زندگی می‌کنند، متوجه می‌شوند که بلیت بخت آزمایی برنده شده‌اند. اکبر شمعدانی که پدر خانواده است دوستی به نام تورج نیک بنیاد در آمریکا دارد، ایمیلی برای او می‌فرستند تا شماره حساب او را برای گرفتن جایزه اعلام کنند. در نهایت ...

نمایش «عروسی دختر رستم (بانو گُشَسب)» نیز به نویسندگی اردشیر صالح پور و کارگردانی سمیه آباده از تاریخ 18 تا 27 خرداد ماه در خانه نمایش مهرگان واقع در سالن شماره 1 از ساعت 19:00 به مدت یک ساعت روی صحنه می رود.

بازیگران این نمایش سمیه آباده، مائده آشوری، زاهد برزگر، آناهیتا بزرگمهری، حدیث تسلی، محمدحاجی محمدی، نازنین حلاج فر، مبین خرمی مقدم، حمید دمرچلو، آرمین رضایی نیا، سیدعلی شریف زاویه، آیلین شیخی، مبینا صبوری، یاسمن عبدلله زاده، فاطمه غفاری حویدنی، امین فرمانیان، یاس قاسم آبادی، الناز قاسمی، سارینا کربلایی علی گل، سوگند کربلایی علی گل، پریناز لنگرودی، سارا محمد زاده، صبا مینویی، حمید هاشمی سیاوشانی هستند.

در خلاصه داستان آمده است: بانوگشسب دختر زیبای پهلوان رستم است. او خواستگاران فراوانی از توران و چین و هند دارد اما شرط او این است که با کسی ازدواج خواهد کرد که بتواند در نبرد او را شکست دهد. اما هیچ کس حریف بانوگشسب نشد تا اینکه در ایران پهلوانان بر سر به دست آوردن بانو به جان یکدیگر افتادند و در نهایت...

 

حوزه هنری

«اطلسی‌های پرپر شده» به نویسندگی و کارگردانی مهتاب عسکری عنوان نمایشی است که از ۱۸ خرداد ساعت ۱۷:۳۰ در سالن نمایش مهر حوزه هنری روی صحنه می رود.

در خلاصه این نمایش آمده است: بهروز جانباز هشت سال دفاع مقدس که به خاطر مشکلات عدیده خود را جانباز صد و پنجاه درصدی معرفی می‌کند برای بهبودی به آسایشگاه می‌رود تا مدتی را در آنجا در آرامش بگذراند. او علاوه بر صدمات جنگ، درگیر یکسری مسائل و مشکلات اجتماعی، شغلی و مدیریتی نیز می‌شود که شدیدا دچار آسیب روحی است.

 

عمارت نوفل لوشاتو

نوفل لوشاتو در نیمه دوم خردادماه، میزبان نشخوار و شب بیست و یکم هستند.

«شب بیست‌ویکم» به کارگردانی مهدی رضایی و مهدی خالدی از نمایش های پرطرفدار این روزهای تئاتر است که از 8 فروردین روی صحنه رفت و تا 21 خردادماه میزبان علاقه مندان می باشد.

این نمایش که از آثار ماندگار استاد محمد است، قصه ۲ برادر معتاد به هرویین در اواسط دهه ۵۰ است که پدرشان آنها را مجبور کرده که در طول ۲۱ روز اعتیادشان را ترک کنند و حالا ما شاهد ۲ روز از این بیست و یک روز هستیم که اتفاقات هولناک و خشنی در طول این زمان رخ می‌دهد.

در این نمایش احسان احمدی، ایمان حاج‌عظیمیان، مهدی رضایی، کامران طاهری، مجید عراقی، میلاد کرباسی و برسام نوری‌اسکوئی بازی می کنند.

نمایش نشخوار نیز نوشته و کار محمدحسین اثنی‌عشری است که از ۴ خرداد ماه ساعت ۲۰ روی صحنه رفت.

این نمایش تازه ترین محصول آموزشگاه هشت میلی متری است و بازیگران این اثر نمایشی از میان هنرجویان این آموزشگاه انتخاب شده و از شش ماه گذشته تمرین های خود را آغاز کرده اند.

 

 تماشاخانه هیلاج

«تاجران» نام نمایشی به نویسندگی ژوئل پومرا با ترجمه ساناز فلاح فرد و طراحی و کارگردانی محمدرضا غریب زاده از ۱۲ خرداد ماه ساعت ۲۰ در این مجموعه با بازی کیان سرایی، امیرکرملو، حورا سلیمانی، علیرضا فلاح کار، ستایش گیوی، سام صبا، معصومه تیموری، پارمیدا شایان، آوین خاکپورنیا و محدثه صفاری روی صحنه است.

حسن طیب زاده نیز «همه چیز می گذرد تو نمی گذری» محمد چرمشیر را از 17 خردادماه در دو سانس 18:30 و 19 به روی صحنه برده است.

 

 مجموعه تئاتر دیوار چهارم

نمایش «مرگ و استعاره» نوشته رضا سرور، به کارگردانی پوریا جلال وندی ساعت ۱۹:۳۰ در این تالار نمایشی روی صحنه است. افشین کامیاب‌فرد، پوریا جلال وندی، مانلی خاتمی  و میلاد تبی طباطبایی، دامون بستاک،سهیل قسیمی، سارا دغاغله و امیرپوریا مسعودنیا  در این نمایش ایفای نقش دارند.

نمایش «مرگ و استعاره» یک نمایش فلسفی اجتماعی است که در بستر پلیسی معمایی اتفاق می‌افتد. از نظر زمانی متعلق به ۱۰ سال پس از جنگ جهانی دوم است و با اینکه اسم‌ها ریشه ایرانی دارند ولی هیچ المانی از ایران در آن وجود ندارد. داستان نمایش در داخل یک آزمایشگاه اتفاق می‌افتد.

«افتراق» نوشته کریستوفر دورنگ و تر الگزاندر والنزا با ترجمه هایده حائری و کارگردانی محمد اسماعیلی از ۱۱ خرداد ماه ساعت ۱۷:۳۰ اجرایش را آغاز کرد.

در این نمایش مهران آتش زای،پدرام آزموده، علیرضا دهنوی، فاطمه دیبا،فاطمه یونسی، محمدرضا حسنی، فاطمه جعفرخواه، وحید همراز ایفای نقش می کنند.

در خلاصه نمایش آمده است: ما در یک موقعیت یکسان قرار داریم و نسبت به آن موقعیت به چیزهای می اندیشیم که هیچ فصل اشتراکی با یکدیگر ندارند و رفتاری متفاوت و حتی متضاد از ما سر می زند. این رفتار متفاوت از کجا می آید؟؟؟

«شهرما» اثر جدید مجموعه تئاتر دیوار چهارم است که از 17 خردادماه به کارگردانی ارسلان گل محمدی روی صحنه رفت.

در این نمایش احسان امانی، نازنین رضوانی، محمد پوراکبر، محمدعلی شانه ای، آرزو تهرانی، پویا جعفری، فاطمه خرمیان، علی پیله ور، امیررضا کوشانی، علی رسولی، فاطمه گرجی، یاسمن سام کیا، هامین غفاری، کامیار احمدی، علی عزیزی، ماهان حسین پور و ارسلان گل محمدی ایفای نقش می کنند.

در خلاصه نمایش آمده است: لحظات رو گذراندیم تا به خوشبختی  برسیم، دریغ از اینکه خوشبختی همان لحظات بود. همزمان با معرفی نمایش فروش بلیت در سایت برای علاقمندان در سایت تیوال آغاز شده است.

 

تماشاخانه اهورا

تماشاخانه اهورا میزبان نمایش «هیپنوتیزم» نوشته و کار هیلا رضائیان است. این نمایش که از 28 اردیبهشت ساعت ۱۹:۳۰ میزبان مخاطبان بود، تا 4 تیرماه ادامه دارد.

 پویا ابراهیمی، کامران نوروزی، امیرعلی شرفی، مونا حسن زاده، مهسا نوروزی، هیلا رضائیان، سبا ایروانی، ترگل شایسته، ملیکا طوسی، سارا عابدی، فاطمه فرزانه، همراز اکبری و رضا نظری بازیگران این نمایش هستند.

نمایش «هیپنوتیزم» برای تجلیل از آن دسته افرادی نوشته و روی صحنه می‌رود که در فراق عزیزان‌شان از روند زندگی عادی دور و از خود غافل شدند، حرف این نمایش این است که مرگ همیشه آخر ماجرا نبوده و تنها برای مدتی فاصله‌گذاری می‌کند. عشق مانا تا ابد در وجود همگان نهادینه خواهد ماند حتی اگر پای مرگ در میان باشد.

 

 عمارت روبرو

«باعث» نام نمایشی به کارگردانی بهنام شریفی است که از 7 خرداد ماه در تماشاخانه عمارت روی صحنه می رود.

در این نمایش، هر روز ارائه یک بازیگر به مدت هفت ساعت در محل نمایش حاضر شده و به ده اجرای بیست دقیقه ای در فاصله زمانی مشخص شده می پردازد. ظرفیت مخاطب هر اجرا دو نفر می باشد.

 

فرهنگسرای نیاوران

فرهنگسرای نیاوران از 23 اردیبهشت ماه ساعت ۱۴ میزبان نمایش «دهلیزهای بی‌انتهای خاطره» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی علی اتحاد است. شهریار نیک پیکران، ونوشه واحدی، عارفه احمدپور، حسین رضایی، فاطمه توکلی، داریوش احمدی، پویا فیاضی، ملیکا بهجت، گیز طاهایی، مهدیه ابراهیمی، هامون هوشیار و برکه بذری بازیگران این نمایش هستند.




نظرات کاربران